Seat Leon ST 1.4 TSI ACT 150pk FR Dynamic (2015)

autoreview

Seat Leon ST
Seat Leon STSeat Leon STSeat Leon STSeat Leon STSeat Leon STSeat Leon STSeat Leon STSeat Leon STSeat Leon STSeat Leon STSeat Leon STSeat Leon STSeat Leon STSeat Leon STSeat Leon STSeat Leon STSeat Leon STSeat Leon STSeat Leon STSeat Leon STSeat Leon STSeat Leon STSeat Leon STSeat Leon STSeat Leon ST

Signalement

UitvoeringLeon ST 1.4 TSI ACT 150pk FR Dynamic
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst1.756 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste km's

  • 1.756 km

Na bijna 100.000 km met veel plezier in mijn Fiat Punto Evo 1.3 multijet Dynamic te hebben gereden, op zoek gegaan naar wat anders. Beviel hij niet meer? Juist wel! Zo goed zelfs dat ik hem met een gerust hart aan een zwangere vriendin heb verkocht die zonder auto was gekomen en dagelijks 150km naar haar werk moest. Mooie gelegenheid en excuus om zelf weer eens rond te kijken. Vanwege een wijziging van werkkring heb je ik sinds kort een woon-werkverkeer van 45 km enkele reis, waarvan 37 km provinciale weg. Heel veel stoplichten en kleine rotondes, dus een automaat stond hoog op het verlanglijstje.

Omdat we naast de Punto ook een Ocatvia combi hadden (1.2 tsi H6), die goed beviel eerst gekeken voor een nieuw model Octavia automaat. Bij muntstad in Utrecht hadden ze een jonge automaat combi staan. Wat een geweldige bak is die DSG toch! De proefrit beviel qua rijden prima maar de uitrusting (ambition zonder business-pakket) maakte het toch een te kale auto voor mij. Daarom even naar de buren gelopen, hoewel buren, bij Muntstad verkopen ze alle VAG merken in vier aparte panden naast elkaar. En zo liepen we bij Seat binnen om toch even de Leon ST te bekijken, een mooie auto vond ik altijd al.

En ja, daar stond hij op ons te wachten: een Montsand-rode Leon ST FR Dynamic, met business èn executive upgrade, met de 150 pk 1.4 TSI met COD en DSG. Door de business en executive uitvoering is de auto supercompleet:
- 18 inch lichtmetaal
- climatcontrol
- navi
- panoramadak
- leer/alcantara sportstoelen
- Bluetooth
- aluminium dakrail
- Seat soudsystem (10 speakers)
- volledige LED-verlichting voor en achter
- etc etc

Een proefrit gemaakt in zijn blauwe zusje en daarna even gaan zitten met de sympathieke verkoper. Omdat Muntstad kennelijk van deze showroomauto afwilde, zo'n goede deal kunnen sluiten dat deze auto met inruil van de Skoda octavia binnen het budget kwam.
We hebben er vanwege de rode kleur (prachtig overigens, krijg er alleen maar complimenten over en weer eens wat anders dan al dat saaie grijs) een waxoil behandeling laten doen, nog een chromen sierstrip onder de ruiten laten monteren (maakt de auto optisch nòg mooier) en een rubberen mat voor de hond bijbesteld.

De eerste rijervaringen:
Wat valt op? De Leon is duidelijk een sportief lid van de VAG familie. De vele praktische opbergvakjes in het interieur zoals in de Octavia ontbreken. Het navigatie systeem vind ik in het gebruik veel minder aangenaam dan het Blue&Me (TomTom) dat ik in de Punto had, en ook minder dan het oudere Admudsen systeem in de octavia. Misschien is het een kwestie van wennen, maar ik ben bang van niet.
Het interieur is goed mooi verzorgd, met name voorin. In het verleden ook Audi A3 sportback gereden, en daar is dit zeker mee te vergelijken. Boven op het dashboard mooie zachte materialen, evenals op de bekleding van de voordeuren. Maar dan de achterdeuren! Keihard, zeer krasgevoelig plastic. Het lijkt wel een Polo uit 1996. Dat had toch beter gekund Seat! Wat ook opvalt is dat je hand bij het bedienen van de elektrische ramen "automatisch" de achterramen bediend, omdat daarboven je vingers rusten. Voor de voorruiten moet je echt naar voren reiken. Geen halszaak natuurlijk, maar al een paar keer de verbaasde vraag vanaf de achterbank gekregen waarom ik daar het raam opendeed als ik bij de slagboom van een parkeergarage stond :)
Het verbruik de eerste ruim1700 km is 1:14,1. Hierbij moet wel vermeld worden dat de auto wel een paar keer flink is uitgeprobeerd, maar toch ook hele lange stukken constant 80 is gereden. Dat verbruik valt dus een beetje tegen, of liever gezegd het tanken, maar dat was ik met mijn zuinige dieseltje ook wel erg mee verwend natuurlijk. Hopelijk gaat het verbruik nog wat dalen als de auto wat verder is ingereden.

Ik ben een kritische automobilist, dus hierboven objectief mijn observaties van de eerste twee weken genoteerd. Bevalt de auto dan niet goed? Integendeel! Qua rijbeleving is het echt ongekend! Het panoramadak gebruik ik geregeld open, en dat is heerlijk. De auto kleeft met zijn 18 inch contisports aan het wegdek. Leuk is dat je zelf de rijmodus kunt selecteren: normaal, sport, eco of je kunt zelf een profiel samenstellen. En die DSG bak in combinatie met de 150 pk maakt het mogelijk in iets meer dan 8 seconden de 100 km/h aan te tikken. Mijn Spaanse hart is er warmer van gaan kloppen!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.