Seat Ibiza 1.9 TDi 130pk FR (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.9 TDi 130pk FR |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 196.000 km |
KM-stand laatst | 264.000 km |
Tijd voor een diesel
- 241.000 km
Sinds ik full-time werk en dagelijks van Arnhem naar Almere rijdt en terug is mijn autogebruik behoorlijk vergroot. Ik besloot daarom om mijn Suzuki Alto, de perfecte studenten auto, te vervangen.
Ik zocht een B-segment auto met een moderne dieselmotor, 6-bak en vlot genoeg voor huidig verkeer.
voor mijn budget van 5.000 euro waren er zeer weinig modellen te vinden. tot ik deze tegen kwam.
met 130 PK standaard is hij al erg snel. deze is ook nog eens ABT gechipt tot 160 PK. de 6-bak maakt hem zeer soepel, zuinig en rustig op de snelweg. het FR onderstel is lekker strak, maar niet ten koste van het comfort. drempels kunnen nog normaal genomen worden en slecht wegdek wordt nog redelijk opgevangen.
de FR uitvoering is erg goed uitgerust. standaard met cruise control, vol-automatische airco, goeie stoelen, en uiteraard een iets sportiever bumpersetje.
het verbruik ben ik zeer over verrast. ik haal met gemak 1:18 en als ik netjes bij 2.000 toeren schakel (is met dit 320Nm koppel goed te doen) haal ik regelmatig 1:20,5.
Met het onderhoud van de auto tot nu toe weinig rare dingen tegengekomen. olie + filters verwisselen doe ik zelf, grote beurt laat ik meestal doen.
problemen met de auto:
Door de grote hoeveelheid ervaring en grote koppel wil bij bepaalde weersomstandigheden de koppeling wel eens doorslippen bij volgas en 2.000 toeren. het vervangen van de koppeling zal dit verhelpen, maar daar heb ik nog even geen zin in.
De 5e versnelling zingt. waarschijnlijk zit er een lager niet goed of is versleten.
210.000 km eerste grote beurt uitgevoerd. rubbers van achteras vervangen. verder geen rare dingen.
220.000 km is 1 van de turboslangen losgeblazen. schijnt een bekend probleem te zijn van slechte kliksystemen. vervangen van de slang verhielp het probleem.
Groot onderhoud
- 255.000 km
Het is onvermijdelijk, het is weer tijd voor een grote beurt.
Om er voor hopelijk een jaartje vanaf te zijn (kleine beurt doe ik zelf) heb ik er een extra grote beurt van gemaakt.
-bakolie verwisselen
-motor flushen
-remolie verwisselen
-distributieriem+rollen vervangen
-multiriem vervangen
-dynamo vervangen
De nieuwe bakolie heeft voor een groot deel de zoem uit de 5e versnelling gehaald, maar hij zit er nog wel helaas...
De dynamo deed het nog wel, maar was duidelijk aan vervanging toe. De poelie ratelde bij stationair en het hele apparaat werd gloeiend heet onder normale omstandigheden. Een revisie deel uit Nijmegen (14volt.nl) heeft me enorm veel geld bespaard.
Distributieset heb ik zelf gekocht en door specialist laten monteren, dat scheelde ook weer 200 euro.
Tijdens de beurt stuitte de monteur op een kapotte handremkabel, wat later zou lijden tot APK afkeur. Deze direct maar laten vervangen.
Ik heb in tussentijd geen last meer gehad van de koppeling. Waarschijnlijk ligt dat aan het weer. Ik hoop dat ik de winter er goed mee doorkom.
in September gaat ie voor de APK ik verwacht geen problemen.
Auto Gestolen!
- 267.000 km
Vanochtend kwam ik in de garage om er achter te komen dat ie er niet meer stond. Dezelfde dag nog aangifte gedaan en gemeld bij de betreffende instanties.
Nu wachten tot ik van de verzekering uitbetaald krijg, en tot die tijd een tijdelijk autootje zoeken.
APK
- 264.000 km
APK keuring was weer nodig.
Enig punt is de defecte stelmotor van de rechter koplamp. Hier had ik nog 1 van in mijn lade liggen op mijn werk, dus dit was eenvoudig gefixt.
Verder, zoals verwacht, geen aandachtspuntjes.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.