AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Seat Cordoba 1.9 D CLX (1994)

autoreview

Seat Cordoba 1.9 D CLX (1994)

Signalement

UitvoeringCordoba 1.9 D CLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf399.111 km
KM-stand laatst461.353 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Cordoba diesel 1994(1)

  • 412.500 km

Na elders op deze site mijn proza over mijn seat tentoongesteld te hebben, bleek dat het niet de juiste plek was, en werd ik getipt om naar myreview te gaan. mochten de verhalen jullie bekend voorkomen ,vandaar.

Na de afgelopen jaren het uiterste qua zuinigheid geperst te hebben uit een Mitsubishi Galant 1.8 GL(s)i (1:13) en een Daihatsu Charade 1.3i SG, zo'n foute compacte sedan,(1:18),allebei uit 1992, was het tijd voor een diesel.
Ik rijd nl. 350km per week naar het werk = 1450km per maand en met nog wat privekm's komt dat op ongeveer 22000km per jaar.
Na enig zoek-en rekenwerk kwamen we uit op een Seat Cordoba.
Toevallig hebben kennissen iets verderop in de straat een benzine-exemplaar, en daar ben ik eerst naar gaan kijken, voordat ik tig km's door het land ging rijden, hoe groot de kofferbak- en interieurruimte was.
En die is best groot!
In de Charade kon veel achterin, maar hier nog meer in!
Dus op zoek naar een Cordoba diesel.
Liefst een SDI, want die zijn het zuinigst.
1 gevonden in Drenthe, maar die deed wat moeilijk over de verkoop, zal wel wat mis mee zijn geweest..
Toen 1 gevonden in Nijmegen, een doodgewone 1.9 diesel, met bijna 4ton op de klok..(399.000 en een beetje..)
was niet moeders mooiste rode zei de verkoper per telefoon. Steenslag op de motorkap was bijgewerkt en een beetje roest op de linksachterdorpel.
Op 25 mei naar Nijmegen met schoonpa in zijn Coltje van 1982, vanuit wittepauwdorp.
Daar aangekomen eerst ff schrikken..
Niet gewassen, idd mooi rood, MAAR vol met rozerode bijwerkstippen en oranjerode bijwerkvegen.
Ok weinig roest, alleen aan de dorpel.
En.. met bijgehouden boekje tot 366.061km!
Reed goed!
Voor iets meer dan 5 flappen werd hij van mij.
En nu na 7 maanden en kmstand 412.500 rijd hij nog steeds fijn, die trouwe scheepsdiesel, zoals mijn vrouw hem noemt.
De roest is weg, nieuw randje ingelast, plus plaat over gat in de bodem, ontdekt toen we een trekhaak wilde monteren, die niet pastte, (geleverd door BL-p te R., moet nog steeds geld terugkrijgen van ze en ben niet de enige..).
Wat "STIPPEL" verbruikt? ik rij erg rustig en scoor daarom 1:22, zie ook de verbruiksmonitor, meestal dik 1000km op een tank.
Wat is er zoal aan gedaan?
Grote beurt, 2 banden, uitlaat gedicht.
Rijd nu voor het eerst ook op winterbanden, Kleber Krysalp.
Dus laat de strenge winter maar komen?
O ja enig minpuntje is dat de achterruitverwarming stuk is, geen draadje is heel.., maar hete lucht ontdooid ook..
wordt vervolgd.

Cordoba diesel'94 (2)

  • 413.615 km

Na elders op deze site mijn proza over mijn seat tentoongesteld te hebben, bleek dat het niet de juiste plek was, en werd ik getipt om naar myreview te gaan. mochten de verhalen jullie bekend voorkomen ,vandaar.

Zo, de apk is weer achter de rug. Alleen een remslang rechtsvoor, kostte weinig en was zo vervangen, een fluitje van 2 cent,zeg maar.
Maar waar was ook alweer dat onderhoudsboekje, met al die mooie stempels tot aan 366.061km?
De reden waarom ik "Stippel" gekocht heb.
Na uitvoerig zoeken in huis, vond ik het, toen ik naar wat anders zocht, zomaar in de schuur.
Gelukkig!
Wanneer was de distributieriem voor het laatst vervangen?
Stond nergens bij..Ook niet onder de motorkap.
Dus maar even gemaild naar het bedrijf dat de laatste beurten had uitgevoerd.
Kreeg snel een net mailtje terug, chapeau! Bij 321.447km bij de kleine beurt was de riem vervangen.
En aangezien die belangrijke riem om de 90.000km vervangen dient te worden, even in de auto op de teller gekeken..
413.615 stond daar...Oeps!
Hoog tijd dus voor actie!
Lang leve internet, kun je nog eens vergelijkend waren-onderzoek doen. Scheelt soms heel veel geld, in dit geval zelfs voor het zelfde merk riemen.
Zaterdag gaan we ze vervangen, de distributieriem, dynamo-multiriem en de stuurbekrachtigings v-snaar.
Spikkel is het nog waard, voor 100 eu zoals mijn auto-maat zegt, koop ik geen andere auto.
op naar de 5 ton!

Spikkel '94 (3)

  • 414.252 km

Na elders op deze site mijn proza over mijn seat tentoongesteld te hebben, bleek dat het niet de juiste plek was, en werd ik getipt om naar myreview te gaan. mochten de verhalen jullie bekend voorkomen ,vandaar.

Lang leve internet schreef ik vorige keer, toch?
Maar als je niet de volledige gegevens hebt, zoals bv het motorserienummer, heb je weleens problemen de juiste spullen te krijgen.
Zo ook met de distributieriemset en dynamoriem..
De riem was goed, maar de spanrol niet en die multi-riem was te lang..
Alles werd naderhand keurig omgeruild, maar je staat op zaterdagmorgen wel ff te kijken..
Goed, dan maar alles vernieuwen, inclusief een goede multiriem, ergens anders gehaald, bij een zaak die wel open was op zaterdag.
Oude spanrol er maar weer opgezet.
Na een paar uur klussen zat alles weer op zijn plek.
Uiteraard stonden er merktekens op en die hadden we gebruikt..
Maar helaas klopten ze niet helemaal..
Met de originele tekens. Ach het scheelde maar een paar tandjes hoor.
Kennen jullie dat?
Zal in een reguliere garage ook wel eens gebeuren schat ik.
Afijn, de originele toch gevonden en gemarkeerd,riemen eraf en erop en voorzichtig starten... lopen!
Een week later.
Tijd voor de nieuwe spanrol.
Ach we hebben de goede merktekens nu, dus eitje? eraf en erop?
vergeet t.. niet bij ons. tandje terug sjakie!
Maar het kwam wel goed hoor. Gezellig met zijn 2n riem vasthouden en riem en spanrol monteren en spanrol spannen en vastzetten.
weer voorzichtig starten..lopen!
goed teamwerk!
Ik had deze week al wel gemerkt dat Spikkel iets feller was geworden! Dus weer een paar pk's van de 68 teruggevonden!
Die zaterdagmiddag moest ik nog naar een verjaardag elders in het land. Op de terugweg heb ik een tijdje een illegale snelheid gereden, wat ik nu wel aandurfde met mijn nieuwe riemen, om de zaak eens schoon te branden.
Foei mij!
Doe dit niet thuis lezers!
Tot de volgende keer!

Spikkel '94(4)

  • 430.380 km

Na elders op deze site mijn proza over mijn seat tentoongesteld te hebben, bleek dat het niet de juiste plek was, en werd ik getipt om naar myreview te gaan. mochten de verhalen jullie bekend voorkomen ,vandaar.

Na mijn distrubutieriemvervangactie vorige keer is er eigenlijk weinig gebeurd met Spikkel, de rooie Cordoba diesel.
Hij tokkelt rustig zijn km's weg met niet al te grote dieseldorst.
Hij is alleen verwend met een nieuwere koppeling, gewoon lekker 2ehands van de sloop, maar wel met een nieuw druklager, en een frisser exemplaar stuurpomp, die ouwe lekte steeds meer op de keerring..
Verder zijn er 2 lagers en een ashoes vervangen, dus weinig spectactulairs.
Om hem te belonen mocht ik m eens grondig door ene Henny aan de tand laten voelen om te kijken hoe het nu echt met m gesteld is, en hoe lang hij het vol zou kunnen houden..
viel allerzins mee!
Dus.. voorlopig tokkelen we nog ff fijn door met Spikkel!

Spikkel op de pijnbank!(5)

  • 433.195 km

Na elders op deze site mijn proza over mijn seat tentoongesteld te hebben, bleek dat het niet de juiste plek was, en werd ik getipt om naar myreview te gaan. mochten de verhalen jullie bekend voorkomen ,vandaar.

hallo lezers, hier issie dan live in autoweek, compleet met video.

http://www.autoweek.nl/video/3164/klokje-rond-seat-cordoba

hebben een ontzettend leuke middag gehad!
het lijstje van tüv-henny is al wat korter geworden hoor.
we hebben diezelfde middag nog t stadslichtlampje vervange. wat bleek, was niet kapot maar van n verkeerd wattage, 3w ipv 5w. bleek dus n dashboardlampje in te zitten. had ik destijds n verkeerd lampje gepakt..
de ashoes is daarna vervangen.
als geoefend amateur had ik een weerbarstig hardplastic exemplaar te pakken die klemringen vrat. ik had m wel op de juiste wijze gemonteerd. nu zit er n soepele rubberen op.
het koppelingspedaal is afgesteld dmv n stelboutje, dus die pakt ook niet meer zo hoog op.
de remmen zijn schoongemaakt en remmen ook weer lekkerder.
oja, en de dynamo leverde niet zo veel stroom met de test, dat klopte want de snaar stond te slap..na die gespannen te hebben had ik ook weer meer licht..
de rest van het lijstje is volgend jaar aan de beurt, zo verdeel je de exploitatikosten een beetje..
verder is er n andere nieuwere('99) en luxere stoel uit n vario in gekomen en oh wat zit dat goddelijk. niet zo verwonderlijk van die ouwe stoel na dik 430.000km trouwe dienst, dat ie niet zo fijn meer zat..
de 1e echte vorst hebben we ook gehad en dat zorgde ervoor dat het slot wel werkte omdat ik dat had ingespoten, maar dat ik de handgreep in de hand hield omdat de rest van de deur op zijn plek bleef vanwege bevriezing..
gelukkig had ik er nog 2 liggen van vorig jaar, die ik gekocht had omdat bij thuiskomst na aanschaf bleek dat de slotstangetjes verdwenen waren en hij niet op slot kon..
maar ook tijdens de kou : gloeien/starten/lopen gaan!
tot de volgende keer!

Spikkel heeft weer APK (6)

  • 439.259 km

Afgelopen week was er weer de jaarlijkse APKeuring.
Gelukkig viel het dit jaar weer mee. Na ruim 25000km waren er een paar dingen versleten : linker stuurkogel, daarvan was het hoesje al kapot, zie KlokjeRond, nu dus de hele kogel.
En weer de achterwiellagers, die ik vorig jaar had vervangen, maar schijnbaar niet goed had afgesteld, tis geen japanner,he, waarbij je het gewoon vastdraait en daarna een slag losser en het zit goed..

Dus lekker sleutelen in de Vakgarage op de brug. De lagers eerst aan de beurt. Dat was een makkelijke klus. Lagers er dit maal in geperst en door mijn altijd vriendelijke en behulpzame monteur, afgesteld.
Op weg naar huis even de handrem resetten. Oeps, die werkte niet goed.. We keken elkaar aan en zeiden tegen elkaar : Heb jij dat veertje nog vastgeklikt van de handrem, nee, ik ook niet..
Dus mensen, hoe gezellig het ook is, altijd kijken of je alles weer op de plek hebt, voordat je het weer dicht bouwt.
Avond 2, eerst maar het bewuste veertje monteren.. Trommel weer afstellen, klaar!
Nu de linker stuurkogel. Ging zo los, nieuwe erop, klaar voor uitlijnen.
Mijn monteur kwam even kijken hoe het ging, toen zijn geoefend blik op de remblokken bleef steken.. hoe lang ik daarmee nog voort kon?
week of 2-3.. Nu vervangen was het advies.
Gelukkig lagen ze nog in het magazijn te verstoffen, niet zo gangbaar modelletje,vandaar, hij blij dat ze op waren en ik blij dat ik ze gelijk monteren kon, iedereen blij, mooi toch?
Zo gezegd, zo gedaan? Helaas..
1 van de 2 pennen waarme de remklauw vast zit, was dolgedraaid..fijn hoor,imbus.
Goed, na enig gestoei met een griptang, de slijptol er maar op om de nokken van de remblokken af te slijpen.
Nu konden die eruit en de klauw bewegen zodat we de griptang er beter op konden krijgen en ja eindelijk was de pen los!
Zo, nieuwe blokken erin en klaar was 1 kant.
En de andere kant? Ging gelukkig een stuk
soepeler.
En de schijven? vervangen we later dit jaar. De remklauwpennen en bussen ook trouwens, kosten origineel niet zoveel.
Na het uitlijnen waren we weer klaar!

APK, tot volgend jaar!!

Spikkel is een kameleon..(7)

  • 453.342 km

Na verschillende oplap-pogingingen met spuitbussen, waarna in verloop van tijd de opgebrachte kleur rood veranderde in oranje (zie foto's en video Klokje Rond), of toch net niet de originele kleur was omdat die al verkleurd is in de loop van 19 jaar, heb ik besloten voor een drastische maatregel.
Nee hij gaat niet weg, maar we gaan 'm ...niet spuiten,... maar rollen! en wel in de chique kleur ROJO INGLéS (Engels Rood)ipv ROJO TORNADO.
Dus op naar de Action en daar een paar blikken gehaald en wat rolgereedschap gehaald, want ja het moet low-budget natuurlijk.
En aan de slag.
Na een dag of wat en een paar lagen verder ziet de voorkant en onderrand er weer strak en glimmend uit.
Waarop mijn dochter opmerkte: "Pap, hij lijkt nu wel een kameleon."...

Wordt vervolgd..

We zullen doorgaan (8)

  • 461.353 km

Na de vorige bijlage is de cordoba ongeveer helemaal Roja Inglais. In het voorjaar de defenitieve afronding van dit verfprojekt.
Ondertussen dient de winter zich aan en je gelooft het of niet, er waren startproblemen. De gloeibougies vonden het tijd om met pensioen te gaan.. Is niet erg, gelukkig geen grote kostenpost, 20,- op de sloop, want ik houd van recycelen, en redelijk makkelijk te vervangen. De winterbandjes zitten er al een maandje onder, want de voorbandjes waren slecht, dus..Laat Koning Winter maar komen!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren