Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)

autoreview

Skoda Fabia Combi
Skoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia Combi GreenlineSkoda Fabia Combi GreenlineSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia Combi Scout

Signalement

UitvoeringFabia Combi 1.2 TDI Greenline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf21 km
KM-stand laatst6.100 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

de eerste tank

  • 801 km

We hebben de auto op 3 april besteld zonder er mee gereden te hebben. Was een gokje maar het heeft redelijk goed uitgepakt. De eerste indrukken van de auto zijn goed. Het gemiddeld verbruik ligt rond de 1 op 22 dit is een beetje wat ik verwacht had. Op langere stukken snelweg met een iets lagere snelheid (ca 110 km/h) verwacht ik dat je ongeveer 1 op 25 moet kunnen halen. De binnenruimte van de auto overtrof mijn verwachting. Kinderwagen kan zonder al te veel problemen in de bagageruimte. Op de achterbank is voldoende ruimte voor twee volwassenen met name de beenruimte en hoofdruimte zijn dik in orde. Voor een 1,2ltr 3 cylinder diesel heeft de motor voldoende trekkracht zeker als het toerental richting de 2500omw/min gaat. Inhalen op de snelweg is eigenlijk toch altijd even terug schakelen naar 4 anders heeft de turbo te weinig druk.
Het uitrustingsniveau is ronduit goed te noemen met electrische ramen voor, cruiscontrol, dagrijverlichting, radio en standaard LM wielen.
Er zijn wel een aantal zaken waarvan ik van mening ben dat Skoda/VW steken heeft laten vallen tav het ontwerp. De tankdop, je hebt 'm misschien niet zo vaak nodig, hangt aan een lullig plastik draadje wat zodanig bevestigd is dat de dop tegen de lak van de auto bungelt. Verder is zoals bij een aantal anderen genoemd er geem spiegel in de zonnenklep van de bijrijder te vinden. De stoelen zijn ook niet super uitgevoers, de voorkant is eigenlijk te zacht en bij het omhoog zetten van de stoel lijkt deze iets naar voren te kantelen. Verder geven de stoelen te weinig zijdelingse steun, in lange doordraaiende bochten (bijvoorbeeld een klaverblad) schuif je behoorlijk op de stoel. Ik weet nog niet zeker of ik de stoelen zo laat of dat deze vervangen wordt door bv een Scheel autostoel. Wat verder nog opvalt aan het interier is de vreemde positie van de gordels op de achterbank. Als je gebruik maakt van de iso-fix bevestigingspunten kun je de gordel op die plek niet goed gebruiken omdat deze achter het kinderzitje verdwijnt! Als laatste opmerking heb ik nog dat de 12v aansluiting heel onhandig verweg op de middelconsole geplaatst is. Het laadsnoer van mijn telefoon is eigenlijk te kort voor de afstand naar de voorruit.

Vooralsnog is mijn conclusie dat het wel goed komt met deze auto. Hier ga ik me wel mee vermaken al was het maar om de lage bedrijfskosten van de auto.

de balans na 3 maanden

  • 6.100 km

Het verbruik is nagenoeg gelijk gebleven, dit is nog niet zo gek aangezien de buitentemperatuur ook terugloopt en dit ook zijn weerslag geeft op de verbuikscijfers.
Verder begin ik eindelijk een beetje te wennen aan de stoelen. Ze kunnen niet tippen aan de stoelen die in mijn ruim 20 jaar oude BMW zitten, het is niet anders. In de tussentijd is er een trekhaak gemonteerd. De wegligging is hierdoor niet veranderd. Wel raakt de trekhaak af en toe de grond als ik over drempels rijdt. Zelfs zonder noemenswaardige belading (twee kinderen van nog geen 4 jaar! op de achterbank). Het monteren van hulpveren achter of achterveren met een andere veerkarakteristiek is volgens mij wel aan te raden.
Als gezinsauto bevalt de skoda verder prima voldoende ruim en comfortabel ook voor de langere ritten. De klachten over regenwater wat langs de zijruimten loopt precies door het zicht op de spiegels wordt binnenkort aangekaart bij de dealer. Dit is in mijn ogen een duidelijk geval van slecht ontwerpen.

Tijdens een van mijn woon werk ritjes heb ik de ABS mogen testen. Dit was wel even een beetje schrikken, los van de gevaarlijke verkeerssituatie veerde de auto aan de voorkant heel sterk in waardoor de achterkant een stapje opzij leek te maken. Het sportonderstel waar skoda mee schermt is volgens mij niets anders als veren die iets korter zijn als de standaard fabia combi veren.

Er komen binnenkort winterbanden op om ook tijdens de winter "veilig" te kunnen forenzen. De ervaringen daarmee zullen ook weer worden meegedeeld.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.