Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Style (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Style |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 15.270 km |
KM-stand laatst | 27.100 km |
4 sterren waard?
- 26.700 km
Gezien de vele positieve reviews en hoge waarderingen op de AW blog en de reviews in de bladen heb ik blind gekozen voor een (lease) Seat Leon ST. Na vijf jaar een Opel Vectra te hebben gereden en een half jaar een Golf als "tussenauto" kon er gekozen worden tussen de Seat, een Renault Megane, Ford Focus en de Toyota ? (hybride iets).
De Vectra was een uitloopmodel die vlak voor de introductie van de Insignia werd "gedumpt" met alle toeters en bellen. Een heerlijke auto voor op de snelweg met echo vanwege de zee aan ruimte. De Golf, oersaai in mijn ogen, heeft nooit op mijn keuzelijstje gestaan, maar veraste me eigenlijk door zijn erg goede rijkwaliteiten en geweldige stoelen.... en eigenlijk viel dat dashboard ook wel mee... en stiekem was de navigatie en audio ook best prima...en die grijze lak zag er in de schemering toch best niet zo saai uit..... En overall was ie gewoon stukken beter dan de Vectra.
Dat was de reden waarom ik blind voor de Seat heb gekozen. Er vanuit gaande dat het sportieve broertje van de Golf ook goed zou bevallen. En met spannender looks dan de Golf.... en 14% bijtelling.... een win win situatie.
Dacht ik.
De eerste kilometers waren even wennen. De auto is sportief afgeveerd, wat betekent dat de auto bij hogere snelheden stuitert over de snelweg. Hoogst onplezierig en het verbaasde mij eerlijk gezegd ook, totdat mijn vrouwlief mij er op wees dat ik regelmatig tegen de 160 en 170 km/uur aan zat.
Reden?
De schaal van de snelheidsmeter maakt stappen van 10 tot en met 60 km/u, stappen van 20 tot 140 km/u en daarna stappen van 30 tot 260 km/u. Duurde dus even voordat ik dat doorhad. Ik zette hem nmlk. gewoon in zijn zes en rijden maar. Iets beter opletten dus en proberen de 100, 120, 130 of whatever snelheid je tegenwoordig mag, proberen aan te houden.
En daar zit nu net de contradictie. Je kan, in zijn zes, met 1200 toeren 120 rijden..... maar dat is nou net wat je niet wilt in deze auto met zijn sportieve imago. Een zacht brommend geluid en met, voor je gevoel, een sukkelgang over de snelweg past niet bij deze auto "emotion".
Sterker nog, de schakelindicatie wil dat je bij 40 km/uur al naar zijn zes schakelt.... je voelt aan alles dat de motor dat niet prettig vindt. (OK, beetje overdreven, maar die indicator kun je maar beter negeren tenzij je de motor van je auto binnen een jaar in de soep wilt draaien).
Wat wil je dan?
Je wilt hard, de toeren hoog op laten lopen en vooruit met die bak. We hebben immers snelle vouwen in onze bolide en een heuse dakspoiler en boos kijkende LED verlichting. Dus dat doe je dan en dan kom je tot de conclusie dat de "sportieve" vering gewoon lomp stug is. Met een beetje tempo een (hobbelige) fly-over pakken is verre weg van comfortabel.
Eerlijk gezegd ben je de Seat na een uur op de snelweg dan ook wel zat. Iets wat ik met voorgaande auto's nooit heb gehad. Hij is leuk voor korte stukken en B-weggetjes maar dan niet te lang. Dit heeft waarschijnlijk ook te maken dat ik de stoelen onmogelijk in een lekkere positie krijg en, naarmate ik de auto langer rijd, het toenemende concert van rammelend en piepend plastic.
Dus ja, met hoeveel sterren eindigt ie dan???
+ Mooie looks, vooral de achterlichtunits
+ Lekkere aandrijflijn
+ Goede audio
+ LED verlichting voor is top
- Stuiterend weggedrag
- Weinig ruimte (vergeleken met voorgaande auto's)
- Traaaaaaaaaaage navigatie
- Niet zuinig*
*Die 1 op 30 waarmee Seat reaclame maakt haal je alleen als je als een opa rijdt. Als we in een auto emotion enjoynering willen meemaken dan doen we niet aan 1 op 30 !!
Wie weet volgt er nog een update, maar ik ben bang dat ik hem na een jaar weer inruil....
Update n.a.v leerzame reacties...
- 27.100 km
Even een update n.av. onderstaande reacties. (waarvoor dank, ik heb er een hoop van geleerd). Grappig dat de waardering van mijn review op 14% is uitgekomen. Laat dat nou één van de redenen zijn geweest waarom ik deze auto heb uitgekozen voor dit jaar. ☺
Ik begrijp dat ik hier echter tegen een van de VAG publiekslievelingen aan heb geschopt en dat ligt de meeste lezers blijkbaar niet lekker. Ik wil daarom graag ook nogmaals benadrukken dat ik, vanuit een beperkte keuze, “blind” in deze auto ben gestapt op basis van de ervaring met de Golf en ik voor mijn review en in eerste instantie mijn gevoel heb laten spreken…. En die vertelt me dat het een prima auto is, maar waar ik echter meer van had verwacht qua comfort en gezien z’n aanschafprijs en lovende reacties en beoordelingen.
@[D2]..
Ik; "Je Wilt Hard, De Toeren Hoog Op Laten Lopen (...)" ¬ -
U; “Nee Dat Wil Je Helemaal Niet”
Speciaal voor u heb ik getracht een aantal feiten empirisch op een rijtje te zetten;
De indicatie om op te schakelen wordt geactiveerd rond de 1800 rpm. Rijdt je 80 in zijn vijf, dan geeft de indicatie aan dat je naar zijn zes mag. Verre van prettig want je hebt daar totaal GEEN power. Even snel optrekken omdat iemand je al whatsappend in de bumper dreigt te rijden zit er niet in, je moet dan snel terug naar 4 en wellicht beter nog 3. 120 rijdt je met 1800 rpm (geen 2100). Wederom het gebied waar het turbogat zit (noem je toch zo?). Het kracht moment start wel vrij dicht daarop met de piek rond 2500-3000, maar nog wel met vermogen tot 4000 rpm. Inderdaad minder maar heeft geeft nog aardig power rond dit toerental. Het houdt pas op bij 4.500. Daarna is het alleen herrie. De Leon kan het ook wel, een beetje opschieten en doorrijden, maar je moet dan wel rekening houden met zijn lange verzetten en hoger in de toeren blijven. Mocht ik inderdaad de wens heb om te rijden zoals u (u draagt daarbij een bruine corduroy broek en rookt pijp?) en trachten uiterst economisch en “diesel conform” te rijden dan had ik inderdaad voor deze versie van de Leon gekozen. Blijf ik er bij dat ik dan de looks van de auto en de marketing niet vindt matchen met de 1 op 30 en nieuwe rijden mentaliteit. En, excuses moi, ik houd van een stevige (doch verantwoorde… ik vul hem maar vast in) rijstijl.
@Atria & BoringBeu
Onlangs een ritje Brugge v.v. gemaakt en daar werd mij mening flink aangescherpt. Met deze uitvoering van de Leon over een betonnen wasbord met gaten rijden voor een uur is geen feest. Het stuitergedrag is inderdaad toch wel grotendeels toe te wijzen aan de stoelen denk ik. Het zijn eigenlijk twee planken haaks op elkaar waarvan je de hoek wat kan aanpassen. Dit heeft de rit naar Brugge wel duidelijk gemaakt. Bij Liefkenshoek begin je je al schrap te zetten voor elke hobbel in de weg, iets wat ik bij de Golf en Vectra niet had. De lendensteun is meer een balk in de rug die naar voren komt dan een kussen wat uitzet. De banden dan maar weer terug naar 2,5 bar en wat minder Eco. (of België vermijden).
Tot slot;
De auto en het interieur ziet er erg goed uit, maar de afwerking, comfort en doordachtheid die je bij de Golf vindt is beduidend minder. Bij openen van de achterklep zijn de afsluitkappen van de achterlicht units er al uitgevallen. De kofferbak met zijn dubbele bodem was pas echt handig geweest wanneer de plank die hem afsluit een scharnier of opening halverwege zou hebben. Nu zet ie zich zelf klem in de geleiders waardoor je hem er eerst half uit moet schuiven om omhoog te krijgen. Niet handig wanneer je er wat bagage op hebt liggen. Dat had de Golf van vijf jaar ouder toch beter voor elkaar en hadden ze van mij gewoon mogen kopiëren.
Overall,
Over het rijgedrag kan nog pagina’s worden uitgeweid door voor en tegenstanders en is naar mij mening OK. De prestaties en comfort blijven echter achter bij het imago waarbij ik wil benadrukken dat het hier de Style betreft. Was het mogelijk geweest, dan was een luxere of sportievere uitvoering een betere keuze geweest. Voorlopig stuiter ik hier nog wel even mee door….. en niet al te hoog in de toeren…. Is meneer [D2] ook tevreden ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.