Seat Leon (2016)

autoreview

Seat Leon (2016)
Seat Leon (2016)Seat Leon (2016)Seat Leon (2016)Seat Leon (2016)Seat Leon (2016)

Signalement

Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf174.500 km
KM-stand laatst186.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Veel auto voor een kleine prijs

  • 186.000 km

Ik begin deze review met de context van de aankoop van deze auto. Daarna ga ik in op de KMs gereden vanaf aankoop, comfort, de prestaties en wat losse feitjes en onderhoud. Als laatste komt een korte conclusie, een soort TL;DR voor de vluchtige lezer.

Context:
Voordat ik deze Leon kocht, had ik een Audi A3 2011 met de 1.4 TFSI en 150pk. Dit is een prima auto, nooit problemen mee gehad en erg zuinig, maar ik vond hem saai. De basisuitvoering is bij die auto heel kaal en ik wilde iets opwindender.
Ik heb de Seat Leon vanaf 2013 altijd al een strak model gevonden. Het was een strijd tussen deze en een gewone, non-cupra Leon uit 2019. Het bedrijf waar ik hem heb gekocht gaf me veel vertrouwen en de auto is altijd in handen geweest van een dame in Duitsland die er waarschijnlijk heel lief voor is geweest, dus de keuze was snel gemaaakt!

Sinds de aankoop:
Ik heb nu 13000 kilometer gereden sinds de aanschaf in maart 2025. Ik gebruik de auto voornamelijk voor de rit naar de sportschool of naar vrienden (15km heen) en af en toe voor werk. Normaal kan ik naar kantoor met de bus, maar als ik naar een klant moet, dan is dat 80km heen.
Ik heb twee vakanties gereden, een naar Salou (Spanje) en een kleine rondreis in Polen (Poznan, Warschau, Szczecin).
Zelfs met zn vieren (4 kinderen van 24 en hun bagage) is er ruimte genoeg in de auto en de stoelen zitten dusdanig goed dat iemand op de achterbank zittend in slaap is gevallen! Ook heb ik in Duitsland de snelheid getest, hieronder meer hierover.

Prestaties:
Ik ben onder de indruk van het comfort dat zo'n sportief model biedt. Je zou verwachten dat de auto straf geveerd is en slecht met drempels omgaat, maar het tegendeel is waar. Als de auto op "comfort" staat, neem je drempels minstens zo soepel als een gewone stationwagen.

Bochten nemen is een verademing in deze auto. Hij is voorwiel aangedreven, dus hij communiceert zijn grenzen luid en duidelijk, waardoor je in principe nooit over de grens kan gaan. Zelfs al doe je dat, dan jaagt het differentieel je wel door de bocht. Ik kan klaverbladen met gemak met 80 km/h nemen (maar er rijdt altijd een yaris cross met 40 voor me...)

De acceleratie en topsnelheid is verbluffend. Mijn A3 deed 0-100 in 10 seconde, deze auto halveert dit bijna, met 6 seconde. Het is niets spectaculairs tegenwoordig, maar genoeg om de meeste bijrijders een glimlach te bezorgen. Vooral als je de auto in "cupra" stand zet, want dan roffelt de uitlaat extra hard en kan je de donder op zeggen dat iedereen je uiterlijk gaat raden ;).

De topsnelheid is begrensd op 250. Ik heb dit getest in Duitsland, maar de teller gaf 261 aan, dus dat zal dan betekenen dat ie 250 echte kms/h begrenst. De auto is zeer stabiel en geeft zelfs op die snelheid geen enkele trilling door aan het interieur. Je zit bij die snelheid wel op 6000 toeren, dus veel harder kan hij ook niet.

De handbak schakelt heel lekker, maar ik krijg van sommigen te horen dat hij ietwat hakig is (alsof er ribbels in het schakelpatroon zitten) en dat hij wat stroef van 3 naar 4 gaat.

Qua zuinigheid: ik rijd ongeveer 90% van de tijd rustig en de overige 10 procent zijn momenten van wegtrekken bij het stoplicht of terugschakelen naar zijn 3 om iemand snel in te halen op de snelweg. Er past 50 liter in de tank. Ik rijd ongeveer 600 km wanneer het tanklampje aan springt. Omgerekend haal ik ongeveer 1 op 12,5, maar op vakantie is 1 op 14 mij ook meermaals gelukt.

Onderhoud:
Ik heb de auto pas een half jaar, dus er is nog weinig onderhoud aan gepleegd. Ik heb zelf de olie en alle filters vervangen, inclusief een sportluchtfilter, dit kwam uit op ongeveer 180 euro. Een nieuwe accu is er bij aankoop gratis ingezet en de wielen zijn gebalanceerd en mij door de garage 50/50 tegemoet gekomen (dus 60 euro kosten voor mij).

Losse feitjes over deze auto:
Deze Leon is geïmporteerd uit Duitsland. De uitvoering is de Cupra 265 (pk). Deze heeft het laagste vermogen van de Seat Leon Cupra's die geleverd zijn, maar het is de enige met een handbak. Vanaf 280 zijn ze allemaal geleverd met de fantastische, maar zeer gevoelige automaat van VAG. Daarnaast is de 265 de enige auto met standaard 18 inch wielen, de rest kreeg minimaal 19 inch. Dat is mij om het even, deze velgen zien er fantastisch uit.
De kleur is "Dynamic". Dat zegt niks, maar in mijn optiek is het een soort lichtblauw, eigenlijk ijsblauw. Het is een prachtige kleur in de zon, maar in de schaduw lijkt hij wit.

Interieur:
Omdat dit een model is uit 2016, heeft hij nog niet de facelift van 2017 meegemaakt. Er zit dus geen adaptive cruise op, geen grootlichtassistent, geen lane assist, noem het maar op. Het infotainment is zelfs voor 2016 traag, maar niet onbruikbaar. Je kan wel leuke grafieken voorzetten, zoals turbodruk, G-krachten of een lap-timer.

De stoelen zitten bizar goed. Ze zijn van alcantara, dus ze bieden de voordelen van stof en leder gecombineerd, met de 'trade off' dat je ze vaak moet schoonmaken. Veel Cupra's hebben last van dat de stiksels los laten, bij mij is dat niet het geval.

Wat wil ik nog aan de auto doen?
Als eerste wil ik de remklauwen laten spuiten. De rode verf is verregaand afgebladderd en daarnaast wil ik oranje remklauwen (Gulf Livery).
Daarna wil ik de motor laten chippen. De prestaties gaan dan van
265pk en 350nm naar
350pk en 460nm.
Ik twijfel nog, omdat ik me afvraag of het zin heeft zo veel kracht naar de voorwielen te sturen, want ik heb nu al wheelspin in het droog (ik heb goeie banden, dus dat ligt mogelijk aan mij xD)

Als laatste heeft de auto een vreemde storing: bij te lang stilstaan, motor aan of met start-stop maakt niet uit, krijg ik een start-stop error, waardoor de cruise control niet meer werkt. Zeer irritant als je aan het begin van je rit in de file staat. De accu is vervangen en heeft dit niet opgelost.

Je kan deze auto al vanaf 12k op de kop tikken. Hij weegt onder de 1350kg dus de wegenbelasting is niet keeldichtknijpend hoog voor hoeveel pk hij biedt. Een V6 of V8 uit dit bouwjaar met dit vermogen weegt minstens 150kg meer. De verzekering is wat lastiger, want er zullen menig van deze auto gecrasht zijn, maar ik kon een WA+ voor 85 euro vinden, wat even hoog is als de A3 destijds.

Conclusie (TL;DR):
De Seat Leon Cupra is al vanaf 12.000 euro te vinden en biedt minstens 265pk en bijzonder goede prestaties.
Vooral de stationwagen is bijzonder ruim en biedt zeer comfortabele alcantara stoelen. Het onderstel is precies juist geveerd waardoor normaal rijden en sportief rijden geweldig is en makkelijk af te wisselen. De auto sleurt je door de bochten en de voorwielaandrijving is eerder een zege dan een vloek. De motorprestaties zijn, zelfs voor het "zwakste" model geweldig. De handbak is smaakgevoelig, ik vind hem fijn, anderen niet zo. De auto rijdt gemiddeld 1 op 12,5. Onderhoud is relatief goedkoop. Hij is niet voorzien van moderne gemakken zoals adaptive cruise of grootlichtassistent. Het infotainment is traag maar bruikbaar.

Heb je vragen over deze auto? Schroom niet om contact met mij op te nemen, ik vertel je er graag over!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.