Skoda Fabia 1.4 TDI 66kW Edition (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fabia 1.4 TDI 66kW Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 31.000 km |
Eerste indruk
- 300 km
De lease van de C4 liep ten einde en inmiddels had mijn werkgever een overeenkomst gesloten met VAG en werd gelijk het budget afgeroomd. Omdat ik perse een automaat wilde en ook nog leuk aangekleed moest ik een stapje terug in klasse. Keuze uit de Polo, Ibiza en Fabia dus, en de laatste is het geworden. De Edition uitvoering is met diesel vreemd genoeg de enige met mooie 17" velgen. Luxere navi en panoramadak erbij en dat was het.
Na ruim 4 maanden wachten (wat volgens de dealer door de redelijke zeldzame combi van automaat en diesel kwam, kon ik hem deze week afhalen. De eerste paar honderd km hebben me verrast. Eerlijk is eerlijk, de Citroen was comfortabeler maar de Fabia is een heerlijk gooi en smijt wagentje (zeker met de dsg in de sportstand) en ook op de snelweg prima te rijden. Ook de binnenruimte is groter dan ik verwacht had.
Toen ik een klasse terug moest wilde ik net zo lief nog een jaar door met de C4, maar nu al niet meer!
Later nog wel een uitgebreidere ervaring, zal er ook wat foto's bij doen.
Dat ik bij prestaties hieronder 5 sterren gegeven heb is met die 1,4 liter 3 cilinder diesel in het achterhoofd. Zoals gezegd is het een gooi en smijt autootje, maar natuurlijk geen strepentrekker.
Tot later,
- 31.000 km
Inmiddels is de Fabia 30.000km verder en kan ik er wat meer over vertellen. Na de wittebroodsweken begon ik me wat te ergeren aan het vroege schakelen van de automaat als je rustig rijdt. Hij zakt dan naar 1300 toeren en dan loopt hij niet soepel meer. Maar kennelijk went dat, want hoewel het trillen bleef, heb ik er nog nauwelijks erg in. Er zijn nog wat punten boven komen drijven. Zo ben ik verbaasd dat het verbruik niet in de buurt komt van de C4. Wel volgens de boordcomputer, maar die is altijd 10% te optimistisch. Nog iets wat fijner was op de C4: de cruise control. De C4 kon ik nagenoeg met mijn duim rijden, met de Fabia kan je dat vergeten. De stappen zijn te klein en te traag zodat je naar het dashboard moet blijven kijken om te zien op welke stand hij staat. De rubberen tankdop die vastzit aan het brandstofklepje waardoor die gelijk met het klepje opengaat, nog zo'n mooie wat er nu niet op zit. En het op afstand kunnen openen van de ramen met de afstandsbediening. Veel warmte was er al uit in die minuut die ik nodig had van mijn werkplek naar de auto. Nee, simply clever is het allemaal niet. Storingen heb ik niet gehad, wel een eigenaardigheid van de navi. Bij wat nachtvorst was het scherm bevroren in de stand bij het uitzetten de avond ervoor. Drukken op het scherm of de toetsen hielp allemaal niet totdat het na een minuut of vijf kennelijk warm genoeg was en er leven in kwam. Na een paar keer de garage gebeld, die de klacht niet eerder gehoord had, en die adviseerde me de navi te resetten, maar de dag erna deed hij het weer. Met de beurt vorige week is ernaar gekeken, maar voorlopig heb ik sowieso geen last van. Als ik dit zelf nalees begrijp ik als je de indruk hebt dat ik spijt van mijn keuze heb, maar dat is niet waar. Want wat er over blijft is gewoon een heerlijke auto met een (nagenoeg) perfecte automaat. En dan de binnenruimte. Als ik achter een Fabia rijdt, gebeurt niet vaak want ze zijn tamelijk zeldzaam op de snelweg, en ik kijk dan om me heen in de auto dan is het moeilijk voor te stellen dat de auto voor me dezelfde is. Van buiten zo compact en van binnen toch heel ruim, voorin tenminste.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren