Seat Leon ST 2.0 TDI 150pk FR First Edition (2014)

autoreview

Seat Leon ST 2.0 TDI 150pk FR First Edition (2014)

Signalement

UitvoeringLeon ST 2.0 TDI 150pk FR First Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst145.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Autokeuze

  • 400 km

Ongeveer een half jaar geleden mocht ik een nieuwe leaseauto uitzoeken. De eisen waren:

- Ruimer dan de Golf
- Luxe uitvoering
- Krachtige motor
- maximaal 20% bijtelling
- Goede stoelen en stoelverwarming

De shortlist bestond uit de volgende auto's

- Mazda 6
- A3 Sedan
- Golf Variant
- Skoda Octavia

De A3 viel af omdat deze nog minder ruimte bood dan de golf en ook erg duur was, de Skoda vind ik niet zo mooi en de Mazda bleek te duur in de lease (stond na de proefrit wel op 1). Het zou dus een Golf variant worden maar toen kreeg ik foto's van de Leon ST onder ogen. De prijzen en uitrusting van de First Editions waren vrij snel daarna bekend en het verschil in prijs met de Golf was ongeveer €10.000

Ik heb nog heel even getwijfeld over een 14% versie maar daar ben ik toch teveel auto liefhebber voor en de afgelopen 3 jaar ben ik enorm gecharmeerd geraakt van het 2.0 TDI blok wat super zuinig, soepel en snel is.

De ST heb ik toen vanaf een plaatje besteld. Omdat ik een Grijze Golf toch wel erg grijs vond heb ik de opvallende kleur Alorblauw genomen. Als extra optie heb ik achteraf stoelverwarming laten inbouwen (niet als optie leverbaar op de First Edition).

Aflevering en eerste indruk

  • 400 km

Bij de aflevering kon ik merken waar ze bij Skoda en Seat op bezuinigen. De showroom ziet er net wat anders uit dan bijvoorbeeld bij Audi.

Toen het doek eraf ging was ik erg blij dat ik deze kleur gekozen had. Wat een blitse bak!

Helaas zat er bij aflevering al een beschadiging aan een achterportier (alsof iemand het portier bij het openen ergens tegenaan heeft laten vallen). Beetje jammer. Verder was de auto niet heel goed gepoetst.

De eerste dingen die meteen opvallen:
- Afwerking is duidelijk een stuk minder dan bij de Golf (ik had verwacht dat de nieuwe ST wat dat betreft ongeveer gelijk zou staan aan de vorige Golf) maar het prijsverschil moet ergens in zitten. De deurpanelen zijn bijvoorbeeld van hard plastic, het dashboardkastje en andere opbergvakjes zijn niet bekleed en zo zijn er nog een aantal kleine dingen.
- De 18 inch velgen staan de auto heel erg goed!

Dan de eerste rit:
- ACC is een vreemde gewaarwording. Je bent al veel sneller geneigd om te remmen omdat je dingen ziet gebeuren. De auto remt uit zichzelf wanneer de gemeten afstand te klein wordt en dat is voor je gevoel erg laat.
- Lane assist is net zo'n vreemde gewaarwording. Leuk om mee te spelen maar waarschijnlijk laat ik dit niet aan staan.
- Navigatie is een beetje traag en er had wel een beter/ groter scherm met een hogere resolutie geplaatst mogen worden.
- Stoelen zitten beter dan die van de Golf Highline terwijl ik dacht dat het dezelfde stoelen waren. Die van de Leon zijn iets smaller.
- Motor pakt gretig op (sportstand) en lijkt iets feller dan de oude 140 pk tdi. Ook is het blok wat soepeler geworden. 70 km/h in 5 is goed mogelijk.
- Comfort valt me alles mee ondanks dat de auto verlaagd is en 18 inch velgen heeft.
- Ledverlichting is top! Doet niet onder voor Xenon naar mijn idee.

Vooralsnog was dit voornamelijk snelweg dus ik kan nog niet heel veel zeggen over de praktijk maar ik zal de review regelmatig updaten.

In de beoordeling staat nog alles op "goed". Hier kan ik na 400 km nog niet veel over zeggen.

Gewend aan de auto met alle snufjes

  • 2.000 km

Na 2000 km ben ik inmiddels gewend aan alle snufjes die de auto te bieden heeft.

Cruise Control:
De automatische cruise control werkt goed maar is in druk verkeer niet echt bruikbaar (net zoals een normale cruise control). Middels de driving profiles kun je de reactie van de cruise control instellen. Op standje Sport remt de auto relatief laat en hard maar trekt vervolgens ook weer snel op. Op stand Eco remt de auto geleidelijk maar trekt ook weer heel langzaam op. Een combinatie van geleidelijk remmen en snel weer optrekken zou de cruise control nog wat bruikbaarder maken in drukker verkeer maar dit is helaas niet in te stellen.

Driving profiles:
Middels de driving profiles wordt de bediening van het stuur, gasrespons en cruise control beïnvloed. In Eco mode heb je het idee met zo'n 100pk rond te rijden in plaats van 150. De auto reageert gemoedelijk op het gas maar heeft bij volgas niet het volle vermogen. Daar kun je wat aan doen door harder op het gaspedaal te trappen (er zit een soort kickdown in waardoor wel het volle vermogen wordt aangesproken). Ook de bediening van het stuurwiel is wat lichter in Eco mode.

In stand Sport hoef je maar naar het gaspedaal te kijken en de auto wil al vooruit. Daarnaast wordt de bediening van het stuur zwaarder en wordt de Cruise control beïnvloed. Ook wijzigt de kleur van de ledverlichting in de deuren van wit naar rood.

Stand normaal zit hier uiteraard tussenin en dan is er nog een stand waar je de parameters zelf kunt instellen.

Lane Assist:
Lane assist zorgt ervoor dat de auto binnen de lijnen blijft wanneer er geen richting wordt aangegeven. Daar kun je uiteraard "doorheen" sturen. Ik vind het een mooi systeem en heb het tot nu toe steeds aan staan. Vanmorgen gaf het systeem een terechte stuurcorrectie toen ik zelf niet goed aan het opletten was. Hier was ik uiteraard erg blij mee... De actieve rijbaanbegeleiding heb ik uitgeschakeld omdat de auto dan zelf blijft sturen.

Navigatie/ boordcomputer:
Het scherm voor de navigatie leek in het begin wat klein maar werkt perfect samen met het display tussen de tellers. Het veel gehoorde commentaar dat het systeem traag is kan ik niet onderschrijven. Het systeem berekend standaard 3 verschillende routes waardoor e.e.a. traag kan zijn maar wanneer er slechts 1 route berekend wordt gaat alles voldoende snel. Wat wel beter kan, is dat het systeem bij een klein beetje file al meteen een andere route gaat berekenen. Dit, terwijl de vertraging dan maar een paar minuten is. Deze optie moet ik nog uitschakelen. Er is verder veel in te stellen aan kleine opties zoals het kantelen van de rechterbuitenspiegel bij achteruit rijden (had de Golf ook en werkt erg goed), voorkeuren op het navigatiescherm en boordcomputer etc.

Geluid:
Deze uitvoering is voorzien van het Seat Sound system met extra speakers en een subwoofer. Ik had er eerlijk gezegd nog wat meer van verwacht maar het geluid is prima (wel even de equalizer bijregelen). Ook over de carkit ben ik erg te spreken. Voorkeuren instellen, zoeken en bellen gaat uitstekend. Heel wat beter dan de parrot die ik hiervoor had.

Wegligging:
De wegligging is met 225 18 inch wielen en verlaagd onderstel uitstekend. Het comfort blijft goed al worden korte dwarsrichels hard doorgegeven. Pas wanneer je echt je best gaat doen en het uiterste vraagt merk je dat er geen Multi link achteras gemonteerd is. Deze grens ligt echter ver weg en dit merk je bij normaal gebruik niet.

Motor:
De motor is een stukje gretiger dan de voorganger en heeft eigenlijk altijd pit (tot 4000 tpm). De versnellingsbakverhoudingen lijken iets beter gekozen dan bij de Golf (iets meer toeren). Het mechaniek van de versnellingsbak lijkt echter gelijk aan dat van mijn vorige auto. De bak schakelt, met name naar de 2, wat hakerig.

Remmen:
De remmen grijpen snel aan en geven erg veel vertrouwen. Bij hard remmen vanaf hoge snelheid wordt de auto wel wat zenuwachtig.

Prestaties getest

  • 4.500 km

Nu de auto is ingereden toch even naar Duitsland om te kijken wat de auto op topsnelheid doet (zie ook video). Doortrekken tot meer dan 4000 tpm heeft geen zin. Deze auto haalt de topsnelheid dan ook in de zesde versnelling. De auto zit snel op 200 km/h en daarna kruipt de snelheid nog een tijdje door. Uiteindelijk komt er 228 op de teller te staan (GPS 221) en dat is netjes. De 0-100 sprint legt de auto in 8,2 seconden af (snelheidsmeter) dus in werkelijkheid waarschijnlijk zo'n 8,5 seconde omdat de werkelijke snelheid wat lager ligt. Het verbruik ligt bij deze snelheden rond de 1:10.

Nog wat opvallende zaken:
- Bij heel hard remmen vanaf hoge snelheid is de auto wat onrustig (auto wordt licht aan de achterkant) en bij hard remmen met stuuruitslag trekt de auto ook in het stuur.
- De verstelling van de lendesteun is erg onhandig geplaatst waardoor je moet gaan verzitten om erbij te komen.
- De LED verlichting is fantastisch! Wat een zicht in het donker!
- In de zesde versnelling is de auto nog erg soepel. Terugschakelen hoeft niet vaak op de snelweg.

Motor goed los // Waar laat ik mijn zonnebril?

  • 8.000 km

Na 8000 km is de motor een heel stuk losser geworden. De auto trekt nu ook boven de 4000 tpm goed door. De bediening is erg vanzelfsprekend en alles zit op de juiste plek. Prestaties gaan hiermee naar 5 sterren.

Toch ook een puntje van kritiek: Mijn vorige auto's hadden een brillenvak maar dit ontbreekt in de Seat. Dit is echt enorm onhandig met mijn zonnebril op sterkte...

Vakantierit en olieverbruik

  • 21.000 km

Bij 15.000 plotseling de melding dat het oliepeil gecontroleerd moest worden. Omdat ik die melding met de vorige 2 tdi's nooit tussen de beurten door gehad heb, heb ik niet vaak olie gepeild. Er mocht echter een hele liter olie bij om het niveau weer op max te krijgen. Omdat het goedje €28 per liter kost hoop ik niet dat dit een voorbode is voor heftig olieverbruik.

Afgelopen week ruim 4000 km gemaakt naar het mooie Kroatië met 1650 km in 1 dag. Het comfort is geweldig, ondanks het sportonderstel. Na 13,5 uur zonder rugpijn of andere klachten uitgestapt. Het vermogen is ook in Duitsland ruim voldoende en het kost dan ook weinig moeite om andere auto's met dikke motoren bij te houden. De zesde versnelling toont zich daarbij opmerkelijk soepel en er hoeft weinig geschakeld te worden Het lane assist en de automatische cruise control werken erg goed maar het is in Duitsland wel jammer dat de cruise control tot maximaal 160 km/h werkt. In de bergen is het hill hold systeem erg prettig. Het front assist systeem heeft wel 1x een vergissing gemaakt waarbij de auto net voor een haarspeldbocht een remactie uitvoerde (waarschijnlijk werd een bord aan de rand van de bocht als obstakel gezien). Al met al erg tevreden.

Bij terugkomst blijkt er weer een halve liter olie bij te mogen. Dit zal ongetwijfeld iets te maken hebben met de (extreem) hoge snelheden op de terugweg maar dit is wel iets om in de gaten te houden.

Toch ook een minpuntje van de auto: de versnellingsbak schakelt hakerig (zoals ook bij de Golf) en af en toe gaat de auto niet soepel in de vijfde versnelling.

Beurt, garantie en nog wat km's

  • 34.000 km

Bij de 30.000 waren naar mijn idee geen zaken die echt aandacht behoefden. Wel had ik melding gemaakt van het af en toe niet meteen kunnen inleggen van de 5de versnelling. Dit probleem wordt echter steeds minder dus dat beschouw ik nog als nieuwigheid. De monteur heeft dit tijdens de proefrit ook een keer ervaren en na overleg met de importeur wordt toch de versnellingsbak uit elkaar gehaald. Wat mij betreft niet nodig maar toch netjes.

Verder een lange rit naar italië waarbij de goede stoelen en prettige motor blijven opvallen. Ook de lane assist en automatische cruise control is hierbij nog steeds een positieve aanwinst. Jammer dat de cruise control niet boven de 160 werkt maar in NL heb je hier geen last van.

Het olieverbruik lijkt constant met ongeveer 1 liter per 10.000 km. Ik ben nog elke dag blij dat ik de keuze voor de Leon heb gemaakt en vind de auto ondanks dat er steeds meer 14% broertjes bij komen nog steeds een aparte verschijning op de weg. Zeker in deze kleur en in FR uitvoering.

Niet starten, nieuwe IV, kleine verbeterpunten

  • 40.000 km

Inmiddels staat er meer dan 40.000 op de teller en heeft de auto mij 1x laten staan (lege accu) waardoor de betrouwbaarheid een ster moet inleveren. Deze is vandaag door de dealer vervangen. Daarnaast is de vijfde versnelling vervangen maar het probleem met af en toe niet in de vijf willen is hiermee niet verholpen (wel nog een keer terug naar de dealer gemoeten voor opnieuw uitlijnen omdat het stuur na deze operatie wat scheef stond). Op zich kan ik er prima mee leven dus dat laat ik zo.

Er zijn een aantal dingen waarmee Seat deze auto verder zou kunnen verbeteren. Zo staat er al een stukje over een ontbrekend vak voor de bril. Verder zou een snellere processor in het multimediasysteem prettig zijn. De snelheid is net voldoende maar niet meer dan dat. De grootlicht assistent is niet bij de standaard hulpsystemen (knopje op linker handle) te activeren of uit te schakelen waardoor je soms onbedoeld met grootlicht knippert om het systeem uit te schakelen. Dit maakt het voor mij geen prettig systeem. Dan hebben we nog de ACC waarbij ik graag zou zien dat het systeem langzaam afremt (i.p.v. op de sportstand op het laatste moment hard remmen) maar wel weer snel optrekt als er ruimte is. Je kunt echter alleen een stand kiezen met tergend langzaam optrekken (eco) of bruuks remmen (sport).

Als we echt gaan zeuren mag de armsteun wat langer zijn en mag de bediening voor de portierruiten iets naar achteren.

Het laatste punt van kritiek is de airco. 'S ochtends beslaan meteen alle ramen als ik weg rij (hadden mijn vorige VAG auto's ook last van) en met 4 personen aan boord bij regenachtig weer laten de ruiten zich erg moeizaam ontwasemen.

Ondanks deze punten is het de fijnste auto die ik tot nu toe gehad heb...

Een jaar onderweg

  • 70.000 km

Inmiddels rij ik de auto een jaar en heb daarbij 70.000 km afgelegd. Hierbij heb ik in de winter op 205-55-16 gereden en die combi blijkt niet helemaal bij de auto te passen. Inmiddels zijn de 225-40-18 wielen weer gemonteerd en stuurt de auto zoals het hoort. Lekker strak met een super wegligging. De auto is hiermee erg goed in balans.

2 zaken vallen me in negatieve zin op: Voor het sproeien van de voorruit wordt gebruik gemaakt van een paar miezerige straaltjes water. Een paar sproeikoppen kosten niet veel maar leveren wel comfort. Het verschil met VW/ Audi moet ergens in zitten maar dit is een beetje verkeerde bezuiniging..

Dan het automatisch grootlicht. Dit is echt waardeloos en je kunt het niet apart uitschakelen. Het grootlicht gaat aan als je dat niet wil en gaat niet aan wanneer je dat wel wil.

Als laatste kritiekpunt de hakerige bak met het af en toe niet in de 5 willen. Er is toch iets mis mee maar ze hebben het niet kunnen vinden. Hier kan ik wel mee leven.

Voor de rest niets dan lof. Lane assist is een geweldige optie, de stoelen zitten goed, de lichtopbrengst is perfect, mooie wegligging, veel ruimte en goede looks. Tot nu toe geen auto gehad waar ik meer tevreden mee was!

90.000 beurt

  • 92.000 km

Het is alweer tijd voor de 90.000 beurt. Hierbij zijn geen bijzonderheden naar voren gekomen. Slijtagedelen die vervangen zijn:

- remblokken voor
- 2 banden

Tussen de 60.000 en de 90.000 beurt heeft de auto precies 1 liter olie verbruikt. Olieverbruik is dus minder geworden en lijkt me verder niet bijzonder.

Een paar weken geleden wel nog de ruitensproeiers vervangen door exemplaren met sproeikoppen (€16). Dit had ik veel eerder moeten doen!

Al met al super tevreden met de auto. Zowel de rij eigenschappen als de looks bevallen uitstekend!

120.000 beurt

  • 122.000 km

Inmiddels bijna 2 jaar en 120.000 km onderweg met de Leon en ik kan niet anders zeggen dat ik er uitermate tevreden mee ben. Onlangs een retourtje Oostenrijk waarbij je toch echt met de grote jongens mee kunt. 220 km/h gaat moeiteloos en na wat aandringen komt de teller zelfs tot 235 km/h. Hierbij blijft de auto mooi solide op de weg liggen. Verder werkt het lane assist en de automatische cruise control echt geweldig. Zelfs bij lage snelheden in de bergen wordt de voorligger netjes op gepaste afstand gevolgd.

Kleine puntjes die na 2 jaar naar voren zijn gekomen:
- af en toe een kraakje in het dashboard rechtsvoor. Ik ben er nog niet achter wat dit is maar dit ga ik nog uitzoeken

- rechter koplamp stelt niet altijd goed na het starten. Hier zou een update voor zijn maar het lukte de garage niet om deze te installeren. Binnenkort nog even terug als ze de oplossing hebben (nu geeft de auto een storing op de lichtbundelhoogteverstelling)

Aangezien het leasebeleid van mijn werkgever aangescherpt is denk ik er zelfs over om deze auto over te nemen aan het einde van het contract.

Afscheid

  • 145.000 km

Helaas heb ik afscheid moeten nemen van deze blauwe straaljager... Door een verandering van werkgever en het niet kunnen meenemen van de auto blijft de auto achter bij mijn vorige werkgever. Ik heb een collega er erg blij mee kunnen maken!

Deze auto bleek me perfect te passen. Alles zit op de juiste plek en werkt zoals het moet. De auto heeft de looks, is snel, zuinig en ligt superstrak op de weg. Dit is zonder twijfel de beste auto die ik ooit gehad heb. Zaken die me bij zullen blijven zijn de automatische cruise control, lane assist, de uitstekende stoelen, wegligging en het gemak waarmee deze auto op de Auto Bahn mee kan met de grote jongens. Problemen die ik met deze auto gehad heb zijn eigenlijk alleen de vijfde versnelling die af en toe niet goed in te leggen was/ is.

Het enige minpunt aan deze auto is voor mij het trage navigatiesysteem. Voor andere mensen zal dit waarschijnlijk ook het motorgeluid/ rijgeluid zijn. Dat is namelijk bovengemiddeld in deze auto.

De opvolger is een Opel Insignia. Na een paar duizend kilometer in die auto kan ik alleen zeggen dat ik de Seat nog elke dag mis en dat de Seat veel beter bij mij past dan een Insignia...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (55)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.