Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Reference (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Reference |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 254.623 km |
1e kilometers
- 350 km
na vier jaar in een Lancia lybra 1.9jtd te hebben gereden, nu een belastingvrije diesel aangeschaft. In tegenstelling tot de foto is het geen ST uitvoering, maar een 5 deurs in zwart metallic.
Het is even wennen aan het motorvermogen, zeker als je schakelt als de auto het aangeeft. Je hebt dan geen trekkracht. Het zal wel zuiniger zijn, maar dan toch liever schakelen vanaf 2000 toeren.
Verder rijdt de auto heerlijk.
Ben benieuwd wat het verbruik werkelijk is.
Als de duurtest in autobild representatief is voor alle ibiza's (4,58 euro aan extra kosten in 100.000km) dan worden het prettige en voordelige kilometers.
1e ervaringen
- 1.700 km
De eerste indrukken zijn zeer positief te noemen. Wat met name opvalt (of eigenlijk niet opvalt) is het geluid. Voor een dergelijke motor is het geluid in de auto aangenaam. Het verbruik ligt nu op gemiddeld 1:19,5. Dit zijn veel snelwegkilometers.
Het enige wat een beetje tegenvalt is de stugheid. Met name oneffenheden in de weg en verkeersdrempels worden behoorlijk doorgegeven. Verder is de wegligging prima. Ook in de flinke regenbuien en bij veel wind blijft de auto koersvast.
update
- 11.700 km
De eerste 10000km zitten er al op. Veel snelweg kilometers gemaakt. Eigenlijk niet veel te melden. Auto rijdt prettig en nog geen problemen ondervonden. enige waar ik erg aan moet wennen is de vering. Met name op wegen met "hobbels" en bij wegovergangen (bruggen etc) veert de auto behoorlijk in.
Eind oktober winterbanden laten monteren (op moment van dit schrijven, nog niet nodig geweest). Hierdoor (of door het inrijden) worden deze effecten wel minder.
Daarentegen blijft de auto zeer goed koersvast bij zijwind.
Wat ook al in andere reviews wordt vermeld als minpunt is het verbruik tov de opgave. Ik ben blij als ik 1:20 haal. Met veel tegenwind 1:17. Komt dus niet in de buurt van de gemiddelde 1:29 die SEAT opgeeft. Vind ik toch een minpuntje.
auto 1 jaar oud
- 24.127 km
Afgelopen week is de auto 1 jaar geworden. Ondertussen staan er ruim 24000km op de teller.
In het afgelopen jaar geen bijzonderheden gehad. Alleen een terugroepactie voor de motorkapvergrendeling. Daarnaast 2x gehad dat het electrische circuit waarschijnlijk spanningsvrij is geweest, want ik was de teller dagstand kwijt en ik moest de radio weer opnieuw instellen. Wat verder opvalt (en dat lees je bijna bij alle reviews over dit type) is het tegenvallende verbruik. Een van de redenen van aanschaf was toch het gunstige verbruik, echter wat ik ook probeer, ik kom er niet in de buurt. Gemiddeld 1:20, bij veel snelweg met een snelheid tussen de 120 en 130. Dat is toch 30% minder dan de opgegeven verbruikcijfers. Blijf het vreemd vinden dat dit maar zo kan. Mocht iemand nog ideeen hebben dan hoor ik het graag. Uit ervaring weet ik dat de bandenspanning ongeveer een halve kilometer per liter uitmaakt.
ervaring tot 40000km
- 40.000 km
Eigenlijk niet veel nieuws te vertellen.
Auto is net weer gewisseld van winter- naar zomerbanden en heeft de zomercheck gehad.
Verbruik blijft steken op gemiddeld 1:20.
Ik heb wel het idee dat de radio veel meer stoort. Deze is door de garage doorgemeten, maar ze hebben niets kunnen vinden. Vorige week bleek bij het starten dat de dagstand kilometers weg was en de radio uit stond. Reset of stroom te weinig?? De ontvangst van de radio was in ieder geval wel weer veer beter, maar blijft veel verstoren op met name de commerciële zenders.
Wordt weer vervolgd.
update na 50000km
- 50.000 km
Vandaag de 50000km stand bereikt.Sinds de laatste update enkele probleempjes gehad. Bij 45726km ging het lampje branden van de roetfilter. Geprobeerd via de aanwijzingen in het instructieboekje probleem op te lossen. Helaas gingen er meer lampjes branden. Bij controle in de garage bleek de verschildruksensor in de uitlaat vervangen moest worden. Uiteraard net buiten garantie. Echter door garage (Huiskes-Kokkeler in Hengelo) perfect opgelost (50% materiaalkosten en geen arbeidsloon). Tegelijkertijd is de motor ge-updated. Echter na enkele dagen wederom problemen. Dit is direct door de garage verholpen. De regeneratie van het roetfilter bleek niet goed te zijn gegaan. Gezien de duur van het herstellen een leenauto meegekregen. Dit allemaal kosteloos: Klasse!!!.
Na de motorupdate is de auto veel zuiniger gaan rijden. Zat ik gemiddeld op 1:20, de laatste tankbeurt was zelfs 1:22. Nu 4x getankt na de update en gemiddeld is het nu 1:21,5. Scheelt toch een aardig wat.
De autoradio blijft verschillende presteren. Vaak moeilijk om commerciële zenders goed te ontvangen. Radio keer helemaal stroomvrij gehad en de laatste paar dagen werkt hij weer goed. RDS functioneert ook goed.
Verder nog steeds tevreden met de auto.
120.000km beurt + EGR koeler
- 119.000 km
Tot 118.000 geen problemen gehad. Auto rijdt fijn en het verbruik is bijna 1:22. Echter bij 118.000 voor de derde keer het controlelampje van het uitlaatgassysteem. Bij controle bleek echter de EGR koeler kapot te zijn. Dit lijkt toch wel een minpunt van deze motor te zijn (ook Skoda en VW's hebben er last van volgens diverse internetsites. Koeler is wel onder coulance gerepareerd (alleen montagekosten). Al met al toch nog een behoorlijke kostenpost.
Verder blijft de ontvangst van de radio een drama. Ik weet niet of dit alleen met mijn auto is of dat er meer last van hebben.
Update software
- 143.000 km
Nog steeds geen bijzonderheden te melden.
Auto blijft prima rijden. Ik rij nu sinds 15000km op al season banden. Verbruik is iets hoger, maar ligt nog steeds op gemiddeld 1:21,5. Sinds vorige week is de "sjoemelsoftware" verwijderd door een update. Ben benieuwd of het verbruik hoger is zoals men verwacht.
Wel lijkt het of het vermogen in de lage toerentallen 1500 iets pittiger in het optrekken. Afwachten of er verschil optreedt na de update.
Als ik toch een bijzonderheid moet melden: nog steeds geen lampje hoeven te vervangen, terwijl ik altijd met het licht aan rijdt. Dat was met de andere auto's wel anders!
Helaas eerste grote onkosten
- 149.500 km
In mijn vorige review toch te vroeg gejuicht. Bij 149500 km veel problemen met schakelen ineens. Dit was alleen bij ingeschakelde motor. Bij de garage bleek dat de koppeling kapot was. Ik rij nooit met de voet op de koppeling en veel met cruise controle. Vind het wel behoorlijk snel. Op internet zie je dit probleem wel meer (zelfs al bij 35000km). Volgens de garage zou de oorzaak het vliegwiel kunnen zijn in combinatie met de lichte motor. Samen met een 150000km beurt een kostenpost van ruim 1500 euro.
Auto laten tunen
- 169.500 km
In de vorige review al geschreven dat mijn gevoel was dat de auto veel minder trekkracht had gekregen na de software update (sjoemelsoftware eruit). In de praktijk is dit ook zeer zeker geval. Wanneer je tussen de 1000 en 1500 toeren wil rijden is de trekkracht bijna nihil. Al bijna een botsing gehad omdat ik op een kruising rechtsaf sloeg en geen snelheid kon maken. Het plezier werd zoveel minder dat ik serieus ben gaan nadenken om de auto in te gaan ruilen. Uiteindelijk besloten om de auto te laten tunen. Goede ervaringen gelezen op internet. Dit laten uitvoeren in Huizen bij Vtune. Volgens de opgave is het koppel van 180 naar 220nm gegaan en het aantal pk's van 75 naar 105pk. Ik moet zeggen dat ik de ervaringen zeker deel. Het lijkt een compleet andere auto. Pittig in het optrekken en zelfs bij 140 gas geven gaat hij zonder problemen naar 160. De motor loopt ook veel regelmatiger. Kortom veel eerder moeten doen. De auto zou ook nog zuiniger moeten worden. Tot nu heb ik gemiddeld 1:21,4 gereden. We gaan het zien.
Het blijft toch een slechte zaak van VAG dat we in Nederland afgescheept worden met 2 jaar extra garantie. Volgens mij voor een groot deel van de rijders niet meer mogelijk ivm leeftijd auto. Kwalitatief zeker een goede auto, maar voor mij in ieder geval reden om voorlopig niet voor een VAG auto te kiezen.
200000km!
- 200.383 km
De 200000km gehaald zonder noemenswaardige problemen. Voor het eerst in bijna 7 jaar de airco laten bijvullen en controleren. Hij functioneerde iets minder, maar gezien de leeftijd toch daarlaten doen (geen slechte keus achteraf met deze warmte).
Verbruik ligt nu op gemiddeld 1:21,05 over het totaal. Totale kosten (excl wegenbelasting, waarvan eerste drie jaar vrij en verzekering) liggen op 3,3 cent per km en aan brandstof 6 cent per km. Volgens mij mooie cijfers.
Op naar de 300000km.
210000km beurt.
- 209.800 km
Bij de 210.000km beurt moet voor de eerste keer de distributieriem etc vervangen worden.
Kortom de dure beurt. Daarbij kwamen nog lekkende remcilinders achter, gloeibougies vervangen (de eerste!!) en een kapot stadslichtlampje (ook de eerste!).
Alles bij elkaar een flinke rekening. Wanneer je echter het uitsmeert over alle jaren valt het best mee, al blijft het een flinke uitgave in een keer.
Voor de rest blijft de auto meer dan voldoen.
Einde
- 254.623 km
Door omstandigheden hadden we geen 2e auto meer nodig. Daarom de auto verkocht.
In de laatste 45000km zijn de de remblokken en remschijven (voor) vernieuwd en een nieuwe set Michelin crossclimate banden gemonteerd.
Kortom normale slijtage onderdelen.
Alles bij elkaar veel plezier van deze auto gehad. Het gemiddelde verbruik is uitgekomen op 4,65 liter per 100km (1:21,5). Blijft nog steeds een te groot verschil met de fabrieksopgave. Aan kosten (excl MRB en verzekering) ben ik uitgekomen op 3,77 cent per km. Aan diesel gemiddeld 6,12 cent per km.
Voor de volgende eigenaar nog een mooie auto.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.