Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fabia Combi 1.2 TDI Greenline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 32.000 km |
KM-stand laatst | 32.500 km |
Zuinige tokkelaar
- 32.500 km
Onze Renault Mégane 1.5dci was ruim 10 jaar oud en begon flink geld te kosten buiten het reguliere onderhoud om, dus besloten om een andere auto aan te schaffen en na flink te hebben rondgeneusd, is de keuze gevallen op een Skoda Fabia Greenline. De auto hebben we aangeschaft met slechts 32000 km op de teller, terwijl de auto 3,5 jaar oud was.
De keus hebben we gemaakt, omdat we geen bezwaar hadden tegen een kleinere auto en omdat we het brandstofgebruik heel belangrijk vinden, alsmede het feit dat we met het gezin (2 kinderen) en 2 honden comfortabel moeten kunnen reizen.
Allereerst de binnenruimte. De Fabia is wat mij betreft echt een ruimtewonder. Wanneer ik de auto aan de buitenkant bekijk, geloof ik bijna niet dat je aan de binnenzijde zoveel ruimte hebt. Ook de kofferruimte is voor ons ruim voldoende. Je kunt er een enorme berg boodschappen probleemloos in kwijt en ook onze redelijk uit de kluiten gewassen honden hebben samen ruimte genoeg.
Ons hele gezin kan prima met de binnenruimte uit de voeten. Ik ben zelf 2.03 meter lang en ik zit prima in de Fabia. Ik heb veel hoofdruimte en ik kan ver genoeg naar achteren om ook op lange ritten comfortabel te zitten. Mijn zoon van 10 heeft ruimte genoeg om achter mij te zitten. Mijn vrouw is 1.62 meter en mede door het in hoogte en diepte verstelbare stuur kan ook zij uitstekend zitten in de Fabia.
de Rij-eigenschappen. Dat is even wennen. Aan alles merk je dat de Fabia gemaakt is om weinig brandstof te gebruiken. De versnellingsbak is gemaakt om op weinig toeren te draaien. De indicator geeft aan wanneer de auto graag heeft dat er wordt doorgeschakeld en dat is echt bij lage toeren. Ik ben er inmiddels aan gewend en het voordeel is wel dat het bijzonder stil is in de auto. Een nadeel is dat de auto in die lage toeren traag het gas oppakt, dat is wel iets om rekening mee te houden. De trekkracht is wel prima. Het is onmogelijk om een streep rubber op de weg te leggen met deze auto, maar ik denk niet dat iemand die deze auto uitzoekt daar interesse in heeft. Het driepitsblokje heeft wel ruim voldoende trekkracht om gewoon vlot met het verkeer mee te rijden,maar het wordt nooit spectaculair.
Het onderstel van de auto is zeker ook iets wat even wennen is. Het 'sport'onderstel is keihard. Nu heb ik hiervoor een comfortabel geveerde Renault gereden, dus voor mij is het dubbel wennen, want een drempel oprijden in deze auto voelt alsof je tegen een muur aan rijdt. Het is echt zaak om flink de snelheid te verlagen, want de Fabia is op drempels net zo comfortabel als een houten paardenwagen. Op buitenwegen doet de Fabia het wel prima, hij is ongelooflijk stil en de cruise-control zorgt dat de auto stilletjes doortokkelt, ook nog zonder al te veel windgeruis.
Het bochtengedrag is ook meer dan prima, dat is dan weer het voordeel van het strakke onderstel, de Fabia stuurt lekker direct en is ook op de snelweg heel stabiel.
Dan het verbruik. Ik ben zeer tevreden. Haalde ik met mijn vorige auto 1 op 19, bij de Fabia kan het nog iets beter. Bij veel stadsritten, zoals deze week tijdens de vakantie, haalt de Fabia nog steeds een gemiddeld verbruik van 1 op 21. Het laagste verbruik tot nu toe was na veel snelwegen en provinciale wegen, 1 op 24,5. Wat mij betreft meer dan acceptabel.
Verder is deze Fabia redelijk rijk uitgerust. Er zit de standaard geluidsinstallatie in, met extra speakers, die goed in te stellen is en een meer dan behoorlijk geluid produceert. Verder zit er sunset-glas in zodat het achterin niet zo warm wordt, een lederen stuurwiel met audio-bediening en een (voor mij onmisbare) armsteun. De vorige eigenaar is zo vriendelijk geweest om een usb-aansluiting te laten installeren, die goed werkt (origineel Skoda). Minpunt ten opzichte van mij vorige auto is de bergruimte voor losse spullen, de Fabia heeft twee miniformaat handschoenenkastjes en alleen een paar open deurvakken, dus je kunt weinig spullen uit het zicht opbergen, maar ja, al die binnenruimte moet haast wel ten koste gaan van iets anders.
Mijn eerste indruk van de Skoda is in ieder geval heel positief. De eerste beurt moet ik laten doen bij 44000 km, dus dan kan ik meer zeggen over onderhoudskosten en betrouwbaarheid.
Ook ga ik dit jaar met de Fabia naar Frankrijk, compleet met fiets op de trekhaak, dakkoffer op het dak en met drie volwassenen en twee kinderen, dus dan zal ik de review uitbreiden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren