Seat Ibiza SC 1.0 EcoTSI 110pk FR Connect (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza SC 1.0 EcoTSI 110pk FR Connect |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 30.737 km |
KM-stand laatst | 36.138 km |
Voorgeschiedenis - Aanschaf
- 30.737 km
Korte voorgeschiedenis:
Zomer 2013 mijn eerste auto gekocht, een Fiat Punto met 164K op de teller. Vooral voor mijn woonwerk verkeer maar ook om privé lekker mobiel te zijn.
Bij 200K begonnen de echte kuren en moest hij in maart 2015 echt de deur uit. Het was een leuke auto om in te beginnen!
Ondertussen was ik meer dagen gaan werken en wel echt genoodzaakt een auto te hebben. Geld om een andere te kopen was er nog niet dus toen een paar maanden doordeweeks met een auto van mijn werkgever gereden. Luxe probleem; ik was ondertussen gewend om overal heen te kunnen rijden en nu had ik die auto puur voor het woon-werk verkeer.
In september 2015 uiteindelijk besloten om private lease te gaan rijden. Ik besefte me dat dit 'prijziger' was maar toch was dit voor mij toen de beste oplossing. De zuinige Mitsubishi Spacestar besteld met de insteek de komende jaren te sparen voor weer een eigen auto.
Oktober 2018 - 3 jaar later en 61.000 kilometer verder deze auto ingeleverd bij Justlease. Fijn om in deze periode geen omkijken te hebben gehad dan alleen te hoeven tanken. De auto zelf was 'prima' voor het doel wat het had, mij zuinig naar mijn werk brengen en daaromheen geen poespas wat de maandelijkse leaseprijs opvoerde.
Ik wist dat ik een nieuwe auto moest hebben vanaf september dus ik had ondertussen al gespaard en al ruim een jaar goed rondgekeken wat ik zou willen gaan rijden.
Mijn oog was op de SEAT Ibiza vanaf 2015 gevallen, hier had ik in 2015 toen ook al eens een proefrit in gehad die erg goed was bevallen.
Persoonlijk vind ik de strakke lijnen van SEAT mooi en sportief ogen en heb ik liever een vol uitgeruste SEAT in plaats van een half aangeklede VW.
Juli 2018 - daar kwam hij dan online voorbij bij een van de dealers die ik in de gaten hield.
Ik zag hem en ik wist het gelijk, dit wordt hem. Gebeld en rechtstreeks naar de dealer om de Ibiza te zien en rijden. Nacht geslapen en de dag erop hem definitief gekocht! Nu was het alleen nog wachten... ik had immers nog een auto waarvoor ik betaalde. Deze kon ik gelukkig iets vervroegd einde van augustus inleveren.
1 september 2018. De grote dag. Ik ging mijn allereerste "echte auto" ophalen. En blij dat ik was!
Na nog wat papierwerk en de feestelijke onthulling was het dan tijd om met mijn nieuwe aanwinst de weg op te gaan.
De eerste kilometers
- 36.138 km
2 maanden - 5.000 kilometers verder
Wat was dat genieten zeg, om weer een "eigen" auto te hebben. Eentje waar je zelf voor gewerkt en gespaard had. Heerlijk gevoel!
De FR met zijn 110 PK (voorheen had ik er 71) sterke 1.0 ECOTSI motor rijdt echt als een genot. Snel op de korte stukken maar toch degelijk in zijn 6e versnelling op hogere snelheid. De Alcantara stoelen zitten super! Wel merk je dat er dunnere sportbanden onder zitten, zelf vind ik dit niet erg al was het even wennen. Net als weer een 3-deurs hebben, maar ook dit was een bewuste keuze omdat de lijn van de coupé in mijn ogen mooier is.
Ik had stiekem wel verwacht dat hij zuiniger was. Natuurlijk niet de 1:23,3 die de fabriek aangeeft maar richting de 1:18/19 had ik wel gehoopt op de woon-werk afstanden. Nu, met moeite, krijg ik hem op 1:17/18 als ik echt de gehele rit 80 blijf rijden bij wijze van.
Ondertussen ook al V-Power geprobeerd, leek qua rijgedrag wel beter te zijn maar qua prijs betaal je ook meer.
Gemiddeld zit ik nu op zo'n 10 euro per 100 kilometer.
Ik denk er wel over om hem misschien te laten chippen, waarbij hij in theorie ook wat zuiniger wordt (bij het zelfde rijgedrag). Hier moet ik mezelf alleen voor dit type auto nog wat beter in verdiepen. Ook wil ik dit niet overhaast gaan doen en eerst echt even wat meer met de auto gereden te hebben.
Nu 2 maanden verder heb ik gisteren mijn Ibiza voor het eerst bij de garage gebracht voor een wintercheck. Tevens had ik een brief ontvangen over een terugroepactie, iets kleins met de accu wat kosteloos werd opgelost.
Bij de wintercheck was alles goed. Het bandenprofiel (6.1 voor en 7.1 achter) verbaasde me positief. De achterruitenwisser konden ze vervangen omdat deze iets wat strepen gaf en de navigatie kon worden ge-update. Dit laatste heb ik niet laten doen, vond het onnodig omdat ik mijn mobiel gebruik als ik echt ergens in een stad moet zijn.
Kosten van de check, €33,50.
Komende januari zal hij naar verwachting een onderhoudsbeurt krijgen.
Ben wel benieuwd wat hieruit gaat komen. Ga wel de komende tijd alles noteren wat ik wil dat er aan gecheckt wordt. Zo laat ik waarschijnlijk de banden van voor naar achter en kruislings wisselen. Ook doet de AUX aansluiting het niet. Gebruik deze niet maar het moet wel gewoon werken.
Na deze onderhoudsbeurt laat ik weer wat van me horen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Ibiza
Had je deze auto's al gezien?

Seat Ibiza 1.0 TSI Excellence Xenon|Navigatie|Carplay|Panoramadak|Stoelverwarming
- 2017
- 99.822 km

Seat Ibiza 1.0 EcoTSI Style 95pk | Airconditioning | Navigatie | Cruise controle | 15 inch Lichtmetalen velgen |
- 2017
- 77.627 km

Seat Ibiza 1.0 EcoTSI FR Connect, Cruise, Navi, Stoelverwarming.
- 2015
- 190.755 km