Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA Plus (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA Plus |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 41.000 km |
Bijna 1 maand later...
- 4.700 km
Na meer dan 100.000 kilometers in mijn als 2ehands gekochte bmw 320d te hebben gereden werd het tijd om 'het wagenpark' eens te heroverwegen. Alhoewel het verbruik van de BMW meeviel, ongeveer 1:15, begon de bijtelling me in toenemende mate te irriteren. 25% van de nieuwwaarde bijtellen voor een auto die (achteraf) nog maar 10% van de nieuwwaarde waard blijkt te zijn, beviel me niet zo best.
Na onder andere een Golf IV, Skoda Octavia en een Fiat Stilo te hebben overwogen, liep ik toevallig tegen de Seat Ibiza ST ecomotive aan. Aanvankelijk liet ik de auto links liggen; 75pk is immers toch echt te mager, ben ik gaan rekenen. Dat veranderde de zaak!
Met de rekensom in het achterhoofd ben ik naar de dealer gegaan voor een testrit. Onderweg maakte ik me nogal zorgen: stel je voor, de auto rijdt waardeloos, maar omwille van het kostenplaatje koop je 'm toch en vervolgens wordt je doodongelukkig in een halve trapauto.
Toch doorgereden naar de dealer, goed ontvangen enzovoort, waarna ik al snel onderweg was met een Ecomotive. Niks geen trapauto! Geen strepentrekker, maar een fijne auto met een prettig koppel. Kopen dus.
De dealer wees me op de Copa plus uitvoering, een actiemodel dat is vol geladen met allerhande opties als regensensor, electrisch inklapbare spiegels enzovoort. Enige optie is een Brodit-steun voor de TomTom. voedingskabel is ingebouwd, werkt erg prettig.
De auto is dus zeer compleet en prettig geprijsd.
De leveringstermijn viel erg mee. Aanvankelijk zou het zo'n 10 weken duren, maar (gelukkig) ging het sneller: eind mei besteld, eind juni geleverd. Supersnel!
Dan nu het bezit: ik ben erg tevreden. De prestaties zijn niet overweldigend en alhoewel de bmw (na te zijn gechipt) een surplus aan vermogen had, kan ik erg goed met de Ecomotive uit de voeten. Na bijna 5.000km te hebben gereden ben ik al goed gewend aan het vermogens- en koppelverloop. Het blokje heeft een klein turbogat, maar dat is zeker niet storend.
De wegligging kan niet tippen aan de bmw, maar de auto is prettig geveerd, niet te stug, maar het is zeker geen dweil. De korte wielbasis is voelbaar, zoals ook de relatief kleine wielen. Hobbels en dergelijke zijn goed voelbaar.
Het interieur is ruim. Puur gekeken naar kofferbakinhoud was de bmw maar 5 liter groter! De Seat is minder breed, maar wel hoger en dieper. Een mooie stek voor o.a. de hond.
Op de achterbank is het minder royaal. Magere zittingen en niet zoveel ruimte. Gelukkig zit dat me niet erg dwars, er zijn geen kinderen die hierover kunnen klagen.
Voorin is het prima toeven. De armsteun is prettig, alhoewel de positie in relatie tot de (diep wegvallende) pook een beetje eigenaardig is. Toch is het een fijne aanvulling op het interieur.
De stoelen bevallen goed. Ook na langere ritten stap je fit uit.
Het koppelen van de telefoon (Nokia E72) leidt tot wat problemen. Vooralsnog is dit nog niet opgelost. De telefoon koppelt automatisch met de auto, maar de speakers doen dan niet mee. Handmatig ontkoppelen en direct weer koppelen biedt soelaas, maar het is wel storend. Ik ben niet van plan dat te blijven doen...
En dan de hamvraag: hoe gaat het met de dieselconsumptie? Als ik meerijd met 'normaal' randstad verkeer dan kom ik uit op een verbruik van tussen de 3,8 en 4,4 liter/100km. Gebruik van airco, wind mee of tegen en rijgedrag heeft allemaal invloed. Dit is veel duidelijker merkbaar dan in de bmw.
Al met al ben ik erg content met de mutatie in het wagenpark. De fun van de bmw wordt natuurlijk gemist, maar de fijne ibiza met haar spaarzame gedrag aan de toog maakt veel goed!
Buitenlandervaring: de ST als pakezel...
- 12.400 km
Afgelopen zomervakantie zijn we in Frankrijk geweest. Ik was erg nieuwsgierig naar de prestaties van de Ibiza op glooiende wegen inclusief bepakking.
de conclusie is kort: rijgedrag, kracht van de motor en verbruik is allemaal voldoende.
Zoals ik al eerder opmerkte is het natuurlijk geen racemonster, maar in alle situaties is er voldoende vermogen/koppel beschikbaar om op een veilige manier met het verkeer mee te rijden. het meest opmerkelijke vond ik dat de langere klimmen op de snelweg gewoon op de cruisecontrole konden worden gedaan zonder dat de snelheid terugliep. Terugschakelen is nooit nodig geweest.
Het verbruik is op dit soort trips hoger dan de ritjes door Nederland, uiteraard. Waar ik in NL (alleen in de auto) op ritten van 90-100km lengte makkelijk op een verbruik van 3,7l/100km uit kom (geen airco, max. snelheden respecterend), waren de lange vakantie-ritten goed voor een verbruik van zo'n 5,0l/100km. De airco deed het grofweg 75% van de tijd en we zaten met 2 volwassenen, 1 grote hond (55kg) en een stapel tassen in de auto.
Ritten in de omgeving waren erg aangenaam. Het relatief hoge koppel is erg prettig. Dat het 'pas' bij 1600 toeren/minuut beschikbaar komt is even wennen. Dit komt met name doordat de sprong in koppel van 1550 naar 1700 toeren per minuut nogal groot is. onder de 1600 toeren is er echt niemand thuis en kom je makkelijk stil te staan helling op. Wanneer je er op let, dan zul je merken dat de Ibiza erg goed in de bergen is en zeker niet langzaam!
De auto is ruim genoeg om veel spullen mee te kunnen nemen. Doordat de kofferruimte relatief hoog is, konden we zelfs daar nog spullen in kwijt zonder dat de hond al te veel in zijn bewegingsruimte werd beperkt.
De ibiza is een prettige reis-auto. De airco doet goed werk, muziekinstallatie is prima en er is voldoende ruimte om kaarten en dergelijke op te bergen.
Er is nog 1 punt dat voor verbetering in aanmerking komt: het koppelen van mijn telefoon aan de bleutooth carkit die standaard is meegeleverd. De Nokia (zowel E6 als E72) laat zich pas correct koppelen nadat deze 1 keer is ontkoppeld. Een vreemde situatie die nog niet is opgelost door de dealer/importeur. Ik moet wel zeggen dat de dealer (Stejer Delft) zich geweldig heeft ingespannen om een oplossing te vinden. Vooralsnog is het niet gelukt, helaas. Er wordt nu overwogen om een din2 autoradio (evt. met navi) in te laten bouwen. Echter, dit werpt nieuwe vragen op: welk systeem kies je? Pioneer heeft modellen speciaal voor VAG-auto's, maar de Navi komt slecht uit reviews. De sony's zijn erg mooi en hebben bovendien Tomtom techniek aan boord. Nadeel: de bleutooth module is niet van Parrot (daar gaat de voorkeur naar uit) en de prijs is vrij hoog.
Duidelijke zaak van meer reviews en fora afspeuren alvorens te kiezen. Zijn er hier mensen die ervaringen hebben?
Ibiza met ervaring
- 41.000 km
Ongeveer 11.000km geleden is mijn Seat voor de eerste onderhoudsbeurt naar de dealer geweest. Hier kwamen geen bijzonderheden bij naar voren. Dit was conform de verwachting, want er waren geen klachten. Kosten van deze beurt lagen rond de 300,- euro en dat vond ik redelijk.
Ik ben weer keurig geholpen bij de dealer. Voor zover het door mij te beoordelen is, ben ik zeer te spreken over de deskundigheid van de dealer. Over de klantvriendelijkheid kan ik kort zijn: super!
Dan nog een korte update over de Ibiza en het rijden in deze zuinigheids telg uit het VAG concern.
Naarmate ik meer kilometers rijd, krijg ik steeds beter in de gaten dat het gebrek aan vermogen en (in mindere mate) koppel, goed te hanteren valt door op de goede momenten te schakelen en door pro-actief deel te nemen aan het verkeer (niet remmen). Het comfort is nog steeds naar tevredenheid, ook al rijd ik gemiddeld 1.000km per week, ik ben nog niet uitgekeken op deze 'werkplek'.
Ondanks dat het vermogen voor ons vlakke land toereikend is, overweeg ik de Ibiza toch naar de sportschool te sturen voor een kleine sessie krachttraining. Eerdere ervaringen met het chippen van diesels waren erg positief. Het beoogde resultaat is een auto die minder hard hoeft te werken voor dezelfde prestaties. Meer souplesse dus. Met de cijfers die door verschillende chippers in het vooruitzicht worden gesteld, moet dit wel lukken. Het vermogen zal stijgen tot ongeveer 95pk en het koppel neemt toe tot ongeveer 220-230Nm. Dat zijn mooie cijfers wanneer ze worden afgezet tegen het geringe gewicht van de auto.
Zijn er mensen op dit forum die ervaring hebben met het chippen van de Ibiza?
Ik houd jullie op de hoogte van de komende ontwikkelingen!
Mooiste ontdekking van de afgelopen 30.000km: de spiegels blijken electronisch inklapbaar te zijn!
Verbruik: Alleen in de auto, snelheden rond de 100km/h (Randstad) meerijdend met het verkeer: 1:25 zeker haalbaar en naar mate de rit langer wordt (>1 uur) neemt het verbruik verder af.
Tegenvaller: verlichting bij de achterbank (plafondlampje) zou een mooie toevoeging zijn, die de gebruiksvriendelijkheid erg zou verbeteren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.