Seat Ibiza ST 1.2 TSI Ecomotive Technology Style (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza ST 1.2 TSI Ecomotive Technology Style |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 28.500 km |
Rust, gemak en soepelheid
- 100 km
Vandaag heb ik mijn nieuwe Seat Ibiza van de dealer opgehaald. Ik heb getwijfeld tussen de Ibiza en de Skoda eco versies en het is de Ibiza geworden.
Mijn beweegredenen hiervoor zijn dat hij er mooier uitziet, lekkerder zit en de reviews wat de dingen die ik belangrijk vind goed waren.
Eerst een testritje gemaakt en daarbij ook al het verschil in motorpower gemerkt, maar daar gaat het mij niet bepaald om. Als ik rij, rij ik vooral lange stukken (van Groningen naar randstad voor een afspraak: 250km heen en terug).
Mijn eerste ervaring van 8 tot 100 km:
Wat rijdt hij soepel! De trekkracht op binnendoorweggetjes valt nog best mee als je de toeren erin houdt, een sportwagen zal het nooit worden.
In tegenstelling tot mijn vorige auto kan je bij 100km/u verstaanbaar fluisteren. Lekker stil dus, je hoort vooral het wegdek en de wind. Lang heb ik de stilte van de auto niet kunnen volhouden door de radio.
De radio is buitengewoon goed. Wat ik gelezen had is dat hij onbegrijpbaar is in gebruik, maar na een korte instructie van de dealer heb ik tijdens de eerste rit al alles naar behoeven ingesteld en verder is het gewoon wennen. Het geluid is het waard.
Over het verbruik kan ik nog niets zeggen natuurlijk, maar ik vermoed dat ik de schakelindicator niet helemaal ga naleven. Met 70 km/u ga ik in zijn 5 meer verbruiken dan in zijn 4. De boordcomputer bevestigt dit ook.
Climate control is een kwestie van even goed instellen naar behoefte en verder heb je totaal geen omkijken meer naar het op temperatuur houden van je auto. Erg lekker.
Ik vond het wel jammer dat je bij de tomtom voorbereiding nog een ding van 50 euro moet kopen om je tomtom daadwerkelijk te kunnen gebruiken, maar ach, dat zie ik door de vingers.
Binnenkort meer, na een paar tripjes.
Bijna 30.000 km verder..
- 28.500 km
Het heeft even geduurd, maar hier een update van mijn ervaringen met de Seat Ibiza ST ecomotive.
Het rijdt nogsteeds geweldig, ik ben inmiddels helemaal gewend aan de totaal andere overbrengingen en merk dat het vermogen bij normaal rijden nieteens meer opvalt. Ik kom prima mee en kan lekker doorkachelen op lange open stukken. Het verbruik bij hogere snelheden valt ook best mee. Bij 140 op de teller rijd ik ongeveer 4,6 op 100km.
Wat wel een beetje tegenvalt is het verbruik en trekkracht als er iets achter hangt. Vanwege werk heb ik afgelopen zomer best wel vaak met een aanhanger met huif of caravan gereden. (ik organiseer festivals, dus mijn caravan is dan soms mijn 2e huis)
Het verbruik verdubbelt als iets erachter hangt. Het maakt dan niet uit hoe zwaar het is, want mijn caravan van 1000+ kg geladen is qua verbruik vergelijkbaar met een huifaanhanger van 400 kg erachter. Het zal de windweerstand wel zijn.
Dat laatste werd 1x bevestigd toen ik wind tegen had en met de caravan naar een evenement toe reed. Ik heb de hele rit (250 km) in zijn 4 gereden, want de 5 trok het soms net wel, vaak niet. Op zich reed ik nog onder de 2000 toeren en reed het comfortabel, maar in zijn 4 rijden voelde gewoon niet gezond.
Aan de andere kant ben ik met mijn caravan (toen +/- 950 kilo) en overvolle auto naar zuid frankrijk geweest en de bergen deden hem weer minder dan de wind. Heel gek. Bergopwaards was ik regelmatig anderen aan het inhalen die het niet trokken. Bergafwaards voelde ik de caravan helemaal niet, waar ik bij mijn vorige auto beide handjes aan het stuur moest houden om te voorkomen dat hij zou gaan slingeren (90km/u).
De wegligging is dus wel erg goed, ook bij zijwind.
Nu het koud wordt merk ik dat hij erg tokkelt bij de koude start. Volgens de garage is dat normaal, maar over een weekje mogen ze ernaar kijken bij een beurt.
Het klinkt allemaal misschien negatief, maar dit is ook het enige negatieve over de auto wat ik kan verzinnen. Voor de rest is het een verschrikkelijk fijne en veilige auto en heb ik zelfs een keer de fabrieksopgave van 3,3l/100km gehaald (steeds 80 wegen gehad).
Gemiddeld rij ik nu 4,7l/100km en dan houd ik mezelf niet altijd aan de max snelheden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.