Skoda Fabia 1.9 TDI Sport (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fabia 1.9 TDI Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb hiervoor 2 jaar in een Skoda Fabia Combi 1.9 TDI gereden. Jaargang 2006. Dat was mijn
eerste Skoda, gekocht vanwege de uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding. Het was een vrij luxe
uitgevoerde auto met een ABT-chip erin (120pk/300Nm). Ik heb er met veel plezier in gereden
ondanks wat bepaald rijgedrag dat me niet altijd beviel (erg zoekerig bij snel optrekken en erg
snel overstuur bij nat wegdek. Misschien door de naar mijn mening slechte Pirelli banden).
Toen het nieuwe model (New Fabia) uitkwam vond ik het Hatchback-model al spannender dan het
oude model. Later is de Combi er bij gekomen. Ik heb ze eens goed bekeken en vooral het
interieur was een grote stap voorwaarts: moderner, mooiere materialen, volwassener uitstraling.
Bij mijn dealer stond een (zwitsers) Fabia-actiemodel: Sport Edition (Hatchback). Ik denk dat deze
auto gebaseerd is op de in NL verkrijgbare Sport.
Deze zag er stoer en strak uit. Grote 17-inch wielen, sportieve bumpers voor en achter (met een
soort diffusor), een mooie vergroomde einddemper en een sportonderstel van Eibach (-40mm). Het
model was te krijgen met een 1.6 benzine (105pk) en een TDI (pompverstuiver, 105pk/240Nm)
met Roetfilter.
Dat roetfilter vond ik eigenlijk wel een grote plus want ik voelde me af en toe een beetje bezwaard
met mijn roet spuwende diesel :-)
De 1.6 benzine was geen optie voor mij in de bergen want die heb ik ook in onze Golf IV zitten en
die is in de bergen niet vooruit te branden. Dus ben ik weer voor de diesel gegaan. Maar nu wel
standaard, dus zonder ABT-chip erin.
Ik moet zeggen dat hij zeker prima bevalt. Het mindere vermogen mis ik wel een beetje bergop (en
op de duitse Autobahn), maar hij is wel stiller en voelt meer solide aan. Het rijgedrag is een stuk
beter tov. mijn vorige Combi. Stugger qua vering natuurlijk vanwege de sportveren. Je voelt meer
dwarsriggels e.d. Maar de Combi was met optrekken heel erg zoekerig en had erg de neiging
sporen op te zoeken. Deze heeft ondanks de bredere banden die neiging niet. Deze is veel
strakker in de bochten, directer, minder overtsuur, beter grip en ook de koppeling en
versnellingsbak is beter naar mijn smaak. (Ik heb ook met een standaard versie gereden en die was
qua wegligging ook al minder zweverig, directer qua besturing en meer solide dan het vorige
model). Ook de remmen hebben minder de neiging tot «fading» tov. het vorige model. Dat merk ik
met bergaf bijremmen in een 80km/u bocht bijv. Dat gaat stabieler zonder dat de ABS snel gaat
ingrijpen, wat bij het vorige model wel het geval was.
Deze auto is ook beter geïsoleerd qua geluid. Hij is stiller op de snelweg, je hoort hem wat minder
dreunen. Door de lage profiel banden (Dunlop SP Sport Maxx) hoor je wel meer afrol-
/bandengeruis. Maar met «normale» banden zal ie zeker stiller zijn denk ik.
Qua verbruik is deze nog niet zo zuinig als de vorige waar ik gemiddeld zo tussen de 5.3
liter/100 km en 5.5/100 reed met stevig optrekken en doorrijden (5.0/100 was haalbaar als ik me
gewoon aan de snelheid hield). Als het goed is gaat deze ook pas na 5000 km op z’n zuinigst
rijden. Met een roetfilter verbruikt een diesel echter wel iets meer, is mij verteld.
Ik mis ook wel wat extra ruimte in de achterbak nu. Maar dat is voor mij geen probleem.
Qua interieur en uitvoering is deze behoorlijk compleet: o.a. Climatronic, verwarmde (prima
zittende) sportstoelen, Dance-soundsystem met 8 speakers en MP3-speler aansluiting,
bandendrukmeter. Wel mis ik de parkeer-sensoren die ik op het vorige model wel had. Het zicht
naar achteren is toch beperkt, ook mede door de dikke C-stijlen achter.
Ook lastig is dat je de neus van de auto NIET ziet! Het is dus erg oppassen met inparkeren.
Ik heb er nu nog maar 1200 km mee gereden maar deze Fabia bevalt wel weer prima. Ik heb er
geen spijt van. Ook in een meer basis-versie (waar ik mee heb proefgereden) is het een prima
auto. Voor mij duidelijk een stap voorwaarts tov. de Fabia I.
Maar... volgend jaar misschien toch wel weer een ABT-chip erin! Pimp my ride!
PROBLEMEN
Nadat ik hem (nieuw) bij de dealer ophaalde bemerkte ik met naar huis rijden dat de benzinemeter al
bijna op de helft stond. Dat vond ik raar (een halfvolle tank bij aflevering). Later echter stond de
meter plotseling op LEEG! Ik de auto opnieuw gestart, maar weer «leeg» en nu ging ook het benzine
waarschuwingslampje branden. Ik heb de tankdop geopend en weer dicht gedaan, maar dit hielp ook
niet.
Ik ben de dag later teruggegaan en de dealer wist ook niet precies wat het probleem was. 2 dagen
daarna heb ik hem ter reparatie teruggebracht nadat ze iets hadden moeten bestellen. Wat precies
weet ik eigenlijk niet. Sensor in de tank?
Daarna was het probleem opgelost. Verder (nog) geen problemen gehad.
Nog een kleine opmerking: Ik vind de standaard 2 jaar garantie voor deze auto wel weer erg
magertjes. Zeker voor een op VW-techniek gebaseerde auto. Dat zou tenminste 3 jaar moeten zijn
anno 2008. Andere merken doen dat een stuk beter denk ik.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.