Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 47.500 km |
Weinig Problemen
- 47.500 km
Deze auto aangeschaft omdat we een hele leuke deal konden maken met de dealer (mede omdat mijn vrouw daar werkt).
De Ecomotive Style uitvoering besteld met als opties:
- Climatronic
- Metalic lac (Baleabeige)
- Trekhaak
- Set winterbanden met velgen en wieldoppen
Onlangs is de auto voorzien van MAD hulpveren (versterkte hoofdveren) omdat de auto van achteren te ver inveert waardoor je bij drempels met de trekhaak soms de grond raakt. Had mijn vorig auto ook en deze hulpveren zijn zeer aan te raden. Hij staat achter net iets hoger (valt nauwelijks op), veert iets minder ver in, maar blijft wel comfortabel, zelfs met de vrij hoge voorgeschreven bandenspanning.
De 1.2 TDI 3-cilinder;
Ik was bang dat ik een vrij knappe auto zou kopen die klinkt als een oude Suzuki Alto, maar als je in de auto zit en boven de 1500 tpm, dan merk je er niets van. Dan klinkt hij als een 4-cilinder (gelukkig).
Nadeel van de 1.2 TDI Ecomotive is dat bij vlot wegrijden de motor wat inhoudt. Vanaf zo'n 1800-2000 tpm wordt hij wakker en gaat dan vlot vooruit. Je moet hem niet vergelijken met snelle 1.9 TDI's, maar zelfs bergop gaat hij goed vooruit. Mensen die echt power willen moeten verder shoppen en niet op centen willen beknibbelen.
De versnellingen zijn vrij lang, waardoor je wat meer moet doortrekken in de versnellingen voordat je overschakelt naar de volgende versnelling. je moet de motor dus op toeren houden.
Een zesbak met kortere overbrengingen zou misschien een goed alternatief kunnen zijn. Iets om over na te denken voor VAG.
Wegligging is goed. Rijdt strak door de bochten en reageert goed op stuurbewegingen.
Zowel de standaard Dunlop SP Sport01 zomerbanden, als de Continental WinterContact TS800 winterbanden zorgen voor een goede wegligging.
Climatronic, oftewel; volautomatische klimaatregeling werkt fantastisch. Gewoon de temperatuur instellen, op "auto" zetten en je hoeft er niet meer naar om te kijken.
De 1:29 gemiddeld is niet makkelijk haalbaar. Wij halen (stad en snelweg gecombineerd) ongeveer 1:22 - 1:24 gemiddeld.
Rij ik in de stad op een 70km-weg met 70km/u in zijn 5 op de cruiscontrol dan geeft de actuele verbruiksmeter 2.9L tot 3.2L per 100km aan (omgerekend ruim 1:30). Het kan dus wel als je er maar moeite voor doet, dus zuinigheid is voor een groot deel afhankelijk van het rechtervoetje.
Het start/stopsysteem is even wennen. Wel is het fijn als je de verkeerslichten een beetje kent, want dan kun je voorkomen dat de motor afslaat op het moment dat je stopt en het verkeerslicht gelijk op groen springt.
Een nadeel is wel dat de zilverkleurige kap van het dashboard erg spiegelt in de voorruit. 's Avonds spiegelt de meterverlichting in de voorruit. Het zit niet direct in het zichtveld, maar de spiegelingen zijn wel aanwezig.
Verder is de auto compleet uitgerust (de Ecomotive nog meer dan de gewone Style-uitvoering) en belasting/BPM-vrij.
Nog wel tenminste want de geruchten gaan de ronde dat de naaiclub, sorry, ik bedoel "overheid" ons dit voordeel blijkbaar niet gunt en terug wil draaien.
Nu, bijna 3 jaar verder zijn er weinig problemen geweest. Op tijd zijn beurten gehad en 1x een motorstoring gehad. Bij uitlezen werd er niets gevonden en alles werkt normaal. Bij de laatste beurt (45000km) is er een software-update gedaan. De auto loopt sindsdien nét iets zuiniger. Verder geen problemen en hij doet wat hij moet doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren