Skoda Elroq 85 210kW Business Edition (2025) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | Elroq 85 210kW Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand laatst | 10.200 km |
Ophalen bij de dealer
Vandaag is het zover, ik ga mijn nieuwe Skoda Elroq ophalen bij de dealer.
Het blijft toch altijd een leuke en een beetje een spannende ervaring als je je nieuwe auto af gaat halen.
Bij de dealer aangekomen staat de Elroq te stralen, midden in de showroom.
Met proefrijden had de Elroq alle concurrenten achter zich gelaten.
Het is een auto welke fysiek in een hogere klasse zit dan de concurrenten en dat merk je duidelijk.
Veel meer ruimte, stiller interieur, achter het stuur het gevoel van ruimte, maar je zit dan ook in een Enyaq. Het enige verschil is dat de kofferruimte iets kleiner is, maar nog altijd een dikke 470 liter. Veel meer dan de concurrentie, ook vaak in een klasse hoger, zoals men het noemt in autoland, al ben ik het daar niet mee eens. Een Volvo EX30 is totaal geen concurrentie, zelfs de EX40 is kleiner, maakt meer geluid met rijden en heeft een kleinere kofferbak, minder vermogen, enz.
Voor nu, de auto mee naar huis nemen en gaan ontdekken in de praktijk.
Eerste update
- 3.500 km
Eerste update na een paar intensieve weken.
Nu al 3.500km zult u zeggen? Ja, maar dat is ook toeval.
Met een paar afspraken ver weg en 2 keer een begrafenis aan de andere kant van het land, is het heel snel gegaan met de eerste kilometers.
Normaal voor mij is ca. 3.000km per maand.
Onderweg is de auto zo heerlijk fluisterstil dat het vanaf de eerste kilometer genieten is. Ik hou van comfort en de Elroq stelt hier absoluut niet teleur.
De systemen blijken erg intiutief te werken en alles is snel te vinden in het grote scherm na een korte gewenningsperiode.
De vering, ik heb niet gekozen voor de adaptieve dempers (wel mee proefgereden overigens), een gokje, maar de normale schikdempers doen uitstekend hun werk, ik mis de adapotieve niet. Alleen op hele korte, gemene drempels is de vering even stoterig, maar voor de rest prima, ook op snelheid in bochten, vangt het onderstel alles erg goed op.
De motor is heerlijk sterk en soepel. Met bijna 300PK en 545Nm aan koppel kom je natuurlijk niets te kort. Mede daardoor heb je geen last van het hoge gewicht en heb je het idee met een veel lichtere auto op weg te zijn.
De auto is bovengemiddeld snel en inhalen is een fluitje van een cent.
de lane assist, werk erg goed en als je maximaal autonoom rijdt blijft de auto netjes in het midden van de rijbaan en hoef je alleen af en toe een veeg aan het stuurwiel te geven. Dit komt naar mijn smaak veel te snel, 5 seconden 1e melding, 10 seconden tweede melding en bij ca. 18 seconden een rode melding met direct daarna remstoten. Regels van de EU, maar dat had ook 2x zo lang mogen zijn, dit is belachtelijk kort.
Maar regels zijn regels en daar kan de Elroq niets aan doen.
Het interieur is lekker ruim opgezet en is kwalitatief zeer hoog. Geen harde plastics op het dashboard, maar alles mooi bekleed met mooie materialen.
Ik vind dat het niveau hog ligt dan bij de VS ID modellen en zelfs de audi Q4 kan hier niet aan tippen. Het destijds 'budgetmerk' van de VW groep is nu meer premium dan de premium merken. Dat was ook een van de redenen om voor deze auto te kiezen.
Op dit moment haal ik ca. 15,8 kWh/100km met veel snelweg kilometers.
Een nette waarden, gezien ca. 70% snelweg en het gewicht van de auto.
Geen enkele storing in auto of software gehad. Dus dat gaat super.
Op dit moment 100% tevreden met mijn keuze om voor de Elroq te gaan.
Op vakantie naar Spanje
- 10.200 km
Jazeker, we zijn op vakantie geweest naar Spanje.
Eerst naar Zuid-Frankrijk waar we hebben overnacht, naarna naar Madrid voor een paar dagen. Hierna zijn we doorgereden naar Malaga, Andalusië. Zuidelijker is niet meer mogelijk, want we konden Marokko zien liggen.
Van tevoren had ik wel wat laadstress, omdat je niet zeker weet hoe het zal uitvallen in het buitenland.
Al met al hebben we zo'n 5.000-6.000km afgelegd.
In België hebben we niet hoeven te laden, in Frankrijk uiteraard wel en de Fransen hebben het goed voor elkaar. Meer dan voldoende laadpunten en ook het aantal laders op zo'n punt is over het algemeen meer dan voldoende.
In Spanje het is meer een uitdaging, maar daar heeft het Tesla Supercharger netwerk uitkomst geboden. Met een abonnementje van 12 Euro betaalden we bij Tesla tussen de €0,29 en €0,34 per kWh.
Daarnaast had ik ook een Ioniq abbo genomen en daar betaal je dan €0.39. Echter het aanzetten ging via mijn Shell druppel, dus ik moet nog controleren of het ook echt €0.39 was.
Met 5 personen en de laadruimte helemaal volgepropt konden we met de accu op 100% geladen een kleine 400km halen op een enkele lading.
Dus elke 3,5 uur zo'n beetje een stop om te laden, benen te strekken en iedereen moest dan ook wel een sanitair stopje doen. Dus we hebben eigenlijk geen last gehad van het laden, want je bent sowieso tpoe aan een stop.
Alleen in Spanje heb ik regelmatig gehad dat ik niet kon laden. Bij de Supermarkt was altijd wel een lader, maar we kregen het bij Mercadona niet werkende. Ook Repsol, ze hebben veel tankstations, maar je EV laden met de BMW chargers bleek een onoverkomelijke drempel, uiteindelijk heb ik het redelijk vloekend opgegeven.
In de parkeergarage ging het wel goed. Al met al even je weg vinden, maar in Spanje moeten ze echt wat doen aan de aanmeldprocedure en werking.
Dat is echt lokaal heel slecht.
Al met al zeer comfortabel gereisd in heerlijke stilte, heerlijk comfortabele stoelen en de airco kon het zelfs in Madrid bij + 40 graden het op de sokken aan. 5 á 10 minuten voorkoelen en we konden instappen bij 21 graden, terwijl het buiten +40 graden was.
Op de heenweg hebben we 110 km/h aangehouden en op de terugweg ca. 120 km/h. Ook bij 120 km/h bleven we rond de 18 kWh/100km, volgeladen dus. Een prestatie naar tevredenheid, mede omdat de airco ook een flinke taak had in het snikhete Spanje.
Eén keer heb ik een ingreep gehad van het automatische noodsysteem, terwijl er niets was. Waarschijnlijk een vuiltje op een sensor of een camera.
ik heb daarna deze regelmatig even schoongemaakt en toen heb ik het niet meer gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Elroq
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Skoda Elroq 85 Business Edition -Warmtepomp-Trekhaak-ACC-Massage-Head up-Keyless-20"-
- 2025
- 7.604 km

Skoda Elroq Business Edition - Tour | Cruise control met speedlimiter | Driving mode select | Parkeersensoren voor en achter
- 2025
- 10 km

Skoda Elroq Business Edition Tour Elektromotor 210 kW / 286 PK
- 2025
- 1 km