Seat Leon 1.5 TSI 130pk FR Business Intense (2019)

autoreview

Seat Leon 1.5 TSI 130pk FR Business Intense (2019)

Signalement

UitvoeringLeon 1.5 TSI 130pk FR Business Intense
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf17.000 km
KM-stand laatst48.700 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Leon 1.5 TSI 130PK

  • 48.700 km

Na lang zoeken en proefritten gemaakt te hebben in uiteenlopende merken en uitvoeringen (van een nieuwe Seat Ibiza tot een Golf en een gebruikte BMW 2 en 3 serie) uiteindelijk gekozen voor deze Leon. Een demo auto, 17k op de teller, nog geen jaar oud met dus nog ruim 3 jaar fabrieksgarantie en moderne en leuke voorzieningen zoals adaptieve cruise control, lane en front assist , virtual cockpit, full led verlichting en alles wat je verder mag verwachten. Opties waar je bij het andere merk naar kunt fluiten (of ik moest 20k meer willen aftikken, mij niet waard). Het is een handgeschakelde versie met de genoemde virtual cockpit, panoramadak en stoelverwarming. Eigenlijk geheel full option behalve de alcantara-look bekleding, maar dat was voor mij geen must, aangezien ik op diverse fora las dat deze nogal snel voor een natte rug zorgt in de zomer. Over de Urban Silver kleurstelling ben ik zeer te spreken, het laat de lijnen van de Leon mooi uitkomen en ook zie je de kleur niet vaak. Al regelmatig complimenten over de kleurstelling i.c.m. met de 18"wielen gehad.

Omdat ik de Leon nu een jaar in bezit heb wil ik mijn ervaringen graag delen.

Allereerst valt op hoe fijn deze auto stuurt en schakelt.
We zijn afgelopen zomer naar Noorwegen geweest en hebben van elke rit en bocht genoten. De Leon plakt aan het asfalt en de sportstoelen zitten subliem (ik ben 1.87 met een redelijk fors postuur). Vooral op de heen- en terugweg bewezen de adaptieve cc en lane assist hun diensten. Je rijdt hierdoor als het ware semi-autonoom en dat is op dit soort lange snelwegritten een verademing. Je bereikt je bestemming mede hierdoor meer uitgerust dan voorheen naar mijn mening. Ook het gemiddeld verbruik kan zich laten zien: over de afgelopen 30k staat deze op 6.8l/100 km. Zuiniger kan zeker ook, maar ik ben een beetje van de wat 'sportievere' rijstijl. Bij rustige ritten is 5.7l zeker geen uitzondering. Wat betreft olieverbruik van de 1.5 tsi: ik heb tussen de 17k beurt (bij aflevering) en de meest recente (46k) ongeveer 0.8 liter moeten bijvullen. 0.4l hiervan is bij de zomercheck door de dealer bijgevuld, nog eens 0.4l door mijzelf na de vakantie in Noorwegen (ruim 7k gereden). Alleszins acceptabel, vooral omdat ik al vaker heb gehoord dat de 1.5 pas na 40k helemaal schijnt te zijn ingelopen waardoor het olieverbruik verder zou moeten afnemen. Lastig te zeggen, omdat het een nieuw motortype is die zich nog moet bewijzen op de lange termijn. Bij mijn auto stond het peil bij de 46k beurt nog steeds op max, dus misschien zit er een kern van waarheid in. Ik heb de Leon inmiddels een jaar in bezit en ben er in ieder geval nog steeds erg tevreden over Zijn er dan geen zaken die wat minder bevallen? Jazeker. De auto is in het begin een paar keer teruggeweest naar de dealer omdat de 1.5 tsi last had van het 'kangoeroe effect' waarbij de motor (alleen na koude start) de eerste paar minuten behoorlijk schokte. Na een software update is het verbetert, maar weg is het nog steeds niet helemaal. Schijnt een bekende kwaal (dealer noemt het 'producteigenschap') te zijn waar een bepaald percentage van dit type motor mee is 'uitgerust'. Over de Beats-audio upgrade waarmee mijn auto is uitgerust ben ik matig te spreken. Het hoog ervaar ik als nogal schel en de algehele geluidsbeleving vrij vlak en gemiddeld. Apple carplay (ik heb een iPhone) crashte voorheen regelmatig, totdat de dealer me vertelde dat dit met name voorkomt indien er meerdere 'zware' apps op de iPhone zijn geïnstalleerd die met carplay werken, zoals spotify, waze en flitsmeister. Ik heb het getest door een (of twee) van de bovengenoemde apps te verwijderen en warempel, het systeem crasht niet meer. Verder is het onderstel een beetje stug op drempels en dwarsrichels, maar dat hoort natuurlijk ook bij de FR uitvoering, die af fabriek 15mm lager ligt dan de andere standaardversies. Omdat ik van mening ben dat datzelfde onderstel veel meer aankan dat de (overigens meer dan adequate) 130pk heb ik na lang overwegen besloten (na 40k) de Leon bij VAG Techniek laten tunen. Volgens laatstgenoemde zou het vermogen nu op 'ruim 175pk' moeten uitkomen, maar wat vooral imponeert is het koppel; 290nm. Met een auto die nog geen 1200kg in de schaal brengt is het rijplezier voor mij hierdoor alleen maar verder toegenomen. Inhalen gaat veel vlotter en de motor pakt veel beter op dan voorheen bij nagenoeg hetzelfde verbruik. Zaak is wel (maar dat geldt natuurlijk voor alle brandstofauto's) om de aandrijflijn eerst rustig warm te rijden alvorens dit aan te spreken, tenminste als je lang plezier van je auto wilt blijven houden, maar dat terzijde. Ik stap in ieder geval nog elke dag met een glimlach in mijn Seat Leon. Wordt vervolgd.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.