Seat Ibiza 1.4 16V 85pk Trendstyle (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.4 16V 85pk Trendstyle |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 93.600 km |
KM-stand laatst | 93.600 km |
Seat Ibiza 1.4 Trendstyle
- 93.600 km
Beste allen
Mijn naam is Prewien en ik ben 22jaar jong, graag wil ik met u mijn ervaring delen over mijn Seat Ibiza die ik sinds februari 2010 in het bezit heb en waarmee ik bijna 40.000km gereden heb.
De zoektocht naar een Ibiza!
Nadat ik in 2009 mijn rijbewijs had gehaald was ik op zoek naar een auto. Ik vond destijds de Seat Ibiza 6L een mooie auto en hier ben ik ook op zoek naar gegaan. Ik had de volgende eisen:
-Max 8.000 euro
-Vanaf bouwjaar 2003
-3 deurs
-In de sportuitvoering.
Gevonden!
In februari 2010 ben ik via Autoweek een grijze 5 deurs Ibiza tegengekomen van eind 2006 (facelift) met 93.600km op de klok. Deze werd aangeboden door een Lada-dealer voor 8.850 euro. Uiteindelijk een kijkje wezen nemen en de auto zag er goed uit. Tijdens de proefrit geconstateerd dat de auto een vreemd geluid maakte, dit was te verklaren door de afgesleten banden. Voordat ik de auto kocht is deze door een keurmeester van de Dekra nagekeken met als uitslag dat de auto technisch in orde was. Wel bleek de Ibiza een keer zijschade te hebben gehad, hiervoor was ongeveer 1.500 euro aan uitgekeerd, maar niks wees uit op zware schade. De auto is netjes afgeleverd met vier nieuwe banden en nieuwe distributieriem.
Specificaties van mijn Ibiza:
Motor: 1.4 16v (85pk)
Uitvoering: Trendstyle
Kleur: Zenith grijs
Aantal deuren: 5
Ik zal de auto met kopjes beschrijven, gebaseerd op mijn eigen ervaring.
-Motor:
De 1.4 met 85pk is een prima motortje en kan goed met het verkeer meekomen. Wel is het voelbaar, wanneer de airco wordt ingeschakeld dat er minder vermogen beschikbaar is.
-Uitvoering:
De auto betreft een Trendstyle uitvoering met de volgende zaken: lichtmetalen 15"velgen, spiegelkappen en deurgrepen in kleur mee gespoten, cruise control, handbediende airco en zij-airbags. Ojaa ook nog een mooie bekerhoudertje :)
De auto is dus minder luxe aangekleed, dan mijn eisen, zo had ik dus nog mistlampen en een boordcomputer gewild, maar dan had ik een duurdere Sensation uitvoering moeten nemen die voor mij destijds nog te duur was, tenzij de leeftijd van de auto hoger was of meer kilometers op de klok. Maar nu denk ik alles wat je niet hebt kan ook niet kapot gaan.
-Comfort:
De auto rijdt en stuurt lekker strak. De vering is voor mij precies goed, waarschijnlijk zou een Sport uitvoering nog harder geveerd zijn. De stoelen zitten ook lekker. Het enige wat ik nog mis wat het comfort zou verhogen is een midden armsteuntje.
-Verbruik:
Een eerlijk verbruik durf ik niet te noemen, omdat ik nooit een goede meting heb gedaan.
Enkele minpunten:
-Passagiersstoel niet in hoogte verstelbaar
-Materialengebruik dashboard. Veel hard plastic, alhoewel ziet de dashboard van na de facelift er iets beter uit dan de pre-facelift. En dashboard is krasgevoelig.
Hoe ga ik met mijn auto om?
Ik ben heel erg zuinig op mijn Ibiza en ik houd de auto goed schoon, aangezien de vorige eigenaar er niet zuinig op was probeer ik de auto zo nieuw mogelijk te laten blinken. Krijg veel complimenten van mensen die denken dat de auto pas twee jaar oud is, terwijl die nu bijna zeven jaar oud is met bijna 133.000 km op de klok. Ik rij de auto altijd netjes warm, dan moet ik wel zeggen dat ik veel stadsritten rij. Op het onderhoud wordt niet bezuinigd, maar hier later meer over.
Enkele aanpassingen:
Om de auto meer naar mijn smaak te maken zijn er wat zaken aangepast. Om te beginnen is het geluidssysteem aangepast, zo heb ik nu ook speakers in de achterportieren i.p.v vier speaker voor. Verder een chromen omlijsting op de gril geplakt, deze is bij de Trendstyle gewoon zwart. De duurdere uitvoeringen hebben deze omlijsting standaard, waardoor de neus er mooier uitziet. Als laatste heb ik instaplijsten op de dorpels geplakt met IBIZA opdruk en dit ziet er best gaaf uit.
Nu wil ik het hebben over de betrouwbaarheid, de onkosten/onderhoud en de garages.
De betrouwbaarheid:
Jah, dat had ik toch even anders verwacht van de Vag-groep, want het valt toch even tegen, niet dat de auto zo slecht is, maar er is toch best veel vervangen buiten de reguliere beurten om. De reparaties en kosten zal ik hieronder vermelden.
Onderhoud/reparaties
104.000km (15-02-2011)
Nieuwe Apk plus kleine service beurt. Niks bijzonders. Wel moesten de koplampen opnieuw gesteld worden, volgens de monteur had de auto frontschade gehad (ooh nee toch),terwijl de Dekra het over zij-schade had.
Kosten 170 Euro
Kort daarna kreeg ik te kampen met het bekende Ibiza probleem. De draagarmrubbers, deze begonnen ontzettend te kraken en het werd steeds erger. Ik besloot ze te laten vervangen bij een Seat-dealer en daar ook het onderhoud te laten doen, waarvan ik later veel spijt van kreeg.
113.996 (22-11-2011)
Draagarmrubbers vervangen. Deze zijn vervangen door rubbers van de Cupra, omdat deze harder zijn en niet gaan kraken. Totale kosten inclusief uitlijnen:
329 Euro
117.642 (10-04-2012)
Service beurt plus airco check uitlaten voeren bij de Seat. Ik had de auto gebracht voor een kleine beurt, maar dealer adviseerde een grote en ze hadden een lijst met gebreken:
-Aandrijfhoes links gescheurd
-bougies aan vervanging toe
-Olielekkage motor.
Ik wist niet wat ik hoorde en de dealer deed net of mijn auto een stuk schroot was. De totale kosten zou ruim 800 euro worden, maar enkele werkzaamheden laten zitten, omdat het mij niet lekker zat over de gebreken. Over de olielekkage had ik twijfels, omdat ik om de twee weken de oliepijl check en niet zakt er ook geen druppels op de grond van onze oprijlaan ligt. Later op de dag kreeg ik een telefoon dat de desbetreffende monteur mijn bobine kapot had gedraaid en ik moest zelf de kosten betalen. Nou lekker dan!!
Kosten 400.48 euro
118.111 (19-04-2012)
Aandrijfhoes vervangen.
Kosten 157.23 euro
125.898 (18-02-2013)
De Ibiza bij een andere Seat-dealer gebracht voor een service-beurt. Enige extra was V-snaar verwisselen, Airco afvullen en koplampcondens verhelpen. En ook weer hier gebreken volgens de dealer, waarvan ik weer geschrokken was. De gebreken:
-Airco deed het niet meer goed (Voordat ik de auto bracht deed hij het)
-Voorbanden helemaal scheef afgesleten.
Dit zat mij weer niet lekker, vooral het verhaal van de banden, aangezien 12.000km terug de auto was uitgelijnd, wegens nieuwe draagarmrubbers en nu al mijn banden van binnen helemaal op waren. Hoe kan dit?
Maar goed, de kosten van deze service-beurt was 315 euro
Ibiza begint te roken en stinken!
Op de terugweg van de dealer kwam er een brandende lucht in de auto en ineens witte rook onder de motorkap. Ik heb de auto meteen langs de kant gezet en de motorkap open gedaan, de ibiza was flink aan het roken en er lekte motorolie op de grond. De olie kwam niet uit de motor, maar er lag een hele plas met olie in de bumper, deze was gelekt tijdens het wisselen van de oliefilter. Sinds dien heb ik afscheid genomen van de dealer, omdat ik het schandalig dat ze de auto zo hebben afgegeven. Ik heb drie keer de motorruimte moeten spoelen om de olieresten weg te krijgen.
127.000km (11-04-2013)
Koplampunit later vervangen, wegens condens. De unit heb ik via een autodemontage bedrijf gekocht voor 90 Euro origineel Valeo.
Kosten inclusief inbouw 170 Euro (Bij mijn oude vertrouwde garage)
127.500km (17-04-2013
Nieuwe voorbanden. De oude waren van binnen helemaal op. Als de uitlijning goed was, zouden de banden nog zeker wel 20.000km meekunnen.
Kosten 198 Euro
Daarna de auto nog moeten uitlijnen voor vijf tientjes.
Zoals eerder vermeld, deed de airco het slecht. Het viel mij op dat de airco op warme dagen het niet deed, dus wanneer je hem nodig hebt :p Mijn vermoeden ging naar een sensorstoring.
130.000 (29-07-2013)
Het probleem van de airco bleek te wijten aan een hogedruksensor die een storing vertoonde. Deze is voor mij gratis vervangen door mijn vertrouwde garage.
Ondanks de storingen is de auto wel altijd gestart en brengt hij mij waar ik moet zijn. Verder rij ik er met heel veel plezier in en was ik hem nog elke week.
Weer iets kapot!
Laatst is mijn geluidssignaal van de tellerhuis ermee opgehouden, dus elke keer wanneer ik richting geef, dan hoor ik niks en ook niet als de lampen nog aan staan. Dit is te wijten aan een soldeerverbinding. Ik laat dit nog even zo, waarschijnlijk laat ik dit repareren bij de volgende beurt. Verder heb ik van de voorbumper de ondergril vervangen, aangezien de bevestigingspunten waren afgebroken, waarschijnlijk is de vorige eigenaar hard over een drempel gereden, wegens de schade onder de bumper.
Heb een vraag aan mede Ibiza rijders!
Wanneer ik vanuit stilstand optrek met een opkomende koppeling, dan komt er een zingend geluid vanuit de koppeling. Iemand ervaring hiermee?
Conclusie!
De Seat Ibiza is een fijne auto en ondanks de problemen altijd gestart en hij brengt me waar ik moet zijn. Het ontwerp is tijdloos en vooral de achterkant, die vind ik met de doorgetrokken lampen mooier dan de nieuwe Ibiza. Als je een Ibiza wilt kopen, dan kan dit gerust, maar let wel goed op de onderhoudshistorie en of de draagarmrubbers vervangen zijn, dit scheelt gekraak en bespaart een hoop centjes.
Ik zal later foto's toevoegen van mijn bolide en ik hoop dat u mijn review interessant vond.
Update 27-4-2014 (140.000km)
Inmiddels staat het klokje van de Ibiza op 140.000 km en is er sinds de laatste invoer 8.000 km bijgereden. In de tussentijd heeft de auto een grote beurt ondergaan, zodat het op technisch vlak weer up to data is.
137.000 (26-02-2014)
Grote beurt met als extra dat de remschoenen helemaal op waren. Deze zijn vervangen en de handrem heeft ook zijn werking terug. Totale kosten E 497,-.
Geluidssignaal:
Zoals eerder vermeld in het review, werkt het geluidssignaal van de tellerhuis niet meer en zou ik ernaar laten kijken. Conclusie, het complete tellerhuis zou vervangen moeten worden met als risico dat de tellerstand weer op nul zou staan. Ik heb besloten dit niet te laten doen en zo door te rijden, want verder werkt de tellerhuis prima.
Draagarmrubbertjes:
Drie jaar geleden zijn de draagarmrubbers vervangen, wegens het kraken. Deze waren volgens de dealer vervangen door exemplaren van de Cupra, omdat die beter zouden zijn. Vandaag de dag kraken ze weer. Toch een beetje jammer, maar ach muziek wat harder zetten en je hoort niks meer :)
Verder over de Ibi:
Verder ben ik nog hartstikke tevreden over de Ibiza en rij ik er nog met veel plezier in en ik was hem nog vaak om het netjes te houden. Onlangs heb ik nog de vloermatten vervangen door mooiere velours matten, deze ogen chiquer en geeft het interieur weer een frisser uitstraling.
Ibiza 30 jarig bestaan:
De Ibiza bestaat inmiddels 30 jaar, en zoals jullie misschien vernomen hebben werd er door autoweek Ibiza-rijders gezocht met natuurlijk hun Ibiza voor een reportage. 3keer raden, die van mij komt ook binnenkort in de bladen met een fotoreportage. Ook mocht ik een proefrit maken met de nieuwe Seat Ibiza FR (1.2 ecomotive). Reed verrassend soepel zo'n 1.2 TSI tje. Het interieur is er zeker op voor ruit gegaan, maar het model spreekt me toch niet zo aan, maar goed dat zal wel aan mij liggen.
Beetje aan het oriënteren voor iets anders:
Ondanks dat de Ibiza prima rijdt, ben ik toch beetje aan het kijken voor iets anders. Weer iets jongers en moderner. Mijn voorkeur gaat naar de volgende auto's. Seat Leon 1.2 TSI van het voorgaande model, Volkswagen Golf 1.2 bluemotion, Audi A3 sportback of misschien wachten tot de allernieuwste Leon rond de 14.000 euro gaat kosten. Allerliefst Audi A3, maar ik ben bang voor de hoge onderhoudskosten en met mijn budget hebben ze al ruim boven de 100.000 km gereden. De VW heeft een mooier interieur dan de Leon, maar hoe betrouwbaar is die 1.2 TSI motor? De nieuwe Leon is nog te duur, maar ziet er niet verkeerd uit. Al met al ben ik er nog niet uit, en anders rij ik gewoon lekker door met deze bolide :)
Zodra er weer meer kilometers zijn gemaakt, hou ik jullie weer op de hoogte.
Update 145.000 (7-08-2014)
De teller van de Ibiza staat inmiddels bijna op de 145.000 km en hiermee dus 52.000km gereden in de afgelopen 4.5 jaar. De Ibiza houd zich goed en rijd nog steeds lekker.
Overgespoten!!
De auto is pas geleden rechtsachter overgespoten, omdat de Ibiza begon te roesten. De roest ontstond aan de binnenkant van die wielkast. Ik zag dit toevallig tijdens het wassen. De roest is gevolg geweest van slecht schade herstel in het verleden. Mijn auto heeft al vaker schade gehad, opzich jammer, maar aan het rijden is niets te merken, dus technisch is de Ibiza nu wel tiptop.
Inruilen of toch maar niet!!
Op donderdag 17 juli, de dag met het tragisch ongeval van MH17 moest ik met mijn vaders Seat Altea naar de garage voor reparatie en daar zag ik een mooie groene Audi A3 Sportback 1.4TSI staan uit 2009 met 72dkm op de teller. Dit was een rijk aangeklede A3 in de Ambiente Pro-line uitvoering met onder andere leder-alcantara en navi plus. De Audi reed heerlijk en ik wilde de auto graag kopen. Ik zou E4.300,- terug krijgen voor de Seat, wat opzich redelijk is voor zijn bouwjaar en km.stand. Uiteindelijk is de deal niet door gegaan, omdat de Audi een te dure investering zou zijn (E14.440) en ik de Ibiza ook niet zomaar weg wil doen, aangezien ik er zo zuinig op ben. In 2016 verwacht ik klaar te zijn met mijn studie, waarschijnlijk zal een Audi tegen die tijd meer op zijn plek zijn.
Beetje aanpassen!
Ik wil de Ibiza een wat luxere uitstraling geven, dus wil ik er orginele mistlampen inbouwen inclusief nieuwe lichtschakelaar en luchtroosters. Heeft iemand hier enige ervaring mee???
Afscheid van de Ibiza 6L
De grijze Ibi is ingeruild voor een nieuwere Ibiza 6J uit 2011 met een 1.2Tsi motor, waar ik later een review zal bijhouden. De auto was nog goed en de kilometerstand ging richting de 180.000. De reden dat ik de auto weg gedaan heb, is omdat ik wat anders wilde rijden. Verder vond ik het interieur saai worden, vergeleken met de nieuwere auto's.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.