Seat Ibiza 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)

autoreview

Seat Ibiza
Seat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat Ibiza SCSeat Ibiza SC

Signalement

UitvoeringIbiza 1.2 TDI E-Ecomotive Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf19 km
KM-stand laatst60.649 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hoe zuinig is de Ecomotive?

  • 450 km

Geen BPM, geen wegenbelasting, laag verbruik en toch een pittige dieselmotor. Dat waren voor mij de redenen om een Ibiza Ecomotive aan te schaffen.

Qua belastingen en brandstofkosten levert het al 200 euro/maand besparing op. Tel daar lagere onderhoudskosten en afschrijving bij en dan is het verschil zomaar 3000-4000 euro/jaar t.o.v. mijn vorige auto: een Toyota Avensis Wagon D4D.

Toegegeven, dan rij je ook wel 2 klassen lager en lever je veel in wat ruimte betreft, maar ik ben benieuwd in hoeverre je dat nog mist als je er eenmaal aan gewend bent. En geef toe, voor zo'n besparing kan je ook nog een paar keer per jaar een auto of busje huren. Want voor de overige tijd van het jaar legde ik de meeste kilometers (voor woon-werk) toch met name alleen af.

De wegligging van de Ibiza vind ik in één woord geweldig. Niet te slap geveerd, lekker licht sturend en erg strak allemaal. Wat een verschil met mijn Avensis, dat toch meer een deinend slagschip was dat de neiging had om uit te breken als je al te hard de bocht doorging. Nee, wat dat betreft lijkt het meer op de Leon Sport die ik daarvoor gereden heb, al stuurt de Ibiza nog lichter en prettiger.

De motor is echter niet te vergelijken met de Leon's 1.9TDI, want dat was een sterke direct ingespoten diesel, t.o.v. een kleine 1.2TDI common-rail diesel in de Ibiza Eco. Dat merk je met name in de lage toeren; waar je met de Leon met 1000 tpm de stenen uit de weg trok komt de Ibiza pas boven 2000 tpm echt lekker op gang. Wat niet wil zeggen dat de Ibiza bij lage toeren geen trekkracht heeft, integendeel: vergeleken met een kleine benzinemotor trekt de 1.2TDI Ecomotive lekker vlot op. Maar verwacht geen wonderen t.o.v. direct ingespoten Golfjes of Leons, het is een hele andere motor, maar voor niet-racers zoals ik prima in het dagelijkse verkeer.

Over het verbruik van de zuinige Ecomotive en zijn VAG broertjes is al veel geschreven: 1 op 29 volgens de specificaties, maar 'slechts' 1 op 22 in de praktijk. Ik ben benieuwd waar ik gemiddeld op uit ga komen. Bij de eerste tank is het nu 1 op 20 gemiddeld en dat is niet slecht voor de 1e 1000 km. Als de auto is ingereden schijnt het verbruik langzaam aan beter te worden en als het uiteindelijk tussen de 22 en 25 uitkomt vind ik het netjes.

Het interieur van de Ibiza vind ik erg fraai. Toegegeven, hier en daar is het een beetje 'plasticky', maar mijns inziens minder saai dan de Polo BlueMotion van binnen is en stukken aantrekkelijker dan de Fabia GreenLine. Het is ook niet te druk wat knoppen en tierelantijntjes betreft, maar gewoon een mooi strak en vloeiend design. Qua opbergruimte is het wel even slikken na een Avensis. Het opbergpakket dat ik als optie heb besteld voegt er helaas weinig aan toe: een klepje onder de bijrijdersstoel waar wat cd's in kunnen en een armsteun voor de zonnebril en that's it. De ruimte onder de bestuurdersstoel wordt ingenomen door het start-stop systeem en de vakken in deur en dashboard zijn praktisch maar minimaal. De kofferbak is daarentegen prima van formaat voor zo'n kleine auto: 4 tot 6 volle boodschappentassen is geen probleem en je hebt nog ruimte bij het reservewiel voor de verplichte vaste spulletjes.

Wat beenruimte betreft zijn alle Volkswagens prima, dus ook de Seat Ibiza. Volgens mij heb ik nog meer ruimte dan in de Avensis. De achterpassagiers daarentegen een stuk minder, maar het is dan ook geen gezinsauto. De stoelen zitten stevig, met een duidelijk aanwezige lendesteun, wat ik persoonlijk erg prettig vindt t.o.v. de slappe Japanse stoelen die ik gewend was.

Qua bedieningsgemak kunnen ze bij Seat nog wel iets leren van Toyota, want de cruise-control werkt niet echt prettig en ook het bedienen van de radio is hier en daar te omslachtig. De boordcomputer geeft veel informatie (afstanden, tijden, snelheden, verbruik, temperatuur, etc..) maar je kan slechts één item tegelijkertijd tonen. Je loopt daarom helaas nog wel eens te scrollen tussen deze items, terwijl de totale kilometerstand continu in beeld is en mij persoonlijk niet zo boeit.

Het start-stop-systeem werkt erg gemakkelijk: gewoon de auto in zijn vrij zetten, koppeling op laten komen en als de auto niet meer rolt slaat de motor vanzelf af. Even de koppeling intrappen en hij slaat direct weer aan. Ben wel benieuwd of dit veel slijtage en dus extra onderhoudskosten op gaat leveren. We zullen het zien..

Al met al ben ik erg tevreden met de nieuwe Ibiza Eco. Het is niet de goedkoopste 'kleine' auto, maar wel erg compleet en m.i. waar voor je geld. Afwachten is hoe de onderhouds- en verbruikskosten gaan uitpakken. Vooral de eerste vond ik bij Toyota tegenvallen t.o.v. wat werd beweerd. Zodra ik er meer over weet zal ik deze review updaten.

Langzaamaan toch iets zuiniger?

  • 5.877 km

Inmiddels heb ik er bijna 6000 km opzitten met de Ibiza Eco en langzaamaan lijkt de auto iets zuiniger te worden. De afgelopen maanden is het verbruik langzaam van 1:20 verbeterd naar 1:22 gemiddeld. Misschien komt het gewoon doordat de temperatuur flink gestegen is, maar wellicht ook doordat de motor nu wat meer is ingereden en soepeler loopt. Dat merk je vooral tussen 1500 en 2000 tpm: de zware brom die de motor dan maakte lijkt minder te worden. Ook trekt ie voor mijn gevoel wat soepeler op nu dan voorheen.

Wat brandstofverbruik betreft maakt het vrij weinig uit of je fel optrekt of heel rustig. Zolang je de auto regelmatig uit laat rollen voor het afremmen kom je gemiddeld vrijwel op hetzelfde uit. Wel duidelijk te merken is het rijden op de snelweg t.o.v. binnenwegen (60-80km/uur). Op de eerste haal ik zo'n 5.2 l/100km gemiddeld (1:19) bij de laatste kan dat zakken tot wel 3.6 l/100km (1:28). Ook wind mee of tegen heeft een veel grotere invloed op het verbruik dan superzuinig proberen te rijden. Gewoon lekker doorrijden dus! ;-)

NB: Behalve regen en wind is met name de maximum snelheid van invloed op het verbruik. Als je max. 90-100 km/uur rijdt is het verbruik (1:25) toch een stuk beter dan als je vaak boven de 100 km/uur rijdt (1:22)

De Ibiza Eco schijnt over een startmotor te beschikken die 5x langer meegaat dan een normale startmotor, dus als je niet extreem vaak het start/stop-systeem gebruikt zijn daar geen extra slijtageproblemen te verwachten. Het start/stop-systeem is overigens wel handig als je bij een stoplicht aankomt dat net op rood springt, maar verder gebruik ik het weinig; die paar seconden die het kost om te starten en te schakelen worden niet altijd gewaardeerd bij het rijden in de spits en ik ben ook niet overtuigd dat het zoveel brandstof bespaart.

In de drie maanden dat ik de auto nu heb is er alleen een probleem geweest met de climate-control. Daar bleek de klep voor het regelen van warme/koude lucht door een defect tandwiel niet meer te werken. Uitgerekend in de koudste periode van het jaar kwam er dus alleen nog maar koude lucht uit de climate-control. Zelfs met alle roosters dicht is dat nog behoorlijk koud! Nadat dit gerepareerd was zijn er geen problemen, storingen of irritaties meer geweest. Wel jammer overigens dat de Seat garage niet gratis een vervangende auto ter beschikking stelde tijdens de reparatie; dit schijnt niet onder de fabrieksgarantie te vallen.

Nog steeds prima tevreden dus met de Ibiza Eco, op naar de 15.000km!

Onderhoud bij 30k of toch 15k?

  • 20.600 km

Inmiddels ruim 20.000 km op de teller en nog altijd positief over de Ibiza Eco.

Wat het verbruik betreft blijft dit nu al een tijdje stabiel 1 op 22 à 23. Als je ervoor kan zorgen dat de toeren niet boven de 2000 rpm uitkomen (langzaam optrekken, snel schakelen), dan is 1 op 24 à 25 waarschijnlijk wel mogelijk op een hele tank (zonder dat je achter een vrachtwagen hoeft te kleven ;-) Ga ik sportiever rijden, zodat de toeren juist niet onder de 2000 rpm komen, dan komt het verbruik bij mij nog altijd rond de 1 op 20 à 21 uit. Daarnaast bepalen voornamelijk de weersomstandigheden (wind/regen) en het overige verkeer op de weg waarom het verbruik gemiddeld alsnog hoger of lager uitvalt.

Er gaan verschillende verhalen de ronde over de onderhoudsinterval van de Ibiza Eco. De ene garage beweert dat dit elke 15.000 km dient te gebeuren, de andere garage roept elke 30.000 km. Ook zegt de één dat je olie moet vervangen nog voor de eerste onderhoudsbeurt (vanwege het inrijden) en een ander meldt dat je juist zo lang mogelijk met de eerste olie moet doorrijden. Om het nog verwarrender te maken verschillen deze verhalen ook nog tussen de Fabia, Ibiza en Polo, terwijl ze alledrie dezelfde motor met long-life olie hebben..

Volgens mijn garage - die zegt dit van de importeur te hebben gehoord - dien je voor de Ibiza (en de Polo) gewoon de "variabele" onderhoudsinterval van 30.000 km op je dashboard te volgen en eerder olie verversen is niet nodig. Dat scheelt dus toch weer mooi in de onderhoudskosten! :-D Voor de Skoda Fabia rijders is het helaas (nog?) wel elke 15.000 km nodig om naar de garage te gaan. Betwijfel of dat nou echt noodzakelijk is, maar anders verlies je de fabrieksgarantie.

Heb nog 1 mankement gehad sinds de laatste geschreven ervaring. De aanjager maakte ineens een vervelende brom als ie langzaam draaide, dus die is - onder garantie - vervangen. Verder - behalve een domme schade door eigen schuld - geen euvels gehad.

Samenvattend na 20.000 km: behalve de 2 airco/ventilator problemen heb ik helemaal geen elektrische of motorische storingen of andere problemen met de Ibiza Eco gehad. Dus vol vertrouwen op naar de eerste onderhoudsbeurt van 30.000 km!

Één jaar later..

  • 33.586 km

Nu ruim een jaar later met ruim 30.000km op de teller nog altijd tevreden over de Ibiza Eco. Geen mankementen, geen rammeltjes of kraakjes tijdens het rijden. Wel als de auto op de handrem staat, dan kraakt ie soms behoorlijk als je uitstapt, maar dat doet ie eigenlijk al vanaf het begin. (Als ie niet op de handrem staat hoor je overigens niets)

Bij 30k een longlife beurt uit laten voeren voor 229 euro. Ik ben volgens mij nog nooit zo goedkoop uit geweest bij een merkgarage! Als dat de eerste paar jaar zo blijft heb je dus minder dan 20 euro/maand aan onderhoudskosten. Reken daar nog een tientje per maand bij voor banden en een goedkope all-risk verzekering en mij hoor je niet klagen over de vaste lasten :-)

Vandaag heb ik (eindelijk) meer dan 1000km op een tank gereden, meer dan 1100km zelfs met een verbruik van 1 op 25,6 (3.9) Dat komt mede doordat het weer erg gunstig was de afgelopen tijd, maar voornamelijk door mijn maximum snelheid vrijwel niet boven de 100 km/uur is uitgekomen. Het kan dus wel, zuiniger dan 1 op 22/23, maar je moet er helaas wel rustiger voor rijden dan ik aanvankelijk dacht (of veel slipstreamen ;-)

Nog 2 jaartjes belastingvrij rijden en dan maar zien wat er vanuit de EU gebeurt. Hopelijk komt er een nieuw europees wegenbelastingsysteem dat gebaseerd is op CO2 en NOx uitstoot, maar ook als dat niet het geval is dan blijf ik tevreden met de Ibiza. Fijn autootje. Ja, de motor had wat krachtiger gemogen, maar daar krijg je veel voordeel voor terug en voor normaal gebruik voldoet het prima.

Twee jaar later..

  • 60.649 km

Inmiddels ruim 2 jaar in bezit van de Ibiza Eco en onlangs de 60.000 km beurt laten uitvoeren.

Er waren geen bijzonderheden, maar het viel qua prijs toch wel tegen. De Seat onderhoudsprijzen zijn excl. het vervangen van filters (!) in tegenstelling tot bijv. de onderhoudsprijzen van Toyota. Er kwam daarom nog 35 euro bij voor het interieurfilter, 45 euro voor het luchtfilter en 75 euro voor het dieselfilter. En dan nog de long-life beurt zelf en ook nog 2 banden vervangen leverde een totaal op van bijna 630 euro. Hiermee komen de totale/gemiddelde maandelijkse onderhoudskosten iets boven de 30 euro uit.

Verder nooit defecten/problemen gehad met de Ibiza Eco, ben nog steeds tevreden. Enige minpuntje dat erbij is gekomen is dat het geluid van de fan van de radiator wel erg duidelijk hoorbaar is bij lage snelheden als de motor flink warm is. Maar ik heb daar anderen nog niet over horen klagen, dus misschien is het gewoon dat mijn fan van mindere kwaliteit is..

Nog 8 maandjes belastingvrij rijden en dan helaas toch weer wegenbelasting betalen. Gelukkig heeft de Ibiza zich dan al voor ruim de helft terugverdiend met alle besparingen..

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.