Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 63kW Elegance (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fabia Combi 1.2 TSI 63kW Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 13.650 km |
Mijn review na 9 maanden Skoda Fabia Combi
- 13.650 km
Vorig jaar crashte er iemand op mijn vorige auto, waardoor ik snel een nieuwe wilde kopen. Na wat proefritten en het lezen van testen viel mijn keuze op een Skoda Fabia Combi.
Voordelen van deze auto: zit heerlijk, stuurt comfortabel en behoorlijk ruim. Veel andere auto’s in deze prijsklasse waren op een van deze punten duidelijk minder goed. Bij diverse merken was de stuurbekrachtiging zo onnauwkeurig en grof, dat rechtuit sturen op de snelweg niet mogelijk was, zonder voortdurend te corrigeren! De Fabia heeft echter een normale rechtuitstand.
De stoelen zitten ook heerlijk, mits je een in hoogte verstelbare stoel hebt. Het stuur moet dan ook in hoogte verstelbaar zijn. Bij deze uitvoering van de Fabia Combi heb je ook getint glas, en ook dat is wel prettig.
De wegligging is prima, het comfort is goed. De remmen zijn krachtig en de ABS werkt fijn.
Inmiddels heb ik er ruim 13.000 km opzitten en dat is voldoende voor een eerste indruk. Het benzineverbruik is ongeveer 1:14,7 en dat is wel wat minder dan de fabrieksopgave. Er waren toch enkele dingen in het begin, die niet goed waren. Daardoor moest ik vaker de garage bezoeken dan me lief was, als was dat voor kleinigheden.
Zo was het klepje van het reservoir voor de ruitensproeier lam.
Er is ook geen afdekkap meer over de motor. Dat is een onverstandige bezuinigingsmaatregel. De nieuwste Fabia’s hebben inmiddels wel een kleine afdekkap tegen martervreet, maar ik moest hem voor bijna € 38 bijkopen.
De claxon klinkt heel schuchter en verlegen, en maakt vast geen indruk. Ik heb er dus een universele claxon bij laten zetten.
Bij forse regenval stroomt het regenwater teveel van de voorruit over de zijruit, waardoor het zicht op de buitenspiegel beperkt is. Zo’n ontwerpfout zou eigenlijk niet mogen. Zal wel op te lossen zijn met plakschermen, maar het is eigenlijk een schandaal dat PON dit niet serieus neemt.
Een andere typisch probleem was dat de pulserende benzineslang bij stationair toerental in de motor zeer hinderlijk tegen het chassis aan trilde. Een bekend probleem volgens de importeur. Meestal kan dit opgelost worden door de slang op een tweede positie vast te zetten. Maar deze oplossing werkte maar 1 dag. Uiteindelijk heeft de dealer de slang maar ingebed tussen schuimrubber. Goed van de dealer, maar dit soort structurele problemen zouden eigenlijk niet op mogen treden. Ben benieuwd hoe lang dat mee gaat.
De wielbasis is erg kort. Dat merk je met name bij inparkeren. Maar ook bij snel optrekken. De druk op de voorwielen is dan minder groot dan bij de gewone Skoda Fabia, waardoor de wielen sneller doorslaan bij snel optrekken.
De 1.2 TSI 63 kW is dus snel genoeg. Hij blijft overigens bij snelheden tot ver boven de 120 km/uur nog vlot optrekken, dus op meer PK zit ik niet te wachten. Dat kost alleen maar meer brandstof en olie. Het olieverbruik is ongeveer 1:30.000 km en dat valt me mee. Olieverbruik hangt volgens het instructieboekje wel af van het inrijden. Ik heb daarbij maar 1 keer de toerenteller tot het rood doorgetrokken.
Al met al is het een prima en comfortabele auto, nadat ik de kinderziekten er uit heb gehaald. Zeker het overwegen waard, als ik weer een auto ga kopen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren