AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Seat
  • Ibiza ST
9

autoreview

Seat Ibiza ST 1.2 TDI Ecomotive Style (2010) #11

Anoniem
  • Review
6 januari 2011 om 12:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringIbiza ST 1.2 TDI Ecomotive Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst20.287 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste review

  • 12.385 km
  • 6 januari 2011

WAAROM DE SEAT:
Mijn vorige auto was een BWM 5 serie touring 6 cilinder automaat met 262 pk uit 2005. Ik was wel klaar met deze auto. De BMW reed fantastich maar na 4 maanden en al het commentaar van mijn omgeving en klanten en de hoge kosten dacht ik , bezit van de zaak is het eind van het vermaak, ik wil zo goedkoop mogelijk rijden in een representatieve auto.

Ik had in eerste instantie interesse in de polo met in mijn achterhoofd de gedachte dat er ook wel een variant versie zou komen, helaas niet dus. Ik stond op het punt om een Polo te bestellen toen ik de eerste berichten hoorde over de Seat ST. Ik ben bij Seat dealer Zijm geweest en had na een proefrit met de polo bluemotion snel de deal gemaakt. Ik vind de seat ST net wat meer auto en wat robuster overkomen, maar vindt de polo wel mooier. Ook vond ik de fiat punto mooi, maar de uitstoot zit precies op het randje en aangezien in 2013 de wetgeving weer wordt aangepast is de fiat afgevallen.

KOSTENPLAATJE:
Ik ben ondernemer en dan zitten er heel veel voordelen aan deze auto:
- geen BPM, dus 19% btw over het complete bedrag kon ik verrekenen
- investeringsaftrek van 26%, dus 26% van de prijs ex btw mag ik ten laste van de winst in rekening brengen
- lage bijtelling
- nieuwe auto met garantie
- lage onderhoudskosten
- laag verbruik, leuke bijkomstigheid, niet doorslaggevend
- geen wegenbelasting, leuke bijkomstigheid, niet doorslaggevend

Uiteindelijk komt het erop neer dat de Seat ruim 4x zo goedkoop is dan dat ik de BMW bleef rijden. Een grijskenteken rijden is nog duurder dan de seat, zeker als je bijtelling moet betalen over de prijs incl. btw en bpm. Auto was voor mij een hobby maar ik vond het wel duur en investeer liever in mijn bedrijf. Ik vind het ook een fijne gedachte dat alles nieuw is en ik de komende 2 jaar niet voor verrassingen kom te staan.

RIJERVARING:
Ik kreeg de auto als één van de eerste op 7 september 2010. De auto valt in positieve zin reuze mee. Het is geen strepentrekker maar sloom is hij ook echt niet. De wegligging is heel goed en comfortabeler dan de BMW. In de bochten ligt hij goed op de weg en ik ben niet bang dat de achterkant zomaar zou uitbreken. Ik heb nog nooit met zo veel plezier in een auto gereden. Hij stuurt ook erg prettig. De kofferbak is precies lang genoeg om grote reiskoffers in mee te nemen en gerredschap ed. zelfs IKEA kosten van 236cm lang bleken geen opstakel. Om een vlakke laadvloer te maken moet je de zittingen er echt uit halen dat is soms lastig want waar laat je die als je de auto vol hebt liggen. De radio is ook zeer goed. In de st zit ook het uigebreide radio pakket met 8 speakers.

HET VERBRUIK:
Het verbruik valt mee wanneer ik erin rij ongeveer 5,3 l/100km. kan beter maar ach. Als mijn vertegenwoordiger erin rijdt dan komt het uit op zo'n 6,3 l/100km en dat is best slecht maar iedereen rijd anders. Ik ben echt van het nieuwe rijden maar ik rij wel altijd precies de max. snelheid op de tomtom en dan heeft de teller een afwijking van 8 km/u. Boven de 125 km/h wordt de seat echt onzuinig en liep de 5 serie zuiniger. Maar ja, wanneer rij je zo hard?

MINPUNT:
De slechte interieurverlichting breekt me iedere dag op, je kan in het donker niet zien wat er op de achterbank ligt. Ook is het in de achternbak slecht. Tegenwoordig is het bij een hoop nieuwe auto's slecht gesteld met de interieurverlichting. Ik verwacht dit ik op de achterbank en achter de stoel de spullen kan zien liggen. Aangezien mijn bedrijf ook verlichting levert voor dit soort toepassingen, ga ik dit snel oplossen.
De dealer heeft alles netjes gedaan echter hebben ze nooit meer contact met me opgenomen om te vragen of de auto mij goed beviel, stukje aftersales mist dus.

CONCLUSIE:
Het is een zeer prettige auto die niet onder doet voor een grote luxe auto. De Seat is vooral interessant voor ondernemers/lease rijders die er ook privé inrijden. Tegen particulieren zou ik zeggen koop een goede tweedehands auto als u veel kilometers moet rijden, want het verbruik is ongeveer gelijk aan een 1.9 tdi uit 1999.

beoordeling

  • 20.287 km
  • 25 maart 2011

Zoals te zien is zijn er inmiddels wat kilometertjes bijgeschreven. Ik kan niet anders concluderen dat het een zeer fijne auto is, ook voor op de lange afstanden. Het verbruik van de ibiza st is zo rond de 1:18 1:19. Ik weet niet hoe het komt dat ht verbruik zo hoog is maar mijn collega en ik rijden wel altijd 130 km'h op de teller op de snelweg en rijden in de stad ook altijd wel door. Ik heb daarbij tot nu toe eigenlijk niet tot nauwelijks de airco aan. Op 80km wegen loopt hij wel netjes 1:35. Het verbruik lijkt wel exponentieel omhoog te gaan bij hogere snelheden.

Een tijdje geleden was er een storing en liep de motor nog maar op 2 cylinders. er was iets mis met de injector of verstuiver of iets dergelijks en dat is de bij dealer vervangen. Laatst was er ook weer een melding van het motormanagemnt lampje en een knipperende gloeispiraal maar nu is het weer weg. Ik geloof dat meerdere eigenaren hier last van hebben.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Seat Ibiza
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

INFO
Seat
Seat Ibiza 1.0 MPI 80pk Reference (5D/5H)
€ 279
Stel samen ▸
Athlon
Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense (5D/5H)
€ 319
Stel samen ▸
ALMN
Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense (5D/5H)
€ 354
Stel samen ▸
XLEasy
Seat Ibiza 1.0 MPI Reference (5D/5H)
€ 269
 
DirectLease
Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense (5D/5H)
€ 309
 
ALD automotive
Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense (5D/5H)
€ 319
 
Seat Ibiza in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    SC 1.4 TSI Cupra

    Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra

    • 2013
    • 96.667 km

    € 10.950

    SC 1.4 Sport Airco/Cruise/OZ. Racing

    Seat Ibiza SC 1.4 Sport Airco/Cruise/OZ. Racing

    • 2010
    • 148.376 km

    € 5.950

    1.0 TSI 5 Deurs Style Business Intense

    Seat Ibiza 1.0 TSI 5 Deurs Style Business Intense

    • 2018
    • 48.019 km

    € 13.400

Meer Seat Ibiza occasions

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Seat Ibiza specificaties
  • Seat Ibiza occasions
  • Seat Ibiza video's
Advies en informatie
  • Seat Ibiza tests
  • Seat Ibiza gebruikersreviews
  • Seat Ibiza index
Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

Drie jaar na de introductie van de 5008 voorziet Peugeot zijn ruimste model van een nieuwe...

Lees meer
 

Seat Ibiza reviews

  • Review
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style...

    4
    • 11 juli 2020
  • Review
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Reference (2011)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Reference...

    7
    • 29 april 2020
  • Review
    Seat Ibiza ST 1.4 Style (2010)

    Seat Ibiza ST 1.4 Style (2010)

    9
    • 15 augustus 2019
  • Review
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA (2011)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA...

    1
    • 7 september 2018
  • Review
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA (2012)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA...

    • 12 juli 2015
  • Review
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA Plus (2012)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA...

    7
    • 4 december 2014
  • Review
    Seat Ibiza ST 1.6 TDI 90pk Reference (2011)

    Seat Ibiza ST 1.6 TDI 90pk Reference (2011)

    4
    • 23 september 2013
meer reviews
Seat Ibiza - Occasion Aankoopadvies

Seat Ibiza - Occasion Aankoopadvies

110

De vorige generatie van de Seat Ibiza kon op veel belangstelling rekenen, met name de variant...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Seats Ibiza en Arona krijgen facelift

    Seats Ibiza en Arona krijgen facelift

    26
    • 6 april 2021
  • Review
    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Signo (2003)

    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Signo (2003)

    3
    • 17 maart 2021
  • Review
    Seat Ibiza 1.6 16V Freestyle (2008)

    Seat Ibiza 1.6 16V Freestyle (2008)

    • 21 december 2020
  • Review
    Seat Ibiza 1.2 TSI 85pk FR (2015)

    Seat Ibiza 1.2 TSI 85pk FR (2015)

    3
    • 26 november 2020
  • Review
    Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense Plus (2020)

    Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense...

    3
    • 1 november 2020
  • Autonieuws
    Seat Ibiza nu ook weer met 1.5 TSI

    Seat Ibiza nu ook weer met 1.5 TSI

    8
    • 2 september 2020
  • Review
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style...

    4
    • 11 juli 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    'Nieuwe hoofdontwerper Dacia en Lada nu al vertrokken'

    'Nieuwe hoofdontwerper Dacia en Lada nu...

    6
    • 13 april 2021
  • Review
    Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Intense (2018)

    Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Intense...

    • 12 april 2021
  • Autonieuws
    Seats Ibiza en Arona krijgen facelift

    Seats Ibiza en Arona krijgen facelift

    26
    • 6 april 2021
  • Review
    Seat Leon 1.8 TSI FR Connect (2015)

    Seat Leon 1.8 TSI FR Connect (2015)

    1
    • 3 april 2021
  • Review
    Seat Arona 1.0 TSI 115pk Xcellence (2018)

    Seat Arona 1.0 TSI 115pk Xcellence (2018)

    1
    • 27 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen-topman deelt schetsen van nieuwe EV's

    Volkswagen-topman deelt schetsen van nieuwe...

    43
    • 24 maart 2021
  • Autonieuws
    Seat komt in 2025 met compacte elektrische auto

    Seat komt in 2025 met compacte elektrische...

    45
    • 22 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep