Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza SC 1.4 TSI Cupra |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 8.200 km |
- 850 km
Ik heb besloten om de Cayenne weg te doen. Met de brandstofkosten van heden is het geen doen meer. Het autorijden moet wel leuk blijven! Ik wilde in plaats van de Cayenne een nieuwe kleine, maar wel een snelle en geen doorsnee auto hebben. Het moest tevens een VAG-product zijn.
Ik had een tweetal auto's in mijn gedachte. De Volkswagen Polo GTI en de Ibiza Cupra. Ik ben eerst bij de Volkswagen dealer geweest. Met de Volkswagen dealer hebben wij geen deal kunnen maken. De inruilwaarde was veel lager dan dat ik had gepland.
Vervolgens ben ik naar de Seat dealer geweest. Daar kreeg ik een bod dat E 4000 hoger lag dan het bod van de Volkswagen dealer. Ik heb dan ook de auto meteen besteld. Ik heb gekozen voor een Ibiza SC Cupra met de volgende opties:
-versterkte AP Racing remsysteem voor;
-panoramisch zonnedak;
-bi-xenon;
-technikpakket.
De auto heb ik besteld in februari. Na ongeveer drie maanden kreeg ik het bericht dat de auto binnen was. Dit waren drie hele lange maanden. Na afspraak gemaakt te hebben om de auto af te leveren, was het eindelijk zover.
Ik 's-ochtends vroeg samen met mijn broertje naar de dealer om de Cupra en de FR op te halen. Mijn broertje heeft namelijk dezelfde dag zijn nieuwe Seat Ibiza Fr opgehaald (zie foto).
Nadat we de auto's hebben opgehaald doorgereden naar de bandenboer. De velgen onder de Cupra zijn overgezet op de Fr. Onder mijn Cupra heb ik de Mak DTM One wielen in 18" laten monteren. De auto is tevens voorzien van nieuwe verlagingsveren (Eibach). De auto ligt nu rondom 2,5 cm dichter bij het asfalt. En ik kan opmerken dat de auto als een blok op de weg ligt. Het lijkt wel een kart. Het is echt een scheurijzertje geworden. Uiteraard is door de combinatie van 18" wielen en 2,5 cm verlagen het comfort verloren gegaan. Echter, ik heb er geen spijt van.
Hoe rijdt de auto? Ik kan nog niet heel veel schrijven over de rijervaring met de auto. Ik heb namelijk nog niet zoveel kilometers op de teller staan. Wel is het zo dat de DSG-bak subliem schakelt. Ik begrijp niet waarom de mensen klagen over de DSG-bak (dit is mijn mening). Verder zoals hierboven aangegeven, ligt de auto als een blok op de weg. Het vermogen heb ik een aantal keren aangesproken. Het is absurd hoe snel deze wagen accelereert. Dit komt vooral door zijn afmetingen en de snel schakelende DSG-bak. Het optionele remsysteem is van het merk AP Racing. De schijven zijn gemaakt om fading te voorkomen. Ook de heeft het systeem in plaats van 2 zuigers, 4 zuigers. Ik kan opmerken dat dit echt merkbaar is. Het remsysteem is fenomenaal. De remkracht is indrukwekkender dan de motorkracht. Het is wel een dure optie. Dit remsysteem had er standaard op moeten zitten. De cupra is immers gemaakt om hard te rijden.
De ergonomie van de auto klopt ook. Alle knopjes zitten op de plaatsen waar ze horen. Enkel de audio en spraakbediening behoeft gewenning. Echter, ik was al bekend hiermee. Mijn vader heeft namelijk een Ibiza SC Ecomotive.
De sportstoelen van de Curpa zitten heerlijk. Wel had de zijdelingse steun van de zitgedeelte beter gekund. Ik ga namelijk vaak hard de bocht door. Verder zijn de stoelen bij normaal gebruik comfortabel genoeg.
Verder vind ik de spraakbediening met bluetooth erg fijn werken met mijn Iphone. Het koppelen met mijn telefoon was dan ook geen enkel probleem. Ik heb op het internet gelezen dat dit niet met alle telefoons fijn werkt. Hier heb ik gelukkig geen last van.
Verder vind ik het jammer dat er veel plastic delen in het interieur zitten verwerkt. Dit mag voor een auto van meer dan E 30.000 beter. Dit is ook bij zijn stalgenoot de Polo GTI beter geregeld. Maar ik ga hier niet verder over zeiken. Ik was immers bekend met de gebruikte materialen tijdens het plaatsen van bestelling.
Hoe zit het met het verbruik? Ik heb tot op heden 850 km gereden met de auto. Het gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer zit op 9,9l/100km. Ik rij de auto enkel prive. Dit zijn dan ook voornamelijk stadsritten. Er zitten niet veel snelweg kilometers erbij. Het verbruikt vind ik dan ook voor een auto dat ingereden moet worden en met 18" inch wielen netjes. Ik heb dan ook gemerkt met een lange rit van 120 km constant 110 op de cruisecontrol het verbruik daalt tot 6,8l/100 km. Wellicht dat het verbruik met de tijd zal verbeteren (alles is beter dan de Cayenne!!).
Ik ga volgende week naar Frankfurt. Ik zal het verbruik bijhouden. Alhoewel ik ook de topsnelheid van de auto zal uitproberen.
Zodra de auto is ingereden zal de auto nog gechipped worden. Ook zal er een volledig Milltek turboback uitlaatsysteem onder de auto komen. Met deze aanpassing zal de auto rond de 240-250 pk moeten opleveren. Ik ben benieuwd hoe de auto dan zal rijden. Ik vermoed dat het dan een monster wordt. Ik kijk er nu al naar uit.
Ik zal mijn review van tijd tot tijd updaten.
Frankfurt op en neer
- 2.600 km
Vorige week naar Frankfurt op en neer gereden. De auto ligt als een blok op de weg. Op de bochtige wegen van de de Duitse Autobahn is de auto in zijn element. Ik heb nadat ik de grens ben overgegaan, de snelheid stapsgewijs opgebouwd. Ik was 's-ochtends vroeg in Duitsland, dus de wegen waren leeg. Ik heb de auto geklokt op 240 km/h op de teller. Tot de 200 gaat de auto erg snel. Na de 200 merk je dat je te maken hebt met 180 pk. Echter, dit betekend niet dat hij alsnog langzaam is, de meeste grote sedans rij je ook weg op de autobahn. Het is dan ook erg leuk dat mensen het niet kunnen geloven dat een Seat Ibiza met snelheden van ruim 200 km/h op de Autobahn rijdt.
Wat betreft het verbruikt heb ik op de gehele rit heen en terug 1 op 10 verbuikt. Hierbij was mijn cruisesnelheid rond de 170/180. Waar het kon het maximum. Ik vind het dan ook zeer netjes dat een auto die nog nieuw is en snelheid maakt een verbruik van 1 op 10 haalt. Ik heb in Duitsland enkel V-power racing (octaangehalte is 100) getankt. Ik merk dat de auto hierdoor betere prestaties levert. Jammer dat wij in Nederland deze brandstof niet hebben. Het verbruik in het algemeen (gemiddeld) ligt op 1 op 12,9. Dit vind ik netjes voor een auto met 180 pk. Daarbij moet ik ook nog eens opmerken dat de auto steeds zuiniger wordt. De motor wordt immers los gereden.
Hoe meer kilometers ik maak met de auto hoe lekkerder hij begint te rijden. De bak en de motor werken soepeler. Dit zal de komende kilometers nog beter worden, vermoed ik. Ook het geluid van de auto is
gewijzigd. Hij maakt nu meer plofjes bij het op en neerschakelen.
Ik heb verder tot nu toe geen problemen met de auto gehad. Al met al ben ik tot op heden zeer tevreden met mijn aankoop. Ik kijk er dan ook naar uit om nog veel plezierige en veilige kilomters met mijn auto te maken.
Over een aantal duizend kilometers zal ik mijn review updaten.
De auto is verkocht!!
- 8.200 km
Hierbij geef ik even een update met betrekking tot mijn ervaring met de Cupra die reeds verkocht is. Ik mag 28 januari 2012 mijn nieuwe Audi A1 1.2. TFSI S-edition in Daytonagrau in ontvangst nemen.
Er zijn een aantal zaken die mij bij de cupra zijn opgevallen. Dit zijn zowel positieve als negatieve zaken. Om te beginnen hieronder de positieve zaken:
- De prestaties van de auto zijn fenomenaal. Hoe meer kilometers ik gemaakt hebt, hoe beter de prestaties zijn geworden en hoe lekkerder de bak en de aandrijflijn samen te werk gaan. De bak en de aandrijflijn zijn dan ook super.
- Het uiterlijk (kwestie van smaak) vind ik nog steeds erg mooi. Ik krijg dan ook nog steeds veel complimenten van de mede-weggebruikers.
- Het radio-telefoonssysteem met bluetooth werkt prima. Enkel zou het makkelijker moeten zijn om door albums die op de Ipod staan te scrollen. Dit behoeft dan ook verbetering. Wellicht wordt dit met de facelift aangepakt. De spraakbediening voor de telefoon werkt super!
- De ergnomie van de auto als van de stoelen vind ik goed. Echter, de afwerking is een drama (hierover straks meer).
- Het verbruik is niet volgens het boekje, maar met een gemiddelde van 1 op 13,5 gecombineerd vind ik voor een auto met 180 pk en
18 " inch velgen en extra verlaagd onderstel voldoende.
Nu ga ik dan over op de negatieve zaken van deze auto.
- De afwerking van het interieur staat op een erg laag niveau. Seat moet echt beter zijn best doen. Ik had in mijn eerdere review aangegeven dat ik niet moest klagen omtrent de afwerking daar ik dit wist bij de aankoop van de auto. Echter, nu het temperatuur daalt ontstaan er kraakjes in de cabine die erg vervelend zijn. Bijna elk onderdeel kraakt (uiteraard zal het extra verlaagd onderstel en de 18" inch velgen hiermee te maken hebben, maar dan nog mag een nieuwe auto met 8000 km niet zoveel kraken). Wat mij voornamelijk irriteert is het panorama dak. Zelfs op een glad stukje snelweg kraakt het dak. Dit is dan ook uitermate vervelend. Ik ben hiervoor bij de dealer geweest. Ik heb van de dealer vernomen dat dit een veel voorkomend probleem is en dat Seat Nederland bezig is met het zoeken naar een oplossing. De oplossing zou een stripje zijn die wordt geplaatst in het dak. Na een week kon ik bij de dealer langs om dat stripje erin te laten zetten. Ook na het plaatsen van het stripje bleven de kraakjes zich voordoen.
- De auto heeft drie keer drie weken stilgestaan. Nadat ik de auto wilde starten deed het niets het meer, de accu schijnt leeg gelopen te zijn. Seat Mobiliteitservice heeft dit tot drie keer aan toe netjes en snel opgelost. Ik weet zeker dat is niets heb aan laten staan. Een keer iets laten aan staan kan ik mij voorstellen, echter drie keer kan ik mij niet voorstellen. Ik ben immers ook voorzichter geworden tijdens het afsluiten van de auto loop ik rond de auto om te kijken of ik iets heb laten open/aanstaan. Mijn inziens is er dan ook iets niet helemaal goed met de auto. De dealer heeft verder ook niets kunnen achterhalen. Ik heb dit maar zo laten zitten daar ik het probleem niet meer ben tegenkomen omdat de auto niet meer lang stilgestaan heeft.
Voor de rest heb ik geen problemen met auto ondervonden. Ik heb eenmalig 1 liter olie bijgevuld, dit schijnt normaal te zijn tijdens het inrijden. Verder heb ik veel plezier gehad van de auto. Dit heb ik nog steeds als ik erin rij en het gaspedaal tot de grond intrap.
Het feit dat ik de auto wegdoe heeft met een aantal zaken te maken.
- De afwerking speelt een grote rol bij het inruilen van de auto.
- De vele enveloppen die op de mat liggen en afkomstig zijn van het CJIB.
- binnen nu en een aantal maanden verschijnt de facelift in de showrooms. De inruilwaarde (die nu al dramatisch laag is) zal dan lager worden. Ik heb bij verschillende dealers een inruilbod gekregen van E 16.000 -17.500. Ik schrok mij een hoedje. De FR van mijn broertje doet het beter (die auto kost E 6.000 minder) maar dit zou volgens de verschillende dealers te maken hebben met het feit dat de Cupra maar drie deuren heeft (raar, maar waar). Uiteindelijk heb ik dan ook een goeie bod bij een Audi-dealer gehad. Ik heb de Audi A1 gereden en kreeg meteen het gevoel dat ik met een auto die vele malen duurder is onderweg te zijn. Wat een afwerking, materialen en rij-eigenschapen (ik weet dat ik achteruit ga met betrekkingg tot het vermogen, echter krijg ik wel heel veel andere dingen die voor mij meer waarde hebben ervoor terug). Maar verder ga ik niet over de Audi praten, dit komt uiteraard in een aparte review terug.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.