AutoWeek 10 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 10 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Seat
  • Ibiza
39

autoreview

Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Sport (2004) #2

Anoniem
  • Review
7 juli 2005 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringIbiza 1.4 16V 75pk Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf31.000 km
KM-stand laatst229.000 km
Gemiddelde lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 229.000 km
  • 6 juli 2005

Exterieur:
De Ibiza Sport (2004) onderscheidt zich door mooie 15 inch lmv, dubbele koplampen, mistlampen, een 15 mm verlaagd sportonderstel en een sportinterieur. Ons exemplaar heeft tevens meegespoten spiegels, en een grilleomlijsting en deurgrepen in chroomlook, evenals de ventilatieroosters op het dashboard. Het fraaie ontwerp is van Walter de Silva. Bij de bevestiging voor de trekhaak en de contactdoos heb ik gekozen voor een afneembare, waarbij de bevestiging achter een klepje in de bumperlip zit.

Interieur:
Het interieur is eenvoudig van opzet, maar best sportief vormgegeven. De overheersende kleur is zwart, de (instelbare) dashboardverlichting rood. Het in hoogte en diepte verstelbare stuur en de hoog/laag verstelbare sportstoelen maken het voor elke chauffeur mogelijk om goed te zitten. Verder zijn er o.a. startonderbreker, boardcomputer, airco, cruisecontrol, 8 airbags, en met leer bekleed stuur, pook en handrem. Radio cd en evt. navigatie moet je bijbestellen. Achterin kun je redelijk zitten, mits je hooguit 1,80 m bent. De rechter voorstoel schuift soepel naar voren en weer terug in de oorsponkelijke positie. Desondanks vormt de brede dorpel een flink obstakel om achterin te komen. De toegepaste interieurmaterialen zijn wel mooi, maar niet van hoge kwaliteit. Maar de afwerking van de auto ziet er verder verzorgd en degelijk uit.

Motor/prestaties:
Wij wilden graag een Sportuitvoering hebben, maar zonder hoge bandstofkosten. Deze uitvoering was leverbaar met 5 motoren, waaronder 2 sterke diesels. De meeste vielen af vanwege hoge brandstofkosten of een hoge aanschafprijs. Daarom heeft hij de 1.4 16v 75 pk. Zijn koppel van 126 Nm bij 3800 tpm maakt hem lekker soepel. Maar zodra het heuvelachtig wordt, moet de toerenteller tussen 3000 en 5000 tpm blijven. De versnellingsbak heeft een wat lange 1, maar is verder mooi gespatieerd. Het bereik bij 1000-5700 tpm. is resp. 8-46, 13-75, 20-114, 27-155, 34-175 km/u. Het gemiddelde verbruik is nogal afhankelijk van de omstandigheden en de chauffeur. Met het verkeer mee sukkelen resulteert in ca 6,0 l/100 km gemiddeld, bij actiever rijden gaat dat richting 7,0 (fabrieksopgave 6,4).

Wegligging/bediening:
De auto klinkt en voelt nog steeds degelijk. Het sportonderstel, dat standaard is op de snellere Ibiza's, is een aanrader. Hij duikt en helt nauwelijks en kan zonder drama hard de bocht door.
Het geluidniveau valt mee. Wind en sporen hebben nauwelijks invloed op de koers. Bovendien is het ontspannen rijden op de cruise control.
De besturing en het schakelen gaan voorbeeldig: licht en toch met gevoel. De pedalen werken ook licht, maar nogal indirect.

Minpunten:
De tankdop moet worden ontgrendeld met de contactsleutel.
De 195/55x15 zomerbanden zijn minder geschikt voor natte en/of koude omstandigheden. Een extra set wielen met winterbanden is aan te bevelen.
Er is geen verlichting aanwezig in de kofferruimte en het dashboardkastje.
Het neerklappen van de achterbank is zeer omslachtig en beperkt de verstelling van de voorstoelen. Verder zijn er in de auto wel allerlei vakjes en lades, maar een zonnebril, wegenkaart of beker past er vaak niet in.
Er is op slechtere wegen regelmatig een interieurkraakje of onderstelrammeltje hoorbaar.
De airco heeft een eenvoudige warm-koud knop en vraagt merkbaar vermogen van de motor.
Voor het verwisselen van een lampje linksvoor moet je naar de werkplaats. Bovendien blijft er bij vochtig weer vaak condens in de koplampunits hangen (ondanks maatregelen van de dealer).
De auto heeft naast de 2 zonnekleppen ook een klepje boven de spiegel, maar die dekken samen niet alles.
Sommige 1.4 16v motoren verbruiken olie, deze inmiddels ca. 1 liter 5W40 op 3500 km. De opties (airco, signaal licht vergeten, cruisecontrol, stuurbekrachtiging, stoelmechanisme enz.) gaan minder lang mee dan de rest van de auto.
De bodemspeling is vrij gering (beschadigde bodembeschermplaten).

Ik heb "nee" ingevuld bij de vraag of de volgende auto weer een Seat wordt. Belangrijkste reden is de hoge onderhouds- en reparatiekosten. Andere reden is het uiterlijk van de nieuwe Ibiza.
P.s. Inmiddels heb ik hem ingeruild op een nieuwe Renault Clio Estate TCe 90.

PROBLEMEN

  • 229.000 km
  • 6 juli 2005

Onderhoud:

juli 2005: Kraak in achterwielophanging onder garantie opgelost.

17 december 2005: 43.500 km, 45.000-beurt a € 144. Stabilisatorstangen achter onder garantie vervangen.

23 juni 2006: 55.200 km, 60.000-beurt a € 369.

9 oktober 2006: 64.700 km, airco gerepareerd onder gerantie, winterbanden Conti Wintercontact 800TS 185/60x14 a € 640, incl. velgen, zilvergrijs spuiten, balanceren, monteren, opslag zomerwielen, leenauto.

5 maart 2007: 73.700 km, 75.000-beurt en apk a € 390, incl. wissel naar zomerbanden, 2 nieuwe Semperit Direction Sport FR (montage, balanceren), ruitenwisserbladen.

5 oktober 2007: 88.900 km, 90.000-beurt a € 1066: distributieriem(en), spanrollen en (op mijn verzoek) waterpomp vervangen, winterbanden gemonteerd, remschijven en blokken vervangen, leenauto.

7 maart 2008: 97.200 km, APK i.c.m. 105.000-beurt a € 473: temperatuursensor vervangen, 2 nieuwe zomerbanden.

10 oktober 2008: 110.500 km, winterbanden gemonteerd en deukje en gescheurd stoelframe gerepareerd, ca. € 200.

4 december 2008: 113.500 km, gescheurde draagarmrubbers voorzijde vervangen, € 154.

7 maart 2009: 118.000 km, 120.000-beurt, APK, wissel winter- naar zomerbanden, € 365.

17 april 2009: 119.800 km, storing motormanagement uitgelezen, EGR-klep vervangen en gasklephuis gereinigd, totaal € 269.

15 januari 2010: 137.500 km, 135.000 beurt, APK, airco servicebeurt, totaal € 347.

26 mei 2010: 142.900 km, vervangen koplampunit (vandalisme) en cruisecontrol, totaal €420.

13 januari 2011: 157.200 km, APK + 150.000 beurt + vervanging voorveren (gebroken veer) en schokdempers, multiriem, reparatie aanlopende achterrem, totaal € 1148.

25 maart 2011: 2 nieuwe "Continental Premium Contact 2" zomerbanden, incl. balanceren en opslagkosten winterbanden, totaal € 335.

28 okt 2011: 174.000 km,165.000 km-beurt + 4 nieuwe Vredestein Snowtrac winterbanden + multiriem, ruitenwissers, incl.leenauto, opslag banden, montage, balanceren a € 698.

24 feb 2012: 184.500 km, APK + 180.000 km-beurt, olieverversing, nokkenastandriem, EGR- klep (coulance), thermoschakelaar, bougies, interieurfilter, remvloeistof a € 1040.

3 mei 2012: 187.000 km, reparatie versnellingsbaklagers, drukgroep en koppelingsplaat, totaal € 1339.

1 mrt 2013: 211.000 km, APK, grote onderhoudsbeurt, incl. vervanging rechter voorveer (coulance), schokdemper, gordel, bandenwissel, leenauto, tot € 1043.

8 nov 2013: 225.000 beurt, bandenwissel zomer-winter, ruitenwissers, tot € 100 (beurt=coulance, vanwege eerdere fout dealer).

dec 2013: 3x mobiliteitsservice vanwege bobines, die het korte tijd na elkaar begaven. Nu zijn ze alle 4 van 2013. Kosten totaal € 129.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
 
  • Houd me op de hoogte over de Seat Ibiza
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    1.6 TDI Style

    Seat Ibiza 1.6 TDI Style

    • 2011
    • 267.125 km

    € 3.750

    1.4 Sport-up

    Seat Ibiza 1.4 Sport-up

    • 2009
    • 122.500 km

    € 6.500

    1.2 TDI COPA Plus Ecomotive

    Seat Ibiza 1.2 TDI COPA Plus Ecomotive

    • 2011
    • 150.000 km

    € 4.700

Meer Seat Ibiza occasions

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Seat Ibiza specificaties
  • Seat Ibiza occasions
  • Seat Ibiza video's
Advies en informatie
  • Seat Ibiza tests
  • Seat Ibiza gebruikersreviews
  • Seat Ibiza index
Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

Drie jaar na de introductie van de 5008 voorziet Peugeot zijn ruimste model van een nieuwe...

Lees meer
 

Seat Ibiza reviews

  • Review
    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Businessline (2005)

    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Businessline (2005)

    10
    • 8 augustus 2019
  • Review
    Seat Ibiza 1.9 TDi 100pk Stylance (2005)

    Seat Ibiza 1.9 TDi 100pk Stylance (2005)

    2
    • 25 maart 2018
  • Review
    Seat Ibiza 1.8 20VT FR (2005)

    Seat Ibiza 1.8 20VT FR (2005)

    3
    • 28 oktober 2015
  • Review
    Seat Ibiza 1.9 TDi 160pk Cupra (2005)

    Seat Ibiza 1.9 TDi 160pk Cupra (2005)

    3
    • 28 februari 2015
  • Review
    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Stella (2002)

    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Stella (2002)

    • 14 januari 2015
  • Review
    Seat Ibiza 1.4 16V 100pk Sport (2002)

    Seat Ibiza 1.4 16V 100pk Sport (2002)

    • 9 januari 2015
  • Review
    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Stella (2004)

    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Stella (2004)

    • 2 oktober 2014
meer reviews
Klokje rond - Seat Ibiza FR TDI

Klokje rond - Seat Ibiza FR TDI

38

Hans Beijer koerste kort na aankoop richting meneer de tuner, die het vermogen opschroefde...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Seat Ibiza 1.6 16V Freestyle (2008)

    Seat Ibiza 1.6 16V Freestyle (2008)

    • 21 december 2020
  • Review
    Seat Ibiza 1.2 TSI 85pk FR (2015)

    Seat Ibiza 1.2 TSI 85pk FR (2015)

    3
    • 26 november 2020
  • Review
    Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense Plus (2020)

    Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense...

    3
    • 1 november 2020
  • Autonieuws
    Seat Ibiza nu ook weer met 1.5 TSI

    Seat Ibiza nu ook weer met 1.5 TSI

    8
    • 2 september 2020
  • Review
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style...

    4
    • 11 juli 2020
  • Review
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Reference (2011)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Reference...

    7
    • 29 april 2020
  • Review
    Seat Ibiza 1.0 TSI 115pk FR Business Intense (2018)

    Seat Ibiza 1.0 TSI 115pk FR Business Intense...

    • 12 april 2020
Merk
Merk
  • Review
    Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Dynamic (2014)

    Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Dynamic...

    2
    • 7 maart 2021
  • Review
    Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Dynamic (2015)

    Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Dynamic...

    • 7 maart 2021
  • Autonieuws
    Seat wil accufabriek in Spanje openen

    Seat wil accufabriek in Spanje openen

    29
    • 5 maart 2021
  • Review
    Seat Leon ST 1.0 EcoTSI Style Business Intense (2017)

    Seat Leon ST 1.0 EcoTSI Style Business...

    • 27 februari 2021
  • Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

    Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

    • 26 februari 2021
  • Autonieuws
    Zeven opvallende Seats Cupra van weleer

    Zeven opvallende Seats Cupra van weleer

    7
    • 23 februari 2021
  • Autonieuws
    Plug-in hybride Seat Tarraco blijft onder de 50 mille

    Plug-in hybride Seat Tarraco blijft onder...

    17
    • 4 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep