Skoda Enyaq Coupé iV 80 150kW Sportline (2023)

autoreview

Skoda Enyaq Coupé iV 80 150kW Sportline (2023)

Signalement

UitvoeringEnyaq Coupé iV 80 150kW Sportline
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf21.500 km
KM-stand laatst21.500 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

SKODA ENYAQ IV 80 COUPE

  • 21.500 km

Skoda Enyaq Coupe mei 2023

Na 11 jaar in een nieuw gekochte Skoda Octavia 1.4 TSI (2014) gereden te hebben met 214.000 km op de teller werd het tijd voor een opvolger. Niet omdat de Octavia niet beviel, in tegendeel, wat hebben we veel plezier beleeft aan deze auto! Naast regulier onderhoud precies 1 reparatie gehad, nl een defecte gordelspanner….. Ws gewoon veel geluk gehad want dit zal niet gemiddeld zijn. Wel fijn na het rijden van een Audi A4 1.9 TDI met heel veel, vooral dure! reparaties. Hoe dan ook, voordat de reparaties bij de Octavia echt zouden gaan komen leek het een goed moment om te gaan oriënteren richting een opvolger.
Ter verantwoording geroepen door twee milieubewuste tienerdochters ging de oriëntatie naar elektrisch. Het wensenlijstje was als volgt: Ruimte voor mijzelf als bestuurder (183 cm lang) en ruimte op en voor de achterbank vanwege de lange dochters en een redelijke range niet omdat ik deze dagelijks nodig heb maar omdat ik verwacht dat juist op dit vlak de ontwikkeling snel zal gaan en voor je het weet rijd je in een verouderde auto. Verwend door de ruime kofferbak van de Octavia wilde ik daar ook niet veel op inleveren. Verder geen Tesla of Chinees want de eerste sponsor ik liever niet en de tweede heb ik al genoeg gesponsord, het moest dus iets Europees zijn. Ik vind de Renault Megane heel mooi, maar te klein en omdat ik altijd Duits/ VAG heb gereden vielen de andere Europeanen eigenlijk ook af. Op het werk een keer in een Enyaq gereden en wat elektrisch rijden ervaring opgedaan, dit beviel goed, heerlijk stil en comfortabel.
Vanaf eind 2024 had ik op Gaspedaal een zoekfunctie aangemaakt voor een Skoda Enyaq IV 80, vanaf 2023. Het viel me op dat er niet veel verloop was (auto’s die ik in dec 2024 zag staan, staan er nu in mei 2025 nog op), met soms heel weinig km maar wel al flink afgeschreven 😊, het lijkt dat deze auto’s niet makkelijk te slijten zijn…. Zelf vond ik de Enyaq Coupe mooier dan de “gewone” uitvoering, mijn wederhelft en dochters niet, maar we zijn gaan kijken bij A Point in Amsterdam en hebben beide modellen gezien, en beide meningen hielden stand 😊Deze oriëntatie leerde ook dat de Sportline toch wel een stukje mooier en completer was dan de Business line, dus dat maakte de zoektocht weer wat makkelijker. De aangeboden auto’s in zilver grijs en zwart vielen af na het zien van de Graphite Grey Metallic kleur, hiermee was de specificatie bekend:

Skoda Enyaq IV 80 Sportline Coupe in de kleur Graphite Grey Metallic van 2023.

Half maart werd deze auto aangeboden bij Vakgarage Dirks in Schagen, na een bezoek aan de showroom en een testrit was het duidelijk, dit moest hem worden! Na wat onderhandelen over aankoop, inruil en nog een set velgen met winterbanden hebben we de deal gemaakt en de auto twee dagen later opgehaald. Opgemerkt moet worden dat dit bij deze garage een fijne ervaring was, prettig ontvangst, rustig en gedegen uitleg en advies en uiteindelijk een nette prijs!, Omdat Schagen niet echt in de buurt is gaat de Enyaq in onderhoud bij de “eigen” Skoda dealer, waarmee de auto ook weer in het Skoda mobiliteit programma komt.

Ervaringen:

Laden:
Na het ophalen van de auto als eerste een laadpas aangevraagd, na wat googelen een pas bij ANWB besteld, deze zou bij veel laadpalen geaccepteerd worden. Op advies ook een tweede pas besteld, voor het geval de eerste pas niet geaccepteerd zou worden, deze bij Laadkompas besteld. Beide passen na twee dagen in huis. In de eerste weken een paar keer op het werk geladen (11KW) (€ 0,54/kwh) en hierna, om te proberen bij bij de snellader van (90 KW) (€ 0,32 /kwh), beiden werkte prima. Ook de Tesla app gedownload en deze een keer gebruikt in Duitsland voor het laden bij de Tesla snellader, ook dit ging prima. Half april is een laadpaal in onze garage geplaats door Autoladen.nl (prima ervaring mee gehad) zodat we nu thuis kunnen laden (11KW).
In de meivakantie naar Oostenrijk geweest, ook dit ging prima, met 100% thuis weg (540 km bereik) en twee stops bij snelladers langs de snelweg (€ 0,56- 0,77/kwh) zorgeloos op de bestemming aangekomen, 900 km van huis. Alles geladen met de ANWB laadpas. Ik hoor om me heen dat een dergelijke reis met een EV een ramp is vanwege de vele laadstops…., onze ervaring is anders, met de Octavia pauzeerden we ook twee keer op 900 km, dus voor ons is dit geen probleem gebleken. Het advies is om te laden tussen 20% en 80% accucapaciteit, dit voor behoud van de accu, dit doe ik bij regulier woon werk verkeer maar op onze reis naar Oostenrijk hebben we dit losgelaten en wel van 100% accu capaciteit tot 10% gereden, omdat dit bij beperkt toepassen ook geen probleem hoeft te zijn.

Range/verbruik
De WLTP van de auto zou 540 km zijn, zoals ook ik heb gelezen is dit afhankelijk van buitentemperatuur i.c.m. rijstijl. De eerste vier weken heb ik woon werkverkeer gehad van 25 km enkele reis (80 km wegen) en een keer een rit van 350 km gemaakt (snelweg) In deze periode was het verbruik 14,5 kwh/100 km. Naar Oostenrijk was het verbruik 18kwh/100 km. Temperatuur was over deze periode tussen de 10 en 28 graden, mijn rijstijl is rustig, auto staat op Eco modus en de B stand waarbij de auto regeneratief remt en dus energie opwekt door op de motor te remmen ipv met het rempedaal. Ik heb op de snelweg in Duitsland max 130 km/uur gereden (maar dat kan bijna nergens…) Bij daling van temperatuur in het najaar zal dit verbruik wel toenemen maar tot nu toe valt het me mee en met het verbruik van 18 kwh is het bereik dan toch 430 km. De sport is nu om vooruitlopend op het afschaffen van de salderingregel per 2027 alvast zoveel mogelijk direct van de eigen zonnepanelen opbrengst te laden. (het verhaal dat je dan voor niets rijdt klopt naar mijn mening niet helemaal, tot eind 2026 wordt de terug geleverde opbrengst nl nog gesaldeerd en maakt het tot die tijd per saldo niet uit) verder is het leuk om van eigen opbrengst te laden, maar dan moet de zon wel schijnen als de auto in het weekend thuis is. Toch is het een aantal weekenden wel gelukt bijna volledig te laden vanaf de panelen, toch wel grappig!

Rijgedrag
Vooropgesteld; ik ben geen super kritische bestuurder, de auto rijdt heerlijk, heel rustig en comfortabel, weinig geluid, maar dat zal voor meer auto’s gelden die 11 jaar jonger zijn dan de Octavia… Ik merk goed dat de auto veel massa heeft, in de D stand is dit merkbaar doordat je flink op het rempedaal moet remmen om tijdig stil te staan, maar omdat ik in de B stand rijd merk ik hier weinig van, hier remt de auto zelf bij het loslaten van het pedaal. Verder is het rijden over een hobbelige straat wel goed voelbaar, ligt wellicht aan het onderstel of vering? Snelheidsbord herkenning is fijn, hiermee voorkom ik dat ik ongemerkt te snel rijd maar het is irritant dat je op de snelweg ineens snelheid verminderd als er op een parallel baan 80 staat aangegeven.
Samengevat ben ik na 4500 km heel tevreden, het laden gaat prima, het verbruik valt mee, de auto rijdt heel comfortabel en is lekker ruim! Omdat we de mogelijkheid hebben om thuis te laden zijn de kosten uitgezonderd de afschrijving (ook met de straks hogere mrb) vergelijkbaar met die van de Octavia, alleen rijden we nu een soort milieubewust, beter voor de toekomst van de dochters!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Enyaq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.