Seat Leon ST 1.4 TSI ACT 150pk FR (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon ST 1.4 TSI ACT 150pk FR |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 13.056 km |
KM-stand laatst | 82.684 km |
Aanschaf
- 13.056 km
Na jaren in een Audi A4 Avant 2.0 TDI gereden te hebben tijd voor wat nieuws.
Omdat de financiële risico's iets anders liggen als 8 jaar geleden zijn we uiteindelijk op deze Seat Leon ST uitgekomen.
De volgende auto's hadden we op ons lijstje staan. VW Golf Variant (was eigenlijk de eerste voorkeur), Golf GTE, VW Passat (nieuwste model).
De Passat vinden we echt super mooi, van binnen en van buiten. Maar uiteindelijk is ie wel erg groot en dat vonden we niet zo goed bij ons passen. Verder is ie natuurlijk ook iets duurder, maar dat was niet de hoofdreden.
Omdat ik wel iets met elektrisch rijden heb overwogen we ook een Passat GTE, maar ja, dat was financieel geen optie...... Vandaar de Golf GTE. Deze waren destijds voor rond de 30K te koop. Net een beetje duur en dan heb je geen station. Dus ook dat was niet echt handig.
Dus dan de Golf Variant..... Ik had een beetje moeite om de juiste uitvoering (highline met groot navigatiescherm) te vinden voor een beetje fatsoenlijke prijs.
En toen las ik de test in Autoweek tussen de Golf Variant R en de Seat Leon ST Cupra.
Daarna ging het snel, ik had gelijk een mooie gevonden. Dit scheelde meer dan 5K tov. een Golf Variant. En alles zat er op, FR uitvoering, LED koplampen (zou ik ook graag op een Golf willen) Toen ging de Seat ook nog eens in de aanbieding bij het auto bedrijf waar deze te koop stond (nog eens €1000 er af) En we kregen een redelijk bedrag voor de Audi. Dus we hebben em na de proefrit eigenlijk gelijk gekocht. De verkoper gaf aan dat er na ons in twee dagen nog drie kopers zich gemeld hadden. :-)
Ik vind wel dat de Seat absoluut minder fijn afgewerkt is dat een Golf. Gaat om de gebruikte materialen en drukknopjes en dergelijke. Ook bekleding zie er mooi uit, maar is net wat minder fijn aanvoelend materiaal. Iets stugger. Maar als je dan samen met de LED-koplamen dikkere bumpers en al die andere leuke snufjes kijkt wat je krijgt voor duizenden euro's minder, is de afweging snel gemaakt.
Ander punt is dat ik wel karakter mis. Ik heb niet met de Golf 1.4 TSI DSG gereden (wel heel veel andere uitvoeringen), maar ik mis echt karakter in het motorgeluid. Het is gewoon herrie!! Verder vind ik dat het in de eco-modus te lang duurt voordat de koppeling weer aangekoppeld is na vrijloop(zeil-modus). Dit weekend in een Porsche met PDK gereden, die deed dat veel sneller!!
Ook is hij niet super zuinig. Ik rij ongeveer 1 op 14 (7 liter per 100km) Ik rij naar verhouding veel op de snelweg. En daar maak ik veel gebruik van de 'zeil'-modus. Ongelofelijk hoe ver hij uitrolt.
Ik rij altijd in eco-modus en als ik even power nodig heb zet ik de DSG is S-stand. Dan schiet ie weg trouwens. ;-) Echt indrukwekkend.
Al met al vind ik wel dat ik de juiste keuze gemaakt heb, ik vind het een mooie auto en hij rijdt fijn. Maar hij mist wat karakter.
De Seat gaat binnenkort voor de 30000 km beurt. Daarna schrijf ik een volgende review en zal ik wat foto's toevoegen.
Eerste onderhoudsbeurt
- 30.482 km
De Seat is voor de eerste onderhoudsbeurt geweest.
Geen verrassingen, wel ruitenwissers vervangen en een klein beetje koelvloeistof toegevoegd.
Gordel vervangen
- 35.455 km
Vorige maand bleek de gordel, achterbank midden, toch defect.
Vorige zomer ook het probleem gehad dat de gordel net iets te ver oprolde en dan blokkeerde, met geen mogelijkheid was de riem dan los te krijgen. Bank naar beneden gaf de riem iets extra ruimte, maar gevolg was dat ie nog weer iets verder oprolde en dan dus nog strakker zat waardoor de de bank bijna niet meer overeind kon krijgen.
Erg irritant zoiets als je met vijf man klaar staat om naar een feestje te gaan.
In de zomer is de gordel losgeschroefd en toen weer uitgerold, maar dit bleek dus niet afdoende. Nu zit er een compleet nieuwe gordel in, onder garantie, dat dan weer wel.
Verder olie nog even gepeild. Geen verbruik, staat netjes boven maximum (bij koude motor). Toen ik de auto kreeg was het oliepeil erg laag, olieverbruik is dus gebruiksafhankelijk. De vorige gebruiker had denk ik een iets steviger rijstijl. ;-)
DSG de weg kwijt
- 43.654 km
Afgelopen een aantal keren een rare en eigenlijk ook wel gevaarlijke ervaring gehad met de Seat.
Het heeft zich een keer of 10 voor gedaan maar nadat ik een afspraak bij de dealer gemaakt had heeft het zich niet meer voorgedaan. Zul je altijd zien.
Wat er gebeurde was dat de aandrijving wegviel. Ik rij altijd in eco-modus, als je dan het gas loslaat ontkoppeld de DSG. Je ziet dan een E staan bij de indicatie van welke versnelling ingelegd is. Probleem was dat hij hier in bleef hangen als ik weer gas gaf.
En das best link. Een keer meegemaakt dat ik een snelweg opdraaide, gas los voor de bocht van de invoegstrook, in de bocht weer gas geven, en toen deed ie dus niets meer. Ik rolde uiteindelijk met een gangetje van 30 het invoegvak in. Toen was ie weer aangekoppeld en kon ik weer snelheid maken. Dan werkt alles verder ook weer gewoon.
Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is de flippers aan het stuur bedienden (tip van de dealer), maar ook de pook naar achteren trekken voor S-mode, helpt niet. Ook plankgas helpt niets, je ziet de toerenteller heel langzaam iets klimmen. Maar je verliest alleen maar snelheid.
Dealer heeft de DSG nog wel uitgelezen, maar geen foutcodes gevonden en de schakeltijden vallen binnen de marges.
Ondertussen zijn we op vakantie geweest en heeft het probleem zich nog niet weer voor gedaan. We zijn nu denk ik ongeveer 5000 km verder. Als het weer gebeurt ga ik weer terug naar de dealer.
In de vakantie heel veel door de bergen gereden met caravan. Wat een fantastisch versnellingsbak ik het verder trouwens zeg! Het lijkt wel alsof de bak de weg kan lezen. (uiteindelijk is het natuurlijk een spel om op het juiste moment de rem even aan te tikken zodat ie een versnelling vast houdt) Ook de power van de motor is ongelofelijk die zit in de hogere toeren die je in Nederland verder helemaal niet benut. Er komt dan opeens een karakter naar boven! Want dat is wat ik eigenlijk nog wel steeds een beetje mis in deze auto......
onderhoud
- 62.320 km
Het was weer tijd voor een onderhoudsbeurt.
Eigenlijk niets bijzonders dus, al verbaas ik me er wel over dat ik in die ruim 30k km geen vloeistoffen (behalve ruitensproeivervloeistof) heb hoeven bijvullen. Hier zitten ook twee vakanties bij waar de auto zeer zwaar belast wordt. Maakt dus niets uit. En het vreemde is dat toen ik de auto aanschafte hij bijvoorbeeld wel olie verbruikt. Dan zie je toch dat een rijstijl zeker wel wat doen met een motor.
Tevens remvloeistof laten vervangen en de bougies moeten blijkbaar vervangen worden. De prijs hiervan viel me nog mee......
DSG probleem weer terug
- 63.833 km
Nadat het probleem van de DSG bak meer dan een jaar weg geweest is steekt het opeens weer de kop op.
Is gewoon erg link, nu viel ik met wat filerijden op de snelweg stil. Mensen beginnen dan te toeteren. Das niet goed! Wat er dan gebeurt is dat de auto niet uit de zogenaamde vrijloopmodus komt. Hij reageert dus niet op het gas. Althans voor een seconde of 25 niet. Daarna komt de toerenteller weer langzaam in beweging waarna hij weer wakker wordt.
Ik krijg zo langzamerhand wel het idee dat het te maken heeft met zuinig rijden. Hier was ik weer iets meer mee bezig de afgelopen tijd. Vorige keer toen ik hier actief mee bezig was speelde dit probleem namelijk ook op.
Hiervoor weer bij de garage geweest. Er was nu wel een software update voor de DSG. Die er maar in gezet. Ik heb niet het idee dat het probleem nu opgelost is, maar hij schakelt wel weer net wat mooier. :-)
Ben band dat dit een gevalletje wordt vervolgd wordt.......
Afscheid
- 82.684 km
Het afgelopen jaar heb ik niet meer in de eco-modus gereden omdat ik er een beetje klaar mee was. Dan doet het DSG-probleem zich niet meer voor. Nog wel 4 nieuwe Michelin Pilot-Sports laten monteren na de winter van 2018/2018 wat een grote vooruitgang was ten opzichte van de Bridgestones die er af fabriek om zitten. Veel stiller en een zachter rubber. Tevens gaan de Bridgestones op een gegeven moment cuppen op de Leon.
Uiteindelijk is mijn conclusie op de Leon dat het een mooie en fijne auto is met erg veel ruimte. Hij is met minder mooie materialen afgewerkt als een Golf Variant (maar weer beter dan en Skoda Octavia) Maar het toch best wel grote prijsverschil wat er bij aanschaf was compenseert dit wel. Ook was ik erg blij met de LED-koplampen. Die hebben veel Leon's die je ziet rondrijden, bij de Golf zie je dit relatief veel minder vaak.
De reden dat ik toch wat anders gekocht heb komt dan ook echt vanuit mijn hobby. Dit is geen logische vervolgstap op de Leon. Ik heb nu een RS6 van 2008. 7 jaar ouder dan de Leon en 2 keer zo veel kilometers. Het karakter wat de Leon dan net een beetje mist heeft deze auto driedubbel.
:-) Ik zal er binnenkort ook een review voor op gaan zetten.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.