Seat Leon ST 1.0 EcoTSI Style Connect (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Leon ST 1.0 EcoTSI Style Connect |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 89.000 km |
Zuinig, vlot en vaardig
- 89.000 km
In 2016 was het tijd om de VW UP! te ruilen voor een stationwagon i.v.m. recente gezinsuitbreiding. Na verschillende auto's te hebben gereden van VW en dochters, en onderzoek gedaan te hebben naar totale maandelijkse kosten, viel mijn oog op een private lease voorraad actie van de plaatselijke SEAT dealer Muntstad; Bij 20.000 km per jaar zouden de totale maandelijkse kosten voor de SEAT Leon ST gelijk zijn aan een eenvoudige Skoda Octavia Combi. Daarnaast is de Leon een best aantrekkelijke auto om te zien in het segment (in tegenstelling tot de vorige generatie Octavia met z'n dubbele koplampen).
De uitvoering, Style Connected Eco - met led koplampen, die de dealer had staan, had alles in zich wat op het verlanglijstje stond (toen waren 'automaat' en 'adaptive cruise control' nog slechts "nice to have" en buiten budget). Nog voor de vorm een testrit gemaakt in een hatchback Leon om de motor te testen, maar deze werd als prima ervaren voor de beoogde doeleinden (voornamelijk heen en weer over de A2 van Utrecht naar Amsterdam).
Beoordeling na bijna 5 jaar, 90.000 km:
Eigenlijk is de SEAT Leon ST Style Connected alles wat een jonge vader 'nodig' heeft:
+ Een laadruimte van ruim 600 liter, en nagenoeg vlakke laadvloer bij achterbank plat (plat te gooien via hendel)
+ Prettige ruimte onder variabele laadvloer (ook geen reserve wiel in private lease constructie)
+ Ruim voorin als achterin: prima voor mensen van 2m+ en kinderzitjes.
+ Zekere vorm van 'hufter proof' materiaalgebruik (a.k.a. hard plastic) met oog op kinderen.
+ Fijn leder stuurwiel met de juiste fysieke knopjes
+ Fijne fysieke knoppen voor 2 zone automatische airco - met blazers in midden console voor de achterbank (wel onduidelijk tot welke 'zone' deze wordt gerekend)
+ Digitale (kleine) console achter stuur met daarop o.a. de snelheid. Ik heb denk ik nog nooit gekeken naar de ouderwetse snelheidsmeter en toerenteller.
+ PDC voor en achter + camera. Iets waar mijn vrouw niks mee kan, maar mij tot een parkeerwonder maakt
+ Geluidssysteem; upgrade overbodig
+ Apple CarPlay (toen nog niet zo standaard). Werkte eerste jaren niet goed, maar met latere modellen iPhone als een zonnetje.
+ Met led lampen voor & achter, sunset en verlaagd onderstel kan hij qua design nog goed meekomen.
Rij ervaring:
+ Sport onderstel 1; Erg fijn strak sturende wagen met wegligging die niet vervelend of stoterig is (komt denk ik mede door 16" velg-maat).
+ Sport onderstel 2; SEAT kwam ergens in het economisch maken van de wagen tot de conclusie dat een verlaagd sport onderstel minder luchtweerstand heeft - en daarmee het verbruik omlaag zou moeten gaan - met succes;
+ Verbruik: 1:19 tot bijna 1:20 praktijk verbruik sinds er minder 130 gereden mag worden. Gemiddelde verbruik op CC bij 80 km/u: 2.8/100, bij 106 km/u: 3.9/100, bij 133 km/u: 6.8/100. In Corona-tijd meer dan 1.000km op 1 tank (55L)!
+ Fijne strakke versnellingsbak
+ Ondanks 1.0L 3 cilinder motor binnen 10 seconden naar de 100. Met een beetje oefening vrij makkelijk te behalen - resulteert soms in snerpende 3 cilinder.
+ Redelijk stil, geen last van banden of wind.
...maar de SEAT laat ook wat steken vallen:
- Navigatie 1; dit is echt een ergerlijk pijnpunt - je kunt beter met je schoonmoeder naast je met een papieren kaart van europa naar je bestemming navigeren. Gelukkig werkt Google Maps via CarPlay uitstekend.
- Navigatie 2, traffic updates; Als de file nét weer in beweging komt wordt je gewaarschuwd voor de file, niet te onderdrukken (ook al zet je het volume van de stem om laagste stand) waarbij het volume van de radio lager wordt gezet.
- Pookje voor cruise control; Cruise control zelf is erg prettig, maar het pookje vraagt subtiele interactie van pink of ringvinger (waarom niet op het stuur!?).
- 3 cilinder maakt extreme lelijk geluid wanneer die vanuit stilstand hoog de toeren in gaat.
- 'Design' print van de stoelen is echt treurig, stoelen zelf zitten best prettig, al is de zitting niet te kantelen, waardoor je een beetje met opgetrokken knieën zit als je lang bent.
- Al hoewel het redelijk 'hufter proof' is, maakt het materiaal hier en daar een goedkope indruk.
- 16" velgmaat zorgt voor comfortabele rit, maar doet wel een klein beetje af van het totaalplaatje.
Met name door prijs-kwaliteit verhouding een erg fijne auto die op alle vlakken prima scoort zonder écht steken te laten vallen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.