Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive Style (2010)

autoreview

Seat Ibiza
Seat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat Ibiza SCSeat Ibiza SC

Signalement

UitvoeringIbiza 1.2 TDI Ecomotive Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf14.367 km
KM-stand laatst17.780 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 1200 km

  • 15.567 km

Zo dat is voor mij een behoorlijke stap terug op zo'n beetje elk gebied. Van een Megane GT naar een Ibiza "slowmotion". De punten waaraan ik direct het ergst moest wennen zijn als volgt:

Het betreft een voorloopauto die ik mag rijden totdat de leasewagen komt. Omdat echter mijn vrouw zwanger is heb ik aangegeven liever een station-variant te gaan rijden ivm kinderwagen en allerlei andere zooi die je dan continue meezeult.

Vormgeving:
Dat is natuurlijk smaakgebonden, maar ik moet zeggen dat ze qua style goed z'n best hebben gedaan bij deze afdeling. de auto smoelt wat mij betreft prima! Zivergrijs is dan wel weer saai, maar ik heb al voldoende mooie kleuren van dezelfde auto langs zien komen om te zeggen dat het aanbod daarin niet beroerd is.

Veel directere besturing:
elke stuurbeweging is veel directer in de seat, ik kan dit niet direct als voor of nadeel zien, het komt in eerste instantie wat onrustiger over, maar wanneer je eraan went is het prima.

Stug, stugger, au!
Drempels die ik met de megane voorheen gemakkelijk pakte moet ik nu met +- 20 km p/u minder pakken... Dat vind ik een jammer punt, aangezien ik meestal erg vroeg vertrek en ik in een drempelrijke buurt woon... De eerste paar drempels leren je gelijk om je snelheid aan te passen ;-) comfort is wat dat betreft voor mij onvoldoende.

Klein krap en smal:
Tjah, boodschappen doen of mensen meenemen is opeens heel anders met een B segmenter. Natuurlijk ook niet een eerlijk vergelijk.
Wanneer je er met z'n 2en mee weg moet voldoet deze auto prima, 3 kan nog, maar ik durf het geen 4 zitter te noemen. Zeker wanneer de bestuurder wat groter is dan het gemiddelde, dan kun je achter de bestuurder gewoon niet zitten.

Vermogen:
tjah, ahum, dus. Nee, dat is erg flauw, maar laten we zeggen dat ik verwend ben. De auto heeft in ieder geval een serieus turbo gat, dat zal wel komen door de lange overbrengingen. De oplossing in deze is wat later schakelen (daar gaat je winst) maar anders heb je dat de auto geheel doodvalt, zeker wanneer de schakelindicator gevolgd wordt. tot de 100/110 km p/u is het geluidsniveau nog redelijk acceptabel, maar durf vooral niet boven de 120 te rijden... dan komt er nl behoorlijk wat meer herrie uit de 1.2 driecilinder. (bij 140 lijkt het wel een brommobiel, dus snel weer naar de 120)Wellicht is dat gedaan om de groene gedachte er in te houden. Vermogen is prima in de stad, maar op de snelweg duidelijk onvoldoende.

Is het dan allemaal kommer en kwel:
Nee zeker niet, ik ben gewoon verwend, na een week en 1200 km weet je in ieder geval waarom je een wat grotere auto rijd: je rijd meer dan gemiddeld en veel snelweg. aan de andere kant is 14% ook zeker niet mis bij een aanschafprijs van +- 16.000 en een IB% van 52 (voor het gemak de max genomen) is dat ongeveer 90 euri netto, dat is natuurlijk geweldig. (daarom de 5 sterren bij kosten)

Na de eerste ervaring kom je een beetje tot inkeer en merk je eigenlijk dat de auto vrij volwassen is voor een B segmenter, maar dat je (wederom) verwend was.

Er zitten aardig wat leuke speeltjes op als bochverlichting, inklapbare spiegels,LMV, el. ramen en airco.

Wat bovendien mooi werkt is het start/stop systeem, dat brengt bij ieder stoplicht een enorme stilte in de auto: wat mij betreft direct bij alle auto's toepassen! Daar ook gelijk een nadeel voor gevonden: in de file werkt dit totaal niet, wanneer de boel af en toe rijd slaat de auto af en start niet snel genoeg om weer mee te rijden. Maar daar is ook een oplossing voor: wanneer je de koppeling blijft inhouden blijft de motor aan en is er prima mee te werken. Vraag me overigens wel af of de airco het blijft doen wanneer je langere tijd stilstaat zonder dat de motor draait, heeft iemand hier ervaring mee?

De betrouwbaarheid krijgt voorlopig 4 sterren. (zeg maar totdat het tegendeel bewezen is)

Volgende update volgt bij een wat hogere km stand en een wat langere gebruikservaring.

OOPS

  • 15.600 km

Vandaag wat meegemaakt wat absoluut schrijvenswaardig is: Het start stopsysteem activeerde terwijl ik zo'n 45km p/u reed:
De motor ging volledig uit en starte daarna weer. Daarna bleef het gloeispiraaltje knipperen totdat ik besloot de motor uit te zetten en opnieuw te starten. Reden voor mij om er 1 ster bij betrouwbaarheid af te halen...tot nader order.

Om meteen een beeld te geven over het werkelijke verbruik: 1e tank 38 liter op +- 800 km geeft +- 1:21 netjes, maar niet byzonder en al geheel niet volgens specificatie.
Hierbij moet ik wel aangeven dat er +- 600 km van die tank op de snelweg gereden zijn, en de auto zal waarschijnlijk op z'n zuinigst zijn in de stad (met de start stop) en met lage snelheden (tot max 100) en ik rijd op een snelweg waar je 120 mag gewoon 120.

De laatste update

  • 17.780 km

Afgelopen maandag werd ik gebeld dat de auto alweer gewisseld kon worden, dus daarom hierbij alweer het laatste verslag. Ik kan mijn eerdere belofte dus niet waarmaken m.b.t. de review over een langere km stand. Langer dan dit wordt 't niet.

Ik heb helaas geen foto'tje kunnen schieten van deze wagen, maar ja het is een zilvergrijze ibiza HB, daar rijden er weetikhoeveel van rond.

Omdat ik mijn verbruik niet per tank heb bijgehouden (op de 1e tank na) geef ik nu nog maar even een totaalbeeld.

Ik heb de auto ontvangen bij 14367 en ingeleverd op 16647. dat is 2280km
ik heb 3x getankt voor in totaal 112 liter.
Dus 2280 / 112 is 1 op 20,4.

Omdat ik dat ronduit slecht vind ten opzichte van de fabrieksopgave heb ik de verbruikskosten met een ster laten afnemen.

Waarbij aangegeven dat ik naar Duitsland ben geweest voor een congres en daar 800 km snelweg op 130 gereden heb wat het verbruik wellicht wat negatief beinvloed heeft.

Komende periode mag ik weer rijden in een oude bekende (Ford focus) hier zal ik weer een andere review over schrijven.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.