Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 35 km |
KM-stand laatst | 14.200 km |
Eerste ervaring met de Ecomotive
- 235 km
Ik heb gisteren mijn ecomotive opgehaald bij de Seat dealer te Meerkerk en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met de accesoires die ik op mijn model heb laten zetten. Het veranderd de auto wat mij betref van een vrij saaie boodschappen auto naar een sportief ogend model.
De auto is verlaagd en heeft andere velgen waardoor hij haarscherp en erg sportief stuurt, en als je de motor boven de 2.500 rrpm houdt dan trekt hij lekker op maar bij 100 km/h is de fut er wel grotendeels uit.
Voorheen reed ik in een geschipte 1.9 tdi Leon maar ik merkte dat ik toch bijna nooit het vermogen van die auto gebruikte, wel heb je iedere maand de lasten dus vandaar mijn overstap. Als ik me dan een keer wil uitleven dan pak ik liever de motor.
Ik zal Maandelijks een update geven a.d.v. mijn ervaringen.
Rijgedrag
- 2.000 km
De eerste 2000 kilometer zitten erop.
De motor is nu aardig ingelopen en ik heb ook al even de topsnelheid gehaald, dat is 170 km/h. Ik merk wel dat ik het soms iritant vind dat de motor onder 2000 rpm niet thuis geeft, dit is vooral vervelend met inhalen op drukke stukken snelweg.
Verbruik:
Ik merk dat de auto zuiniger is dan in het begin en ik haal op mijn dagelijkse rit van 68 km A2 een verbruik tussen de 4,8 en 5,0 liter op 100km. Hierbij rijd ik dan 120 km/h waar je 100 mag en 150 km/h waar je 130 mag. Kortom ik rijd flink door, wel anticipeer ik goed bij stoplichten en laat ik het start-stop systeem zijn werk doen. De auto is hierdoor toch nog behoorlijk zuinig. Als ik hem vergelijk met de Golf 1.6 TDI bluemotion die ik hiervoor had, is hij ongeveer 0,5 liter per 100 km zuiniger bij gelijk gebruik.
Stuurgedrag:
Door het verlaagde onderstel en de 215 brede banden plakt de auto echt aan de weg in de bochten. Iedere keer als ik een bocht in ga heb ik weer het gevoel dat het harder had gekund. Maar dit verhaal heeft ook een keerzijde want stijle drempels kan ik alleen stationair in 2 versnelling nemen, iets minder stijle drempels gaan in 3.
Interieur en Navigatie:
Het interieur bevalt erg goed, de sportstoelen zitten erg comfortablel en geven voldoende steun om snelle bochten te nemen. Het navigatiesysteem (Pioneer AVIC-F930BT) werkt prima en de menustructuur is erg logisch. Het aankoppelen van de memorystick via USB met hierop MP3's werkt perfect en de geluidsinstallatie is ook prima. Ook het handsfree bellen werkt zonder problemen, dat heb ik wel eens anders gezien! Het interieur geeft geen vreemde kraakjes of rammeltjes en door alle opties heb je het gevoel in een auto te zitten van een segment hoger.
De Ibiza is stuk!
- 14.200 km
Ik heb de Ibiza nu bijna 3 maanden en we zijn afgelopen juli zelfs met een flink beladen aanhanger op vakantie geweest naar Italië.
In Italië had ik een paar keer het gevoel dat de motor even op 2 cilinders liep maar sinds we terug zijn van vakantie heb ik hier eigenlijk geen last meer van gehad.
De auto doet het nog steeds erg goed. Je merkt wel dat als je de auto gebruikt voor wat hogere snelheden en bergop dat hij dan niet erg zuinig is. Ik heb het idee dat bij 150 km/h de VW Golf Bluemotion (1.6TDI) die ik hiervoor had zuiniger was dan dat de Ibiza is. Dat verrast me toch wel een beetje, waar ligt dat aan?
Afgelopen dinsdag had ik echter een vervelend moment met de Ibiza. Ik reed net de brug op bij Zaltbommel, komend vanaf Utrecht naar Den Bosch. Ineens sloeg de auto af en wilde niet meer starten, ik kon met de koppeling in nog net naar de rechter strook komen. Hier is helaas geen vluchtstrook, geen leuke situatie dus. Uiteindelijk bleek na onderzoek dat de druk in de injectierail niet hoog genoeg meer was. (anwb) Kortom de auto staat nu bij de dealer voor verder onderzoek.
**Update**
De auto is nog steeds niet terug! (bijna 2 weken)
De oorzaak vand e storing is wel gevonden: Er is gruis gevonden in de tank van de Ibiza en dit zou dan vervuiling veroorzaken. Oorzaak wordt gezocht in het feit dat ik verkeerde brandstof getankt zou hebben. Brandstof in de tank getest in het lab, blijkt gewoon in orde te zijn. Totdat deze test is uitgevoerd is er niks gedaan aan de auto.
De schade valt daarmee dus toch onder fabrieksgarantie. De manier waarop dit wordt aangepakt vind ik niet echt netjes van de importeur. Ze hadden ook de auto kunnen laten repareren en uit het brandstof onderzoek kunnen laten blijken wie de rekening gaat betalen.
Bij Seat laten ze de klant liever wachten. Volgende keer maar geen Seat meer....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.