Seat Leon ST 2.0 TDI 150pk FR Dynamic (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Leon ST 2.0 TDI 150pk FR Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 191.500 km |
Eerste kilometers
- 7.000 km
Na 3 jaar in een geweldige Passat te hebben gereden werd het tijd voor iets anders.
In de tussentijd heb ik met 2 Mondeo's mogen rijden als tussentijdse auto's
Gezien er bedrijfsmatig wijzigingen uitgevoerd werden, werd ik iets beperkt in de leaseprijs, maar nog wel iets leuks uitzoeken in het D-segment. Maar wat??
Zo ruim als de Passat is niet meer nodig, iets meer pit en sportief is zeer welkom, net als een automaat.
Ook wilde ik graag in een nieuwer model rondrijden. De passat was natuurlijk een heftige facelift. En dan valt in het D-segment ineens veel weg.
Tijdens mijn moment van zoeken, liep de Passat op z'n eind, had de Insignia net een facelift ondergaan en was eigenlijk alleen het echte nieuwe model alleen van de Mazda 6 (en de C-klasse en 3-serie maar die mag ik niet). Voor de rest alleen maar 508, DS5, Passat, A4, Mondeo, Superb.
In het C-segment waren echter veel meer nieuwere modellen. A3, Golf7, 308SW, Mazda 3, Octavia en Leon ST.
Maar waarom dan de Seat?
Ter eerste vindt ik het een mooi model met goede lijnen. Daarnaast biedt Seat naast de degelijke VW techniek ook nog een hele volle auto voor een aantrekkelijke prijs.
Het viel me op dat door het MQB platform deze auto heel behoorlijk is qua ruimte. Niet alleen de kofferbak, maar ook de ruimte achter mijn stoel. Het is geen Passat, maar zoals al aangegeven was die auto wel heel erg ruim, maar ook te ruim voor mijn wensen.
Eerst maar eens even proefrijden. Een Leon FR 184 pk stond op m'n lijstje, maar deze was alleen te proefrijden met een handbak. Heerlijke bom, met meer dan voldoende vermogen om te knallen.
Dezelfde dag nog, op aanraden van de verkoper, met een golf met 150pk DSG gaan rijden. Met als resultaat: ook heerlijk, meer dan voldoende vermogen en eigenlijk niet echt een heel groot verschil ten opzichte van de 184pk.
Rationeel gezien dus gekozen voor de 150pk versie die in de prijs uiteindelijk behoorlijk scheelde.
Maar toen kwam de aankleding:
Het was mogelijk om een FR Dynamic te rijden. Dit houdt in dat naast de al behoorlijk uitgeruste FR ook nog eens extra:
Full LED lampen
18"velgen
Navigatiesysteem
zou krijgen.
Gezien ik ook nog wat persoonlijke wensen had heb ik ook nog een Soundpakket, Alcantara etc(Upgrade Sport), Winterpakket , DCC pakket (Upgrade Drive), en Metallic lak Technicgrijs.
De auto werd eind september na een levertijd van ca 3 maanden afgeleverd. De kleur vind ik mooi in combinatie met de velgen en de bekleding, waarbij de donker getinte ramen net iets meer sportiviteit geven. De LED lampen voor en achter maken het geheel af, waardoor er toch best een imposante auto staat.
Het rijden met de automaat is een genot. Het betreft hier een 6-baks DSG versie, met flippers aan het stuur. In de lichtere modellen zit een 7 baks DSG, waarvan ik denk dat die rustiger zullen zijn in de toeren. Deze bak is wat meer gericht op steviger rijden en niet vies van hogere toeren. Daarentegen schakelt de DSG boterzacht, maar met behoudt van het sportievere gedrag.
De stoelen zitten erg goed tijdens het rijden en het interieur is netjes verzorgt. Ik moest wel even zoeken naar de juiste positie, mar deze is inmiddels gevonden. Hou rekening met het feit dat ik 1,93 ben en dat ik nogal kritisch ben op m'n zitpositie. Stevig materiaalgebruik geeft het gevoel met solide auto onderweg te zijn. Ook is er her en der LED verlichting in het interieur terug te vinden, want toch een iets exclusievere indruk geeft. Wel merk je dat het aan boord kwalitatief minder is dan de Passat, maar die zit ook echt heel erg goed in elkaar, met hele mooie materialen.
Er is meer dan voldoende aan afleg en opberg mogelijkheden, echter er ontbreken haakjes voor je jas op de hengsels achterin. Toch een klein misser.
Verder is de kofferbak ruim voldoende voor mij en zit de plank (waardoor je meer ruimte kunt creëren) in de hoogste stand. Zelfs dan, meer dan zat voor de kinderwagen en nog wat spullen, waarbij de Rollo dicht kan.
Wat overigens wel aardig is, is het dashboard. Het zal vast niet de standaard smaak zijn, maar vroeger kon ik het Saab dashboard erg waarderen. Bij mijn eerste kennismaking had ik het Saab gevoel behoorlijk bij het zien van het dashboard. Wel jammer dat ze bij Seat niet het contact in het middenconsole hebben verstopt. Dat had echt wel iets extra's toegevoegd aan het sportieve imago. Daarnaast mis ik de key-less entree van m'n vorige auto, al ben ik daarin gewoon verwend.
Het motorvermogen is fijn, trekt snel door naar de ca. 150kmph, maar daarboven merk je dat de motor geknepen wordt. De opbouw van het vermogen vindt ik persoonlijk heel erg fijn. Er zit geen hevig turbo-gat, maar juist een hele mooie flow in de toeren. Daardoor heb je niet het idee weggeschoten te worden, terwijl dat eigenlijk wel gebeurt.
Het verbruik vind ik nog van ondergeschikt belang, al merk ik wel dat een tank in de Passat ca. 1200km meeging, en de Leon het na 600km voor gezien houdt. Dit komt overigens doordat in de Leon na 40 liter het lampje gaat branden. Bij de Passat was dit pas na 65 liter.
Een door mij toegevoegde optie is het DCC (Dynamic Chassis Control). Waar ik bang voor was zonder het DCC en met het sportonderstel en de 18" velgen, op en relatief licht gewicht, is het oncomfortabele rijgedrag. Door DCC kun je het onderstel, stuurinrichting en gasrespons naar je eigen smaak instellen. Wil je lekker sportief rijden, dan staat alles op scherp, wil je echter lange afstand rustiger rijden, dan kun je het onderstel bijna Amerikaans laten varen. Ik vindt het een top optie, en schakel redelijk veel in de verschillende modussen. Zelfs eco wordt gebruikt, met name omdat de auto dat uitrolt "in z'n vrij".
Maar de "sport" modus past iets meer bij de Seat.
Overigens zet ik de bak wel direct in D i.p.v. S, want daar wordt de auto nogal nerveus van.
Ook heb ik de launch control al eens uitgeprobeerd, een leuke gimmick voor bij stoplichten welke zeker werkt.
Het Navigatie systeem werkt erg goed, maar is in het opstarten, calculeren en nadenken niet erg snel. Ik vindt een navigatie persoonlijk niet boeiend, maar ik kan me voorstellen dat mensen het niet prettig vinden. Het soundpakket is overigens heerlijk, veel Bass door de sub-woofer in de kofferbak en alles kan er op aangesloten worden. IPod, CD (in dashboardkastje), bluetooth, aux, USB, SD. Echt goed geregeld.
Inmiddels zijn er winterbanden gemonteerd. Gelukkig zijn het hoge snelheidsversies, waardoor het meevalt met het bandenruis niveau.
Tot op heden heb ik nog geen klachten of problemen gehad (op een lekke band door een schroef na), maar ik zal m'n best doen om net als bij alle andere auto's regelmatig een update bij te houden.
ingereden
- 32.000 km
Tijd voor een update.
Inmiddels is de SEAT ongeveer 3/4 jaar in bezit en durf ik nu iets meer te zeggen over de ervaring.
Een vakantie op de Waddeneilanden, Wintersport en vele andere zakelijk en gezinsactiviteiten heeft de Leon ST FR glansrijk doorstaan.
Waar ik uiteindelijk de keuze voor heb gemaakt is helemaal goed tot z'n recht gekomen.
De auto is, wanneer ik alleen rij, rustig, pittig, ruim, praktisch en dynamisch. De combinatie motorvermogen en DSG is ideaal, zeker i.v.m. met de vele file kilometers.
Met het gezin erin ontpopt ze zichzelf ineens in een fijne auto waar niet veel aan kapot kan en niemand aan ruimte en comfort te kort komt.
Ik had verwacht wellicht te kort te komen met 150 pk diesel, maar dit valt reuze mee. Het koppel loopt mooi op, dus even doorhalen brengt de auto snel in beweging. Het scheelt me dus weer bijtelling i.p.v. de 184 pk welke op papier niet heel veel sneller is.
Mooi detail is overigens dat de DSG downhill inhoudt. Automatische versnellingsbakken in het verleden maakte over het algemeen meer toeren waardoor de auto versnelde, maar deze gaat inhouden. Ook in lage verzetten. Perfect tijdens de wintersport in de sneeuw. Overigens zit er ook automatisch Hill-hold op bij een DSG. Daar kwam ik ook na 4 maanden achter.
De half leer alcantara sportstoelen zitten heerlijk. In mijn ogen fijner dan leer, want je schuift niet door de stoel heen. De rode stiksels verraden ook FR aan de binnenzijde, wat het net dat beetje extra geeft. De stoelverwarming warmt ongelooflijk snel op, maar wordt ook wel heel erg warm. Daarnaast heb ik er best een tijd over moeten doen om de ideale zitpositie te krijgen. De stoelen zijn ten opzichte van de Passat gewoon smaller en minder dik. Maar ze zitten erg fijn.
Puntje van kritiek: De arm steun is in de lengte verschuifbaar. Vrij irritant, want die schuift vrij eenvoudig van voor naar achter.
De plek waarvoor gekozen is voor de raambediening is niet ideaal, vaak gaat het achterportierraam open, want het voorraamknopje zit wel erg ver naar voren. Maar de plek van de knopjes ziet er wel heel mooi uit; dat dan weer wel.
Wat in het begin even wennen was, waren de parkeer sensoren aan de voorzijde. Deze worden namelijk automatisch actief bij inparkeren. Dat kende ik nog niet eerder. Dus niet direct tegen je vrouw zeggen dat ze van alle knopjes af moet blijven, de auto regelt dit dus volautomatisch. Vraag me niet hoe, maar het werkt buitengewoon goed, terwijl ik van huis uit een enorme hekel aan parkeersensoren heb.
Achterin kunnen de kindjes prima zitten (ruimte zat) en de kofferbak is behoorlijk groot, zeker voor een auto van dit formaat. Wat overigens erg prettig is, is de plank in de kofferbak.
Deze plank zorgt voor een verdeling in de kofferruimte (hoogte), onder de plank leg je doorgaans de spullen welke je altijd bij je wilt hebben (EHBO kit, spanbanden, etc.) en daarboven heb je dan een vlakke laadvloer. Ga je op vakantie dan gooi je de plank omlaag waardoor er weer extra liter ruimte tevoorschijn komen om bagage net iets dieper in de bak te krijgen.
Bij mij zit in de praktijk de plank altijd op de bovenste stand.
Ik heb gekozen voor het dynamisch onderstel. In Nederland is staat het onderstel bijna altijd in de sportstand. Lekker stug, nagenoeg geen overhelling en na-deinen behoort tot 't verleden. Er zat alleen een klein nadeel aan: blijkbaar is zijn de achter schokdempers van een hatchback. Gezien er achter de achteras een stukje aan de hatchback geplakt is om een station te creëren hangt er nu een paar extra kilo achter de as, waardoor de auto standaard al een beetje doorhing. Met een volle belading (we nemen altijd te veel mee) en de dak-koffer hield dit in dat de auto behoorlijk op de grond lag. Het ziet er optisch indrukwekkend uit, maar het daadwerkelijke resultaat was dat in sport rijden een noodzaak was om de veren niet te diep te laten doorzakken.
Na de vakantie bleef dit echter ook zo doorgezakt, ook met een lege auto. Na een paar maanden toch gekozen voor zwaardere veren om de auto horizontaler te houden. Dit heeft met een volle belading weer een positief effect op het rijgedrag. ook gebruik ik nu in het buitenland vaker de comfortstand van het onderstel. Op lange afstanden is het sport onderstel net te straf. M.a.w. ik gebruik het Dynamic Chassis Control regelmatiger dan verwacht was.
Wat valt me tegen?
Eigenlijk niet veel, al moet ik zeggen dat ik het tegen vind vallen dat er SEAT niet voor echte sportieve gimmicks heeft gekozen om zich te onderscheiden van z'n Tjechische neefje. Een startknop in de middenconsole of juist links naast het stuur (mooie verwijzing naar de platte sport-billy neef uit Duitsland) was natuurlijk echt uitzonderlijk geweest.
Kleinere sportievere details hadden het interieur op kunnen vrolijken, persoonlijk hou ik van het SAAB achtige dahboard, maar ik kan me voorstellen dat er veel mensen zijn welke het nogal saai vinden overkomen.
Wat ook lichtelijk tegenvalt is de snelheid van het navigatiesysteem. Even snel een adresje opzoeken is er niet bij, en ook de telefoon heeft even tijd nodig om klaar voor gebruik te zijn. Qua routes is het prima, maar ook de zichtbaarheid van pijlen op het navigatiescherm is niet aanwezig. Dit wordt gecompenseerd door zichtbaarheid op de boardcomputer, maar feitelijk schiet de navigatie daar in te kort. Gelukkig wordt dit weer gecompenseerd een wel enorm uitgebreid instelbaar management systeem en door een (optioneel) heel goed geluidsysteem.
Letterlijk alles is instelbaar; Geluid, lampjes, knippertjes, ruitenwissers, piepjes, pingeltjes, spiegels, enz.enz... Dat hebben ze bij Volkswagen leuk geregeld.
Al met al ben ik dik tevreden met de auto. Ik wilde na de Passat meer fun, minder kolossaal en een fijne uitstraling hebben (liever een dikke betaalbare degelijke auto, dan een kale premium). Dat is dus echt gelukt. Natuurlijk rijden er ook ander merken rond waar ik zeker tegenop kijk. Maar een vergelijkbare Audi A3 sportback loopt tegen de 55k aan wanneer ik deze identiek zou optuigen als de SEAT. Dan vind ik dit met 38k een zeer complete en vol uitgeruste en ruimere auto, waar ik de komende jaren nog veel plezier van zal hebben.
Afscheid
- 191.500 km
Een laatste ritje. M'n nieuwe auto helemaal in Groningen ophalen en dus een laatste moment met de Leon. Heel stiekem gewoon 4,5 jaar in een enorme fijne auto gereden waar eigenlijk niets aan stuk is gegaan.
Tuurlijk zijn er luxere auto's, natuurlijk zijn er snellere auto's, natuurlijk zijn er voordeligere auto's... Natuurlijk...
Stiekem neem ik daarom toch met weemoed afscheid van mijn Spaanse schone. Ze heeft mijn gezin altijd veilig naar verschillende plekken in Europa gebracht, heeft behoorlijk moeten afzien in de koude stijle bergen, moest met 40 graden uren achter elkaar achtervolgd worden door een witte caravan en moest uren samen met mij stilstaan, terwijl we zo graag wilden rijden.
Na zoveel kilometers mag je best een beetje knorrig wakker worden op een koude ochtend, ik weet dat er je in de zomer graag fluitend over de Italiaanse bergwegen rolt.
Ne even serieus; deze Leon is een enorm prettige gezins auto welke meer dan vlot vooruit komt. De DSG werkt perfect en is in mijn ogen enorm krachtig, het adaptieve onderstel het ik meer dan regelmatig gebruikt en de stoelen zitten erg fijn.
Smaak is natuurlijk persoonlijk, maar de Seat is in mijn ogen nog steeds een leuke auto welke alles behalve gedateerd is.
Vooral wanneer de LED lampen aan staan kan het design zeker nog een paar jaar mee. Qua ruimte ben ik niets tekort gekomen. De kofferbak is gewoonweg groot en op de achterbank zitten m'n kinderen ruim genoeg om elkaar net niet te lijf te gaan.
Is er dan echt niets mis met de Leon? Tuurlijk, qua afwerking is een Golf 7 van een hoger niveau, maar daar betaal je ook een prijs voor en qua geluidsisolatie zal er een enorm verschil zitten tussen een Audi en deze Seat. Maar ook daarin is een verschil financieel en emotioneel zichtbaar.
Maar soms moet je gedwongen afscheid nemen en dat doe ik door met veel plezier terug te kijken op deze auto. In mijn volgende review zal ik m'n nieuwe auto gaan Reviewen een Volvo V60 D4.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.