Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Sport (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.4 16V 75pk Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 31.000 km |
KM-stand laatst | 229.000 km |
ERVARINGEN
- 229.000 km
Exterieur:
De Ibiza Sport (2004) onderscheidt zich door mooie 15 inch lmv, dubbele koplampen, mistlampen, een 15 mm verlaagd sportonderstel en een sportinterieur. Ons exemplaar heeft tevens meegespoten spiegels, en een grilleomlijsting en deurgrepen in chroomlook, evenals de ventilatieroosters op het dashboard. Het fraaie ontwerp is van Walter de Silva. Bij de bevestiging voor de trekhaak en de contactdoos heb ik gekozen voor een afneembare, waarbij de bevestiging achter een klepje in de bumperlip zit.
Interieur:
Het interieur is eenvoudig van opzet, maar best sportief vormgegeven. De overheersende kleur is zwart, de (instelbare) dashboardverlichting rood. Het in hoogte en diepte verstelbare stuur en de hoog/laag verstelbare sportstoelen maken het voor elke chauffeur mogelijk om goed te zitten. Verder zijn er o.a. startonderbreker, boardcomputer, airco, cruisecontrol, 8 airbags, en met leer bekleed stuur, pook en handrem. Radio cd en evt. navigatie moet je bijbestellen. Achterin kun je redelijk zitten, mits je hooguit 1,80 m bent. De rechter voorstoel schuift soepel naar voren en weer terug in de oorsponkelijke positie. Desondanks vormt de brede dorpel een flink obstakel om achterin te komen. De toegepaste interieurmaterialen zijn wel mooi, maar niet van hoge kwaliteit. Maar de afwerking van de auto ziet er verder verzorgd en degelijk uit.
Motor/prestaties:
Wij wilden graag een Sportuitvoering hebben, maar zonder hoge bandstofkosten. Deze uitvoering was leverbaar met 5 motoren, waaronder 2 sterke diesels. De meeste vielen af vanwege hoge brandstofkosten of een hoge aanschafprijs. Daarom heeft hij de 1.4 16v 75 pk. Zijn koppel van 126 Nm bij 3800 tpm maakt hem lekker soepel. Maar zodra het heuvelachtig wordt, moet de toerenteller tussen 3000 en 5000 tpm blijven. De versnellingsbak heeft een wat lange 1, maar is verder mooi gespatieerd. Het bereik bij 1000-5700 tpm. is resp. 8-46, 13-75, 20-114, 27-155, 34-175 km/u. Het gemiddelde verbruik is nogal afhankelijk van de omstandigheden en de chauffeur. Met het verkeer mee sukkelen resulteert in ca 6,0 l/100 km gemiddeld, bij actiever rijden gaat dat richting 7,0 (fabrieksopgave 6,4).
Wegligging/bediening:
De auto klinkt en voelt nog steeds degelijk. Het sportonderstel, dat standaard is op de snellere Ibiza's, is een aanrader. Hij duikt en helt nauwelijks en kan zonder drama hard de bocht door.
Het geluidniveau valt mee. Wind en sporen hebben nauwelijks invloed op de koers. Bovendien is het ontspannen rijden op de cruise control.
De besturing en het schakelen gaan voorbeeldig: licht en toch met gevoel. De pedalen werken ook licht, maar nogal indirect.
Minpunten:
De tankdop moet worden ontgrendeld met de contactsleutel.
De 195/55x15 zomerbanden zijn minder geschikt voor natte en/of koude omstandigheden. Een extra set wielen met winterbanden is aan te bevelen.
Er is geen verlichting aanwezig in de kofferruimte en het dashboardkastje.
Het neerklappen van de achterbank is zeer omslachtig en beperkt de verstelling van de voorstoelen. Verder zijn er in de auto wel allerlei vakjes en lades, maar een zonnebril, wegenkaart of beker past er vaak niet in.
Er is op slechtere wegen regelmatig een interieurkraakje of onderstelrammeltje hoorbaar.
De airco heeft een eenvoudige warm-koud knop en vraagt merkbaar vermogen van de motor.
Voor het verwisselen van een lampje linksvoor moet je naar de werkplaats. Bovendien blijft er bij vochtig weer vaak condens in de koplampunits hangen (ondanks maatregelen van de dealer).
De auto heeft naast de 2 zonnekleppen ook een klepje boven de spiegel, maar die dekken samen niet alles.
Sommige 1.4 16v motoren verbruiken olie, deze inmiddels ca. 1 liter 5W40 op 3500 km. De opties (airco, signaal licht vergeten, cruisecontrol, stuurbekrachtiging, stoelmechanisme enz.) gaan minder lang mee dan de rest van de auto.
De bodemspeling is vrij gering (beschadigde bodembeschermplaten).
Ik heb "nee" ingevuld bij de vraag of de volgende auto weer een Seat wordt. Belangrijkste reden is de hoge onderhouds- en reparatiekosten. Andere reden is het uiterlijk van de nieuwe Ibiza.
P.s. Inmiddels heb ik hem ingeruild op een nieuwe Renault Clio Estate TCe 90.
PROBLEMEN
- 229.000 km
Onderhoud:
juli 2005: Kraak in achterwielophanging onder garantie opgelost.
17 december 2005: 43.500 km, 45.000-beurt a € 144. Stabilisatorstangen achter onder garantie vervangen.
23 juni 2006: 55.200 km, 60.000-beurt a € 369.
9 oktober 2006: 64.700 km, airco gerepareerd onder gerantie, winterbanden Conti Wintercontact 800TS 185/60x14 a € 640, incl. velgen, zilvergrijs spuiten, balanceren, monteren, opslag zomerwielen, leenauto.
5 maart 2007: 73.700 km, 75.000-beurt en apk a € 390, incl. wissel naar zomerbanden, 2 nieuwe Semperit Direction Sport FR (montage, balanceren), ruitenwisserbladen.
5 oktober 2007: 88.900 km, 90.000-beurt a € 1066: distributieriem(en), spanrollen en (op mijn verzoek) waterpomp vervangen, winterbanden gemonteerd, remschijven en blokken vervangen, leenauto.
7 maart 2008: 97.200 km, APK i.c.m. 105.000-beurt a € 473: temperatuursensor vervangen, 2 nieuwe zomerbanden.
10 oktober 2008: 110.500 km, winterbanden gemonteerd en deukje en gescheurd stoelframe gerepareerd, ca. € 200.
4 december 2008: 113.500 km, gescheurde draagarmrubbers voorzijde vervangen, € 154.
7 maart 2009: 118.000 km, 120.000-beurt, APK, wissel winter- naar zomerbanden, € 365.
17 april 2009: 119.800 km, storing motormanagement uitgelezen, EGR-klep vervangen en gasklephuis gereinigd, totaal € 269.
15 januari 2010: 137.500 km, 135.000 beurt, APK, airco servicebeurt, totaal € 347.
26 mei 2010: 142.900 km, vervangen koplampunit (vandalisme) en cruisecontrol, totaal €420.
13 januari 2011: 157.200 km, APK + 150.000 beurt + vervanging voorveren (gebroken veer) en schokdempers, multiriem, reparatie aanlopende achterrem, totaal € 1148.
25 maart 2011: 2 nieuwe "Continental Premium Contact 2" zomerbanden, incl. balanceren en opslagkosten winterbanden, totaal € 335.
28 okt 2011: 174.000 km,165.000 km-beurt + 4 nieuwe Vredestein Snowtrac winterbanden + multiriem, ruitenwissers, incl.leenauto, opslag banden, montage, balanceren a € 698.
24 feb 2012: 184.500 km, APK + 180.000 km-beurt, olieverversing, nokkenastandriem, EGR- klep (coulance), thermoschakelaar, bougies, interieurfilter, remvloeistof a € 1040.
3 mei 2012: 187.000 km, reparatie versnellingsbaklagers, drukgroep en koppelingsplaat, totaal € 1339.
1 mrt 2013: 211.000 km, APK, grote onderhoudsbeurt, incl. vervanging rechter voorveer (coulance), schokdemper, gordel, bandenwissel, leenauto, tot € 1043.
8 nov 2013: 225.000 beurt, bandenwissel zomer-winter, ruitenwissers, tot € 100 (beurt=coulance, vanwege eerdere fout dealer).
dec 2013: 3x mobiliteitsservice vanwege bobines, die het korte tijd na elkaar begaven. Nu zijn ze alle 4 van 2013. Kosten totaal € 129.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.