Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 63kW Elegance (2012)

autoreview

Skoda Fabia Combi
Skoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia Combi GreenlineSkoda Fabia Combi GreenlineSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia Combi Scout

Signalement

UitvoeringFabia Combi 1.2 TSI 63kW Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst13.650 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn review na 9 maanden Skoda Fabia Combi

  • 13.650 km

Vorig jaar crashte er iemand op mijn vorige auto, waardoor ik snel een nieuwe wilde kopen. Na wat proefritten en het lezen van testen viel mijn keuze op een Skoda Fabia Combi.
Voordelen van deze auto: zit heerlijk, stuurt comfortabel en behoorlijk ruim. Veel andere auto’s in deze prijsklasse waren op een van deze punten duidelijk minder goed. Bij diverse merken was de stuurbekrachtiging zo onnauwkeurig en grof, dat rechtuit sturen op de snelweg niet mogelijk was, zonder voortdurend te corrigeren! De Fabia heeft echter een normale rechtuitstand.
De stoelen zitten ook heerlijk, mits je een in hoogte verstelbare stoel hebt. Het stuur moet dan ook in hoogte verstelbaar zijn. Bij deze uitvoering van de Fabia Combi heb je ook getint glas, en ook dat is wel prettig.
De wegligging is prima, het comfort is goed. De remmen zijn krachtig en de ABS werkt fijn.

Inmiddels heb ik er ruim 13.000 km opzitten en dat is voldoende voor een eerste indruk. Het benzineverbruik is ongeveer 1:14,7 en dat is wel wat minder dan de fabrieksopgave. Er waren toch enkele dingen in het begin, die niet goed waren. Daardoor moest ik vaker de garage bezoeken dan me lief was, als was dat voor kleinigheden.
Zo was het klepje van het reservoir voor de ruitensproeier lam.
Er is ook geen afdekkap meer over de motor. Dat is een onverstandige bezuinigingsmaatregel. De nieuwste Fabia’s hebben inmiddels wel een kleine afdekkap tegen martervreet, maar ik moest hem voor bijna € 38 bijkopen.
De claxon klinkt heel schuchter en verlegen, en maakt vast geen indruk. Ik heb er dus een universele claxon bij laten zetten.
Bij forse regenval stroomt het regenwater teveel van de voorruit over de zijruit, waardoor het zicht op de buitenspiegel beperkt is. Zo’n ontwerpfout zou eigenlijk niet mogen. Zal wel op te lossen zijn met plakschermen, maar het is eigenlijk een schandaal dat PON dit niet serieus neemt.
Een andere typisch probleem was dat de pulserende benzineslang bij stationair toerental in de motor zeer hinderlijk tegen het chassis aan trilde. Een bekend probleem volgens de importeur. Meestal kan dit opgelost worden door de slang op een tweede positie vast te zetten. Maar deze oplossing werkte maar 1 dag. Uiteindelijk heeft de dealer de slang maar ingebed tussen schuimrubber. Goed van de dealer, maar dit soort structurele problemen zouden eigenlijk niet op mogen treden. Ben benieuwd hoe lang dat mee gaat.
De wielbasis is erg kort. Dat merk je met name bij inparkeren. Maar ook bij snel optrekken. De druk op de voorwielen is dan minder groot dan bij de gewone Skoda Fabia, waardoor de wielen sneller doorslaan bij snel optrekken.

De 1.2 TSI 63 kW is dus snel genoeg. Hij blijft overigens bij snelheden tot ver boven de 120 km/uur nog vlot optrekken, dus op meer PK zit ik niet te wachten. Dat kost alleen maar meer brandstof en olie. Het olieverbruik is ongeveer 1:30.000 km en dat valt me mee. Olieverbruik hangt volgens het instructieboekje wel af van het inrijden. Ik heb daarbij maar 1 keer de toerenteller tot het rood doorgetrokken.

Al met al is het een prima en comfortabele auto, nadat ik de kinderziekten er uit heb gehaald. Zeker het overwegen waard, als ik weer een auto ga kopen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.