Seat Ibiza 1.9 TDi 90pk SXE (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.9 TDi 90pk SXE |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 187.000 km |
KM-stand laatst | 220.000 km |
Review - Seat Ibiza 1.9 TDi 90pk SXE (6K)
- 220.000 km
Hierbij een kort verslag over mijn ervaringen van de Ibiza 1.9 Tdi SXE (bouwjaar 1999):
Gekocht in september 2011 voor € 1.400,- (circa 180.000 km op de teller) met de defecten: kapot slot passagierskant, niet functionerende centrale vergrendeling, licht beginnende roestvorming voorscherm linksvoor.
Vanaf de eerste proefrit, tot aan de verkoop (ruim 2 jaar, 3 maanden later) erg enthousiast over de combinatie van het levendige motorblok met het stuurgedrag en wendbaarheid.
Zelf het slot aan de passagierskant vervangen en de centrale deurvergrendeling aanstuur unit, vervangen door een aftermarket kit die het altijd netjes gedaan heeft.
Verder heb ik de oude radio vervangen voor een nieuwer type en de 4 speakers vervangen (zelfde inbouwmaat) voor iets meer vermogen en mooier geluid. Ook heb ik meteen een Parrot handsfree kit ingebouwd.
Ook heb ik een midden armsteun in de auto aangebracht, omdat ik veel kilometers moest maken met de auto. Dit was een hele verbetering in comfort. Hiervoor een armsteun bij Heuts automaterialen gekocht en een beugel gemaakt zodat deze te monteren was en de voorstoelen nog steeds opgeklapt en te verstellen waren.
Met de auto heb ik 5 dagen per week, 90 km per dag gereden, zonder noemenswaardige problemen.
Auto heeft het slechts 1 keer niet gedaan, door een kapotte accu.
Verder al het standaard onderhoud gedaan, zoals voorgeschreven.
Auto verkocht in december 2013 voor € 1.700,- (circa 220.000 km op de teller). Is € 300,- meer dan de aanschaf prijs destijds.
Wel was de auto bij verkoop volledig in orde. Verkoop wegens leaseauto bij nieuwe baan.
Mijn conclusie:
Na de reparatiepunten te hebben aangepakt en eigen wijzigingen tbv comfort, had ik een erg fijne en auto.
Rijgedrag van de auto i.c.m. het motorblok, maakte het een plezier om in te rijden.
Weinig onderhoudskosten aan gehad en lage brandstofkosten.
Bij verkoop heeft de auto € 300,- meer opgeleverd, dan de aanschafprijs ruim 2 jaar en 40.000 km eerder.
Ik zou de auto absoluut aanraden, voor wie met lage kosten in een compacte en toch complete oudere auto wil rijden.
Pluspunten:
- Levendige en sterke motor (turbo diesel motorblok)!
- Zeer betrouwbaar
- Goed stuurgedrag en wendbaarheid
- Complete auto voor zijn tijd (airbags, airco, abs, centrale vergrendeling, elec. ramen & spiegels)
- Lage onderhoudskosten
- Laag brandstof verbruik (gem. 1:20)
- Robuust en kwalitatief goed gebouwde auto (vooral mechanisch)
Minpunten:
- Deursloten gevoelige voor kapot gaan
- Centrale deur vergrendeling gevoelig voor kapot gaan
- Luchtmassa meter gevoelig voor storing
- Roestvorming voorscherm
- Geen cruise control
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.