Seat Ibiza 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2010)

autoreview

Seat Ibiza 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2010)

Signalement

UitvoeringIbiza 1.2 TDI E-Ecomotive Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst47.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Laatse kilometers

  • 47.500 km

Eind maart 2010 kreeg ik mijn leaseauto geleverd : Een splinternieuwe Seat Ibiza 1.2 Ecomotive. Ik had er behoorlijk naar uitgekeken, want tussen mijn laatste eigen auto, een Peugeot 206 met een 2.0HDi, en deze, heb ik 3 maanden moeten bivakeren in een huurauto. Het ging zo:

Mijn werkgever stelde mij voor om een leaseauto te gaan rijden. Een Seat Ibiza. Ik had daar wel oren naar, want de maandlasten zijn aanzienlijk lager dan wanneer je zelf je auto moet betalen. Daar kwam bij dat de Peugeot al op de 300.00km's zat.

Goed, ik dat aanbod geaccepteerd. Maar op een Ibiza zit een levertijd van 3 maanden. Die periode zou door de leasemaatschappij overbrugd worden met een huurauto. Categorie Polo zeiden ze. "Leuk," dacht ik "Polo, Ibiza, Corsa, Fiësta...". Komen ze voorrijden met een Hyundai I20! Alles er op en er aan, niks van te zeggen hoor. Maar van rijbeleving hebben ze in Korea nog nooit gehoord. Toen nog niet in ieder geval.

Afin, de Ibiza. Die werd op mn werk voorgereden. Wat een luxe! Die meneer heeft me zo'n beetje alles uitgelegd en ging met die I20 weer richting zijn baas.

De eerste 10 tot 15.000 kilometers reed de auto vrij schokkerig, maar dat hoort. Wat mij toen erg is opgevallen, is dat hij regelmatig bij het optrekken wat inhield. Dat is erg vervelend en irriteert zelfs na een tijdje. Je trapt je gas in en er gebeurd niks! Ook in de file heeft ie drie of vier keer erg gestonken naar verbrande koppeling en deed op dat moment het start-stop systeem het niet. En ik heb zeker weten niet met mn voet op de koppeling gereden. De garage heeft er twee keer naar gezocht, maar kon niks vinden. Na de 15.000 kilometer heeft hij dit overigens nooit meer gedaan en ook het inhouden is vanzelf over gegaan.

De Motor:
De 1.2 Tdi vraagt na een 2.0 HDi wel enige gewenning. Hij is erg afhankelijk van zijn turbo. Zonder die turbo ben je ergens. Ik woon in het Rijk van Nijmegen en op de steile weggetjes tegen de heuvelrug moet je hoog in de toeren blijven rijden, anders valt ie helemaal stil. Ik ben er nu helemaal aan gewend hoor, maar ik mis het gevoel van veel koppel en "wat gas over" op de snelweg steeds meer.
Wat zuinigheid betreft had ik er veel meer van verwacht. Ik rijd veel snelweg en dat zijn over het algemeen stukken met in de spits een maximum snelheid van 100 km/u. De 1.2 is geen snelheidsmonster. Dat in combinatie met de cruisecontrol maken de Ibiza geen linkerbaanvreter. Meestal rijd ik met een gangetje van 110. En als ik dan goed mijn best doe, dan haal ik een gemiddeld verbruik van 1 op 23. Stuk minder dus dan dat de heren van Seat beweren.

Comfort:
De Style uitvoering is aardig compleet. Cruisecontrol, ABS en ESP, verwarmde en inklapbare spiegels, handbediende airco en een zeer goede en gebruiksvriendelijke audio-installatie. Het met leer beklede stuur ligt echt heel erg goed in de hand. Alleen jammer van die lage-rolweerstand-banden. Die zijn erg gevoelloos en maken een hoop geluid. Ik ben altijd blij als de winterbanden er weer onder mogen. Scheelt trouwens wel dik 50 km per tank, dus ze bewijzen wel hun doel. Maar toch.

Ergonomie:
De Ibiza steekt goed in elkaar. Het bedienen van de boordcomputer, cruisecontrol en radio gaat vanzelf. Vooral de interface van de radio is erg makkelijk. De Stoelen zijn wat iel, maar op zich wel ok, maar ik denk wel dat dat beter had gekund. Ik heb te kampen met een minder mobiele arm die ook nog eens wat korter is dan de ander, maar ook voor mij is het vinden van een goede zitpositie makkelijk.

Overall:
Ik mag nog 3 weken sturen in de Ibiza. Over de prestaties die de Ibiza mij heeft geleverd ben ik zeer tevreden. De auto rijdt erg volwassen, de afwerking is goed en de betrouwbaarheid is in orde geweest in de periode dat ik ermee heb gereden. Het stuur ligt zeer goed in de hand en dat zal ik wel gaan missen, maar wat vermogen betreft komt ie wel wat te kort.

De looks zijn nog steeds goed, dus zijn volgende baasje zal er, hoop ik, ook blij mee zijn. Jammer dat ie weg gaat, maar ik kijk wel uit naar mijn volgende auto. Die tankpas ga ik trouwens nog wel het meest missen...

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum