Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2012)

autoreview

Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2012)

Signalement

UitvoeringIbiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf27.604 km
KM-stand laatst160.160 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste paar dagen

  • 28.455 km

Op 12-08-2013 mocht ik mijn 'nieuwe tweedehands' Seat Ibiza St 1.2 TDI E-EcoSLOWmotive Style ophalen. Na lang twijfelen heb ik mijn heerlijke Peugeot 406 HDI Break weggedaan. Met 50.000 km per jaar werd het te kostbaar deze auto te rijden. Motorisch een topper, maar bij iedere beurt waren er wel een paar slijtage onderdelen kapot waardoor je al snel meer dan EUR 1.000 mocht afrekenen.

De eerste dagen woon/werk zijn achter de rug en inmiddels heb ik in drie dagen de nodige kilometers gereden. Even de voors en tegens tot nu toe:

Voor:

Met de EcoSLOWmotive rijstijl (veel 100 op de cruise control) een gemiddeld verbruik van 1 op 25,6.
Voldoende snel voor Nederlandse spitsverkeer
Ruim in de spulletjes. O.a. vier elektrische ramen, climate control, regensensor, lichtsensor, radio met aux/bluetooth/usb dus ook bellen via speakers, lichtmetaal enz... Ruim genoeg voor gezin met twee kleine kids. Geluid goed op achtergrond.

Tegen:

SLOWWWWWWWWWW als je voor zuinigheid gaat. Slecht zicht naar achteren. Waardeloos geluid radio, vlak en gortdroog, smeekt om een setje fatsoenlijke speakers.

Al met al geen slechte eerste indruk. Auto vraagt wel een zacht rechtervoetje, boven 100 neemt verbruik fors toe.

Gezien +1000 km per week binnenkort meer.

Ruim 2500 kilometer verder.

  • 30.406 km

De eerste paar duizend kilometer zitten erop. Vooralsnog valt op dat met een Ecomotive rijstijl mijn verbruik ongeveer 1 op 26,6 bedraagt. Daar zitten ook twee momenten tussen dat ik vanwege ongevallen langdurig (langer dan 30 minuten) file moest rijden. Daar houdt de Seat qua verbruik niet echt van. Dat zie ik ook aan het ritverbruik. Heenreis is vaak 1 op 28,5 (fileloos), terugreis stuk minder voordelig. Als dit gemiddelde een blijvertje is dan ben ik een tevreden mens. Verder is het een prima auto die doet wat ik verwacht.

Hoe bevalt hij naar een paar duizend kilometer

  • 32.733 km

Inmiddels hebben de nodige kilometers gereden. De Seat bevalt me uitstekend. Ruimte is ruim voldoende voor normaal gebruik, verwacht in de zomervakantie wel een dakkoffer nodig te hebben. Het verbruik blijft netjes. Klein puntje van kritiek is de regensensor. Ik heb eerdere ervaringen met een regensensor in mijn vorige auto en ook nu weer merk ik dat je soms meer last van een regensensor hebt dan gemak. Wat kan zo'n sensor overspannen reageren zeg. Drie spetters en wapperen als een gek. Kies vaak toch maar de zelfbediening.

Bijna 20.000 km verder

  • 46.495 km

Na bij 20.000 kilometer tijd voor wat bevindingen:

Plus:
Voldoende ruim voor gezin met kleine kinderen (1,5 en 5 jaar)
Comfort en wegligging
Uitrusting
Verbruik lange afstanden
Vlot genoeg voor gebruik in Nederlands verkeer
Design (zoals ik hem heb, in zwart met lichtmetaal best een fraaie auto)
Stoelen (nou ben ik niet zo groot, dus ik weet niet hoe iemand van 1.90 meter zit)

Min:
Verbruik stad en file
Slechte bluetooth verbinding (maakt soms helemaal geen verbinding of stopt er tijdens het gesprek mee)
Geluid radio
Bevestiging hoedenplank (schiet steeds los)
Algehele kwaliteit interieur (naden, kieren en snel beschadigd)

Al met al vind ik het een prettige auto, maar ben ik over sommige dingen echt niet te spreken. De hoedenplank is werkelijk bloedirritant. Iedere keer als de klep dicht wordt gedaan schieten de bevestigingstouwtjes los. Gevolg, en plank die niet mee omhoog gaat als je de klep openent. Ook de bluetooth werkt me op mijn zenuwen, ik heb namelijk niet voor niets bluetooth, ik wil gewoon veilig en prettig een telefoongesprek kunnen houden. De opgaves voor het verbruik van deze auto staan ver van de waarheid af. Ik heb een keer langere tijd een gemiddelde boven de 1 op 29 gehaald en dat was tijdens een vakantie. Daarvoor moet je 100 km/u op de cruise control en dan honderden kilometers achter elkaar. Niet echt normaal dagelijks gebruik. Bij een zijden voetje, veel lange afstanden (100 km +) en veel cruise control is 1 op 26 haalbaar.

Maar weer eens een update

  • 122.116 km

Na heel wat kilometertjes maar weer eens een update.
Pro:
Hij doet het nog
Contra:
Armsteun valt uit elkaar.
Start/stop heeft regelmatig de hik.
Climate Control begint af en toe spontaan te loeien
Auto houdt soms even in, dit is goed merkbaar bij accelereren. Hij maakt dan een geluid waar een stal vol koeien trots op zou zijn.
Radio is af en toe niet meer bedienbaar, auto moet dan uit en en weer aan om hem weer bedienbaar te krijgen.
Spiegelverstelling laat het weer afweten. Hier is door de dealer drie keer naar gekeken. Ze lossen het op door een klap tegen de spiegel aan te geven, waardoor de tandjes weer netjes in elkaar vallen. Echte reparatie hebben ze blijkbaar geen zin in. Iemand in de straat heeft hetzelfde probleem, dus blijkbaar hoort dit erbij.

De auto begint me de keel uit te hangen. Daarbij komt nog het fijne VW schandaal en de nonchalante houding van PON rondom dit schandaal.

Deze Seat is een gemiste kans. Hij zit slecht in elkaar. Ik denk dat ik op korte termijn maar eens afscheid neem. Ik had het kunnen weten, want ik heb korte tijd een hatchback in de lease gehad die ook al kuren had. Ik dacht toen nog dat het exemplarisch was. Silly me.

Bijna afscheid

  • 142.639 km

Een kleine opsomming:

Diverse keren storingen (wekelijks) in radio en in verbinding met telefoon. Vooralsnog op te lossen door auto uit en weer aan te zetten.

Climate Control zelfs bij 23 graden nog ijskoud. Reparatie van EUR 300.

Spiegels kunnen definitief niet meer ingeklapt worden. Nadat de dealer hier drie keer wat aan gedaan heeft, vind ik het wel mooi geweest.

Vanmorgen viel de board computer uit. Ook dit viel vooralsnog op te lossen door auto uit en weer aan te zetten.

Inmiddels is een nieuwe auto in bestelling. Ik zing het tot die tijd nog maar even uit met deze Seat. Hij brengt me nog steeds van A naar B en weer terug naar A. Het zouden echter prettigere ritten zijn als deze geheel storingsvrij zouden plaatsvinden.

Weer wat storinkjes

  • 145.319 km

Een update over de laatste fratsen van de Seat:

* Bij het openen van de auto gingen alle ramen naar beneden. Helaas zaten op de achterramen fleurige zonneschermpjes. De ophangsysteemjes van deze zonneschermpjes werden aan beide kanten het portier in getrokken. De buurman moest er aan te pas komen om samen de ramen met geweld uit de portieren te trekken, want door de ophangsysteempjes gingen de achterramen niet meer vanzelf.

* Radio blijft in modus hangen waarin hij een aangesloten media apparaat zoekt. Hierdoor kan je niet switchen tussen media apparaat en bijvoorbeeld de radio. Gaat weer over door auto even uit en weer aan te zetten.

Aangezien de storingen nu wekelijks zijn, ben ik benieuwd naar wat me de komende tijd te wachten staat.

Sjoemelupdate en bijna afscheid

  • 154.619 km

Tja, het sjoemelschandaal. Mijn auto is inmiddels geupdate. Opvallend. Bij 100 km/u iets zuiniger geworden, bij 130 km/u echter niet bepaald. Heb het gevoel dat door de software toch wel wat veranderd is. Dat valt op door de schakelindicator die bijvoorbeeld nu bij 40 km/u al het advies geeft naar 4 te schakelen. Echt merkbaar anders presteren doet hij niet, hij was traag en blijft traag.

Over twee maanden max. komt de vervanging. Wordt een makkelijk afscheid. Ik denk dat ik hem niet heel erg ga missen. Hij heeft me nooit echt in de steek gelaten, maar ik kan niet zeggen dat het dat het een hele goede auto is. De storingen waren/zijn echt van de gekke. Ook de bouwkwaliteit is beneden peil. Daar komt bij dat hij de laatste tijd niet 'mooi' meer loopt. Sta ik voor een verkeerslicht, dan voel je irritante trillingen. Tja, ik kan wel weer naar de garage, maar heb daar geen zin meer in.

Adios

  • 160.160 km

Vandaag afscheid genomen van de Seat. Geen rare storingen meer. Wel een niet al te fijn lopende ontsjoemelde diesel. VAG maar zeggen dat er voor de berijder niets veranderd. Grapjassen. Ik wens de volgende eigenaar veel sterkte.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.