Skoda Fabia 1.0 TSI 70kW Greentech Clever (2019)

autoreview

Skoda Fabia 1.0 TSI 70kW Greentech Clever (2019)
Skoda Fabia 1.0 TSI 70kW Greentech Clever (2019)Skoda Fabia 1.0 TSI 70kW Greentech Clever (2019)Skoda Fabia 1.0 TSI 70kW Greentech Clever (2019)Skoda Fabia 1.0 TSI 70kW Greentech Clever (2019)Skoda Fabia 1.0 TSI 70kW Greentech Clever (2019)Skoda Fabia 1.0 TSI 70kW Greentech Clever (2019)Skoda Fabia 1.0 TSI 70kW Greentech Clever (2019)

Signalement

UitvoeringFabia 1.0 TSI 70kW Greentech Clever
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf32.956 km
KM-stand laatst61.500 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Inleiding

  • 33.200 km

Na 5 jaar met volle tevredenheid in een Volkswagen Up te hebben gereden wilde ik toch iets groters en met een sterkere motor. Een nieuwe auto kopen is tegenwoordig wel heel erg duur en de huidige occasions worden ook steeds duurder. Een elektrische auto met voldoende aktieradius valt eveneens buiten mijn budget. Ik heb op het internet gekeken naar een jong gebruikte Suzuki Swift, Ford Fiesta, Seat Ibiza en Volkswagen Polo. Maar allemachtig, wat zijn die jong gebruikte occasions flink aan de prijs. Is misschien een jong gebruikte Skoda Fabia een alternatief? Een vergelijkbare jong gebruikte Volkswagen Polo is zomaar € 1500,00 tot € 2000,00 duurder dan de Skoda Fabia. Aangezien ik eerder Skoda heb gereden en toch lichtelijk VAG-geörienteerd ben, zou dit best een alternatief zijn.
Een grote VAG-dealer in Den Haag bood een Skoda Fabia 1.0 TSI aan tegen een prijs die aan mijn budget voldeed. Dit was een “Clever” uitvoering uit 2019 in de kleur Race Blue Metallic en met een km stand van slechts 32.956. Deze km stand had ik gecontroleerd via het RDW en de km stand was logisch. Verder betrof het een Nederlandse auto zonder WOK status en de volledige dealer onderhoudshistorie was aantoonbaar. Dit begon interessant te worden.
Op zaterdag 25 maart 2023 heb ik een proefrit gemaakt in Den Haag en omstreken en op die dag waaide het flink met een Zuidwester kracht 6. Een uitermate geschikte dag voor een proefrit. De Skoda Fabia reed behoorlijk stabiel en veel windgeruis was er ook niet te horen. Gevalletje niets aan de hand en rij maar lekker door op de snelweg met die snelheid. Ja, dit moest hem worden. De Volkswagen UP ruilde ik in tegen een marktconforme inruilprijs. De voorbanden van de Fabia waren wel aan vervanging toe en dit erkende de dealer. Ik wilde eigenlijk rondom All Season banden hebben en de dealer bood aan om de voorbanden te betalen en ik betaalde de achterbanden. Het werd het huismerk Continental in de maat 215/45 R16 VXL. De Skoda werd afgeleverd met een grote onderhoudsbeurt omdat dit volgens de km stand moest gebeuren, een verse APK keuring en de remvloeistof werd ververst. Het viel me trouwens op dat er nieuwe originele Skoda Fabia matten in de auto lagen. Nette aflevering en 1 jaar Das Welt Auto garantie.
Ik zal over enige tijd mijn verdere bevindingen publiceren omtrent deze Skoda Fabia.

Bevindingen Skoda Fabia type 3

  • 38.500 km

Het exterieur:
Om te beginnen zullen de buren niet voor het raam gaan staan als je de straat in komt rijden, maar ze zullen je ook niet uitlachen. Met deze auto kun je je overal vertonen. Functie ging voor de vorm en er zitten grote raampartijen in de auto waardoor je een prima zicht hebt in het verkeer.

De motor:
Deze Fabia heeft de bekende 1.0 TSI motor met 95 pk die in meerdere modellen van VAG gebruikt wordt. De motor is soepel en relatief stil bij constante toerentallen. Even snel inhalen op de snelweg is geen enkel probleem, je hoeft niet terug te schakelen naar een lagere versnelling. Bij het verder doortrekken in de versnellingen, wat niet nodig is door het hoge motorkoppel bij lage toeren, produceert de motor een heerlijke snerp. Bij lagere toerentallen produceert de motor een donkere brom waardoor je het idee hebt dat je met een veel grotere motor onderweg bent. Zodra je het gaspedaal intrapt versnelt de Fabia moeiteloos en er is altijd wel wat kracht over. Het is niet de formule 1 motor van Max Verstappen, maar hij voldoet en meer heb je eigenlijk niet nodig. Tevens heeft de motor een gunstig gemiddeld brandstofverbruik dat tussen de 1 op 17 en 1 op 20 ligt, afhankelijk van je rechter voet. Fijne motor.

Wegligging:
De Fabia heeft een prima rechtuitstabiliteit op de snelweg, ook bij hogere snelheden. Het stuurgevoel is duidelijk, maar niet nerveus. Je voelt goed wat de auto doet. Ook bij veel wind blijft de Fabia onverstoorbaar zijn koers volgen. Je merkt de wind wel, maar de Fabia is beheersbaar en niet nerveus. Bochten nemen is voor de Fabia ook geen probleem, de auto blijft stabiel. Dit is echter wel een gezinsauto en geen sportauto / coupé. Grote oneffenheden in het wegdek worden door de Fabia soepel verwerkt, maar kleine oneffenheden komen een stuk harder over. Bij een rit op de Duitse Autobahn richting Dortmund was dit goed te merken door de vele reparatiestukken in het wegdek. Hier was 150 km p/u rijden geen pretje, maar de Fabia bleef wel stabiel. In Nederland zal je dit niet gauw tegenkomen. Ik kan de conclusie van testredacteur Roy Kleijwegt van Autoweek niet ondersteunen dat de Fabia te zacht geveerd / wiebelig zou zijn dat kinderen er wagenziekte van zouden kunnen krijgen. Integendeel, bij kleine oneffenheden vind ik de Fabia stoterig.

Het interieur:
De Fabia heeft prima zitmeubilair dat niet te hard en ook niet te zacht is. Er is voldoende ondersteuning voor je lichaam. De voorstoelen zijn prima te verstellen met hoogteverstelling en een draaiknop voor de rugleuning. In combinatie met het verstelbare stuur kan iedereen een prima zitpositie vinden en er is voldoende hoofdruimte. 4 volwassenen kunnen zonder problemen plaats nemen in de Fabia. Functie ging voor vormgeving waardoor iedereen een prima uitzicht naar buiten heeft. In de Fabia is veel gebruik gemaakt van hard plastic en dat zie je helaas ook bij nieuwe Volkswagens. Het zit goed in elkaar, maar erg fraai toont dit zich niet en je hoort wel eens een kraakje. De ergonomie van de bedieningsknoppen is prima voor elkaar. Alles is overzichtelijk en begrijpelijk te bedienen. In deze Skoda type 3 zitten gelukkig nog geen digitale schermen die zo’n beetje alle drukknoppen hebben vervangen.

De uitrusting:
Deze Fabia type 3 heeft de uitvoering “Clever” en is rijkelijk uitgerust. Voor een gehele opsomming verwijs ik graag naar de specificaties op de Autoweek Site, Fabia type 3 / 2019 1.0 TSI Clever.

Entertainment:
Deze Fabia heeft een prima scherm waarop je veel kunt bedienen. Je kunt er auto-instellingen mee bedienen zoals bijvoorbeeld de front collision waarschuwing, of de brandtijd van Coming Home en Leaving Home functie van de koplampen. In het scherm kun je ook opzoeken wanneer het tijd is voor een onderhoudsbeurt. Het audiogedeelte heeft voor- en achter luidsprekers en de radio heeft DAB. De geluidskwaliteit is prima in een auto. Het entertainment systeem is voorzien van Multilink waarmee je je Smart Phone kunt koppelen. Een aantal App’s van je telefoon zijn dan bedienbaar via het scherm in het dashboard. Spotify is uitstekend te streamen en je kunt zelfs in de bibliotheek zoeken, maar dat zou ik tijdens het autorijden nooit doen. What’s App berichten komen ook op het scherm binnen in verkorte versie, net zoals met een Smart Watch. Veiligheidshalve zal ik hier tijdens het rijden niet op reageren. Google Maps als navigatie werkt prima via de Smart Link, de route verschijnt gewoon op het grote scherm en compleet met de stem. Hierbij moet wel je Smart Phone aan staan en muziek spelen, bijvoorbeeld Spotify. Uiteraard gaat Hands Free bellen en Hands Free gebeld worden ook prima. Als je wilt bellen moet je in Google Maps even op het Microfoontje drukken en de opdracht spreken “Google bel iemand”. Er wordt gevraag wie je wilt bellen, je noemt dit en vervolgens wordt er automatisch gebeld. Tijdens het rijden zal ik hier geen gebruik van maken. In begin waren er aansluitingsproblemen tussen Smartlink en mijn Smartphone. De ene keer kon er wel verbinding gemaakt worden en de andere keer niet. Ook de Blue Tooth verbinding met mijn Smart Phone haperde regelmatig. De laatste tijd zijn er geen verbindingsproblemen meer met Multilink en Blue Tooth. Deze Fabia heeft ook een eigen ingebouwd Skoda Navigatiesysteem. Dit is prima en logisch bedienbaar en werkt snel zonder haperingen. De visuele afbeelding welke afslag je moet nemen en wanneer zie je op het grote scherm, maar ook op een klein scherm voor je tussen de Snelheidsmeter en de Toerenteller. De gesproken duidelijke stem is altijd hoorbaar, ook als je geen radio of Smart Phone hebt aanstaan. Als dit wel aanstaat blijft de gesproken tekst hoorbaar. Verkeerswaarschuwingen op de route worden altijd uitgesproken, ook als de navigatie niet aanstaat terwijl je wel naar de radio luistert. Prima systeem, niets mis mee.

Simply Clever:
Zoals het een Skoda betaamt heeft ook deze Fabia een aantal slimme oplossingen.
Een verend opbergvakje voor je zonnebril nabij de binnenspiegel. Nooit zoeken en altijd onder handbereik. Onder de passagiersstoel zit een opbergvak waarin je een paraplu kunt opbergen. Altijd handig als het regent en dat je je partner naar de voordeur begeleidt na het uitstappen. In de kofferbak ligt er een mat die omkeerbaar is. Aan de ene kant keurig bekleed, aan de andere kant voorzien van een rubber profiel. Hier kun je eventueel vieze laarzen met modder of andere zaken op leggen. Achteraf doekje erover heen en het is weer schoon. De bagageruimte is voorzien van stevige ophanghaakjes waaraan je de hengsels van boodschappentassen kunt hangen zodat de tassen niet door de bagageruimte schuiven tijdens de rit. Dan valt er dus ook niets uit. Er zijn ook kleine opbergvakken in de bagageruimte waar je nog wat spulletjes in kwijt kunt. In de winter bijvoorbeeld ruitontdooier of andere zaken. Dan ligt dit ook niet los in de bagageruimte. Het schema van de bandenspanning vind je in het klepje van de tankopening. In dit klepje zit ook een ijskrabber voor de winter. En aan testredacteur Marco Gorter van Autoweek kan ik mededelen dat ook deze ijskrabber nog niet voorzien is van een bandenprofiel-dieptemeter.

Eindconclusie:
De Skoda Fabia scoort nergens uitstekend, maar scoort ook geen enkele onvoldoende. Het is allemaal goed genoeg. Meer auto als dit heb je eigenlijk niet nodig. Ik ben nog niet toe aan een onbetaalbare elektrische auto met een hoge autoverzekering en een beperkte aktieradius. Om over de torenhoge wegenbelasting vanaf 2025 nog maar te zwijgen. Voorlopig wil ik nog jaren met deze Fabia blijven rijden. Simply Clever? Ik zal deze Review updaten bij onderhoudsbeurten of als er iets anders te melden valt.

Update

  • 46.100 km

Op vrijdag 24 november 2023 had ik een afspraak bij VagTechniek in Nuenen voor een fabrieksupdate van de motor. Hierbij steeg het motorvermogen van 95 pk tot 115 pk. Het maximale koppel van de motor steeg van 160 NM naar 200 NM. Deze vermogenstoename valt binnen de marge van de motor aangezien VAG deze motor zelf ook in een 95 pk en 110 pk versie levert. Door de vermogenstoename werd de auto in elk toerental soepeler met optrekken en vooral op de snelweg is dit goed te merken bij een inhaalmanoevre. Door de fabrieksupdate wordt de auto geen racemonster, maar hij rijdt nu wel iets prettiger en soepeler. Het brandstofverbruik is nu gemiddeld 1 op 18, hetgeen niet afwijkt van mijn eerste opgave van tussen de 1 op 17 en 1 op 20 km. Mijn verbruiksgegevens komen niet uit de boordcomputer, het is berekend door het aantal gereden km te delen door het aantal liters benzine bij een tankbeurt. Als een auto nog in de garantie zit bestaat er wel een kans dat een officiële dealer een aantekening maakt bij een onderhoudsbeurt dat een motor getuned is. Verder bevalt de auto mij nog steeds prima. De auto rijdt behoorlijk stabiel met de slechte weersomstandigheden van de afgelopen maanden. De vorige eigenaar had er ca. 8.000 km per jaar mee gereden, maar ik heb er nu in 8 maanden tijd 13.144 km mee gereden. De boordcomputer geeft aan dat de auto hij over 4 maanden een onderhoudsbeurt nodig heeft.

Update

  • 55.600 km

Op vrijdag 26 april heeft de Fabia een grote onderhoudsbeurt gehad bij km stand 54254. Behalve het normale onderhoud waren er geen bijzonderheden gevonden. Ik had verwacht dat de bougies vervangen moesten worden omdat de Fabia bijna 60.000 km had gereden. Toen ik vroeg waarom dat niet gebeurd was deelde de Skodadealer in Amsterdam mij mede dat de onderhoudshistorie was bekeken en het bleek dat de bougies vorig jaar al bij de aflevering waren vervangen. Het vervangen van de bougies is nodig na 4 jaar of 60.000 km. Aangezien de Fabia 4 jaar oud was toen ik hem kocht had de Skodadealer in Den Haag tijdens het reguliere onderhoud ook de bougies al vervangen en tevens de remvloeistof ververst. Dit was dus een behoorlijk nette aflevering. Nu de dagelijkse temperaturen gelukkig oplopen is de Fabia ook zuiniger geworden met brandstof. Het gemiddelde verbruik is nu 1 op 19 km en dat is heel netjes aangezien deze Fabia getuned is van 95 pk naar 115 pk. Mijn vorige auto, een Volkswagen UP, had ook een verbruik van gemiddeld 1 op 19, maar dat was wel een 60 pk uitvoering. Inmiddels levert VAG de 1.0 TSI motor nu ook met 115 pk. De All Season banden van het huismerk Continental blijken behoorlijk slijtvast te zijn. Ik heb er het afgelopen jaar 22.000 km mee gereden en de profieldiepte rondom is nog 6 tot 6,5 mm. Keurig, andere merken van All Seasons slijten veel sneller volgens enkele bandentests. Ik koos voor de All Seasons zodat niet 2x per jaar de banden gewisseld moeten worden en dat spaart weer geld uit. De winters in Nederland zijn niet meer zo streng en een All Season band voldoet dan ook. Als je echt naar de wintersport gaat met een auto denk ik dat je beter wel winterbanden moet gebruiken. Ik heb verder geen klachten over de Fabia, de auto voldoet prima en problemen hebben zich tot nu toe niet voorgedaan.

Update

  • 61.500 km

Ik heb mijn Skoda Fabia ingeruild. Behalve normaal onderhoud had de Fabia geen reparatiekosten. Degene die deze auto koopt heeft er nog een prima auto aan. De reden van inruil was dat ik een iets sportievere auto wilde hebben. Na een aantal offertes gekregen te hebben kreeg ik een acceptabel bod van een VAG dealer in Rotterdam. Dit moet je zeker doen, meerdere offertes opvragen. Dit levert interessante verschillen op !! De dealer in Rotterdam had een mooie Seat Ibiza Style EcoTsi staan met twee jaar ervaring en nog resterende twee jaar garantie. De kleur is Magnetic Tech??. Dit noemde ze vroeger anthraciet metallic.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.