Seat Leon ST 1.4 TSI ACT 150pk FR Dynamic (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon ST 1.4 TSI ACT 150pk FR Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 1.756 km |
De eerste km's
- 1.756 km
Na bijna 100.000 km met veel plezier in mijn Fiat Punto Evo 1.3 multijet Dynamic te hebben gereden, op zoek gegaan naar wat anders. Beviel hij niet meer? Juist wel! Zo goed zelfs dat ik hem met een gerust hart aan een zwangere vriendin heb verkocht die zonder auto was gekomen en dagelijks 150km naar haar werk moest. Mooie gelegenheid en excuus om zelf weer eens rond te kijken. Vanwege een wijziging van werkkring heb je ik sinds kort een woon-werkverkeer van 45 km enkele reis, waarvan 37 km provinciale weg. Heel veel stoplichten en kleine rotondes, dus een automaat stond hoog op het verlanglijstje.
Omdat we naast de Punto ook een Ocatvia combi hadden (1.2 tsi H6), die goed beviel eerst gekeken voor een nieuw model Octavia automaat. Bij muntstad in Utrecht hadden ze een jonge automaat combi staan. Wat een geweldige bak is die DSG toch! De proefrit beviel qua rijden prima maar de uitrusting (ambition zonder business-pakket) maakte het toch een te kale auto voor mij. Daarom even naar de buren gelopen, hoewel buren, bij Muntstad verkopen ze alle VAG merken in vier aparte panden naast elkaar. En zo liepen we bij Seat binnen om toch even de Leon ST te bekijken, een mooie auto vond ik altijd al.
En ja, daar stond hij op ons te wachten: een Montsand-rode Leon ST FR Dynamic, met business èn executive upgrade, met de 150 pk 1.4 TSI met COD en DSG. Door de business en executive uitvoering is de auto supercompleet:
- 18 inch lichtmetaal
- climatcontrol
- navi
- panoramadak
- leer/alcantara sportstoelen
- Bluetooth
- aluminium dakrail
- Seat soudsystem (10 speakers)
- volledige LED-verlichting voor en achter
- etc etc
Een proefrit gemaakt in zijn blauwe zusje en daarna even gaan zitten met de sympathieke verkoper. Omdat Muntstad kennelijk van deze showroomauto afwilde, zo'n goede deal kunnen sluiten dat deze auto met inruil van de Skoda octavia binnen het budget kwam.
We hebben er vanwege de rode kleur (prachtig overigens, krijg er alleen maar complimenten over en weer eens wat anders dan al dat saaie grijs) een waxoil behandeling laten doen, nog een chromen sierstrip onder de ruiten laten monteren (maakt de auto optisch nòg mooier) en een rubberen mat voor de hond bijbesteld.
De eerste rijervaringen:
Wat valt op? De Leon is duidelijk een sportief lid van de VAG familie. De vele praktische opbergvakjes in het interieur zoals in de Octavia ontbreken. Het navigatie systeem vind ik in het gebruik veel minder aangenaam dan het Blue&Me (TomTom) dat ik in de Punto had, en ook minder dan het oudere Admudsen systeem in de octavia. Misschien is het een kwestie van wennen, maar ik ben bang van niet.
Het interieur is goed mooi verzorgd, met name voorin. In het verleden ook Audi A3 sportback gereden, en daar is dit zeker mee te vergelijken. Boven op het dashboard mooie zachte materialen, evenals op de bekleding van de voordeuren. Maar dan de achterdeuren! Keihard, zeer krasgevoelig plastic. Het lijkt wel een Polo uit 1996. Dat had toch beter gekund Seat! Wat ook opvalt is dat je hand bij het bedienen van de elektrische ramen "automatisch" de achterramen bediend, omdat daarboven je vingers rusten. Voor de voorruiten moet je echt naar voren reiken. Geen halszaak natuurlijk, maar al een paar keer de verbaasde vraag vanaf de achterbank gekregen waarom ik daar het raam opendeed als ik bij de slagboom van een parkeergarage stond :)
Het verbruik de eerste ruim1700 km is 1:14,1. Hierbij moet wel vermeld worden dat de auto wel een paar keer flink is uitgeprobeerd, maar toch ook hele lange stukken constant 80 is gereden. Dat verbruik valt dus een beetje tegen, of liever gezegd het tanken, maar dat was ik met mijn zuinige dieseltje ook wel erg mee verwend natuurlijk. Hopelijk gaat het verbruik nog wat dalen als de auto wat verder is ingereden.
Ik ben een kritische automobilist, dus hierboven objectief mijn observaties van de eerste twee weken genoteerd. Bevalt de auto dan niet goed? Integendeel! Qua rijbeleving is het echt ongekend! Het panoramadak gebruik ik geregeld open, en dat is heerlijk. De auto kleeft met zijn 18 inch contisports aan het wegdek. Leuk is dat je zelf de rijmodus kunt selecteren: normaal, sport, eco of je kunt zelf een profiel samenstellen. En die DSG bak in combinatie met de 150 pk maakt het mogelijk in iets meer dan 8 seconden de 100 km/h aan te tikken. Mijn Spaanse hart is er warmer van gaan kloppen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren