Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA Plus (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA Plus |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 74 km |
KM-stand laatst | 1.300 km |
Eerste bevindingen
- 1.300 km
Eindelijk mijn voorloop lease auto (Opel Corsa) kunnen vervangen voor een Seat Ibiza ST. Alhoewel het geen verkeerde auto was is de Seat iets groter en een stuk luxer uitgevoerd.
Eigenlijk wou ik de Opel Astra Sports Tourer maar ik vond een verschil van ruim 100 euro in bijtelling het niet waard. Bij een hoger en ruimer inkomen had ik daar zeker voor gekozen, al is het alleen al om de speciale ergonomische stoelen maar ook vooral de zee van ruimte. Daarom verwacht ik in de toekomst, zeker als ik een groter gezin zou hebben, niet opnieuw voor de Seat te kiezen.
De Seat rijdt lekker en voelt goed aan. Wat mij betreft zit er genoeg trekkracht in. Hij ziet er velen malen beter uit dan de afschuwelijke Fabia tegenhanger. Maar daar lever je wel iets ruimte voor in. Ik heb er zelf chromen strippen voor en achter op laten zetten en de grill laten vervangen. Zo is het niet zo'n eenheidsworst. En ik verwacht in het toekomstige verkeersbeeld nog vele Ibiza's gezien de bijtelling regeling. Van binnen heb ik een chroom pakket, een Pioneer F30bt navigatiesysteem en een rubbere kofferbakmat.
De ruimte is het eerste wat mij tegenvalt. De voorstoelen kunnen niet enorm ver naar achteren, en al zouden dat wel kunnen dan zitten ze gelijk tegen de achterbank aan. Zeker bij de bijrijders stoel zou ik nog iets verder naar achteren willen om lekker men benen uitgestrekt kwijt te kunnen. Maar helaas, ik moet ook nog een kinderstoel kwijt. Dus de bijrijders stoel moet zelfs een stand naar voren om het überhaupt mogelijk te maken.
Wat verder opvalt is de onmogelijke plek waar je de gordel vast moet klikken als de armsteun naar beneden staat. Wat ook uit ruimte gebrek voort komt omdat de auto redelijk smal is.
Verder is het de leverancier niet gelukt om de bestaande usb poort aan te laten sluiten op het Pioneer systeem. Dit bleek vanbinnen vaag door de Seat bedrading verweven te ziten waardoor het niet een kwestie was van 4 draadjes aan elkaar solderen. Gelukkig staat er wel 5V op waardoor ik men telefoon op kan laden. De werkende USB aansluiting zit in het dashboard kastje.
Ik heb voor Pioneer navigatie gekozen omdat er een converter was voor de stuurwielbediening. Achteraf had ik liever die van Sony gehad. Want met zo'n groot touchscreen is de bediening vrij goed zonder afstandsbediening te doen. De sony gebruikt de TomTom interface en kaart wat er stukken beter en duidelijker uit ziet. Verder zit er een enorme uitstulping onder aan het scherm waar kleine knoppen in zijn verwerkt. Dit steekt behoorlijk uit. Ook is het Pioneer systeem eigenlijk bedoelt voor lagere montage waarbij het scherm schuin kantelt zodat je er vanboven op kan kijken. Daar heb je in de Seat helemaal niks aan. En eigenlijk staat het standaard gemonteerd al te schuin om er perfect op te kijken.
Dit was het voor nu, over 10000 km geef ik een update over verdere bevindingen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.