Seat Leon 2.0 TDI 150pk FR (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 2.0 TDI 150pk FR |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 67.649 km |
KM-stand laatst | 122.984 km |
Eerste indruk
- 67.649 km
Na de redelijk basic Seat Leon Station deze keer een Fr uitvoering. Ten opzichte van de vorige toch een stapje meer. Automaat met flipperschakeling, sportstoelen, fraaie wielen in het zwartmetalic.
De vorige gebruiker heeft in krap 1 jaar van de Fr een vuilnisbelt gemaakt. Vlekken in stoelen en de vloeren, krasjes in de deurbekleding op plekken waar van ik denk #hoedan? Ik heb het auto interieur laten reinigen en de Seat is weer schoon. Onder de stoelen lagen wat twijfelachtige verrassingen...
De eerste indruk na 1000km.
Ik kreeg de auto met 67.649 km. De navigatie is nog steeds traag, de lane -assist matig. De auto staat nog op winterbanden, dat wordt binnenkort opgelost. De Automaat schakelt laat terug. Vanaf een rotonde komend heb je een moment dat de auto nadenkt…. En dan pas terugschakelt. Kijk, dan grijp ik naar de flippers en doe het maar zelf. Zal wel te maken hebben met een eco of groene stand, JA groen van ergernis. ?De 2 liter diesel hangt dan lekker aan het gas en de tractioncontrol doet zijn ding. Ik ga er vanuit dat dit na de bandenwissel anders zal zijn.
Tijdens de bandenwissel gaat de VW/AUDI/Seat dealer proberen de lane-assist duurzaam uit te zetten.
Meer volgt.
Bandenwissel en Lane-assist
- 71.700 km
“Uw bandenwissel kan 1½ uur duren.” Zo vertelde de serviceman. Bij Kwikfit en dergelijke ben ik met ½ uurtje klaar. Maar okay…
Ik vraag de dienstdoende werkplaats (planner/chef) naar Lane-assist. Hij geeft aan dat dit een belangrijke rij-assistent is.
Ik leg hen uit dat ik het als is een storend element tijdens het rijden ervaar en dat de importeur mij vertelde dat de dealer dit kon oplossen. Lane-Assist pakt regelmatig oude strepen en scheuren in het asfalt om de gekozen richting aan te passen. Dit ervaar je als bestuurder door dat het stuur aan je handen begint te trekken. Online, vroeg ik bij de helpdesk van de importeur wat ik hier mee moet. De helpdesk verwees mij naar de dealerorganisatie. Dus, tijdens mijn bezoek aan Pouw Harderwijk vroeg ik of het systeem uitgeschakeld kon worden. Op deze vraag over is de service man helder. “Het systeem kan en mag niet duurzaam uitgezet worden.” Hij kent en herkent de klachten maar kan en mag niets doen. Volgens hem zou Lane-assist zou deel uitmaken van de Ncap rating.
Bij het neuzen op de EURONcap website blijkt dit te kloppen. Maar hoe kan het zijn dat een systeem dat regelmatig, in mijn praktijk, gevaarlijke situaties veroorzaakt, door EURONcap als okay beoordeeld wordt. Dus die vraag daar maar eens gesteld.
Later komt de WPL (planner/chef) zich verontschuldigen voor zijn korte antwoord en legt en-passant uit dat het een bekende klacht is bij deze serie van de Leon en Golf8. Het updaten via het “grijze circuit” raad hij af omdat dit vaak problemen met andere, officiële, updates geeft. Dat is dan weer jammer maar de vraag of het klopt. Iemand hier ervaring daar mee?
Na ruim 1 ½ uur, voor het wisselen van 4 banden was de auto klaar. Dat ben ik bij bandenbedrijven veel beter gewend.
10000km en 1 zomer verder
- 81.040 km
De Seat maar eens onder een vergrootglas gelegd.
Tja, het rijd qua comfort niet slecht. Okay, sportief hard onderstel. Niet ieders smaak, maar ik kan er mee leven.
De automatische versnellingsbak, 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling volgens Seat. De laatste weken schakelt de bak terug van D naar S4 of S5 gewoon op de snelweg bij 100km/uur op de cruise control. Om daarna weer op te schakelen naar S6. Dan kun je Handmatig de bak weer in D zetten. Ik zal eens bij de dealer vragen wat er aan de hand is.
De moderne bediening van de kachel, radio, satnav via het scherm is een constante ergernis. Leuk modern…. Niet dus. Om de airco te bedienen of de verwarming te verzetten moet je meerdere schermen door, dus telkens je ogen van de weg.
Om de satnav in te stellen moet je de motor starten en wachten tot de satnav paraat is, ergens tussen de 30 seconde en soms 3 minuten. Geen idee waar dat in zit. Echter terwijl je zit te wachten waarschuwt de auto dat het beter is voor het milieu om de motor niet te lang stationair te laten draaien… Als je dan eindelijk aan de gang kunt blijkt, vaak, dat de satnav het adres niet kent of dat er een andere spelling wordt gehanteerd. Bijvoorbeeld: soms moet je een restaurant aanduiden als restaurant, met de naam, soms is alleen de naam voldoende. De Echoput nabij Apeldoorn. Okay: Echoput… 100 mogelijke smaken. Restaurant Echoput meerdere keuzes, Restaurant Echoput Apeldoorn niet gevonden. Hotel Echoput Apeldoorn… En ja hoor, gevonden… Ik moet er heen voor een zakelijke bespreking, niet voor een hotelkamer.
Ander punt wat stoort. Het scherm bevriest. Dan slaat het vast en doet niets meer. Reageert niet op commando’s en de route staakt. Het route kaartje tussen de klokken op je dashboard doet het dan nog wel. Maar verwarming , telefoon en dergelijke doen het niet. Remedie, stoppen, motor uitzetten, auto verlaten, op slot zetten en weer in stappen als of er niets gebeurt is. Niet bijster prettig als het regent.
Ohja, elke morgen als ik de sleutel in de console leg waar deze volgens de owner manual moet liggen zegt de auto, sleutel niet herkend. Gewoon negeren en de startknop drukken… De dealer heeft de batterij van de sleutel al gewisseld zonder resultaat, maar wel een factuur van € 35,-
Apropos dealer, een zomer-winterbanden wissel duurt 1 1/2 uur. Onze lokale banden boer deed dat bij mijn Volvo in 45 minuten inclusief balanceren. Het probleem met de lane-assist is een pingpongbal tussen dealer en importeur. Importeur wijst naar de dealer, dealer zegt dat hij het niet mag uitschakelen van de importeur. Prettige samenwerking. NOT
Ik heb een aantal jaren in de autohandel gezeten en weet als geen ander dat een goede aftersales vertrouwen geeft en de nieuwe auto verkoopt, niet de hork met stropdas die achter zijn bureautje de order intikt.
Wat mij betreft zal de volgende geen PON auto zijn. #pon #pouw #pouwharderwijk #seat #seatnederland #seat.nl
Weer een storing
- 102.997 km
Zoals ik al eerder schreef, de elektronica van de Seat geeft zeer regelmatig storingen en fouten.
De melding: Sleutel niet herkend. Sleutel bij gemarkeerde vlak houden! Raadpleeg wagen-documentatie, alstublieft.
Ook al vaker voor bij zien komen en de sleutel ligt dan gewoon op de daarvoor aangewezen plek. Ja, ik lees de handleiding. Meestal na wat rammelen met de sleutel en schelden gaat de boel uit de fout en start de auto gewoon.
Tot vandaag.
Na een bezoek aan een opdrachtgever wil ik vertrekken en de melding popt op. De sleutel ligt op de juist locatie. okay, optillen en terug leggen. Code staat er nog steeds. Van contact zetten (drukknop) Code is weg. Sleutel weer op de bedoelde plek. Startknop drukken.
De melding staat er weer: Sleutel niet herkend. Sleutel bij gemarkeerde vlak houden! Raadpleeg wagen-documentatie, alstublieft.
Ik had nog wat telefoontjes te doen en na een kwartiertje maar weer eens geprobeerd en........... het wonder van Sevilla geschiet. Melding weg en de auto start.
Zo, de eerste honderdduizend kilometer zitten er o
- 102.654 km
Inmiddels over de 100.000km…
De irritatie over de “moderne bediening” via het grote dashboard scherm heb ik eens verder onderzocht. Op de diverse fora van Seat, Volkswagen en Audi gebruikers komt er steeds het zelfde uit. Ziet er leuk uit maar intuïtief (op gevoel) is het zeker niet. Te veel schermen door moeten scrollen voor een simpel iets. De klachten over bevriezen en slechte zoek functies zijn algemeen bekend als ik het aantal klagers zo bekijk. Echter blijft de dealer/importeur zeggen dat je de enige met het probleem bent.
De laatste weken komen er weer nieuwe dingen bij. “Veiligheid” systemen die zich zelf te pas en on te pas in en uitschakelen. Bijvoorbeeld, tijdens een stevige regenbui schakelt de cruise-control uit. Waarom? Geen idee. (Storing ACC)
Front assist beperkt beschikbaar, nog zo’n fraaie. Wat dat systeem doet weet ik niet, maar het kan in ieder geval waarschuwen als het niet werkt.
Sinds een paar weken begint voice-control zich te pas en on te pas met conversaties in de auto te bemoeien. Terwijl ik met een collega in de auto zit en de navigatie ons naar het reisdoel stuurt zegt de dame plots: Nieuwe route opgenomen en wordt in het systeem gezet? We hebben het niet eens over het door de voice-control genoemde nieuwe reisdoel gehad. Uitzetten gaat alleen met de schakelaar op het stuur, maar na 30 seconde keert de dame, ongevraagd, weer terug.
Lane-assist. Is en blijft een waardeloos werkend systeem. De importeur verwijst naar de dealer om het te laten de-activeren, en de dealer blijft volharden in het feit dat zij het niet mogen uitschakelen en je het zelf elke rit maar moet uitschakelen.
Als het dan toch over veiligheid gaat vraag ik mij af waarom de Seat niet de optie heeft dat hij automatisch dimlicht aanzet ongeacht het moment van de dag. Daar ben je als automobilist echt veiliger mee af.
Bij de bandenwissel van winter naar zomer banden vertelde de werkplaats chef dat de banden nog minstens 40.000km meekonden. Afgelopen weekend klok er plots een plop, plop, plop geluid onder de auto, snelheidsafhankelijk. Gestopt en onder de auto gekropen. Bij de beide voorbanden is de koordlaag zichtbaar op de binnenzijde van de band. Ik had na de bandenwissel nog geen 17.5000km afgelegd. En nee, ik ben geen racer of hardrijder. Blijkbaar deugt de uitlijning niet. Dat is een puntje van aandacht voor de dealer.
De dealer… Pouw Harderwijk. Toen ik daar kwam, lease auto moet verplicht naar de dealer, en vertelde over de banden vroeg de balieman “en wat wilt u dat ik er aan doen?” vroeg de man schaapachtig. “Uh… de onveilige situatie oplossen, of hebt u een ander voorstel?” Met dit soort mensen aan je balie hou je alleen de mensen over die niet onder jouw “service” uitkunnen. Zouden ze dat bij de Pouw groep weten?
Nog wat anders, verbruik over de door mij gemaakte kilometers 1 op 22,3.
Wat mij betreft zal de volgende geen PON auto zijn. #pon #pouw #pouwharderwijk #seat #seatnederland #seat.nl
Allemachtig!
- 119.500 km
Half juni, 110.000km op de klok, het systeem geeft aan de dat auto binnenkort onderhoud nodig heeft. Dus via de site van POUW Seat een afspraak ingepland. Dat kan over 11 weken… Uh 11 weken, dat is niet binnenkort, dat is bij mijn kilometrage over ruim 9.000km. Vandaag 20 augustus was het zover.
Maar vooruit, niet te kritisch zijn, dat is de dealer ook niet.
Naast de grote beurt heb ik een lijstje met punten:
• Lane-assist werkt slecht en onnauwkeurig, stuurt je regelmatig de berm of tegemoet komend verkeer in als er scheuren in het asfalt zitten of oude strepen
• Front assist of hoe heet dat systeem, remt soms voluit terwijl er niets is. Net voor mijn vakantie met 120km/u op de A28. Niets op de weg en toch een volle remingreep. Goed dat er geen andere auto’s in de buurt waren want dan was het zeker een zware klapper geweest.
• Radio en kachel gaan soms, uit zich zelf naar maximaal (temperatuur, ventilator en radio volume) Dat laat zich niet uitzetten via het scherm. Je moet dan stoppen, motoruitzetten en uitstappen, auto afsluiten en na een minuut of 5 kun je weer instappen zonder de herrie en hitte.
• Navigatie. Op het grote scherm en het kleine schermpje tussen de klokken gaat vaak niet synchroon. Of het beeld op één van de schermen bevriest.
• Sleutel niet herkend terwijl de sleutel op de daarvoor bestemde plek ligt.
• Batterijtje van de sleutel geeft na 2 maanden aan dat het vervangen moet worden. Dat is wel heel kort.
• Uitgaande van het verkeersborden lezen wat de Leon ook kan mag ik op sommige stukken A28 en A27 80km/u terwijl er geen snelheidsbeperkingen ter plekke zijn. Dat wordt “leuk” als de elektronica gaat piepen omdat het vindt dat je te hard rijd of zelfs je snelheid daarop gaat aanpassen.
Dat SEAT dit Smart Assistents noemt is niets anders dan een slechte grap. Best triest dat, ondanks eerdere klachten, de problemen niet oplosbaar zijn. Van andere VW, Skoda, Seat en Audi rijders hoor ik trouwens regelmatig vergelijkbare klachten.
Heeft de auto ook voordelen vraagt u zich wellicht af?
Ja, door de zwarte kleur valt straatvuil nauwelijks op. Via de afstand bediening kun je, als je de auto opent ook alle ramen openen, dat helpt de eerste warmte uit de auto te halen op warme dagen.
Vandaag 20 augustus was het zover.
De werkplaats man hoort de klachten een en verteld dat deze niet in de beurt inbegrepen zijn. Dat snap ik. Of ik er op wil wachten of daarvoor een nieuwe afspraak wil maken. Ja graag, maar niet weer over 10 of 11 weken. Daarvoor zijn de klachten te groot en te gevaarlijk naar mijn mening. Hij geeft aan te kijken wat hij kan doen. Of ik de werkopdracht wil tekenen. Ik zie het bedrag van ruim € 1.000 staan. Voor het vervangen van motor en DSG olie, wat filters en het nalopen van slijtage delen zoals ruitenwissers en remmen. WTF! Wat ben ik blij dat het niet mijn auto is.
Voor de oplettende, Autoweek review, lezers, mijn eigen vervoer is een 2005 Volvo S60 die keurig onderhouden wordt en met 280.000 op de klok nooit meer dan € 400 voor een 20.000km beurt heeft gekost. Zijn ze bij VAG (Skoda, VW, Audi en Seat) gek geworden?
Met al het gezeur rond de elektronische (not zo smart) assistents wordt mijn volgende auto zeker geen VAG product.
Ik vraag mij ook af of een nieuwe auto een goede keuze is? Met alle elektronische troep doe er nu inzit. De vraag die opkomt, is ben ik zo smart dat ik beter ben dan die smart assistents of zijn die hulpmiddelen zo slecht dat een kind de spreekwoordelijke was kan doen?
The end is at hand!
- 122.984 km
Na twee en een half jaar en een kleine vijfenvijftig duizend gaat de Seat terug naar de werkgever en wissel ik van baan en van auto. Dus de Seat gaat naar een volgende eigenaar. Hierbij mijn afsluiting van de Seat Leon 2.0 TDi DSG FR.
Rijcomfort:
Door de keuze van de eerste berijder voor een FR uitvoering heeft de auto een naar mijn smaak hard onderstel. Ik ben niet gewend dat auto’s dreunen en trillen op de snelweg. Verder is de auto nerveus op langs rillen en slaat hij op breedte sporen.
Aandrijving:
De dieselmotor is vlot en je bent regelmatig rapper dan anderen. De DSG versnellingsbak klapt regelmatig hard, dat is weinig comfortabel. De bak is traag en heeft regelmatig veel denktijd nodig. Je rijdt af op een rotonde, de bak schakelt terug en lijkt dan te wachten in een, naar mijn zijn te hoge versnelling, als je nog rolt en er valt een gaatje en je geeft vlot gas bij gebeurt er even helemaal niets waarna de auto 2 verzetten omlaag schakelt en dan bokkend en hikkend dankzij de tractioncontrol de rotonde op schiet. Zelf flipperen is dan een betere oplossing.
Dashboard en centrale scherm:
Het dashboard kun je qua beeld aanpassen met knoppen op je stuurwiel. Dit gebeurt regelmatig onverhoopt als je rechts een knopje per ongeluk aantikt. Het centrale scherm is leuk bedacht maar traag. Regelmatig heeft het systeem een 30 seconde nodig om de radio op te starten of het navigatie systeem standby te zetten. Dat navigatie systeem kun je pas bedienen als de motor loopt. Als je de motor gestart hebt en dan 30 seconde wacht tot het systeem actief is piept het systeem en geeft de tip de motor uit te zetten voor de zuinigheid. Nee, ik moet de motor starten en wacht op het navigatiesysteem.
Nog een punt over het centrale scherm. Veel gebruikte functies zoals het afstellen van de verwarming en de airco loopt over meerdere schermen, afleiding van het autorijden en nutteloos. Beste Seat, alles via schermen laten lopen is niet modern maar een ergernis.
Smartfuncties:
De auto kent een aantal smart functies. Daar ben ik al vaker tekeer over gegaan. Door iets smart te noemen wordt het niet beter en lijk je dom als het niet goed werkt en zullen mensen minder snel klagen zo lijkt het.
De lane assist is gevoelig. Op de A31 in Duitsland reageerde de auto met een zwieper naar links op een punt waar, 6 maanden daarvoor een gele streel geplakt had gezeten bij wegwerkzaamheden. Alleen de lijm vlek zat er nog, maar bij net over de 200km/u een levensgevaarlijke actie. Kleine scheuren in het asfalt worden ook gezien als eng en de auto de andere kant op geduwd, soms zelfs richting het tegemoet komende verkeer. Volgens de dealer werkt het systeem naar behoren. Ik ben een andere mening toegedaan.
Brake assist. Reageert, als de auto gevaar ziet, met geluid en lichtsignalen op het dashboard je kijkt omlaag en bent dan niet meer met het mogelijke gevaar bezig. Welke ontwikkelaar dat smart vindt ontgaat mij. Nog wat… de auto piept en remt af bij opspattend water van tegenliggers als er water in spoorvorming omhoog gegooid wordt. Volgens de dealer werkt het systeem naar behoren.
Als je instapt dien je de sleutel in een vakje te leggen. Zeer regelmatig gebeurt er dan niets en zegt de auto: sleutel niet herkend. Hier had de dealer geen oplossing voor.
De auto heeft een voice control functie. Als je met een passagier in de auto praat vraagt de auto plots ”Kan ik u helpen?” of “Ik heb u niet begrepen.” Die functie zit zo ver weg in de schermen verborgen dat de dealer dit graag voor je uitzet. En dan plots is die functie ineens weer terug.
Verbruik, 1 op 20,4 op lange stukken, heeft misschien met mijn maatje 47 te maken.
Het vervelende is dat veel van deze “eigenaardigheden” niet naar voren komen tijdens een proefrit maar over langere tijd.
Mijn moeder zei altijd als niets vriendelijks over iets of iemand kunt zeggen kun je beter zwijgen…. Dus ga ik NIETS zeggen over Seat/VW/Audi Pouw in Harderwijk.
#seat #ponseat #pouwharderwijk #seatleon
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Leon
Had je deze auto's al gezien?

Seat Leon Sportstourer 1.0 TSI Reference | NL-AUTO! | DEALER OH | CRUISE CONTROL | LANE ASSIST | CLIMA | NAVI KEYLESS START | 16" LMV | PRACHTIGE STAAT
- 2022
- 56.967 km

Seat Leon Sportstourer 1.0 TSI Reference | NL-AUTO! | DEALER OH | CRUISE CONTROL | LANE ASSIST | CLIMA | NAVI KEYLESS START | 16" LMV | PRACHTIGE STAAT
- 2022
- 47.782 km

Seat Leon 1.0 TSI FR INTENSE | ADAPT CRUISE | LED | CARPLAY | BTW-AUTO!!
- 2022
- 52.362 km