Skoda Fabia 2.0 Elegance (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Fabia 2.0 Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 16.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mijn huidige Fabia is een 2.0 Elegance in de kleur black magic mica. Hij is uitgerust met een fabrieks spoilerset en black chrome Octavia 16’ L&K velgen. Het geheel is afgerond met booskijkers en chromen spiegelkappen.
Hierdoor ziet hij er lekker dik uit.
Het rijden met deze auto is een genot, want de 2 liter heeft een koppel van +/- 170 Nm bij 2750 tpm.
Mede door dit koppel kun je er heel lui mee rijden, m.a.w. je hoeft weinig te schakelen want hij pakt bijvoorbeeld in z’n 5 van pakweg 80 km/h gewoon zonder morren op.
Een nadeel is echter helaas het pittige verbruik, op de snelweg haal je nog 1:13 a 1:14, maar in het dagelijkse stadsverkeer is dit 1:9. Maar ik mag hierover niet klagen, want dit wist ik toen ik hem kocht.
De wegligging is uitstekend, hij stuurt als een mes, en is bij snelwegtempo heel stabiel. De 2.0 liter is standaard uitgerust met ASR, maar dit grijpt gelukkig vrij laat in zodat er nog wat speelruimte overblijft.
Het geheel wordt overigens tot stilstand gebracht door 4 schijfremmen met ABS-hulp.
Ook hiervoor geldt dat het ABS net als bij het ASR laat ingrijpt. Hij houdt overigens wel van voorbanden, want ondanks verschillende uitlijnsessies gaan deze er hard doorheen.
Op de standaarduitrusting heb ik niks aan te merken, want deze is al heel royaal. Mijn auto is een demo geweest, dus er zaten een paar extra’s op.
Te weten: sportstoelen (deze zitten uitstekend, alleen zijn ze nadelig voor de beenruimte achterin), klein leerpakket (leren handremgreep, stuurwiel, enz.), en een Skoda Symphony radio CD speler met acht speakers( ook deze kan ik je aanraden).
Zoals ik al zei zit je voorin mede door de sportstoelen uitstekend, je kunt je zitpositie door het axiaal en verticaal te verstellen stuur goed instellen.
Ook heeft de bestuurdersstoel een hoogteverstelling.
Achterin heb je vanwege de bovengenoemde sportstoelen weinig beenruimte. De hoofdruimte is ook beperkt want er zit een electrisch schuifkanteldak in. Dit dak wordt door een simpele draaiknop bediend, en je kunt het in bijna iedere stand openzetten.
Doordat ze bij Skoda achter dit dak een uitsparing in de hemelbekleding hebben gemaakt heb je toch nog wat hoofd ruimte. De bagageruimte is rechthoekig van vorm en is netjes afgewerkt. Wel opletten met de bumper bij het in-, en uitladen, want deze kun je makkelijk beschadigen.
De achterbank is in ongelijke delen neerklapbaar, en de zittingen kunnen zelfs worden uitgenomen.
Mijn Fabia heeft nog twee verstelbare hoofdsteunen achterin, maar tegenwoordig zijn dat er standaard drie.
Stom gemaakt vind ik echter het lusje dat aan de binnenkant van de achterklep zit om deze dicht te kunnen trekken als deze openstaat.
Dit lusje gaat namenlijk tussen de achterklep zitten met als gevolg een vies klef ding als het regent.
Hadden ze beter een handgreep kunnen maken
Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat als je een Fabia aan wilt schaffen, je absoluut ook met de 2.0 MPI moet gaan rijden.
PROBLEMEN
Ik heb met deze Skoda in tegenstelling tot mijn vorige vrij veel problemen gehad.
Zo is er al het volgende aan geweest:
- Bij +/- 22.500 km ging de veerring van de
synchromesch van de derde versnelling kapot met een
hoog gierend geluid tijdens het optrekken als gevolg.
Dit is nog onder garantie verholpen.
- Bij +/-27.000 km lekkage aan dak, dit bleek later een
beschadigd rubber te zijn.
Dit is onder coulance verholpen.
- Bij +/- 32.000 km ging er een stuurhoeksensor kapot.
Dit is ook onder coulance opgelost.
Ik heb ook nog wat kleine probleempjes gehad, maar die ga ik niet opschrijven want deze zijn door mijn dealer goed opgelost.
Ik hoor trouwens wel van meer mensen met een V.A.G. product dat er veel problemen met koelwater-, stuurhoek, en andere sensoren zijn.
Ik vindt trouwens dat ze er bij V.A.G. wel eens wat aan mogen doen, want zo ben je vlug je goede naam (en je klanten) kwijt.
Ik heb verschillende brieven naar de importeur gestuurd, maar die geven gewoon niet thuis.
Sorry meneer, maar uw auto is ouder dan twee jaar.
houdoe en bedankt.
Gelukkig kan ik terugvallen op een goede dealer, maar ook deze kan natuurlijk niet aan de gang blijven.
Het is jammer dat ik de dealer maar max 5 sterren kunt geven, want ze verdienen er eigenlijk minimaal 6.
Ondanks alles ben ik toch wel heel tevreden over deze auto, maar of ik er nog een zal kopen dat weet ik niet.
Er is namelijk ook heel wat ander leuk spul op de markt gekomen.
---------------------------------------------------------
Hieronder wil ik wat dingetjes kwijt die ik na het schrijven van mijn review nog heb meegemaakt.
- 5 maart 2005,
Bij het gebruik van de wis/was achter lekt de gehele
inhoud van mijn ruitensproeier reservoir op straat.
Blijkt bij nader onderzoek bij de dealer de ruiten-
sproeierslang voor de achterruitenwisser losgesprongen
te zijn bij het reservoir.
Netjes opgelost door de dealer, en na betaling van
2.40 euro kon ie weer met een afgevuld reservoir mee
naar huis.
Ze hadden de auto trouwens ook nog even gewassen en
uitgezogen, waarvoor dank.
- 10 mei 2005,
Hij is nu precies 3 jaar oud, en moet dus gekeurd worden. De teller staat nu op 40.056 km en bij 42000 moet hij eigenlijk een beurt, dus deze doen we er ook maar meteen bij. Er waren geen bijzonderheden te melden, dus heeft hij nu zijn eerste APK achter de wielen.
Wederom hadden ze de auto weer volledig uitgezogen en
gewassen, wederom hartelijk dank daarvoor.
- 13 augustus 2005
Teller staat nu bijna op 43000 km en er is eigenlijk weinig te melden, alleen kraken de rubbers van de voorwielophanging weer (blijft terugkomen, maar hebben wel meer merken last van).
Enige oplossing is inspuiten met siliconenspray, maar dit werkt maar tijdelijk, en ik denk maar zo :’zolang ze kraken, zitten de rubbers er nog’.
- oktober 2005
Bij 44500km een gierend geluid bij optrekken, dealer bevestigd mijn vermoedens, een VERSNELLINGSBAKLAGER naar de G.V.D.
Auto anderhalve week kwijt en dik 850 Euro lichter.
De importeur om coulance gevraagd, want mijn insziens zou dit onderdeel toch iets langer dan 45000km en 3 en een half jaar mee moeten kunnen gaan.
Importeur verleent mij bij hoge uitzondering, (omdat de auto ouder is dan 24 maanden) coulance op de onderdelen.
Dus ik krijg 140 Euro!!! vergoed, terwijl ik een rekening heb van 850 Euro.
Ik heb nu mijn rechtsbijstand ingeschakeld.
- december 2005
Helaas, Pon Mobiel is onvermurwbaar, en doet verder niks.
Ik was al bezig met een andere auto, maar dit is nu in een stroomversnelling gekomen.
Ik heb inmiddels een andere nieuwe auto aangeschaft, n.l. een Citroen C2 1.6i 16V VTS in de kleur Bleu Grand Pavois.
Dat houdt dus in dat deze Myreview niet meer geupdate gaat worden, maar ik hoop dat hij voldoende informatie blijft bieden.
Tot slot nog mijn speciale dank aan Nieuwkoop auto’s in ’S Hertogenbosch voor de uitstekende service en behandeling, ondanks dat de auto helaas nogal wat steekjes liet vallen.
Jullie mogen trots zijn op jullie Skoda dealerschap, veel succes ermee.
The Terminator
FINAL UPDATE 15-02-2006
Eind december overleed er weer een versnellingsbaklager, nu is er kostenloos een ruilbak onder geschroefd en is alles weer okidoki.
Ik had inmiddels mijn rechtsbijstand ingeschakeld omdat ik het niet eens was met de coulancetoekenning van PON.
Een paar dagen geleden kreeg ik echter bericht van mijn rechtsbijstand dat PON mij alsnog voor 50% tegemoet wilde komen in de reparatiekosten.
Ik heb hiermee ingestemd, dus het grapje van de versnellingsbak is nu afgerond.
THE END
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.