Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)

autoreview

Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)

Signalement

UitvoeringIbiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf4.515 km
KM-stand laatst171.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste tank is leeg

  • 5.558 km

Nadat ik afgelopen zaterdag mijn nieuwe auto heb opgehaald heb ik vandaag voor de eerste maal bij de bezinepomp gestaan. Deze auto werd door de vorige eigenaar toch te klein bevonden en snel weer ingeruild voor een groter model vandaar de jonge leeftijd en het lage aantal km, een buitenkansje waar je maar zelden tegenaan loopt.

Tot nu toe niets dan lof voor de Ibiza, een keurig eerste verbruik van 1:25. Ook het comfort is goed, door de vele verstelmogelijkheden van stuur en stoel was het geen probleem om een goede zitpositie te vinden. Over het comfort tot nu toe ook geen klagen ondanks dat ik jaren heb gereden in een Renault Laguna. Dit is mede te danken aan de goede uitrusting van de Seat. De Ibiza is uitgerust met leder interieur, technic en designpakket.

De eerste ervaringen met het start/stop systeem zijn goed, zeker als er 2 wagens voor je staan bij een verkeerslicht dan ga je zonder vertraging met het verkeer mee.
De 3 pitter doet rustig zijn werk, wel is het opletten dat je niet te laag in de toeren gaat zitten want dan geeft deze niet thuis.

Wat ik als zeer prettig ervaar zijn de automatische verlichting en regensensor, was wel even schrikken vandaag op de snelweg toen iemand zijn ruitensproeiers gebruikte en mijn wissers reageerden.
De prijs/kwaliteit verhouding kan ik zeker zeer goed noemen, veel luxe voor een redelijk bedrag.

Als de auto blijft lopen zoals hij dat de eerste 1000 km heeft gedaan dan ga ik veel plezier aan deze auto beleven.

Eind januari, tijd voor een update.

km stand: 16750

Ben nog steeds zeer tevreden over de Ibiza, een paar zaken mis ik zoals een temperatuurmeter en een zesde versnelling. Deze laatste zou de Ibiza nog zuiniger maken op de snelweg, nu moet je goed opletten. Het gemiddelde verbruik ligt zo rond de 1:24, niet slecht met mijn Laguna haade ik 1:19. Sinds november heb ik winterbanden onder mijn Ibiza liggen, dat merk je in het verbruik, daarvoor haalde ik 1:25 en een keer zelfs bijna 1:26 met een volle tank.

De wegligging is prima ook onder natte omstandigheden, wat ik wel jammer vind is dat de achterruit snel smerig wordt met slecht weer moet vaak de was functie gebruiken. De koplampwasinstalatie is dan weer wel prettig, zeker op dagen met sneeuw en het strooien van pekel zoals vandaag, zodra het licht minder wordt even wassen en je hebt prima zicht, helemaal top.

De bochtverlichting zou ik niet meer willen missen, veel veiliger, als ik met de auto van mijn vrouw weg ben mis ik hem. Het is allemaal net iets minder zichtbaar.

de tweede onderhouds beurt

  • 61.940 km

Vandaag was het dan weer zo ver, verplicht naar de garage. De tweede onderhoudsbeurt volgens het boekje, tussentijds ben ik 2 maal terug geweest, 1 maal voor een druksensor en 1 maal voor een portierraam dat bleef hangen, beide gerepareerd onder garantie. Verder niets dan lof voor de Ibiza het is mij zelfs gelukt om 1 maal 1:27.3 te halen, gemiddeld rij is 1:23,5 inclusief winter periode op winterbanden. De beurt was zonder noemenswaardig heden, maar ik zou ook niet anders verwachten voor een auto van 2,5 jaar oud. Als dit zo blijft dan ben ik met mijn Ibiza nog lang een koppel op de weg.

Onderhouds beurt

  • 92.000 km

Nadat ik al jaren tevreden rond tuf met mijn Seat heb ik nu toch weer een klein probleem, de binnen ontgrendeling van het linker voor portier werkt niet naar behoren. Dit is vervelend want je moet best wel veel kracht uitoefenen om het portier te ontgrendelen. Dit is keurig verholpen tijdens de onderhoudsbeurt, de kosten waren €73,60 en voor de beurt €470,44. Over het verbruik ben ik dik tevreden, momenteel een gemiddeld verbruik van 23,9 km op 1 liter diesel. Het is mij zelfs een aantal keer gelukt om met een tank boven de 1 op 26 te halen. Wel jammer dat ik sinds 1 januari wegenbelasting moet betalen maar ondanks dat zit ik nu op gebruik kosten van 18 cent per kilometer incl. afschrijving. Wel moet ik daarbij vermelden dat de eerste banden nog onder de auto zitten, deze zullen vervangen worden in November wanneer de winterbanden weer onder de Ibiza gaan. Dit zal de km prijs boven de 18 cent brengen. Tegen die tijd zal ik de eerste 100000 km grens wel zijn gepasseerd, hopelijk nog zonder grote problemen.

De eerste ton zit erop

  • 104.500 km

Vandaag heb ik 100000 km gereden met de Ibiza en tot nu toe naar volle tevredenheid. Een paar weken terug zelfs met 5 man naar Zwitserland op wintersport, het was even passen en meten maar alles kon mee. De zomerbanden zijn versleten dus na de winter moeten er nieuwe op, niet slecht gezien het huidige aantal kilometers. De km kosten zijn wat gestegen sinds ik wegenbelasting moet betalen maar met een gemiddeld verbruik van net geen 24 km op 1 liter diesel blijf ik onder de 20 cent/km. Ondanks een paar kleine storingen is het een prima product, het plan is dan ook om deze auto te blijven rijden. Volgende maand gaat het weer naar de sneeuw in zuid Duitsland, hier verwacht ik geen problemen gezien de ervaringen in Zwitserland. Bij 120000 km is de volgende service beurd, dan zal ik weer verslag doen van de bevindingen met de Ibiza.

koppeling

  • 171.000 km

Al maanden niets meer toegevoegd, de Ibiza functioneert naar volle tevredenheid. Het motertje snort tevreden en zelfs op wintersport met 5 volwassene en bagage was geen probleem. Echter de laatste weken schakelde de Ibiza soms lastig, onderzoek wees uit dat er een veer uit de koppelingsplaat was gesprongen. Deze zorgde regelmatig voor obstructie tijdens het schakelen, gelukkig is dit weer verholpen met de plaatsing van nieuwe koppelingsplaten en drukgroep, een dure reparatie. Maar na 171000 km mag je wel iets verwachten, hiermee komen de onderhoudskosten op ongeveer 3 cent per KM, een redelijk bedrag. Ik heb outo's gehad die veel meer koste aan onderhoud maar toch blijft het jammer.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.