Seat Ibiza ST 1.2 TDI Ecomotive Style (2010)

autoreview

Seat Ibiza ST 1.2 TDI Ecomotive Style (2010)

Signalement

UitvoeringIbiza ST 1.2 TDI Ecomotive Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk een nieuwe

Na vele jaren tot volle tevredenheid in diverse 2 dehands diesels gereden te hebben, ben ik tot de aankoop over gegaan van deze Seat Ibiza ST 1.2 tdi.

Gezien het feit dat onze opgroeiende kinderen bijna het huis uit gaan en bijna niet meer met ons meegaan, heeft ons doen besluiten om deze BPM en wegenbelastingvrije auto te kopen.
Immers dieselen en dat (nu nog tot 2013)ook nog zonder wegenbelasting te betalen is natuurlijk al te mooi voor woorden, waarbij je natuurlijk weet, dat je de opgegeven verbruikscijfers nooit en te nimmer gaat halen.

Na een proefrit gemaakt te hebben in een Polo BM en een benzine Seat ST(er was er geen diesel voor handen) , zijn wij overstag gegaan.

Ik heb de laatste jaren verschillende merken diesels gereden van achtereenvolgens een Citroen Xsara HDI, een Lancia Lybra 2.4 JTD, een BMW 525 TDS en als laatste een Ford Mondeo 2.2.tdci.
Daarvan staat voor mij de Lancia nog steeds op eenzame hoogte, wat een klasse/karakterbak was dat.
Daarna staat met stip de Ford Mondeo met 400Nm koppel, die motor leek wel van elastiek, maar klonk lang niet zo mooi als de 5-cilinder van de Lancia, of de mooie loopcultuur van de BMW!

Dus dan zal de overstap naar zo'n 3 cilindertje wel een hele overgang zijn of niet dan?
Dat valt heel erg mee, je weet waar je afstand van doet, en je bent jaren verwend wat betreft koppel en PK's.
Echter wanneer spreek je al dat vermogen en koppel aan? Soms wel , soms niet, maar met veel Pk's en koppel moet je je ook vaak beheersen.

Daarom ben ik dan aangenaam verrast door dit 1.2 liter motortje, wat in menig auotblad al de grond in is geboord, wat ik niet kan onderstrepen.
Natuurlijk de versnellingen zijn lang, en de trekkracht tot pakweg 1500 rpm valt tegen, maar daarboven is dit blokje opvallend soepel en krachtig, daarbij produceert het ook nog eens weinig kabaal.(dat was in de Ford wel anders)

De test in de Autoweek wijst dit ook uit, vergelijk 68,5 db maar eens met veel duurdere auto's en je zult zien dat de Seat prima presteert.

Ook bij mij stond er vanaf begin zowel de Polo, de Fiat en de Skoda in de verlanglijst, maar de ST in toch net wat praktischer voor een gezin met twee kinderen die af en toe nog mee gaan. (mogen)
Daarbij vind ik de Skoda ronduit lelijk, alhoewel die nog ruimer is.

Hieronder de voors en tegens van de Ibiza:

Voor: Prettige zithouding,goede stoelen
Fijne stuureigenschappen (mocht wel iets direkter)
Goede geluidsinstallatie (vind ik heel belangrijk)
Goed onderstel, mix van stevig en toch voldoende comfort
Eenmaal op snelheid zeer rustig
Voelt solide aan er kraakt of rammelt niks
Grote buitenspiegels
Flinke bagageruimte,standaard koffer past erin
Goede lichtopbrengst
Prima klimaatbeheersing die het constant aangenaam houdt

Tegen:Instap is niet echt geweldig, vooral achterin
Gebruikte materialen doen soms wat goedkoop aan
Verbruik;krap 1:20
Ruimte achterin, het gaat naar houdt niet over
Trekkracht onder de 1300rpm

Hieronder mijn verslag in combinatie met mijn Biod 350tl caravan:
Onder barre winterse omstandigheden zo'n 650 km gereden en ik moet zeggen dat motortje houdt zich heel kranig.

Vanaf 1700 toeren pakt ie goed op, en wegrijden uit stilstand is geen probleem met deze combinatie .(caravan weegt leeg 650 kg en geladen max 1000kg)

Op de heenweg met een snelheid van 100 op de teller gereden (94 km volgens GPS), dit gaf een verbruik van 1: 11.7.

Op de terugweg met een snelheid van 90 gereden (85 volgens GPS)nu een verbruik van 1: 14 Dit alles in de 5 de versnelling, waarbij het lijkt of de schakeindicator weet dat er meer getrokken moet worden, want de schakelmomenten worden bij een hoger toerental aangegeven. Ook even een vrachtwagen inhalen is geen probleem, even terug naar z'n 4 en daar gaat ie.

Uiteraard merk je dat het motortje aardig moet werken, maar we zijn door de jaren zo verwend net giga-koppels dat het nu in een keer lijkt of 180Nm koppel van deze Seat ineens niet veel meer is.

Mijn vorige auto een Ford Mondeo 2.2tdci had 155 pk en 400NM koppel, dus het is vanzelfsprekend dat je hier alle situaties mee aan kan, in vergelijking dan met de Seat zou deze een stumper zijn, echter niets is minder waar. Je weet dat je minder vermogen hebt dus daar anticipeer je op, maar je bent zeker niet slecht af met dit dieseltje zolang je maar op tijd schakelt.

Ook voelt de combinatie auto en caravan solide aan, auto spoort goed en deint niet en is rustig in het stuur.
Ook het wegtrekken bij de stoplichten gaat voldoende soepel en makkelijk, je rijdt makkelijk met overige verkeer mee.

Kortom ik ben heel tevreden

Probeer foto's toe te voegen

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.