Seat Leon ST 1.4 TSI ACT 150pk FR (2015)

autoreview

Seat Leon ST 1.4 TSI ACT 150pk FR (2015)

Signalement

UitvoeringLeon ST 1.4 TSI ACT 150pk FR
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf17.450 km
KM-stand laatst43.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 17.450 km

Na bijna 4,5 jaar in bezit zijn geweest van onze Seat Altea XL 1.2 TSI Copa Business werd het tijd voor iets anders.
De Altea is ons zeer goed bevallen, zie mijn reviews, veel auto voor je geld. Uiteraard wilden wij er niet op achteruit gaan maar dat werd een lastige klus aangezien de Altea zeer compleet was met zo wat alles er op en er aan; Navi, Climate Control (dual), auto. verlichting, regensensor, parkeersensoren, inklapbare en verwarmde buitenspiegels, auto. dimmende binnenspiegel, extra getint glas achter, 17” LM, bochtenverlichting etc etc. en dan nog veel ruimte. Uiteraard is dat allemaal wel te vinden maar dan tegen een fors hoger prijskaartje dan dat van de Altea. En dan hadden wij nog de extra wensen, sterkere motor en zuiniger dan die van de Altea. Gezien onze goede ervaringen moest het een VAG merk auto zijn of een japanner, Toyota of Mazda. De japanners vielen in deze prijsklasse al snel af vanwege de ruimte. De Toyota Auris en de Mazda 3 zijn toch een stuk kleiner, zeker op de achterbank. Bleven er over de wel bekende drieling Golf Variant, Skoda Octavia Combi en Seat Leon ST. De Skoda Octavia had ik voor de zaak een paar dagen meegehad. Prima goed afgewerkte auto en niet te evenaren betreffende de binnenruimte. Echter ik vond hem te comfortabel geveerd, hij deinde nog al in vergelijking tot de stuggere Altea, ook in de bochten vond ik het allemaal wat minder. Seat staat natuurlijk bekend om zijn wat sportievere afstelling en daar ben ik met de Altea blijkbaar goed aan gewend geraakt. Daarnaast vind ik de Octavia wat saai overkomen. De Golf Variant vind ik moderner ogen maar met alle extra opties zit deze toch een stuk hoger in prijs dan de Octavia en Leon. Zodoende zijn wij toch weer bij Seat uitgekomen, de Leon ST, die formeel de opvolger is van de Altea. De Altea is volgens Seat begrippen een Leon Stationwagon met een iets hogere koets maar dan ook weer geen MPV. Je moet het allemaal maar weten. De Seat Leon ST is voor de binnenruimte te vergelijken met de Altea XL echter de Altea XL is van binnen ook wat hoger waardoor deze groter overkomt. De kofferbak is echter kleiner, 530 liter vs 580 liter. Om prijstechnisch een vergelijk te kunnen maken met onze Altea kom je uit op de Leon ST 1.0 TSI, Style. Deze motor is iets sterker dan de 1,2 TSI uit de Altea en doordat de Leon ST zo´n 100 KG minder weegt is hij een wat vlotter en een stuk zuiniger dan onze Altea. De Style uitvoering mist toch wat opties t.o.v. de Copa Business en daarnaast wilden wij ook nog een sterkere motor (en ook zuinig). Zo kwamen wij uit bij de 1.4 ACT, 150 PK bij een op papier maar 0,5 l / 100 km hoger verbruik dan de zuinige 1.0 TSI. Dat valt goed mee en zowie zo een stuk zuiniger dan de 1.2 TSI uit de Altea. Om het verhaal dan compleet te maken zou het de FR uitvoering worden, die heeft alles opties die Copa Business ook heeft. Maar ja daarbij komt dan helaas ook het bijbehorende prijskaartje. Stukken duurder dan onze Altea XL was. Een vriend wees ons er op om eens bij de Seat dealers te kijken naar een jonge gebruikte (max 1 jaar oud) uit te kijken. Hij had recent bij de Skoda dealer een Octavia Combi gekocht van 1 jaar oud met weinig km´s waar zo´n 20% van de nieuw prijs was afgegaan. Dat is nog eens de moeite waard, zodoende opzoek gegaan naar een jonge gebruikte Seat Leon 1.4 ACT ST FR. De Seat dealers boden er wel een aantal aan voor een interessante prijs. Zodoende bij de Seat dealer in Roermond uitgekomen. Deze had er 1 staan die van een bevriende Duitse Seat dealer kwam met heel weinig km´s, in perfecte staat met fabrieksgarantie en een zeer interessante prijs. De proefrit was een genot, wat een mooie snelle wagen, zeer fijne motor met cilinderuitschakeling, ruimte genoeg, alles er op en er aan en een fijne sportievere wegligging. Ik was meteen verkocht.

Het is dus een 2015, witte Seat Leon 1.4 ACT ST FR met Full LED verlichting Winter Pack en nog wat extra opties geworden. Ik hoop dat wij net zoveel plezier aan deze auto gaan beleven als dat met de Altea XL. Wij houden jullie op de hoogte.

Auto opgehaald

  • 17.615 km

Afgelopen vrijdag hebben wij onze nieuwe auto opgehaald. Deze stond al klaar en zag er ook als nieuw uit. Welkom geheten door Marc van Seat Hensgens. Alles was in orde en nadat wij onze Seat Altea XL hebben ingeleverd (nog even snel wat foto's gemaakt) konden wij op pad. De auto is gewoon als nieuw, geen krasje of andere gebruikers sporen te bekennen, zelfs de velgen zijn puntgaaf. Ok alleen een paar krasjes op de uitneembare schotjes in de kofferbak. Voor deze auto is goed gezorgd maar ja voor een duitser in een auto al gauw een heilige koe, komt dat even goed uit ;-)
De rit naar huis was even wennen, een heel andere auto. Je zit een stuk lager en het motor vermogen is indrukwekkend. Vanaf 1500 toeren al het volledig koppel beschikbaar en dat merk je. Waar ik vroeger moest terugschakelen om een beetje vlot in te halen is het nu een kwestie van wat gas bijgeven. De motor is erg soepel en lijkt zuinig. Bij zo'n 130 km/uur zat ik ongeveer op de 1 op 17 als ik de boord computer mag geloven. De cilinderuitschakeling merk je niet en zie je alleen op het display verschijnen anders zou je het niet eens weten. Ook bij 130 reed ik regelmatig op 2 cilinders. De sportstoelen (half leer) zitten als gegoten en de lendesteun is erg prettig. De bediening van de Leon komt grotendeels overeen met die van de Altea dus dat is makkelijk. De boordcomputer kent veel instellingen daar ben je wel even zoet mee totdat alles goed staat naar je eigen wens. Ik vind de menustructuur goed en logisch in elkaar zitten dus wat mij betreft dik in orde. Je kan 4 verschillende driver modus kiezen, normaal, eco, sport en een zelf te programmeren modus. De verschillen zitten met name in de mate van stuurbekrachtiging, de gevoeligheid van het gaspedaal, sterkte van de airco en de werking van ESP. Je voelt het verschil wel degelijk dus daar kan je leuk mee spelen. De navi is even wennen tov die ik had. Maar het werkt goed, zeker icm van de verkeersinfo via de radio. Je kunt zo nog eens een file ontwijken door een aangewezen alternatieve route te rijden. De auto is redelijk stug zeker doordat deze standaard verlaagd is. Maar ik vind het prettig rijden. Op het asfalt is de wagen heerlijk stil, op gewone bestrating zoals op secundaire wegen is hij wat lawaaierig. Dat zal deels aan het verlaagde onderstel liggen maar wellicht ook aan de Pirelli banden. Ik ben niet bekend met Pirelli banden dus kan daar verder niks over zeggen. Ze liggen in ieder geval lekker in de bochten :-). Mij stoort het "lawaai" eigenlijk niet als je hier niet tegen kan dan moet je geen sportief afgestelde wagen kopen lijkt mij. Mijn eerste ervaring met de LED verlichting is positief, deze geeft in het donker veel licht ondanks dat ik wel eens gelezen heb dat dit kan tegenvallen. Daarnaast is het gewoon een mooi zicht, zowel voor als aan de achterzijde, lekker strak. Ook binnen is het allemaal led verlichting wat de klok slaat. Is wel wat kil maar ook chic. Zet de driver modus op sport en de verlichting in de potieren verandert van wit naar rood, komt er toch nog wat kleur in het gebeuren. Overigens zijn de meeste knopjes e.d. van rood licht voorzien. Binnen zijn in tegenstelling tot de Altea mooiere en betere materialen gebruikt, zeker op de krasgevoelige plekken vind je het zelfde zachte kunstof dat je ook bij vw en audi aantreft. De degelijkheid is er flink op vooruit gegaan met gelukkig een spaans sausje eroverheen zodat je je niet in een vw waant. Het stuurwiel en versnellingspook zijn ook in leder uitgevoerd en liggen lekker in de hand. De stuurbediening is iets veranderd met 2 draaiwieltjes waar vroeger de ok knoppen zaten. Het enigste waar ik moeite mee heb is dat de CC niet meer uitschakelt als je de koppeling intrapt. Nu moet je het rempedaal intrappen om de CC te laten uitschakelen (of het knopje op de rechter handel indrukken). Ik vind dit zelf niet handig maar dat is persoonlijk. Al met al zijn wij tot nu toe zeer tevreden, de reacties zijn erg positief en de kleur (spier wit) vindt men goed passen bij de auto. Ik moet zeggen dat ik deze auto nog niet veel in deze kleur heb gezien dat is dan ook wel weer leuk.

Update

  • 17.850 km

Vandaag de auto precies 1 week in bezit. Hij bevalt hartstikke goed, ik zou niet anders meer willen. Met name de stilte in de auto en de kracht en souplesse van de motor bevallen erg goed. De motor is erg krachtig, je komt niks te kort. Even snel inhalen is een fluitje van een cent zonder veel toeren te hoeven maken. 1170 kg en 150 pk is de perfecte combinatie. Ik moet nog steeds wennen aan de koppeling, deze pakt heel snel op waarbij ik dan net te laat gas geef. Gelukkig zit er een start stop systeem op waardoor de motor automatisch weer start 😁. Is een kwestie van wennen en maakt snel schakelen mogelijk. Doet mij denken aan een Ford Sierra 1.8 die ik ooit heb gereden, die had dat nog extremer. Eenmaal aan gewend was ik altijd als eerste weg. Ik zit nog een beetje te knoeien met de kaartupdates voor de navi. Ik heb alles gedownload maar de navi pakt de nieuwe kaarten niet. Ik ben in afwachting van de reactie van de dealer. Ik vermoed dat er geen mapcare is aangeschaft door de vorige eigenaar waardoor je de updates (duur) moet betalen. Iets om op te letten als je een occassion koopt. Je kunt mapcare achteraf niet meer aanschaffen. Ander puntje is Omdat ik full led verlichting heb de bochtenverlichting niet is geactiveerd, god mag weten waarom niet maar ik mis het wel. Ik ga het nog een keer laten activeren. Voor de rest alleen maar lof. En de kleur, nevada wit, is de moeite waard al zeg ik het zelf😉

Update

  • 17.900 km

Van de week viel mij op dat bij nat weer vrij snel wielspin optreedt. Bij het wegrijden in zijn 1 voel je dat redelijk snel gebeuren. Volgens mij had ik hem in de eco modus staan dus zou de ESP moeten hebben ingegrepen of deed ik het ombewust zelf door koppeling en gas te doseren. Ik ga het een volgende keer bij nat weer eens uitproberen wat de ESP doet.

Verbruik.

  • 18.850 km

Vandaag de tank weer eens volgegooit zo kon ik prima het verbruik berekenen, 748 km 45,5 liter benzine 95. Ik kom zo uit op ca 1 : 16,4. Ca 400 km korte stukjes woon- werkverkeer van ca 14 km binnen en buiten de bebouwde kom zonder snelweg. Rest snelweg met het hele gezin. Sommige stukken zuinig gereden andere stukken lekker doorgereden 130/140. Dus van alles wat. Het verbruik vind ik dan ook erg goed. Als je best doet is een gemiddeld verbruik rond de 1 op 17/18 zeker mogelijk, zeker als je veel buiten de bebouwde kom en op de snelweg rijdt en natuurlijk rustig rijdt en anticipeert op het verkeer. De cylinder uitschakeling helpt daar zeker aan mee.

Update

  • 22.719 km

We zijn weer een paar maanden verder. De Seat bevalt nog steeds erg goed. Een genot om in te rijden. Nu het kouder wordt heb ik de stoelverwarming ontdekt, ideaal als de auto nog koud is van binnen. Met herfstvakantie zijn wij naar Duitsland op vakantie geweest met 5 man plus bagage. Hier komt de auto tot zijn recht, heerlijk "toeren" met zo'n 170 op de snelweg. Oma had niks in de gaten, zo stil is de wagen van binnen. Hellingen van meer dan 10% zijn een fluitje van een cent, en inhalen kost geen enkele moeite. Het zitcomfort is erg goed te noemen, daar kom je wel achter na een uur of 3 rijden. Nog wel een probleempje gehad met de achterlicht unit, hierin kwam vocht. Naar blijkt is dit een fabricage fout (komt vaker voor) en is dit door mijn lokale Seat dealer onder garantie vervangen. Vandaag nog een ander probleempje gehad, het raam aan de passagierszijde wilde niet dicht. Iedere keer als ik deze wilde sluiten ging deze omhoog om vervolgens weer voor de helft open te gaan. Dit gebeude ook als je de auto afsloot met de afstandsbediening en je de spiegels liet inklappen. Een bezoekje aan een Seat forum leerde mij dat dit wel vaker gebeurt met VAG wagens. Kwestie van opnieuw afstellen. Volgens de beschrijving het raam helemaal open zetten met de raamschakelaar, als deze beneden is de raamschakelaar loslaten en vervolgens nog ca 2 sec naar beneden drukken, je hoort dan 2x een klik. Vervolgens raam helemaal naar boven laten gaan met raamschakelaar omhoog, als deze boven is en stopt schakelaar los laten en nog een keer omhoog duwen en ca 2 seconden vasthouden tot je 2 x klik hoort. Als het goed is werkt de bediening nu weer goed. Ik moest dit wel een paar keer proberen aangezien het raam een aantal keren weer automatisch naar beneden ging aan het einde van het omhoog gaan (dit was ook het probleem) maar toen het raam een keer niet meer terug naar beneden ging kon ik de schakelaar nog een keer omhoog duwen en was deze na de 2x klik goed ingesteld. Een heel verhaal maar scheelt mij weer een ritje naar de dealer. Mocht het probleem terugkomen dan ga ik nog wel een keertje langs. Map updates kunnen bij mij niet gratis uitgevoerd worden aangezien de vorige eigenaar blijkbaar geen mapcare heeft genomen. Zou ik ook niet doen als ik mijn wagen maar een jaar zou rijden. De Seat dealer adviseerde mij gewoon te wachten totdat er een aanbieding verschijnt, hij verwacht dit aangezien mapcare af begint te lopen voor mensen die een jaar of 3 geleden de eerste Leon 5f kochten. We wachten maar even af aangezien in de navi eigenlijk niet veel gebruik. O ja bijna vergeten, ik heb nog een reservewiel aangeschaft, zo'n pechset vind ik maar niks, als je je band volspuit met schuim kun je hem weggooien. Gewoon nieuwe stalen velg met band bij Pneus online besteld voor een euro of 60 en een tweede hands pechkrik en sleutel voor een paar centen via marktplaats en klaar. Wiel past er perfect in en kun je gewoon vastzetten. Krik ligt los in het wiel, gewoon ingewikkeld in een paar oude lappen. Bespaart je een hoop geld tov een orginele set.

Laatste update

  • 43.000 km

Inmiddels is de Seat Leon ingeruild. Met tegenzin maar de auto werd toch iets te krap met een oudste zoon die net zoals ik ook richting de 2 meter gaat. De Seat heeft al de tijd goed gefunctioneerd, geen enkel probleem gehad. Een aantal keren op vakantie geweest, grote afstanden afgelegd maar alles ging probleemloos. Zoals eerder gezegd altijd vermogen genoeg tegen een gunstig verbruik. Laatste rit van 1400 km met volle belading (veel snelwegen en goed weer) tegen de 1 op 17. Tijdens de laatste lange rit bleek dat de Seat toch een maatje te klein werd. Ondanks dat deze in zijn klasse bij de wagens hoort met meer binnenruimte. Ik zou zeggen dat je met 4 personen goed kan zitten als je niet al te lang bent, zo tot 1.85m, of 2 lange personen tot 1.95 m met kleinere kinderen gaat ook nog goed, maar dan houdt het echt wel op. O ja 1 min puntje vond ik het gekraak van de achteras. Volgens de dealer waren dat de ophangrubbers maar kon het geen kwaad. Komt blijkbaar vaker voor. Als de rubbers worden ingesmeerd is het gekraak minder maar komt na een tijdje weer terug. Zeker bij koud/vochtig weer hoor je het beter dan bij warmer en droog weer. Maar al met al is de Seat goed bevallen en heb ik spijt dat ik er vroegtijdig afscheid van moest nemen. De opvolger is een Skoda Superb geworden, over ruimte gesproken...

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.