Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 26.000 km |
Eindelijk afgeleverd.
- 500 km
Hoewel de titel anders doet vermoeden is aflevering precies volgens afspraak verlopen, afgelopen zaterdag. (met dank aan Autohaas in Apeldoorn)
Afgedekt met een rood kleed stond die geduldig te wachten op z'n 'nieuwe baasje'. Na een grondige uitleg gingen we (met vrouw en kind) een ritje maken. En, het zal niemand verbazen, de auto deed precies zoals vele reeds voor mij hadden gemeld. Stabiel, goede wegligging, oorverdovend stil vergeleken met z'n voorganger, 'voelt' goed, niet snel. Dat laatste zal wellicht na de inrijperiode beter gaan, ik doe nu nog rustig aan met de toeren.
wordt vervolgd..............
Weer iets verder
- 1.200 km
Na ruim 1200 km denk ik weer iets te kunnen toevoegen aan de review.
Een paar zaken vallen op, je moet donders goed opletten; bv als je een weg oprijdt dat je op het juiste toerental optrekt, anders valt de motor gewoon 'dood', als je dit weet en er rekening mee houdt is er weinig aan de hand. Een irritante rammel treedt op bij +/-2300 toeren en gaat 1000 toeren mee. (dit is minder, ga er eerdaags mee terug) Momentele verbruik is van 19,1 naar 19,5 gegaan. (maar dit kun je pas naar tig duizend km echt beoordelen) Voor de rest is het een heerlijke auto en een paar dingen zijn echt prima; zoals de autom. ruitenwisser / de climate control / en de door vele andere verguisde radio en de lijst kan nog wel even doorgaan.
Over een paar weken deel 3.
.
vraag???
Als iemand nog een volwassen en betaalbare oplossing heeft voor de claxon (dealer=150 euro) dan hoor ik dit heeeeeeel graag!
ingereden!
- 8.000 km
Na ruim een halfjaar rijden is het nu tijd voor een update. Het 'rommelige' geluid van de eerste maanden is verdwenen. Mijn eerdere ervaringen kan ik alleen maar opnieuw bevestigen. Naar mijn idee is het wel zo dat als je boven de 120-130 rijdt, je aanzienlijk meer brandstof verstookt. Dus wil je zuinig, dan is enige matiging wel op zijn plaats. je verdient dit absoluut terug. Vanaf 1-5 ga ik dagelijks een afstand van 130 km (95% snelweg) rijden, we zullen zien hoe en of het verbruik minder wordt?! Misschien een puntje (geen echte kritiek) dat me opviel: niet alle scharnieren zijn goed gesmeerd. (b.v. motorkap/pass. deur) Dit kan leiden tot ongewenste situatie's.
niet zo'n beste dag...
- 10.000 km
mijn eerste ervaring met de SEAT-hulpdienst:
Op de terugweg (17:30) van mijn werk (via de A18-A12-A50) werd ik verrast door de controle-lamp voor de banddruk. (waarschuwing: te laag)
Net op de A50 werd het sturen wiebelig en zocht ik een veilige plek op de vluchtstrook. Nadat ik stilstond en signaleerde dat de RA-band lek was belde ik het noodnummer van SEAT. (dat advies kreeg ik bij de koop, i.g.v. een lekke band. Letterlijke opmerking was: "...niet zelf gaan klooien!")
In eerste instantie werd ik met een takelwagen opgehaald van de snelweg, de locatie was te gevaarlijk werd me verteld. Nadat ik op een grote parkeerplaats werd afgezet wachtte ik geduldig...
Na een halfuur (19:30) belde ik maar eens, bleek de melding te zijn afgemeld, de verplaatsing werd beschouwd als oplossing...
Ok, op een gegeven moment kwam de ANWB, die kwam tot de diagnose dat reparatie niet mogelijk bleek, het gat was te groot. Na wat gesteggel over de slotmoer, die bleek achteraf toch aanwezig, werd de auto afgevoerd naar de huldienst, in het centrum van Arnhem. Mijn opmerking dat vervoer naar Apeldoorn slechts 12 km meer was, was tegen dovemansoren... Opdracht van SEAT, transport naar de dichtstbijzijnde SEAT-garage! Simpel en niet discutabel. Uiteindelijk bleek ik om 22:00 uur (22:30 was ik thuis) een bijna nieuwe POLO mee te krijgen en werd mijn auto de volgende dag naar ZIJM-dealer in Arnhem vervoerd...
Tot slot: zaterdag heb ik de SEAT weer opgehaald met mijn vrouw, ik kon de ruilauto daar wel achterlaten, maar moest dan wel kosten betalen, Apeldoorn was immers de planning... Ok.
Ik mocht wel gelijk de rekening voldoen voor de nieuwe band, logisch natuurlijk.
Alleen dit bleek bijna 160 euro te zijn, voor een bandje van 55 euro (gecheckt via internet, later) Hierdoor had ik wel een heel vieze smaak van in de mond...
Conclusie, op heel korte termijn ga ik de auto uitrusten met een degelijk reservewiel, de kans is minimaal, maar dit mag me niet nogmaals zo gebeuren.
Opmerking: Alle hulpverleners die avond waren dermate goed en meedenkend dat ik moe maar wel met een goed gevoel thuis ben gekomen die avond!
Oja, ik heb ooit een VW Jetta gehad, kreeg daar 's morgens een lekke band mee, zelf gewisseld, en met slechts 10 minuten vertraging toen op m'n werk gekomen...
Enne...dat was in 1987 of 1988... leve de vooruitgang...
Bijna 25k
- 24.735 km
Een kort verslag dat wellicht ietswat saai overkomt. Met bijna 25000 km ben ik uitermate tevreden over hoe de auto zich gehouden heeft, het laatste jaar.
Vnl. snelwegkilometers maak ik, meestal rijd ik rustig 100-110. Het verbruik is dan ook dito. De auto valt vooral op door zijn rustige gesnor en ach ik wist vantevoren dat 75 pk met 1100 kilo geen wereldtijden kon neerzetten. Zaak blijft dat je de auto boven de 1500 toeren houdt als je in 4 en 5 rijdt.
Tussendoor nog een vakantie in FR, daar viel op dat het verbruik behoorlijk toeneemt boven de 120-130. Maar dat was ook nog eens vol belast.
Belangrijk punt voor de komende weken, zoektocht naar een goede winterband met goede velg, en toch zo gunstig mogelijk qua prijs. Opslag van de zomerbanden is geen issue, doe ik thuis.
Bijna 25k
- 24.735 km
Een kort verslag dat wellicht ietswat saai overkomt. Met bijna 25000 km ben ik uitermate tevreden over hoe de auto zich gehouden heeft, het laatste jaar.
Vnl. snelwegkilometers maak ik, meestal rijd ik rustig 100-110. Het verbruik is dan ook dito. De auto valt vooral op door zijn rustige gesnor en ach ik wist vantevoren dat 75 pk met 1100 kilo geen wereldtijden kon neerzetten. Zaak blijft dat je de auto boven de 1500 toeren houdt als je in 4 en 5 rijdt.
Tussendoor nog een vakantie in FR, daar viel op dat het verbruik behoorlijk toeneemt boven de 120-130. Maar dat was ook nog eens vol belast.
Belangrijk punt voor de komende weken, zoektocht naar een goede winterband met goede velg, en toch zo gunstig mogelijk qua prijs. Opslag van de zomerbanden is geen issue, doe ik thuis.
Winterbandjes zitten erop.
- 26.000 km
Afgelopen vrijdag banden gewisseld, aangezien je toch gauw 4-5 maand rijdt met dergelijke velgen/banden heb ik gekozen voor LM-velgen.
Tuurlijk, het is ijdel en voor de blik. Maargoed ik vind het nou eenmaal mooi...
Conti TS800 met Dezent velgen.
Eventuele ervaringen hiermee komen eerdaags aan bod.
Een paar weken terug ook eerste beurt gehad (30k), ik moet zeggen voor wat ze doen is het een best dure beurt...
Maargoed, je moet wel; al is het maar voor de garantie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.