Seat Leon ST 1.4 TSI ACT 150pk FR Dynamic (2015) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon ST 1.4 TSI ACT 150pk FR Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 134.000 km |
m'n 2e Seat Leon 5F
- 123.000 km
Deze auto heb ik als 20% bijtellingsknaller in 2015 als voorraadmodel bij een dealer in de lease genomen. Het betrof een FR dynamic business kerstboom-actiemodel met alle opties behalve leer en adaptief onderstel. We hebben er bij dealer nog leer en trekhaak op laten zetten. Wat betreft kosten/baten was dit een uiterst concurrerende aanbieding. De Seat Leon ST vond ik mooi, ruim, luxe, veilig en sportief. De Cupra ST overwogen, maar dat vonden we toch de meerprijs niet waard in (vnl.) NL. Hiervoor had ik een Seat Leon SC ecomotive 1.6tdi poolauto met veel plezier gereden welke vanwege gezingsuitbreiding niet meer volstond. Wat prestaties, comfort (DSG, adaptive cruise control, Audio) en ruimte betreft gingen we er op vooruit. Weggedrag is iets minder (gewicht achter achteras) en betrouwbaarheid ook. Na 120000 heb ik volgende problemen gehad:
*~100000KM: afvoergoot verstopt waardoor ruimte bij reservewiel volliep met water. Eenvoudig/snel verholpen door dealer;
*~120000KM: DSG computer + pook vervangen (E950 ex BTW). Dit is een flinke reparatie waarbij hele dashboard open moest. NB DSG zelf is OK, de computer van de pook snapt echter niet meer in welke versnelling de bak stond. Dit uit zich door "Storing, zet bak in P, bezoek werkplaats" melding die een halve seconde zichtbaar is. We konden overigens gewoon rijden met de auto. Blijkt een bekend probleem wat sommigen al na 30k KM hebben.
*sporadisch: na onbesuisde ritten over 60KM wegen hard over flauwe drempels is het LCD scherm voor KM stand e.d. uit het lood ("schuift" naar onder). Dit herstelt zich echter vanzelf weer.
Pluspunten:
* prestaties tot 150KM/u, ruimte achterin/laadruimte, verbruik (6-7L/100KM), rijke uitrusting, rust aan boord, wegligging, assistentie systemen. Combinatie DSG, ACC en lane assist is heerlijk.
Minpunten:
*DSG issue, trage navi, rechtuitstabiliteit op hoge snelheid, plankharde vering achter (dit merken vnl de achterpassagiers) bijvoorbeeld bij drempels, rauw motorgeluid (lol is op na 5000RPM), traag oppakken DSG uit zijlmodus in eco-stand
We overwogen de auto uit lease over te kopen maar de DSG-computer problemen (en mogelijk aankomende DSG mechatronica/koppeling/vliegwiel issues) brengen me nu echt in twijfel. Ben benieuwd naar ervaringen met hoge KM standen met een 2015 DSG7.
Einde dienst
- 134.000 km
Na ruim 4 jaar gaan we afscheid nemen van onze Seat. Dit vanwege verandering van werkgever. Hierdoor zijn we weer op een eigen auto aangewezen. Bij het rondkijken naar/proefritten in alternatieven valt ons volgende weer positief op aan de Seat. Ergonomie is top. Knoppen en systemen werken intuïtief, je hebt nauwelijks het instructieboekje nodig. Seat soundsystem is mooi. Bassen zijn diep, ook klassiek klinkt goed, hoge tonen konden helderder. Subwoofer is slim weggewerkt in reservewiel en kost daardoor geen plaats. Laadruimte is erg fijn en groot. Dubbele laadvloer laat je kiezen tussen perfect vlakke laadvloer die doorloopt op platte achterbank (hoog) of wat extra liters (laag). Afdekzijl is feilloos met 1 tikje te openen. Ook het Electrisch pano dak werkt nog goed, dit hebben we veel gebruikt bij snelheden tot 80 km. Ruimte is prima voor 4 volwassenen met gemiddelde lengte. Verbruik op binnenwegen is goed (1 op 20 haalbaar in zomer), in stad/file/snelweg gaat het richting 6-7l/100km. Koppel is overvloedig aanwezig, vermogen ruim voldoende voor NL. Ontwerp vinden we nog steeds erg fraai in onze versie met fr styling, lederen bekleding. Op totaalplaatje valt voor mij volgende af te dingen. Het sportonderstel is niet fijn voor achterpassagiers/drempels. DSG rijdt vaak met schok weg. De eerste versnelling wordt slechts enkele meters benut in auto stand. Turbolag in alles behalve sportstand is groot. Vlot wegrijden (invoegen op rotonde) vanuit stilstand vergt oefening/sportstand. Maar het belangrijkste punt is betrouwbaarheid. De DSG problemen die we hadden hebben ons doen navragen of het verstandig is deze auto privé over te nemen als je zo'n 35k/jaar rijdt. Monteurs en autofreaks raden ons dit af. Ook van het turbomotortje vraag ik me af of die meer dan 250k haalt. Vanwege deze zorgen en veel lagere km kosten zijn we bij een Prius Executive gen 4 uit 2016 met slechts 6800km uitgekomen. Een hele andere, bedeesde en comfortabele auto die onverwoestbaar en extreem zuinig is, en volgens de anwb kilometerprijsberekening zo'n 4 cent/km goedkoper rijdt dan de Seat. Dit is een verstandshuwelijk vergeleken met de wat hartstochtelijker relatie met de Leon. Ergonomie en afwerking van de Prius zijn een stap terug, maar de zorgen over betrouwbaarheid/kosten missen we als kiespijn. Mijn vrouw heeft woon/werk al 3,7l/100km gereden in de Prius. We gaan de Leon missen. Ik zou er zakelijk zo weer een nemen, prive is een ander verhaal.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.