Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2011)

autoreview

Skoda Fabia Combi
Skoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia Combi GreenlineSkoda Fabia Combi GreenlineSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia Combi Scout

Signalement

UitvoeringFabia Combi 1.2 TDI Greenline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf85.278 km
KM-stand laatst134.329 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tevreden met deze auto

  • 106.634 km

We rijden deze auto nu al anderhalf jaar sinds we afscheid moesten nemen van onze vorige auto, een Toyota Yaris. Hoog tijd dus om een review te schrijven. Alleen er valt niet zoveel te schrijven. De keuze voor deze auto is voor een deel gelegen in de kofferbak.

Dit heet een zuinige auto te zijn, maar omdat deze vrij ondergemotoriseerd is waren mijn verwachtingen niet al te hoog gespannen. Gemiddeld rijden zo'n 1:20. Maar in tegenstelling tot de SDI-tjes maakt het rijgedrag heel erg veel uit. O.b.v. het actuele brandstofverbruik volgens de boardcomputer kan ik het volgende overzicht geven: Bij constant 80km/h op de snelweg 1:30, bij 100 1:25, bij 110: 1:20, bij 120 1:18, bij 130 1:15. Dus een prima auto als je gewoon bent achter een vrachtwagen te blijven plakken, maar als je van doorjakkeren houdt is dit niet de meest voor de hand liggende keuze. O ja, de airco is leuk voor het ontwazemen van de ramen in de winter, maar verder is raampje open in de zomer een veel economischer optie. De airco kost namelijk wel tot 30% meer brandstof.

T.o.v. de Yaris moest ik erg wennen aan de 2CV-vering.

De reden dat ik niet eerder een review heb geschreven is, dat er ook niets te melden valt. Hij doet 't gewoon goed. Eén keer hebben we een kapotte verstuiver gehad en dat is een fikse kostenpost, maar dat kan je met elke diesel met elke kilometerstand overkomen.

Sjoemelsoftwareupdate

  • 112.204 km

Bij 108dkm heeft deze auto de beloofde tuning ivm de softwareupdate gekregen. Er werd beloofd, dat de gebruiker geen verschil zou ondervinden. Maar de update blijkt een grote verbetering!
Doordat de auto bij lage toerentallen wat meer koppel heeft rijdt de auto soepeler en kun je de vijfde versnelling gebruiken op 60-km wegen (en 30 in 3, wat een hoop herrie scheelt). De schakelindicatie geeft dat nu ook zo aan.

Omdat we in de tussentijd met vakantie zijn geweest durf ik niet teveel te zeggen over de verbruikscijfers tov voor de update. Wel kan ik zeggen, dat het verbruik in de bergen (met dagelijks een helling van 16%) mij meevalt en bij constante topsnelheid op de Autobahn blijft het verbruik steken bij 1:11 (185km/h op de teller). Dat valt mij alleszins mee. Wie met de Fabia boven de 160km/h komt zal ervaren,dat deze auto niet als sportwagen bedoeld is. Dan ligt hij minder zeker op de weg en gaat een beetje zoeken naar het rechte pad.

Dure periode

  • 134.329 km

Het was een dure periode voor mij. Niet zozeer wat normale gebruikskosten betreft. Het wordt tijd, dat ik de verbruiksmonitor bijwerk, maar naar mijn inschatting is het verbruik zo'n 1:22. Lang niet wat belooft wordt, maar voor een auto van dit kaliber prima. Maar de reparaties hebben mijn vertrouwen in VAG-producten wel beschadigd.

Bij 125dkm functioneerde de turbo niet naar behoren. Gevolg een acceleratie van 0-50 in 120s en een topsnelheid van 65km/h. Wat is deze auto afhankelijk van dit stukje techniek. Volgende keer toch maar wat meer qubic inches?

Bij 128dkm grote beurt. Naast de banden zijn ook de kachelmotor, lichtzoemer en nog wat kleine dingetjes vervangen. Kassa... ruim €1600,=

Daarbij heb ik al vanaf het begin, dat het verlichtingcontrolelampje gaat branden als ik bij regen de rem gebruik. Dat is nog niet gediagnosticeerd. De elektrische ramen gaan soms bij het dichtdoen halverwege weer open. Het is zaak de ruitgeleiding schoon te houden, om dit effect te minimaliseren.

Al met al heeft het mij het afgelopen jaar even niet zo meegezeten met elektrische storingen. Dat is niet zoals ik VW/Seat/Skoda ken, jammer.

In de vorige review sprak ik mijn waardering uit voor de tuning die mijn auto heeft gehad i.v.m. de sjoemelsoftware. Het kan zijn zijn, dat ik hier door gewijzigde omstandigheden meer mee te maken heb (meer minirotondes, onoverzichtelijke kruisingen), maar het valt mij op, dat hij erg slecht oppakt onder de 1000 toeren.

Dieselen is fijn. Als ik een vergelijkbare benzinemotor hoor pruttelen, heb ik het gevoel flink in de tijd achteruit te gaan. Een diesel nodigt uit tot rustiger rijden. Dat is goed voor het milieu en de verkeersveiligheid. Het verbruik ligt lager, waardoor je minder vaak hoeft te tanken en de uitstoot, die relatief gezien misschien vergelijkbaar is met benzine, valt absoluut gezien daardoor nog gunstiger uit.

Het plezier van het dieselen wordt ook steeds minder. De brandstofprijs schiet omhoog en er worden vanuit onderbuikgevoelens maatregelen genomen die schadelijk zijn voor het milieu. In de jaren tachtig (dus voor roetfilters e.d.) heette een diesel schoon. Zeker er was wat meer partikeluitstoot en de stikstofoxide was wat minder gunstig, maar dat stond in geen enkele verhouding tot de koolmonoxide-bom die de benzinemotor is. Nu wordt er van alles uit de kast getrokken, om de diesel nog schoner te maken en als dank worden diesels uit de binnensteden geweerd. Wat is hier aan de hand?? Hoe ver kun je met een diesel rijden, in vergelijking met de uitstoot van een sigaret? Zijn de allesbranders en kolenbarbecues in de stad dan ook verboden? Ik neem aan dat de dieselvrije zone ook vuurwerkvrije zone is, want als die 800 oude diesels een haar lang in de binnenstad stationair staan te draaien, dan stoten ze minder roet uit dan die ene nieuwjaarsnacht.

Maar wat dan? Een hybride blijkt in de praktijk ook zijn beloften bij lange na niet waar te maken. LPG en full electric hebben hun bezwaren t.a.v. actieradius en hoe schoon is dat? Hoeveel kerncentrales moeten erbij als we massaal overgaan op EV? ik weet het even niet meer...

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.