Skoda Enyaq iV 60 132kW (2021) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Enyaq iV 60 132kW |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 23.500 km |
Eerste km's in de Enyaq
- 250 km
Vandaag, 22-10, mijn Skoda Enyaq 60 ontvangen, betreft een voorraadmodel van TB uit Breda.
Iv60 model 2022
Loft
Racing blue
Snelladen 120Kw
Chrome pakket
Comfort
2-spaaks stuurwiel met verwarming
20 inch Vega velgen
Achteruitrijcamera + parkeersensoren
Klimaat
Trekhaak voorbereiding
Zoals ik hem als particulier graag wilde hebben en dus uiteindelijk in voorraad gevonden. Enige wat jammer is betreft geen usb-c bij de achterbank, maar die ga ik aftermarket nog zoeken.
Trekhaak komt er nog onder, waarschijnlijk handmatige verticale Brinks (rijden met vouwwagen).
Winterbanden set nog twijfel.
Uiteindelijk in 2021 nog tot aanschaf overgegaan, gezien verwachtingen leveringen voor 2022, subsidie in aanmerking te komen pas bestellen januari 2022, levering waarschijnlijk lastig in 2022, door de subsidiegrens qua uitvoering te beperkt, nu echt super inruil en goed prijs qua aanschaf gekozen voor het rijden in 2021.
Na 2 weken wachten vandaag de aflevering voor de deur.
Wat een super auto! Alles werkt fijn intuïtief. Het zitten (1.98m) is heerlijk en direct goed. Voorin of achterin beide heerlijk.
Het instellen en verbinden van de infotainment met Skoda account en MySkoda app werkt direct en hele dag zonder problemen.
Voor iedereen in het gezin een fijne auto ;-)
Tijdens het instellen van alle voorkeuren kwam na poosje update melding. Deze download en installatie verliep soepel.
Rijden en bediening gewoon heerlijk en simpel, en wat een draaicirkel.... inparkeren en wegrijden haast met haakse bochten, wat zal af en toe rijden in "confentionele" auto toch tegenvallen ;-)
Al met al de eerste indrukken zoals bijna te verwachten positief.
Over een tijdje een update na wat km's. Qua bereik, laden en gebruikerservaring van gezin.
Ben je aan het kijken/informeren, niet twijfelen maar gewoon doen.
1300km update
- 1.311 km
Heerlijke eerste km's in onze Enyaq iv60 2022 voorraad model.
Sinds 3 weken hebben we onze Enyaq thuis staan, wat een heerlijkheid. Na 2 jaar een GTE te hebben gereden wisten wel, de volgende sowieso full-electric.
Mooi voorraadmodel gevonden, met eigenlijk de door ons gewenste opties en kleur. Enige wat nog leuk was geweest laadpunten achterin (family-pakket), alleen dat los ik later wel weer op.
Daarnaast trekhaakvoorbereiding, in het voorjaar maar eens op zoek naar trekhaak. Dit om komend voorjaar met de Enyaq en vouwwagen op reis te kunnen gaan.
Samen met een super inruil van huidige auto hebben we snel knoop doorgehakt en nu dus 3 weken rij-plezier.
1300km met gemiddeld verbruik van 17.9 kWh, 40% snelweg en rest relatief korte afstanden rondom huis op 50 en 80km wegen. Dit allemaal vanaf nachtvorst tot graadje of 15. Dus altijd verwarmen van auto erbij.
Vandaag voor het eerst een rit van 282km van Oost naar West door NL en weer terug. Met buiten temperatuur van 8 tot 12.5 gr. 95% snelweg met 108km/u op de cruise. Heenweg alleen en terugweg volgeladen met 3 volwassenen en bagage. Totaalverbuik van 17.1 kWh. Echt mega tevreden over. Vertrokken met 100% (GOM 339km) en geëindigd met 13% (GOM bereik van 59km).
Om de hoek een Shell station met snellader, dus dat ook maar eens getest. Vanaf 13% en veel gereden te hebben was de laadsnelheid van 90Kw maximaal wat teleurstellend. Maar 12 minuten laden met 17kW toegevoegd stroom van 13% naar 41% was dan wel een vlakke curve (gemiddelde snelheid van 85kWh). Accupakket kennelijk toch niet erg warm geworden met deze temperaturen en 108km/u op de teller.
Had toch gehoopt dat ik de 120kW als maximum zal snelheid zou zien op de Shell 175kW vermogen, helaas voor een eerste keer.
Qua rij-comfort, ruimte echt een super auto. Blij dat ik deze auto als particuliere rijder heb gekocht, vele jaren rijplezier in het vooruitzicht!
Qua elektronica nog geen storing of freeze van scherm gehad.... gevaarlijk om te zeggen maar klop het maar direct af op blank hout 😉
Hopelijk helpt dit bericht met name particuliere aankopers. Dit als tegenstelling in de bijtellingsklachten qua levertijden die voornamelijk te lezen zijn in diverse fora/media.
11 weken + 3500km update
- 3.500 km
Na 11 weken en inmiddels 3500km op de teller met voornamelijk relatief korte ritjes en enkele wat langere ritten (100km + ) een gemiddeld verbruik van 19.4 kWh.
Rijden voornamelijk:
- Eco modus (ruim voldoende voor comfortabel rijden, maar wel meest zuinige)
- gewoon stoplicht-sprintjes tot de vMax. (+5km/u overal)
- clima op 19 graden + auto-stand op laag + voorverwarmen voor vertrek + AC uit (geen beslagen ramen) is comfortabel rijden.
Sinds vandaag setje winterbanden eronder. Van zomer Bridgestones 20inch Vega naar winter Pirelli's 19inch Regulus Antraciet. Benieuwd of er veel verschil is in verbruik.
Wat wel direct opvalt is dat auto wat comfortabeler rijdt met de wintersloffen. Minder glibberig met de lage temperaturen, maar dat hoort ook precies bij de andere samenstelling van rubber.
Technisch geen problemen gehad met de auto ook geen standaard storingen waar over geklaagd word door een x-aantal gebruikers op verschillende fora.
Nu de winterperiode door en richting voorjaar! Kunnen niet wachten totdat de vouwwagen achter de Enyaq gehangen gaat worden en de ervaringen die daarbij gaan horen.
Het gebruik binnen de gezinsritjes is gewoon super. Ruimte te over, mega comfortabel, even voorverwarmen met de app, 5min en je stapt in met warmte 10min en je hoeft niet te krabben.... heerlijk.
10000km winter door voorjaar in
- 10.000 km
De eerste 10.000km staat op de teller.
Wat begon met een vlotte particuliere aankoop in oktober waarbij wij uitgingen van de internetervaringen van anderen, is nu de beste auto-keuze ooit gebleken. Voor ons als gezin van inmiddels 4 (december 2021 is de jongste spruit geboren) nooit meer iets anders dan een EV. Voorlopig ook niet anders dan de Enyaq uiteraard ;-)
Een overzicht tot nu toe;
Behoudens verbindingsproblemen met de Skoda Connect app (die niet wil verbinden op dit moment) geen issues met de Enyaq.
Gelukkig werkte de app in de koude periode met nachtvorst wel, zodat bij vertrek de auto warm en ontdooid is, slecht 10 minuten voor instappen inschakelen en een warm welkom is gegarandeerd!
In de tussentijd naast de winterbanden aanschaf, echt wel positieve rijderservaring op gladder wegdek, ook een trekhaak laten installeren. Via de site van Brinks bij Automat in Ede een verticaal afneembare trekhaak laten plaatsen. Ideaal en voor het aantal keren van gebruik en de kleine moeite de meerprijs van elektrisch wegklapbare trekhaak niet waard.
De trekhaak vooralsnog alleen met enkele korte ritjes gebruikt (vouwwagen van winterstalling halen en korte gebruikerstest met rondje snelweg van 75km moeten de echter tripjes nog komen. Alleen het rijden is zo comfortabel en je merkt niet dat er iets achter hangt. Verbruik met vouwwagen is zo'n 20% hoger, alleen met nog wat hogere temperaturen en minder wind in de zomer zal dat afnemen. Kom rond de 21 tot 22kWh per 100km. Goed te doen dus qua bereik, elke 200km (2 uur rijden) een break. Precies zoals wij reizen bij vakantie trips.
De vouwwagen ervaringen zal ik later afzonderlijk aanvullen.
Verre reizen? Ja als verre reis kan ik alleen een trip naar Disneyland Parijs benoemen. Dit is ideaal verlopen. Ruimte te over om voor een lang weekend alles mee te nemen.
Vooral met een baby en kinderwagen+reiswieg+andere toebehoren... Kofferbak toereikend en netjes gevuld op pad. Heenreis met een hotelovernachting net boven Parijs, zodat Disneyland bezoek vroeg in de ochtend kon beginnen. In de avond met 1x kort snelladen + baby voeden + toiletbezoek en bakje koffie 400km afgelegd. Het snelladen direct voldoende om de volgende ochtend de laatste 120km naar Disneyland te rijden.
Dus 500+ km snelweg met minuut of 38 snelladen (van 9% naar 90% gevuld) met een door mij waargenomen piek van 131kW (niet verkeerd voor de iv60!). Heerlijke reis ervaren door hele gezin van jong tot oud.
Na bezoek aan Disney op de laatste dag einde van de middag terug gereden naar huis. De 520km in iets meer dan 6 uur afgelegd, totaal stil gestaan 1 uur verdeeld over 4 stops. Waarbij 2x kort geladen is in combinatie met opeten afgehaalde avondmaaltijd, toiletbezoek en koffie/ijs halen. We waren samen met 2 andere gezinnen op pad, beide met benzineauto. Los van elkaar gereden, maar uiteindelijk allemaal een zelfde reistijd gehad. Dat verschil van EV of benzine is dus onzin, behalve als je met je benzine/dieselauto 160-200km/u gaat rijden dan gaat het reistijd schelen. Het opmerkelijke was wel dat wij in de EV de meest ontspannen en uitrustende reis hebben ervaren. Gewoon uitgerust thuiskomen na een lang weekend in de drukte en de reis-km's erna in de benen. Kennelijk toch het comfort van de EV met isolatie en beperkt geluid icm de comfortabele auto.
En misschien als particulier het extra-tje van gratis opladen bij de Disneyparken.... toch leuk ;-)
Al met al een super ervaring zowel voor het dagelijkse verkeer als tripje maken.
Rijden met vouwwagen
- 11.000 km
Eerste ritjes met de vouwwagen zijn gemaakt. Wat merk je ervan, eigenlijk niks ;-)
De Enyaq rijdt met speelsgemak de vouwwagen door NL. Uiteraard een iets hoger verbruik met volle auto en geladen vouwwagen, maar zelfs met 180km flink tegen de wind in naar Noord-nl rijdende 21.5kWh. Cruise op de 98km/u, door de drukte was sowieso veel harder rijden niet mogelijk. Inhalen van een vrachtauto, tikkie gas en zo 120 er voorbij, alsof er niks achter hangt. De Enyaq Iv60 trek zijn last alsof die er niet achter zit. Wat een comfortabele reisauto!
En het welbekende stoplicht-sprintje kan zelfs met de vouwwagen aan de haak, menig petje dat verbaasd kijkt bij verkeerslicht, blijft leuk.
Wij kunnen niet wachten op de aanstaande zomervakantie, Denemarken en Zweden zullen bezocht gaan worden. En als we na elke 180km a 200km rijden een snellader moeten bezoeken doen we dat lachend en met vakantieplezier!
Vakantie km's Enyaq en Vouwwagen
- 17.909 km
Weer een paar maanden verder en vele weekendjes in NL en zomervakantie Denemarken + Zweden achter de rug met de Enyaq en Holtkamper Cocoon vouwwagen achter de rug.
Wat een top combinatie! Comfortabel en geruisloos rijden. Met volgeladen auto en vouwwagen + fietsen overal gelijk al je vermogen, even inhalen op de snelweg van cruisesnelheid 100 tot 110km/u naar 130/140, geen punt. Zelfs op de autobahn zit je niemand in de weg.
De Enyaq Iv60 is in het gewone rijden voor ons als particuliere eigenaar ruimvoldoende qua bereik. Ook met de vouwwagen stints van 180 tot 200km met laden van 5 a 10% tot 85% is super.
Rondtrekken door Denemarken en Zweden met de vouwwagen, perfect te doen.
Als enige voorbereiding gebruik van ABRP met een Bluetooth dongel. Daardoor perfect actueel verbruik, voorkeur Ionity (ivm gratis abonnement, dus snelladen voor 38cent per kWh gemiddeld!!!)
4000 vakantie km's met gemiddelde van 20kWh/100km. Hiervan 85% met de vouwwagen gereden. Totaal niet gelet op energiebesparen tijdens het rijden. Fietsen opnde vouwwagen steken uit en vangen extra wind, dus hoger verbruik. Geen punt dus!
Veelal de vouwwagen niet hoeven ontkoppelen. Enkele ionitys met speciale trailer plaats. Bij wel ontkoppelen noodzakelijk dan kon ik vaak al beginnen met laden en duwde daarna de vouwwagen even iets verderop. Kost dan bij afkoppelen niks en bij aankoppelen 1 minuut.... verwaarloosbaar dus.
Navigeren op volledig abonnement ABRP met de Bluetooth dongel ging perfect. Geeft mooi aantal vrije laders weer in het scherm. En accuraat bij verbruik voor aankomst. Soms zelf even beetje gas erbij laatste stuk, zodat aankomst iets eerder, accu lekker warm en 130kWh snellaadsnelheid eerst 20%.
En bij laden elke 200km cq 2 uur rijden kom je elke pauze even te staan. Toilet, koffie, lunch, baby verschonen/voeden. Laden bijna altijd eerder klaar dan wij onze pauze hadden afgerond.
En het reizen is zo comfortabel, dus aankomst ook na hele dag rijden super ontspannen en fit. Dat is altijd al een must bij onze vakantieritten en nu lukt dat nog beter.
Inmiddels dus de 17909km op de klok. Super. Enige wat nog ontbreekt is de internetverbinding. Die is sinds paar maanden weg.
Over 3 weken komt de update bij de dealer op onze auto. Hopelijk dan weer een werkende internetverbinding, maar verder is het behoudens internetverbinding genieten en probleemloos.
Wat is het gevolg van de afgelopen 18000km.... dat we in de herfstvakantie 10 dagen Toscane gaan doen met de auto, kunnen buiten de vakantie nu al uitkijken naar de reis. Uiteindelijk ook naar verblijf natuurlijk!
Wat mij dan verbaasd is kennelijk de negatieve pers over EV rijden. Landelijk nieuws als NOS, RTL en autosites communiceren dat het horror is.... haha. Ja... je moet even plannen. Voorbereiden is niet raar, download een app, bekijk wat je moet doen cq waarmee rekening te houden. Dan ga je heerlijk op stap en kom je overal. Welke route is handig, wat is verstandige vertrektijd (niet in de massa allemaal om "standaard" tijd vertrekken.
1 jaar Enyaq iv60
- 23.500 km
1 jaar Skoda Enyaq iv60
Al weer 1 jaar verder met de Enyaq, de verwachtingen overtroffen!
Keuzes en informeren + testrijden. Enyaq iv60 werd uiteindelijk de keuze, voldoende bereik leek en bleek voor 23500km fijne prive kilometers. Wanneer je een prive-aanschaf doet van deze orde informeer je jezelf maar moet je ook op gevoel afgaan. Dat gevoel was en is goed en heeft ons niet in de steek gelaten.
100% stekkeren, lange afstanden, korte ritjes. Winterverkeer en zomerreizen. Iv60 rijden met flinke vouwwagen, allemaal zonder pijntjes.
Ons eerste volledige elektrische jaar afgesloten met 10 dagen herfstvakantie NL - Italie.
Rit van 1450km naar Toscane. Deze afstand zouden we nooit doen in 1 dag, dus met de EV komt dat alleen maar goed uit. Donderdagavond vertrokken naar Karlsruhe voor een overnachting., vrijdag Karlsruhe - omgeving Piombino in Toscane.
Auto net geupdate met de ME3.0 software en de auto is weer online na enkele maanden afwezigheid. Dus actuele routeinformatie op de Skoda navigatie.
Op basis van je verbruik voorspelt de Enyaq accu % bij aankomst. Erg tevreden over. De reis voorbereid via ABRP, hierbij de stints volgens Ionity als voorkeur ivm goedkoop snelladen (0.35 cent p. kWh). Afstanden/intervallen van tussen de 175 en 220km gedaan. Met baby van 11 maanden en dochter van 11 jaar perfect. Even benen strekken, toilet, eten, luier, etc. Na 25 minuten weer onderweg. 120 km/u op de cruise, vaak ook wat minder door de verkeersdrukte, wegwerkzaamheden, lagere maximumsnelheid van 100km/u. de 2900 reis kilomters zonder problemen afgelegd. 1x moeten wachten met laden (15 minuten) omdat er een bedrijfsuitje in Zwitersland bij de laadpalen stond met 10 verschillende ev's en wat onbekendheid met laden. In Italie 1x een offline Ionity-lader, alleen om de hoek 4 snelladers van EnelX, dus 5 minuten "verloren".
In Italie nog zo'n 1100km lokaal gereden naar verschillende plaatsen, overal kunnen laden. Vaak ipv betaald parkeren de auto opladen, perfect.
Eerste EV-jaar afgesloten met echt EV-plezier. Het rijden echt comfortabel, heerlijke gezinsauto. Lang weekend Disneyland, vouwwagen Denemarken/Zweden, 10 daagse autoreis Italie, vele trips in NL, gewoonweg perfect.
Enige aandachtspunten van verbetering, nog betere navigatie qua kaart en uiterlijk, betere voorspelling van verbruik bij bepaalde snelheid (ook hierin weersomstandigheden maar ook re-generen meenemen). Dat is enige wat eigenlijk niet goed gaat, terwijl wegennet bekend is, dus ook de hellingshoeken. Wat telkens gebeurde dat bij vertrek voor etappe aankomstpercentage werd weergegeven, dit viel telkens hoger uit. Alleen onderweg kreeg de navigatie stress.... Met heuvel op rijden gaat verbruik omhoog, dus werd actuele berekening je haalt bestemming niet, alleen met een afdaling werd er zoveel geregenereerd dat we uiteindelijk voller de bestemming bereikte dan vooraf weergegeven. De auto brengt dus kennelijk weer zoveel stroom binnen, wat hij zelf niet kan overzien/voorspellen.
Dit als enige aandachtspunt dus, de navigatie. Maar hiervoor kan je natuurlijk ook de live-app van ABRP gebruiken met actuele auto-data indien noodzakelijk. Wij zijn echter tevreden met zoals de auto nu is, kan alleen maar beter worden.
Laadstress, nee. Heerlijke auto, ja in alle opzichten.
Hopelijk helpt deze review van 1 jaar Enyaq twijfelaars tot aankoop. En alle discussies over wel of niet milieu-vriendelijk, fijn rijden of ik rijdt 1000km achter elkaar. Kijk naar je eigen gevoel.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.