Seat Ibiza SC 1.4 Sport (2009)

autoreview

Seat Ibiza SC 1.4 Sport (2009)

Signalement

UitvoeringIbiza SC 1.4 Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst665 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 1 km

Vrijdag 4 december de auto opgehaald bij de dealer in Goch.
3 handtekeningen en mijn nieuwe Ibiza SC mocht de showroom verlaten.
Zo in het grauwe grijze weer is het toch wel een hele mooie auto. Het lijnenspel van de Ibiza met de chique donkergrijze kleur en de 17" saga velgen maken me glimlachen van oor tot oor.

Even ter verduidelijking: Ik heb mijn Ibiza bij een Duitse dealer besteld. Hier en daar zijn er kleine verschillen in de standaard uitrusting met Nederland.
Wat ik extra heb besteld zijn de 17" Saga velgen die in NL standaard onder de Sport-up zitten en de donkere achterruiten vanaf de B-stijl. De ESP is in Duitsland wel standaard meegeleverd anders dan in NL. (volgens de Seat site).

665 kilometers

  • 665 km

Vrijdagavond een trip naar Antwerpen. Eindelijk de eerste 'echte' kilometers maken.

Het eerste wat me opviel is natuurlijk de stugge vering. Zeker in vergelijking met mijn oude Franse autootje. Alles, letterlijk alles voel je. Het eerste gedeelte van de Belgische snelweg was alles behalve glad geasfalteerd en dit werd bijna oncomfortabel.

Buiten dit stukje slecht asfalt is de Ibiza een heerlijke auto om kilometers mee te maken. Wel moet ik de ideale zitpositie nog vinden. Momenteel krijg ik een beetje last in de onderrug, zeker na de 400 kilometers van en naar Antwerpen. Het bochtenwerk gaat de Ibiza wel goed af. Ik heb tijdens de natte omstandigheden nog niet het idee gehad dat ik grip zou verliezen in de bocht op de snelweg en in de stad en ik heb de Ibiza best flink de bochten ingesmeten. Mede dankzij het sportonderstel en de Bridgestone banden maar ook door het ESP systeem.

Tijdens de trip wel genoeg tijd gehad om de radio te leren kennen. Ik ervoer de eerste minuten met de radio namelijk niet als makkelijk of logisch. Na een aantal pogingen tot programmeren van mijn favoriete zenders toch gelukt om de menu's te begrijpen.

Nu, na 665 kilometers heb ik ook al moeten tanken. Misschien komt het doordat de motor nog ingereden moet worden maar het verbruik na de eerste 500 (snelweg) kilometers is ongeveer 7,4 op 100 km. Ver boven het gemiddelde van 6,2 liter op 100 km. (Zie Carbase) Harder dan 125 heb ik niet gereden dus daar kan het ook niet aan liggen.

De aankomende week een aantal keer op en neer naar de Randstad en Keulen. De 1500 'inrij' kilometers zijn zo voorbij waarna de toerenteller wel boven de 4000 r/m gaat. Over het vermogen van de 1.4 benzine kan ik nog niet veel zeggen. Meer hierover na de inrij-periode.

Al met al ben ik tevreden met mijn keuze.

Wordt vervolgd.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.