Seat Ibiza ST 1.2 TDI Ecomotive Style (2010)

autoreview

Seat Ibiza ST 1.2 TDI Ecomotive Style (2010)

Signalement

UitvoeringIbiza ST 1.2 TDI Ecomotive Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst32.588 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een tevreden bezitter

  • 8.567 km

Ik was al een tijdje aan een nieuwe auto toe. Al enige jaren reed ik in een VW caddy 1.9 TDI en had ook nog een citroen C1. Toen mijn vriendin dichterbij huis kon werken, was een tweede auto niet meer noodzakelijk en besloten we om beide auto’s te verkopen en opzoek te gaan naar wat nieuws. Dat was ongeveer een jaar geleden begin 2010. De VW Polo BM was net uit en die auto trok me wel, natuurlijk vooral door het BPM en wegenbelasting voordeel. Een leuke kleine auto, die zijn best deed om groot te lijken. Toch bleef de twijfel, moest ik niet gewoon een iets grotere tweedehands kopen en het belastingvoordeel links laten liggen?

POLO, FABIA OF IBIZA?
Toen een bericht op site van Autoweek; Skoda zou de Fabia uitbrengen met dezelfde motor als de Polo maar dan als combi. Een vriend van me die ook aan een nieuwe auto toe was, ging direct voor de bijl. De eerste keer dat hij het model überhaupt zag in het echt, was hij er zelf al eigenaar van. Hij zag gewoon alleen maar voordelen en een alternatief was er nog niet en ook mijn aandacht werd getrokken. Hij had voor zijn Fabia iets van 2 maanden levertijd. In die maanden die hij wachtte op zijn nieuwe auto, maakte ook Seat bekend een compacte station uit te brengen. Dat werd de Ibiza ST die er op de plaatjes al iets beter uit zag dan de Fabia combi.
Om een lang verhaal wat korter te maken, mijn keuze ging tussen de Polo, Fabia en Ibiza. De Polo viel al snel af, want die extra kofferbakruimte is toch wel erg handig. En bij de Seat dealer kreeg ik uiteindelijk het meeste voordeel bij vergelijkbare optie pakketten en het meeste terug voor mijn inruil auto’s. Bovendien vind ik de Seat er toch net wat strakker uitzien. Dus de keuze was eigenlijk niet zo moeilijk.

TROTS
De auto dus besteld in het zwart met bijna alle optiepakketten. Alleen niet voor de lederen stoelen gekozen, was me net iets te prijzig. Eind augustus zou de auto geleverd worden, maar dit werd uiteindelijk half oktober. In Spanje hebben ze blijkbaar wat moeite met plannen. Maar goed, helemaal gelukkig de auto opgehaald. De dealer had zijn best gedaan en de auto mooi ingepakt. Toch jammer dat hij ook moest vertellen dat er een deukje in de achterkant was gekomen bij het monteren van de trekhaak. Dat werd echter zonder problemen hersteld. Dus 100 punten voor de dealer. De eerste week is dat toch wel erg lekker zo’n nieuwe auto. Vol trots aan anderen laten zien waarbij er nadrukkelijk verteld wordt dat er geen BPM betaald is, hij wegenbelastingvrij is en op diesel rijdt.

PRESTATIES
Ja en dan de prestaties van het apparaat. Ik vind de wegligging prima. Hij schijnt een sportonderstel te hebben ivm minder weerstand en dat merk je wel in de bochten die je snel en strak kunt nemen. Voor drempels is hij dan wel weer wat hard geveerd, maar niet storend. Over het motortje zijn al boeken vol geschreven. Ja hij is niet de snelste, ja als hij nog koud is klinkt hij als een tractor en ja onder de 2000 toeren heb je weinig vermogen. Maar heb je daar last van? Nee ik niet. Je rijdt gewoon mee tussen de rest van het verkeer en aan het einde van de gemiddelde invoeger kan je gewoon met 120 de snelweg op. Een paar weken geleden heeft hij me naar Oostenrijk gebracht. Het duurt even voor je op de 150 of 160 zit, maar hij rijdt dan heel stabiel en zonder bijzonder veel herrie naar de plaats van bestemming. En ook nog enigszins zuinig met ongeveer 1 op 17. Gewoon in Nederland het woon/werk verkeer is het verbruik een beetje afhankelijk van mijn eigen stemming. Heb ik haast, dan ben ik blij wanneer ik 1 op 20 rij. Doe ik het rustig aan, dan rijdt hij zonder problemen dezelfde route 1 op 25.

INTERIEUR EN OPTIES
Wat me tegenvalt zijn de opberg mogelijkheden. Het handschoenenkastje is klein, net als het laatje onder de bijrijdersstoel. Verder blijft dan alleen de armleuning over en de vakken in het zijportier. Maar goed, het blijft een B-klasse natuurlijk. De stoelen zitten voor mij goed, ook bij de lange vakantierit naar Oostenrijk. Het stuur is goed instelbaar, al is mijn ideale stand niet handig om de displays te kunnen lezen. Het display zelf ziet er prima uit. Al ben ik het met een eerder gelezen recensie eens dat de boordcomputer best twee weergaven had mogen geven ipv het gescroll wat nu nodig is om bijvoorbeeld verbruik en buiten temperatuur te zien.

De standaard radio is wat lastig bedienbaar, maar lees 1x de gebruiksaanwijzing en het is opeens een stuk helderder. Zo kreeg ik mijn Iphone 4 eerst niet op de bluetooth ingesteld, totdat ik las dat de bluetooth alleen de eerste 3 minuten zichtbaar was. Aha… Toen stond hij trouwens ook nog in het Duits. Via het Ibiza forum erachter gekomen dat in het Nederlands ook mogelijk was, waar de dealer weer verbaasd over opkeek, vooral omdat de instelling dan niet naar het Nederlands maar naar het Chinees moest. Maar de tip bleek te kloppen. De bluetooth werkt dus prima. Ik heb er ook een Iphone houder van Seat bij gekocht die aangesloten is op de USB. Dat werkt ook goed. De Iphone staat dan in de bekerhouder en via de knoppen bij het stuur is de muziek probleemloos te bedienen met weergave op het radiodisplay. Het geluid vind ik trouwens zeer goed.
Andere handige opties zijn de regensensor (af en toe wat spastisch bij veel water op de sensor) en de automatische dimmende binnenspiegel. Ook de hill-stop is een makkelijke optie voor de luie automobilist zoals ik. Gewoon het voetje op de rem bij een heuvel voor het stoplicht, rustig loslaten zonder te stressen dat hij achteruit rijdt en weer rustig gas geven. Het start-stop systeem gebruik ik ook regelmatig, al zal het niet veel besparen. Het werkt in elk geval zo goed dat ik het ook vooraan bij het stoplicht gewoon gebruik.

DE ACHTERBANK
Met al die opties in de auto zit het dus wel goed. Ze hadden alleen wel wat beters kunnen verzinnen voor het neerklappen van de achterbank. Eerst die hoofdsteunen eruit, dan de gammele zitting omhoog, de rugleuning neerklappen. Oh nee eerst de voorstoelen nog 2 centimeter naar voren. Pff.. Ook hierbij blijkt weer dat het toch een B-klasse is of misschien een verbeterpunt voor de toekomst.

Ik ben in elk geval een tevreden Ibiza St bezitter en zou bij dezelfde belastingvoordelen weer voor deze auto gaan.

Een jaar verder

  • 32.588 km

We zijn een jaar verder en de eerste 30.000km beurt zit erop. De tevredenheid over de auto is er nog steeds en de Ibiza heeft bijna nog geen problemen gegeven.

KNIPPEREND LAMPJE
Ik zeg bijna, want afgelopen zomer reed ik door Italië over de snelweg naar mijn vakantieadres en had er zo'n 1500km op zitten. Ging het motormanagementlampje opeens knipperen... Ojee... lichte paniek, maar goed de auto zelf reed gewoon door zonder iets vreemds aan te merken. Later die week toch maar even contact gezocht met de Seat helpdesk. De beste man wist direct waar ik het over had en ik was duidelijk niet de eerste met dit probleempje. Volgens hem had het er mee te maken dat door het heuvelachtige landschap en de rijafstand de katalysator harder moet werken om de uitlaatgassen te reinigen. Hierdoor zouden de sensoren andere waardes meten dan gebruikelijk wat zou zorgen voor knipperende lampjes. (ja, ja vaag verhaal) Kortom, eigenlijk niets aan de hand. En verrek, we reden twee weken later Duitsland binnen en het lampje knipperde niet meer.
Grappig was dat de vriend waar ik vorig jaar over schreef aan het begin van deze review met zijn Fabia, exact dezelfde storing had tijdens zijn vakantie in Frankrijk. Toeval of ligt het aan het motormodel?

ZWAAR BELADEN
Deze winter voor het eerst met een skikoffer op het dak en 4 personen in de auto naar Oostenrijk. Dan merk je toch eigenlijk wel goed dat het een relatief kleine auto is met een kleine motor. Maar goed, alle bagage paste, hij kon nog steeds 150 en de stoelen zaten ook na 12 uur rijden nog enigszins comfortabel. Bij lange ritten stoor ik me nog wel eens aan het harde plastic van de armsteun in het portier... ach ja... Zo heeft elke auto wel wat. Nog steeds tevreden dus...

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.