Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA Plus (2011)

autoreview

Seat Ibiza ST
Seat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza STSeat Ibiza ST

Signalement

UitvoeringIbiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA Plus
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst1.600 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk!

Eindelijk na wat perikelen met de betaling van de auto heb ik hem dan afgelopen maandag gekregen.

Wellicht denken jullie: "Wat 200km gereden en nu al een review?!?" en ja inderdaad na 200km al een eerste review omdat ik nu al enthousiast ben over de auto.

Week of 4 geleden proef gereden in de station variant maar vondt die uiteindelijk te groot maar ik was wel gecharmeerd van het uiterlijk. Na wat rondkijken bij andere merken kwam ik tot de conclusie dat de Ibiza in zijn 5 deurs hatchback versie met Copa Plus pakket, de beste keus voor mij was kwa uiterlijk en opties. Waarom autoweek denkt dat ik de station variant heb is mij even een raadsel.. (misschien dat ik iets verkeerd heb aangeklikt)

Na 2 dagen gereden te hebben kan ik, voor mij althans, concluderen dat het een perfecte keus is geweest.

Motor:
Wellicht komt het doordat ik uit een Citroen C3 1.4 benzine kom maar ik vind de motor best wel snel optrekken en kom ik goed mee met het verkeer. Het is wel even aanpassen met het schakelen lees later opschakelen en dus toeren maken en niet in z'n 5 van 70 naar 100 proberen te komen want dan ben je morgen nog niet klaar. Heb je dus dat eenmaal onder de knie dan is het rijden een genot en kan je heel goed inhalen op de snelweg.

Start-Stop:
Werkt heel goed. het is inderdaad even wennen om je auto in z'n vrij te zetten en koppeling los te laten voor een stoplicht maar eenmaal gewend doe je eigenlijk niets anders. In de file zal ik dit systeem denk ik niet gebruiken (net zoals anderen) het loont m.i. niet tenzij je langere tijd stil staat.

Comfort:
De Ibiza is net als zijn broertjes en zusjes onder zijn kleren gewoon een Volkswagen. Dat merk je ook aan het comfort.

De auto is, zoals ik het lekker vindt, goed strak en hard geveerd mede door het sport onderstel (vanwege eco uitvoering). De stoelen zitten als gegoten en geven goede ondersteuning vooral in de bochten. Ook deze zijn redelijk hard, daar moet je van houden en dat doe ik ook.

Achterin is het iets aan de krappe kant voor de grotere volwassenen, ik vermoed dat seat heeft gekozen voor kofferruimte ipv zitruimte want de kofferruimte is voor mijn gevoel 1,5keer zo groot als de C3 waar er wel meer ruimte was achterin.

Aangezien ik voornamelijk alleen rij is dit geen probleem en daar is denk ik Seat ook van uitgegaan 1 a 2 personen in de auto en als het echt moet 4.

Zoals te zien is heb ik voor de copa plus gekozen waarbij er bijna alle optie opzit die je maar kan kiezen. Ik heb daarbij extra nog de parkeersensoren achter door de dealer erop laten zetten. Heel handig, zeker bij mij in de buurt waar de parkeerplaatsen schaars en klein zijn.

Bluetooth:
Er zit, door de uitvoering, ook bluetooth op de auto. Ietwat vreemde, gezien mijn ervaring van de C3, manier om te koppelen nml je moet de auto zoeken met je telefoon en hem zo koppelen. Bij de C3 zocht de auto de telefoon en kon hem zo koppelen. Als ik het boekje niet had gelezen dan had ik het waarschijnlijk pas na tips of lange tijd ontdekt..

Bluetooth op zich werkt goed, koppeling is vrijwel direct na starten.

Gesprekken heb ik nog niet echt gevoerd. 1x maar en toen was het geluid redelijk tot goed.

1 note van kritiek hierbij is wel dat de computer mevrouw me niet echt verstaat als ik een nummer/naam probeer te spreken. Heel erg veel zal ik niet iemand proberen te bellen vanuit de auto dus daar zit ik niet echt mee! wel zal ik regelmatig gebeld worden dus even aanzien hoe dat zich gaat ontwikkelen.

verbruik:
Tja nog weinig over te zeggen natuurlijk met de 200km's gereden maar als ik de boordcomputer mag geloven dan zit ik op de 4,6l/100 = 1 op 21.7. De eerste tankbeurt zal denk ik pas eind volgende week zijn denk ik dus dan weet ik pas wat ik met de eerste tank heb gedaan.

Ik let maar een beetje op met mijn gas geven en schakelen dus ik zal er ongetwijfeld niet alle zuinigheid eruit halen die er in potentie in zit. Ik wil namelijk gewoon plezierig autorijden en niet met 80 achter een vrachtauto hangen. Voor diegenen die dit wel plezierig vinden zou ik zeggen dat ze dit vooral moeten doen, dit beestje zit anders in elkaar dus niet trollen.

(Voor diegene die niet van de online game generatie zijn: Trollen is vervelende opmerkingen maken over een mening ofwel vraag)

Ik zal, als ik het niet vergeet, na wat meer km's een aanvullende review schrijven.

update na 1000 km

  • 1.000 km

even een korte update na 1.000 km

De auto bevalt nog steeds. het rij-comfort is nog steeds zoals beschreven.

Inmiddels de eerste tankbeurt gehad en kwam uit op 1 op 19km's. Het is niet de beloofde 1 op 29 maar wat wil je de auto is nog net niet ingereden. Ik verwacht dat het nog wel beter wordt.

De 1 op 29 zal ik niet halen gezien mijn eerder gemelde rijstijl.

2 dingen die negatief voor mij geweest zijn:

1x stond de radio op volume 20 bij het starten zonder dat ik hem daar zelf op gezet had. Dat is toch wel pijnlijk aan de oren. Voor de rest is het niet meer voor gekomen. Mocht het wel nog een keer gebeuren is het even naar de dealer.

Tanken ging ook moeizaam, de slang sloeg steeds af alsof de tank vol zou zijn terwijl ik er toch echt genoeg liters nog in kwijt moest. Zachtjes knijpen en het lukte wel om langzaam de tank te vullen. Wellicht lag het aan de desbetreffende slang of het ligt aan mijn tank opening / ontluchting. iig als ik weer moet tanken dan zal ik het bij een ander station proberen en kijken of het euvel nog steeds gebeurt ook zal ik dan de slang op allerlei manieren er in stoppen wellicht dat het daar aan ligt. Anders is dit ook een garantie verhaaltje voor de dealer.

Kleine update

  • 1.600 km

Eerder hierboven vermeld dat tanken moeizaam ging. De 2de tankbeurt ben ik maar voor de test naar een ander benzinestation gegaan.

Bij dat station had ik geen problemen met tanken. Het lag dus aan de slangen van het eerste station. Scheelt dus een reisje naar de dealer. Gelukkig maar!

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens