Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)

autoreview

Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)

Signalement

UitvoeringIbiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst27.042 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 3.200 km

Sinds het behalen van mijn rijbewijs, alweer 18 jaar geleden, heb ik alleen maar VW Golf gereden. Startend met type III, naar type IV, en nu na 2 maal een type V gereden te hebben, de overstap naar de SEAT IBIZA ST 1.2 tdi Ecomotive. Zoals zo velen, wilde ik graag wat goedkoper gaan rijden.

Op 20 juni 2011 was het zover, ik moest afstand doen van mijn GOLF V tdi. Bij de SEAT dealer te Meerkerk werd van het ophalen van de nieuwe auto een heel ritueel gemaakt, wat erg leuk was. Ik had nog geen ervaring met deze dealer, maar tot nu toe niets dan lof.
Nu een maand later, met zo’n 3200 km op de teller, word het tijd om eens te starten met de eerste review. Misschien niet helemaal eerlijk, maar natuurlijk zal ik deze auto vaak relateren aan de VW Golf.

De SEAT is mooi vormgegeven, dat kunnen die Spanjaarden wel. Het interieur moet je van houden, dat lijkt meer op dat van een Alfa Romeo, persoonlijk hou ik het liever wat soberder. Maar….lelijk is het zeker niet! De auto voelt degelijk aan, de kwaliteit van de gebruikte materialen is wat minder dan ik gewend was, maar niet verkeerd. De prijs van deze auto is daarentegen ook ‘anders’ dan die van een Golf. Meteen een Parrot carkit in laten bouwen, keurig ingebouwd en werkt super met de interne radio van de SEAT.

De auto rijdt prima, de verbruikscijfers vallen me (tot nu toe) nog wat tegen. De 1e tankbeurt had de auto 1:18 gereden, de daarop volgende tankbeurten bleven rond de 1:20 steken. Ik had stiekem de hoop op meer, maar misschien komt dat nog. De verbruikscijfers die ik bij sommige lees, kan ik nauwelijks geloven. De trekkracht onder de 2000 toeren valt wat tegen, als je 80 km/u rijdt in de 5e versnelling, dan lijkt de auto dat niet fijn te vinden. Zuinig is ie dan natuurlijk wel. Als je wat steviger optrekt, heb je geen last van lage toeren beperkingen. De auto trekt best snel op, dat valt mij helemaal niet tegen. De stoelen zitten voorlopig redelijk goed, bij langere ritten moet ik toch even mijn rug strekken als ik uit de auto stap. Dat hoefde ik bij de Golf (daar komt ie weer) niet.

Als laatste…. De kofferbak had wellicht wat beter ingedeeld kunnen worden, ik heb het gevoel dat de Skoda Fabia combi vele malen ruimer is. Waarschijnlijk heeft dat met het rolgordijn te maken van de Fabia, deze SEAT heeft eigenlijk ‘gewoon’ een hoedenplank. Het opbergvakje, net onder de hoedenplank, is wel erg handig.

Verder nog geen rammeltjes gehoord of rare foutmeldingen gehad. Binnenkort mag deze auto ons naar Italië brengen, ik ben erg benieuwd hoe de auto zich op de Duitse snelwegen gedraagt. Zou ie de bergen kunnen overwinnen? Binnenkort meer….

Auto wordt niet zuiniger

  • 8.033 km

Ik voelde me in de Duitse en Italiaanse bergen net een F1 coureur! Niet omdat mijn SEAT met piepende banden de bergen trotseerde, maar omdat ik zo vaak moest (terug) schakelen. Op de Nederlandse wegen merk je al duidelijk, dat de motor onder de 2000 rpm weinig ' fut' heeft. Tegen een berg op, wordt dat effect versterkt.

Dat deze ' zuinige' diesel in het Buitenland niet wordt verkocht, vind ik niet vreemd. Anderzijds kom je in NL weinig bergen tegen. Het verbruik is de afgelopen 5000 km niet afgenomen, iets wat ik wel gehoopt had! Ik rij constant 1:20. Kan er mijn horloge, bij wijze van spreken, op gelijk zetten. Natuurlijk valt mij dat tegen, een 1:23 of 1:24 had ik een redelijk verbruik gevonden. Dat lijkt voorlopig een illusie...

Bij terugkomst van vakantie, ging opeens de kofferklep niet meer open. Bleek een losse stekker te zijn...Geen ramp natuurlijk, maar het vertrouwen in de auto loopt toch een klein deukje op.

Ook heb ik nog goed nieuws:
De stoelen zitten prima, heb geen last van mijn rug gehad tijdens de lange autoritten naar Italië.
In de Skoda Greenline had ik na 10 minuten al een hernia. De ruimte in de kofferbak is prima, ik hoefde dit keer niets op mijn achterbank te leggen, alles paste erin!

Concluderend: Als je vaak de bergen in moet, of vaak op de Duitse snelwegen komt, zou ik deze auto niet aanbevelen. In NL voldoet deze auto prima, als had ik graag gezien dat de auto (bij mijn huidige km-stand) wat zuiniger zou zijn.
Misschien komt dat nog?? Ik houd u op de hoogte....

Help SEAT de winter door!

  • 27.042 km

Ben alweer bijna toe aan de eerste grote beurt.
De SEAT 1.2 tdi heeft het prima gedaan in de afgelopen kilometers, voor
het gevoel is ie iets vlotter en soepeler geworden qua rijgedrag. Moest ik
in het begin vrijwel altijd terugschakelen naar de 2e versnelling bij een rotonde
of een scherpe bocht, nu doe ik dat bijna altijd in de 3e versnelling.
Dat gaat prima, mits je niet teveel gas geeft.

Sinds medio november, overigens vrij laat, rij ik op winterbanden (14 inch).
Het verbruik zakte meteen terug naar 1:18, zeker in de periode waarin de
Elfstedentocht dagelijks in het nieuws was. Nu enkele weken later, rijdt de
auto zo'n 1:19,5. Echt zuinig rij ik trouwens niet, rij regelmatig 140 kilometers
op de teller (de teller is bij 14 inch wielen overigens behoorlijk nauwkeurig!).
Na mijn akkefietje met de kofferbak, die niet meer open wilde, heb ik geen echte
problemen meer gehad. Toch zijn er een aantal zaken die me opvallen:

1) Als de auto 'warm' is, en de auto staat stil stationair te draaien (bv voor
het stoplicht) komt er regelmatig een vieze lucht naar binnen. Lijkt wel rotte vis!
Dat is soms ook opeens weer een tijdje weg, maar komt ook spontaan weer terug.
Je zou dan kunnen denken aan de airco, maar das vreemd, gezien ik een climatronic heb.
De airco staat dus altijd aan (tenzij extreme kou....).
2) Omgevingslucht ruik je heel snel, stinkende uitlaatgassen uit de auto voor je,
komen bijna 1 op 1 de auto binnen. Wellicht moet men bij de eerste beurt het eea
aan filters vervangen?
3) Start/Stop systeem is totaal nutteloos. Zowel in de zomer, als in de winter,
start de auto vanzelf weer na een seconde of 30. Dat is dus niet erg rendabel, het
nut van deze optie zie ik totaal niet in.Misschien werkt het wel, als de airco uit staat?
In mijn geval dus niet interessant...
4) De binnenzijde van de deurstijlen worden erg smerig. Geen idee hoe dat kan, dat was
bij mijn vorige VW Golfjes absoluut lang niet zo erg.
5) Ik heb nergens een indicatie gevonden, waaraan ik kan zien of de 'motor' warm is.
Bij de Skoda Fabia doet men dat met een blauw LEDje, die uitgaat als de auto warm is.

Ook nog positief nieuws dan?

Zeker wel! De auto startte erg gemakkelijk in de periode dat het extreem koud was.
Sowieso vind ik dat de auto ook behoorlijk snel warm is, sneller als mijn Golfjes.

Ben nu dus enkele km's van de eerste beurt vandaan, ben erg benieuwd of de auto
na de beurt nog ietsje beter gaat rijden. Overigens heb ik lang getwijfeld om de
auto te chiptunen, maar dat is voor alsnog niet gebeurt. Lees daar positieve verhalen
over! :)

Op naar de 30.000 km !!!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.