Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)

autoreview

Seat Ibiza ST
Seat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza ST

Signalement

UitvoeringIbiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst47.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weinig Problemen

  • 47.500 km

Deze auto aangeschaft omdat we een hele leuke deal konden maken met de dealer (mede omdat mijn vrouw daar werkt).
De Ecomotive Style uitvoering besteld met als opties:
- Climatronic
- Metalic lac (Baleabeige)
- Trekhaak
- Set winterbanden met velgen en wieldoppen

Onlangs is de auto voorzien van MAD hulpveren (versterkte hoofdveren) omdat de auto van achteren te ver inveert waardoor je bij drempels met de trekhaak soms de grond raakt. Had mijn vorig auto ook en deze hulpveren zijn zeer aan te raden. Hij staat achter net iets hoger (valt nauwelijks op), veert iets minder ver in, maar blijft wel comfortabel, zelfs met de vrij hoge voorgeschreven bandenspanning.

De 1.2 TDI 3-cilinder;
Ik was bang dat ik een vrij knappe auto zou kopen die klinkt als een oude Suzuki Alto, maar als je in de auto zit en boven de 1500 tpm, dan merk je er niets van. Dan klinkt hij als een 4-cilinder (gelukkig).
Nadeel van de 1.2 TDI Ecomotive is dat bij vlot wegrijden de motor wat inhoudt. Vanaf zo'n 1800-2000 tpm wordt hij wakker en gaat dan vlot vooruit. Je moet hem niet vergelijken met snelle 1.9 TDI's, maar zelfs bergop gaat hij goed vooruit. Mensen die echt power willen moeten verder shoppen en niet op centen willen beknibbelen.

De versnellingen zijn vrij lang, waardoor je wat meer moet doortrekken in de versnellingen voordat je overschakelt naar de volgende versnelling. je moet de motor dus op toeren houden.
Een zesbak met kortere overbrengingen zou misschien een goed alternatief kunnen zijn. Iets om over na te denken voor VAG.

Wegligging is goed. Rijdt strak door de bochten en reageert goed op stuurbewegingen.
Zowel de standaard Dunlop SP Sport01 zomerbanden, als de Continental WinterContact TS800 winterbanden zorgen voor een goede wegligging.

Climatronic, oftewel; volautomatische klimaatregeling werkt fantastisch. Gewoon de temperatuur instellen, op "auto" zetten en je hoeft er niet meer naar om te kijken.

De 1:29 gemiddeld is niet makkelijk haalbaar. Wij halen (stad en snelweg gecombineerd) ongeveer 1:22 - 1:24 gemiddeld.
Rij ik in de stad op een 70km-weg met 70km/u in zijn 5 op de cruiscontrol dan geeft de actuele verbruiksmeter 2.9L tot 3.2L per 100km aan (omgerekend ruim 1:30). Het kan dus wel als je er maar moeite voor doet, dus zuinigheid is voor een groot deel afhankelijk van het rechtervoetje.

Het start/stopsysteem is even wennen. Wel is het fijn als je de verkeerslichten een beetje kent, want dan kun je voorkomen dat de motor afslaat op het moment dat je stopt en het verkeerslicht gelijk op groen springt.

Een nadeel is wel dat de zilverkleurige kap van het dashboard erg spiegelt in de voorruit. 's Avonds spiegelt de meterverlichting in de voorruit. Het zit niet direct in het zichtveld, maar de spiegelingen zijn wel aanwezig.

Verder is de auto compleet uitgerust (de Ecomotive nog meer dan de gewone Style-uitvoering) en belasting/BPM-vrij.
Nog wel tenminste want de geruchten gaan de ronde dat de naaiclub, sorry, ik bedoel "overheid" ons dit voordeel blijkbaar niet gunt en terug wil draaien.

Nu, bijna 3 jaar verder zijn er weinig problemen geweest. Op tijd zijn beurten gehad en 1x een motorstoring gehad. Bij uitlezen werd er niets gevonden en alles werkt normaal. Bij de laatste beurt (45000km) is er een software-update gedaan. De auto loopt sindsdien nét iets zuiniger. Verder geen problemen en hij doet wat hij moet doen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.