Skoda Favorit 1.3 GLXi (1994)

autoreview

Skoda Favorit

Signalement

UitvoeringFavorit 1.3 GLXi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf88.000 km
KM-stand laatst190.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 190.000 km

We hebben de auto voor 2000 euro gekocht bij de dealer, omdat we een dagelijkse auto nodig hadden (naast onze oldtimer) die gewoon lekker betrouwbaar is. Hiervoor hadden we ook een Favorit die goed beviel, dus de keus was voor ons makkelijk. Van deze auto hebben we tot nu toe ook geen spijt, want buiten dat hij best lekker rijdt is er motorisch hoegenaamd nooit iets mee. Met de goede banden en de goede uitlijning stuurt de auto lekker, en ligt vrij stabiel op de weg. De vering is zacht, en met veel lading of mensen achterin gaat de auto al snel achterover hangen. Wij hebben de 68 pk versie, en die presteert voldoende als je geen Schumacher-aspiraties hebt.
We zijn er probleemloos mee naar Zweden en Noorwegen geweest, waar de motor soms wat moeite had met de hellingspercentages (nu hadden we ook wel veel spullen bij ons) We hebben hem ook als verhuiswagen gebruikt, en er zit verbazend veel ruimte in de wagen. Lampjes en dergelijke zijn eenvoudig te vervangen (kom daar maar eens om in een moderne auto), en het onderhoud kost ons zeker de kop niet. Helaas zit er wel wat roest om de rubbers van de achterklep, de randen van de motorkap, en in de spatbordranden achter, maar op de brug is het een harde en eerlijke auto, die elke APK lachend doorloopt. De koplamphoogteverstelling van binnenuit is een leuk foefje, maar bij beide van onze Favorits was deze stuk. Blijkbaar is dit een zwak item. Onze ervaring is dat wanneer je een Favorit normaal laat onderhouden, je er eigenlijk een wereldautootje aan hebt. Ik vind de auto er geinig uitzien, een autootje met een hart is het.

PROBLEMEN

  • 190.000 km

Wat is er aan de auto gebeurd? Rond de 100.000 kilometer is de koppelingsplaat vervangen, en reed ik er kort daarop schade mee, wat weer gerepareerd is. (mijn eigen schuld) Er is een motorsteun vervangen, en bij kilometerstand 123.000 bleek er een klein gaatje te zitten in de veerschotel van de linker achterveerpoot. Daarop zijn de achterschokbrekers vervangen, door exemplaren van het merk Monroe. Nu veert de auto echter achteraan veel stugger, waar ik minder blij mee ben. De uitlaat is vervangen, iets dat relatief eenvoudig is, en de ruitensproeierpompjes hebben allebei (voor de voor en achterruit) de geest al eens gegeven. Die pompjes zijn echter zo eenvoudig dat ik ze zelf uit elkaar heb gehaald en gereinigd. Nu doen ze het beide weer. De auto wordt onderhouden en gerepareerd door de dorpsgarage tegen lage tarieven, dus de kosten heb ik niet zo bijgehouden. De motor begint wat olie te lekken bij de aftapplug, dus dat zal ik moeten laten repareren binnenkort. Maar daar maak ik me niet al te veel zorgen over. De motor van de Favorit is nog een echte Skoda-motor, die geheel van lichtmetaal is, en eigenlijk altijd wel wat olie zweet of lekt als de kilometerstand toeneemt. De distributieketting maakt op het moment wel wat lawaai, waardoor de motor wat rauw klinkt. Hij hoeft echter in principe nooit vervangen te worden, het is een luxeprobleempje dus. Electrische problemen heeft deze auto niet, en mechanisch is het een solide auto.

Update oktober 2008:
De teller staat op een respectabele 190.000 kilometer (ruim), en we besluiten de Favorit in te ruilen. De schokdempers voor moeten vervangen worden, en er is inmiddels flink wat roest aan de spatbordranden ontstaan. De betrouwbaarheid is nog steeds verbluffend, maar dat is niet genoeg. De kosten worden me te hoog, en we kijken rond voor iets jongers, en in dit geval, iets ruimers. De opvolger wordt dan ook een grijze Skoda Felicia Combi, met dezelfde 1.3 Skodamotor.

We hebben veel gereden met ons trouwe rode strijdros, en hij heeft ons nooit laten staan. De Favo is een hele goede aankoop gebleken. Hopelijk kan de Felicia de Favorit evenaren in betrouwbaarheid!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.