Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 63kW Dynamic (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fabia Combi 1.2 TSI 63kW Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 25 km |
KM-stand laatst | 26.000 km |
tikkie terug
- 1.000 km
Na 90.000 km in drie jaar met de Golf Plus (waarover ik bijzonder tevreden was) liep het autogebruik zodanig terug, dat vooral de wegenbelasting te duur werd. Op zoek naar iets kleiners dus.
Als eerste natuurlijk de inmiddels beruchte Polo BM.
Daar bleek ik met mijn 1.95 mtr. moeilijk in te passen.
Stoelen ook te klein; middenstijl bij 4-deurs ernstig in de weg.
Vergelijkbare techniek bij Seat en Skoda gezocht.
Uiteindelijk vooral vanwege de ruimte en de prijs gekozen voor de Fabia Combi.
Dat het geen Greenline geworden is, maar een 1.2TSI, heeft meerdere oorzaken.
De belangrijkste was de mogelijkheid van sportstoelen bij de TSI, als optie of zoals bij mijn auto, in het Dynamic-pakket.
Op de standaardstoelen hield ik het geen 15 min. uit, en de sportstoelen zitten prima. Ik heb ook geen last van de middenconsole. Het grote voordeel van mijn Golf Plus was het comfort, ook na 2 uur rijden, en daar doet de Fabia in deze uitvoering vrijwel niet voor onder.
Daarnaast vond ik de TSI lekkerder rijden dan de Greenline, je kunt 'm haast rijden als een 1.9TDI.
Ten derde vertrouw ik er niet op dat de Greenline voor altijd vrij blijft van wegenbelasting, en dan zou ik toch weer hogere maandlasten krijgen.
Maar, zoals gezegd, zonder sportstoelen voor mij geen Fabia.
Het verbruik is nu, tijdens het inrijden, zowel snelweg als boodschappen (kan daar veel in zeg!!) ong. 1:16.
Mijn maandlasten gingen van € 118,- wegenbel. en € 59,- verz., naar resp. € 32,- en € 31,-. Scheelt toch € 114,-/maand.
Het 'tikkie terug', van een Golf Plus naar een Fabia Combi, valt mij tot nu toe 100% mee.
Comfort is prima, de uitrusting als Dynamic prima met sportstoelen, leren stuur/pook, mistlampen met cornering-functie (dat is prettig zeg), LM-velgen, goed geluid ook achterin etc.etc.
Je voelt wel dat er zo'n kleine 400 kg. verschil zit tussen deze twee auto's, maar niet storend.
Alles perfect dan?
Nou, de in andere revieuws beschreven sneeuw/regen plens op je stoel is zeer irritant. Geldt ook voor de achterklep trouwens.
Ook bij mij is dit de eerste auto in zeer veel jaren die van binnen net zo bevriest als van buiten, zonder dat het interieur verder vochtig aandoet. (Behalve het hierboven genoemde dan)
Qua imago moet er ook nog wel wat gebeuren, merk ik aan reacties, vooral bij mijn zoon van 18. Die wilde pas achterin toen ik liet zien dat de achterramen donker zijn...
Wordt na wat meer kilometers vervolgd.
inderdaad 'n tikkie terug
- 6.000 km
Door omstandigheden weinig gereden, dus 'n half jaar later wat nieuwe ervaringen.
Vrij snel na aanschaf vóórspatlappen besteld i.v.m. snel vervuilen van de auto. Dit helpt. Waarom dan geen achterspatlappen? Welnu, dat durf ik niet, zie mijn zoon van 19 en het imago van de Fabia. Daar krijg je toch af en toe wel wat schampere opmerkingen over. Ook is me opgevallen dat de 'streetcred' van de Fabia niet best is; ik wordt duidelijk meer afgesneden, voorrang afgenomen, nog even inhalen en dan haaks voor je neus langs de afslag pakken etc. dan voorheen in de Golf.
Mijn rijstijl is niet veranderd.
Ervaringen in 't laatste half jaar:
Bij rijden in de regen vormt zich van het spiegelmontagepunt over het zijraam een prachtige waterwaaier, die helaas het zicht op de spiegel volledig wegneemt. Wat moet je daar nou mee? Gek genoeg is dit aan de passagierskant niet het geval!?
De spatlappen waren verkeerd besteld door de garage; kun je weer een nieuwe afspraak maken en een middag vrij nemen.
Begin mei stond de auto enkele dagen op het garagepad op de handrem, (het loopt iets af), en bij lossen van de handrem bleef één wiel vastzitten. Pas na meerdere pogingen gas geven en proberen de rem los te rijden lukte dit. Na 1.1/2 week (!)kon ik al terecht bij de garage, die hebben de zaak gedemonteerd en .. niets gevonden.
Vastgeroest was íe niet want sinds maart was het hier zo droog als in de woestijn.
Toen kreeg ik te horen dat ik de handrem ook helemaal niet moet gebruiken! Daar istie niet voor! Het is helemaal niet goed om een auto op de handrem te zetten. Zo leer je ook op mijn leeftijd altijd nog bij.
Afijn, die durf ik niet meer te gebruiken.
Begin juni was het tegen de 30 gr. en ik opende beide voorramen. Toen ik ze later wilde sluiten lukte dat niet bij het linkerraam. Het ging omhoog en net zo hard weer naar beneden. Beide ramen kon je alleen nog maar met schokjes bedienen, de functie ineens omhoog of omlaag was plots afwezig. Met veel gehannes de ramen dicht en de volgende dag werkte alles zoals het hoort. Maar niet mee naar de garage gegaan, want ik weet nu het antwoord al.
Concluderend kun je stellen dat je van de weg gereden wordt, het mag niet regenen en ook niet te heet worden, en je mag niet altijd alles gebruiken waar het schijnbaar voor gemaakt is.
Alle gekheid op een stokje; De achteruitgang in kwaliteit t.o.v. de Golf Plus is toch wel aanzienlijk, maar ik denk toch wel reeel. Het valt af en toe iets tegen maar wezenlijk mankeert er natuurlijk niet zoveel aan deze Fabia.
De sportstoelen zitten heerlijk, het verbruik is vanaf 0 km 1 op 15,8, ofwel 6,3 l/100km bij een gemiddelde rijstijl. Vind ik redelijk maar niet meer dan dat. Ga je 130 rijden met wat tegenwind dan mag je blij zijn als je 1 op 12 haalt. Met 90 slipstreamen achter een vrachtauto (één keer maar hoor) bracht voor het eerst (en laatst dus) 5,0 ltr op de display.
Olieverbruik is minimaal, peilstok staat halverwege.
We zijn dus nog niet helemaal aan elkaar gewend maar het zal wel goedkomen tussen ons.
Nader bericht volgt.
vervolg
- 26.000 km
Na lange tijd weer eens een vervolgverslag. Ik rij niet zo veel dus het duurde even.
In de tussen tijd na 1 jaar bij km 12000 de eerste kleine beurt. Kosten € 140,-. Overigens bij een andere garage dan waar de auto vandaan komt, want met die garage was ik na enkele slechte ervaringen wel klaar.
Nu kom ik bij Korterink in Lichtmis en dat bevalt goed.
Met 15000 km stonk de airco naar oude, natte sokken, dus voor € 90,- gereinigd en een nieuw interieurfilter geplaatst.
Ik vind het nog steeds vreemd dat de airco niet standaard is opgenomen in het onderhoudsschema.
Nou ben ik toch al geen airco-fan, ik zou liever een mooi klap/schuifdak laten inbouwen voor hetzelfde geld. Maarja, inruil hé.
Nu is de Fabia twee jaar oud, dus weer een (ditmaal grote-) servicebeurt en de afloopgarantie check.
De beurt kostte € 285,-. inclusief gratis leenauto. Valt mij mee.
Behalve de twee emblemen die lelijk geworden waren had ik niets te klagen over de Fabia. Wel uitte ik tegenover de garage mijn zorgen over de TSI-distributie perikelen die Autoweek publiceerde en die ik bewaard heb. Om nou € 400,- uit te geven aan extra garantie ging mij ook weer te ver. Maar de volgens het artikel soms moeilijke opstelling van de importeur baarde mij toch zorgen. Je zal maar een dergelijke rekening gepresenteerd krijgen!
Bij ophalen van de auto kreeg ik te horen dat mijn Fabia in aanmerking komt voor een preventieve ketting-wissel. En dat gebeurt dan morgen! Hier ben ik heel blij mee, je rijdt dan toch een stuk rustiger de komende jaren. Vraag me alleen af wat er gebeurd zou zijn als ik niets gezegd had.
Het kost me verder niets, ook de leenauto is weer gratis.
Voor mij een reden om na mijn recente verhuizing, ondanks een afstand van zo'n 45 km, toch bij deze garage te blijven.
Het verbruik is nog steeds rond de 1:16.
Ik rij over het algemeen ongeveer de snelheidslimiet, maar hou wel rekening met bijvoorbeeld sterke tegenwind. Nee, dan ga ik niet achter een truck hangen, maar dan rij ik geen 125/130. Dan loopt het verbruik nl. wel erg sterk op. Je ziet die tendens bij alle TSI tests; als je rustig aan doet is ie zunig, maar geef je lekker gas dan vliegt de benzine erdoorheen.
De oude handicaps zijn nog steeds water op je zijraam bij regen, een elektrisch zijraam dat soms een eigen leven leidt en natuurlijk het ontbreken van 'streetcred'. Om de een of andere reden vinden veel mensen dat je vlak voor een grijze Fabia (ja, en ik ben zelf ook grijs) gewoon kan oversteken of afslaan.
Onze zoon echter maakt zich geen zorgen meer over het imago van deze auto, want heeft sinds kort zelf een mooie zwarte Punto Sporting. Hij moest alleen laatst aan zijn collega's uitleggen waar zijn vader in rijdt, terwijl wij bekend staan als auto-liefhebbers......
In grote lijnen dus een positieve indruk na twee jaar, het verbruik en dus de lopende kosten vallen zeker niet tegen. Bovendien is de uitrusting van deze versie lekker compleet met vooral heerlijke sportstoelen. Die kan ik iedereen aanbevelen, in het bijzonder als je lang bent.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Fabia
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (7) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.